نه! اینترنت ماهواره ای تلفن همراه ایلان ماسک در ایران فعال نشده است

این پست توسط ماهواره Direct to Cell SpaceX به فضا ارسال شده است.

حال به آخرین اخبار این سرویس می رسیم. خبر دستیابی به سرعت دانلود 17 مگابیت بر ثانیه از یک مدل استاندارد و تغییر نیافته گوشی سامسونگ که با بررسی شماره سریال آن در اسکرین شات مشخص شد که احتمالاً یک گوشی گلکسی اس 21 اولترا از اپراتور Verizon است.

این خبر یک دستاورد بزرگ برای اسپیس ایکس است، زیرا طی دو سال به افزایش سرعت دانلود بیش از 76 درصد دست یافت. اما داستان با تصور بسیاری از کاربران ایرانی متفاوت است.

بسیاری از اپراتورهای محلی به سختی سرعت دانلود تا 16 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهند. بنابراین در ذهن کاربران ایرانی سرعت دانلود اینترنت ماهواره ای 17 مگابیت بر ثانیه اسپیس ایکس عدد معقولی برای تماشای ویدیو از یوتیوب، دانلود فایل و گشت و گذار در اینترنت است. اما نکته مهمی در این خبر نهفته است: قرار نیست همه به طور مستقل بتوانند به 17 مگابیت در ثانیه برسند. این سرعت برای کل جمعیت موجود در “سلول” در نظر گرفته می شود.

اجازه دهید برای روشن شدن این موضوع به تاپیک توییت شما بروم کاربری با نام Melchior بروم مکانیسم و ​​هدف سرویس ماهواره ای به موبایل ایلان ماسک را بر اساس ویدیوی مقدماتی این سرویس به زبانی ساده توضیح داد. این شبکه به آنها توضیح دهید که چرا از فردا نباید کارت شارژ استارلینک را از کانال های تلگرام خریداری کنند.

هدف از سرویس ماهواره به تلفن همراه نجات جان مردم در مواقع اضطراری است

اولین و مهمترین چیزی که باید در مورد Direct to Cell بدانید، هدف SpaceX از پرتاب آن است. در یک ویدیوی مقدماتی که در سال 2022 منتشر شد، ایلان ماسک و مدیر عامل T-Mobile، ایلان ماسک، مکرراً اعلام کردند که هدف این سرویس «از بین بردن تمام «بدون آنتن» روی زمین است که به عنوان منطقه مرده شناخته می‌شود تا «به مردم متصل شود». “و “نجات زندگی”. زندگی آنها “در مواقع اضطراری” با ارسال پیامک.

اگر این توضیحات کمی شما را به یاد اتصال ماهواره ای آیفون می اندازد، حق با شماست. لازم به ذکر است که در روزهای اول سوء تفاهم بزرگی در مورد سرویس ماهواره ای اپل وجود داشت و حتی این فرضیه مطرح شد که دلیل ممنوعیت آیفون 14 و ثبت نام بعدی، درک اشتباه از این ویژگی بوده است. اما همانطور که قرار نیست اتصال ماهواره ای آیفون به کاربران امکان دسترسی آزادانه به اینترنت را بدهد، از Direct to Cell نیز نباید انتظار داشت.

Direct to Cell یک پله بالاتر از سرویس ماهواره ای اپل است

البته، Direct to Cell یک پله بالاتر از سرویس ماهواره ای اپل است، زیرا با استفاده از هر تلفن معمولی LTE قابل دسترسی است. این فقط تماس های اضطراری نیست و می توانید برای هر کسی که می خواهید پیامک ارسال کنید. با افزایش تعداد ماهواره ها و سرعت دانلود، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری در آینده فراهم خواهد شد. ایلان ماسک همچنین ادعا می کند که برای اتصال به ماهواره نیازی نیست گوشی را به سمت آسمان بگیرید. حتی اگر گوشی در جیب یا در ماشین نشسته باشد، ارتباط از طریق ماهواره برقرار می شود.

بخوانید  با فروش یک ماهه بازی ویدیویی Woot در بازی ها، کنسول ها و لوازم جانبی صرفه جویی کنید

در ویدیوی مقدماتی Direct to Cell، از زبان خود ایلان ماسک می شنویم که این سرویس قرار است جان مردم را نجات دهد و پس از گم شدن در طبیعت یا گیر افتادن در طوفان یا جزیره ای خالی از سکنه در حال و هوای فیلم «ریموت» با بازی تام هنکس مثال هایی می زند و می گوید که اگر … گوشی آنها در این مناطق آنتن دهی داشته باشد و اگر بتوانند کمک بخواهند از مرگ نجات پیدا کنند.

