پردازنده های نسل 15 اینتل از حافظه DDR4 پشتیبانی نمی کنند

ظاهراً تراشه های نسل پانزدهم اینتل Arrow Lake فن آوری Hyper-Threading و استاندارد DDR4 حمایت نکنید

پردازنده های نسل پانزدهم Arrow Lake اینتل قرار است تا اواخر سال 2024 عرضه شوند و قرار است به اولین خط تولید این شرکت تبدیل شوند که همگی مجهز به هسته های شتاب دهنده هوش مصنوعی هستند. ارتقاء به سیستم مجهز به تراشه های Arrow Lake به معنای ارتقاء به یک پلت فرم جدید است که از سوکت LGA-1851 استفاده می کند. حالا منبع چینی Golden Pig که سابقه خوبی در افشای اطلاعات غیر رسمی مربوط به محصولات اینتل دارد، بار دیگر تایید می کند که در این نسل از حافظه های DDR4 پشتیبانی نمی شود.

پست اخیر این کاربر در انجمن Bilibili شما را به یاد مشخصات فنی پردازنده های Arrow Lake می اندازد که تاکنون کم و بیش تایید شده است. در این پست به برخی از شایعات مطرح شده در مورد توسعه نسل پانزدهم فناوری Intel Core پاسخ دادیم که این ادعاها را رد می کند. در عوض، انتظار می رود نسل جدید از طرح نامگذاری Core Ultra 200 استفاده کند برای به دست آوردن چیزی که اینتل آن را هسته های پردازشی نسل دوم می نامد Core Ultra نام دارد.

این منبع مجدداً تأکید می کند که هیچ فناوری Hyper-Threading در این نسل وجود ندارد. Hyper-Threading که بیش از 20 سال پیش توسط اینتل با رونمایی از تراشه های تک هسته ای Xeon و Pentium معرفی شد، عملا هر هسته CPU را به دو هسته مجازی به نام Thread تقسیم می کند. در واقع Hyper-threading ترفندی است که توسط CPU انجام می شود تا سیستم عامل را مجبور به تشخیص وجود یک پردازنده با یک هسته اضافی (هسته منطقی) در کنار هسته فیزیکی کند و در نتیجه عملکرد CPU را افزایش دهد.

بخوانید  هر آنچه باید درباره Dragon's Dogma 2 بدانیم

از نظر گرافیکی، شایان ذکر است که Golden Pig ادعا کرده است که اینتل از حداکثر 4 هسته Xe-Core در پردازنده های Arrow Lake خود استفاده خواهد کرد. در نتیجه نمی توان از گرافیک یکپارچه این تراشه ها به عنوان گرافیک قوس استفاده کرد در نظر گرفته شده است. طبق گفته اینتل، هر گرافیک یکپارچه ای کمتر از 7 هسته دارد Xe، یکی از اعضای سری Arc این شرکت محسوب نمی شود و به عنوان گرافیک Intel نمایش داده می شود.

سری دسکتاپ پردازنده های سری Arrow Lake با هسته های گرافیکی مبتنی بر معماری Xe-LPG منتشر شده است و نسخه قابل حمل آن برای لپ تاپ ها نیز از معماری Xe-LPC+ استفاده خواهد کرد.

معرفی پردازنده های سری Arrow Lake، Lunar Lake و Panther Lake

اطلاعات فاش شده از اینتل همچنین شامل مجموعه ای از جزئیات در مورد پردازنده های Arrow Lake-S بود که در درجه اول امکان پیکربندی تراشه هسته ای 8+16+1 و پشتیبانی از حافظه DDR5-6400 را نشان می داد. علاوه بر این، طبق گزارش‌ها، این تراشه‌ها از 24 خط PCIe، شامل 16 خط PCIe 5.0 برای GPU و 8 مسیر دیگر برای درایوهای حافظه SSD NVMe پشتیبانی می‌کنند.

شایعه شده است که پس از سری Arrow Lake، اینتل به سراغ پردازنده های خانواده Panther Lake و Beast Lake خواهد رفت که با سوکت دسکتاپ LGA 1851 عرضه می شوند. اینتل قبلاً توسعه پردازنده‌های Panther Lake را تأیید کرده است که قرار است در اواخر سال 2025 عرضه شوند. این تراشه‌ها همچنین از هسته‌های عملکرد Cougar Cove بهره خواهند برد. این تراشه ها همچنین دارای پیکربندی 32+8 هسته ای هستند و 30 تا 40 درصد عملکرد تک رشته ای تا 20 درصد عملکرد چند رشته ای را در مقایسه با پردازنده های Arrow Lake-S ارائه می دهند.

بخوانید  سرورهای فصلی جدید WoW Classic محدودیت های جناحی را به نام تعادل اعمال می کنند

تحریریه مجله بازی یک گیمر