ممکن است فکر کنید که ارسال پیام های اضطراری تنها یک بار استفاده از سرویس ماهواره ای Direct to Cell است و با سرعت دانلود 17 مگابیت در ثانیه، می توانید تقریباً تمام نیازهای اینترنت خود از جمله تماشای ویدیو از YouTube را برآورده کنید. صادقانه بگویم، اینجا نکته مهم دیگری است که به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد. چیزی به نام “منطقه سلولی” یا مناطق پوشش ماهواره ای.

درست دو سال پیش، ایلان ماسک درست پس از روی صحنه آمدن برای ارائه مستقیم به Cell گفت که می‌خواهد موضوعی را برجسته کند که ممکن است باعث سوء تفاهم برخی افراد شده باشد. ماهواره های مجهز به قابلیت Direct to Cell از نظر پهنای باند بسیار محدودتر از ایستگاه های Starlink هستند و فقط می توانند متن و عکس ارسال کنند و اگر افراد زیادی در منطقه تحت پوشش نباشند، ممکن است یک ویدیوی بسیار کوتاه ارسال کنند.

سرعت 17 مگابیت بر ثانیه بین 10 میلیون نفر به اشتراک گذاشته خواهد شد

در اینجا ماسک به طور خاص ناحیه سلول را نشان می دهد. در مورد اینترنت ماهواره ای استارلینک، می دانیم که هر منطقه سلولی مساحت شش ضلعی 379 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. یعنی چیزی شبیه به مساحت کل شهر تهران. وقتی ماسک از 17 مگابیت بر ثانیه صحبت می کند، در واقع به سرعت موجود برای کل منطقه تحت پوشش اشاره می کند. یعنی اگر روزی تهران تحت پوشش Direct to Cell قرار بگیرد، این سرعت 17 مگابیت بر ثانیه بین همه ساکنان شهر به اشتراک گذاشته می شود.

هنگامی که یک بنابراین، این سیستم “فقط در صورتی کار می کند که سرویس اینترنت تلفن همراه در آن منطقه در دسترس نباشد.”

حالا ممکن است فکر کنید که اگر ده میلیون نفر به طور همزمان فقط به پهنای باند 17 مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند، این سرویس چه فایده ای دارد؟ جالب است بدانید که حتی با پهنای باند 4 مگابیت بر ثانیه در هر منطقه تحت پوشش، می توانید همزمان میلیون ها پیامک ارسال کنید و هزاران تماس صوتی برقرار کنید. یعنی این سرویس با این محدودیت پهنای باند می تواند به هدف اصلی خود که ارسال پیام در مواقع اضطراری است برسد. اما انتظار نداشته باشید که همه ساکنان تهران بتوانند ویدیوهای یوتیوب را با استفاده از Direct to Cell پخش کنند.

بخوانید  توسعه دهنده Life is Strange: True Colors با موج عظیمی از اخراج ها مواجه شده است

البته ما فقط با این فرض پیش رفتیم که مثلاً ایران نیز تحت پوشش Direct to Cell قرار گیرد. اما حقیقت این است که احتمال وقوع چنین رویدادی بسیار دور است. همانطور که Melchior بر اساس گفتگوهای ماسک و مدیر عامل T-Mobile توضیح داد، سرویس ماهواره ای SpaceX تنها با همکاری اپراتورهای شبکه تلفن همراه کار خواهد کرد و اینطور نیست که آن شرکت امواج ماهواره ای خود را به هر نقطه از زمین ارسال کند. دلیل آن این است که SpaceX باید با اپراتورهای تلفن همراه همکاری کند تا بخش کوچکی از طیف LTE را در محدوده فرکانس 1.6 تا 2.7 گیگاهرتز در اختیار آنها قرار دهد. اگر چنین همکاری ای بین شرکت ایلان ماسک و اپراتورهای تلفن همراه در کشورهای دیگر وجود نداشت، سرویس Direct to Cell در آن کشور وجود نداشت.

اما موضوع به امکان همکاری اپراتورهای ایرانی محدود نمی شود. سرویس Direct to Cell از رومینگ پشتیبانی می کند و هدف از گسترش این سرویس به سایر کشورها، پشتیبانی متقابل برای کاربرانی است که به ایالات متحده سفر می کنند یا از ایالات متحده به کشورهای دیگر نقل مکان می کنند. دایرکت تو سل تاکنون با اپراتورهایی در کشورهای کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، سوئیس، شیلی و پرو وارد همکاری شده است تا کاربران این کشورها در سفر به صورت دوطرفه از قابلیت Direct to Cell بهره مند شوند.

علاوه بر این، قرار نیست این سرویس رایگان باشد و قیمت آن به سیاست اپراتورها بستگی دارد. T-Mobile می گوید افرادی که بسته های محبوب این اپراتور را خریداری کنند به صورت رایگان از این سرویس استفاده خواهند کرد. اما برای بسته های ارزانتر باید ماهیانه هزینه پرداخت کنید که حداقل در مورد T-Mobile نسبت به سایر خدمات ماهواره ای بسیار ارزانتر خواهد بود.

مدیرعامل T-Mobile همچنین در برخی از سخنان خود به امکان پشتیبانی برخی از اپلیکیشن های پیام رسان از سرویس ماهواره ای موبایل اشاره کرد. اما وی گفت: تکمیل چنین برنامه ای چالش های فنی زیادی را در بر دارد، زیرا توسعه دهنده باید بتواند ترافیک مربوط به ارسال پیام را از سایر ترافیک ها جدا کند و با ارائه این اطلاعات به اپراتور اجازه دهد تا کاربرانی که می خواهند از طریق ماهواره پیام ارسال کنند. پیام های این برنامه ها. خدمات را مستقیماً به سلول ارائه دهید.

Direct to Cell برای هر نوع مصرف داده آنلاین ارائه نشده است

از این شفاف سازی چنین بر می آید که سرویس Direct to Cell برای ارائه هر نوع مصرف داده در اینترنت در نظر گرفته نشده است و تنها امکان ارسال پیام و برقراری تماس صوتی و تصویری را فراهم می کند. بنابراین، به احتمال زیاد حتی یک کاربر آمریکایی هم نتواند ویدیوهای یوتیوب را از طریق این سرویس تماشا کند و این منطقی است. چرا که این سرویس قرار نیست با اپراتورهای دیگر رقابت کند و ماهیت مکمل دارد. یعنی در مناطقی که اپراتور نمی تواند کاربر را به شبکه متصل کند، از سرویس Direct to Cell استفاده می کند.

بخوانید  نقد و بررسی فیلم برج بدون سایه. سایه های گذشته

با این حال شاید Direct to Cell حداقل برای ما ایرانی ها خبر هیجان انگیزی نباشد، اما دستاورد بزرگ و مهمی برای اسپیس ایکس است. توسعه یک شبکه ماهواره‌ای که می‌تواند بدون نیاز به سخت‌افزار یا نرم‌افزار خاص به همه گوشی‌های هوشمند محبوب متصل شود، چالش‌های فنی و حقوقی جدیدی را فراتر از آنچه Starlink قبلاً بر آن غلبه کرده بود، به SpaceX وارد کرده است.

اولین چالش تبادل سیگنال های رادیویی قوی بین ماهواره و گوشی های هوشمند بود که مانند آیفون 14 برای اتصال به ماهواره طراحی نشده اند و به همین دلیل از فرستنده و توان آنتن بسیار ضعیفی استفاده می کنند. به گفته ایلان ماسک، گویی ماهواره ها باید به صدای زمزمه تلفن ها در فاصله 800 کیلومتری زمین گوش دهند.

اسپیس ایکس می گوید برای غلبه بر این چالش، از نوع خاصی از سیلیکون در ماهواره های کوچک Starlink v2 استفاده شده است که مصرف انرژی و هزینه ساخت ماهواره را کاهش داده است. همچنین یک آرایه پیشرفته 2.7 در 2.3 متری توسعه داده است که از گیرنده های رادیویی با حساسیت بالا و فرستنده های پرقدرت برای برقراری ارتباط با تلفن های همراه در فضا استفاده می کند.

Direct to Cell از پروتکل های استاندارد LTE/4G پشتیبانی می کند

از آنجایی که SpaceX می‌خواست کاربران از Direct to Cell با تلفن‌های موجود خود بدون نیاز به ارتقا یا استفاده از یک برنامه خاص استفاده کنند، پروتکل‌های استاندارد LTE/4G را انتخاب کردند. ماهواره های SpaceX صدها کیلومتر از سطح زمین با سرعت 7.7 کیلومتر در ثانیه حرکت می کنند، بنابراین با زمان بندی LTE سازگار هستند، بر اثر داپلر که باعث تغییر فرکانس موج با حرکت فرستنده یا گیرنده می شود و محدودیت های مربوط به تاخیر غلبه می کنند. ، یک چالش بزرگ است.

برای اینکه ارتباط بین ماهواره و تلفن همراه کاملاً بدون وقفه باشد، اسپیس ایکس مجبور شد کل سیستم شامل ارتفاع ماهواره، اندازه و مکان پرتو، زوایای ارتفاع و تعداد ماهواره ها را در چنین شرایطی طراحی کند. . راهی که LTE در آخرین نقطه ممکن در دسترس و پایدار است. در واقع، هر ماهواره مجهز به یک مودم پیشرفته LTE است که مانند یک “برج ارتباطی در فضا” عمل می کند.

به گفته ایلان ماسک، توسعه سرویس Direct to Cell یک مشکل بسیار بزرگ بود، بنابراین هنوز کسی نتوانسته آن را حل کند.


تحریریه مجله بازی یک گیمر