نقد و بررسی فیلم Showing Up Art جان می دهد!

ویلیامز در حال ساخت مجسمه در فیلم

فیلم Showing Up متفاوت ترین و First Cow بهترین فیلم کارنامه رایکارد است

زندگی لیز در جدیدترین اثر رایکارد، مانند تمام زندگی هایی که در آثار این فیلمساز می گذرد، درگیر موقعیت خاصی نیست و بدون توجه به این، مسیر عادی زندگی این شخصیت خواهد بود. اما این مسیر معمولی با تعارض اندک شامل مفاهیم و ایده های اجتماعی، سیاسی و فلسفی یکپارچه می شود. اولین گاو رایکارد که با ایده ای غلیظ از دنیای سرمایه داری قرن نوزدهم ساخته شده بود و کینگلو و لوکی را تحت کنترل خود داشت، در این داستان نیز با تصویری لاغرتر و با واقعیت زندگی در یک خانه به سراغ قهرمان داستان رایکارد می آید. که صاحبش، به گفته لیز بار، او بسته است و حاضر نیست یک تعمیرکار برای آب گرم بیاورد. رایکارد بسیار هوشمندانه از ایده گاو لرد (اولین گاو) به ویلای جو می رود و شخصیت مدرن آن را در قلب سرمایه داری مدرن قرار می دهد.

تخصص رایکارد استخراج درد عمیق از مردم عادی و زندگی است.

جو در حال تماشای مجسمه در فیلم

تخصص رایکارد استخراج درد عمیق از مردم عادی و زندگی است. فیلمسازی که شخصیت هایش در حاشیه دید ما زندگی می کنند. شخصیت های مهم رایکارد شخصیت های معمولی و پیش پا افتاده سایر فیلمسازان هستند. مانند وندی، کینگلو و لوکی، جیمی و بث (برخی از زنان)، لیز مورد آزار و غفلت قرار می گیرد. مانند وندی، لیز جایی برای حمام کردن ندارد، مانند برخی از شخصیت های زن، کار او آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد. او مانند کینگلو و لوکی به دنبال موقعیتی برای اثبات خود است. در حالی که رایکارد از شخصیت‌هایش دوری می‌کند و آن‌ها را در کارهای قبلی‌اش به تصویر می‌کشد، اینجا هم لیز در گوشه‌ای ایستاده و منتظر است تا رایکارد از دور لنزش را روی زندگی‌اش متمرکز کند. قهرمان سریال به همان اندازه برای ما مبهم است که وندی (وندی و لوسی)، جاش (حرکات شبانه) و جیمی (برخی از زنان) نیز برای ما ناشناخته بودند. اما این مینیمالیسم و ​​این تمثیل در اوج هنر فیلمساز بازتولید می شود. رایکارد با ریتمی آهسته به مخاطب اجازه می دهد تا به آرامی خود را در جهان لیز غرق کند.

همانطور که قبلا گفته شد، نمایش یک فیلم ریکاردی است، با این تفاوت که Showing Up با دیگر آثار این فیلمساز برخورد متفاوتی داشت. گویی رایکارد از سردرگمی شخصیت هایش نیز بس است و تصمیم گرفته است که آنها را مرتب کند. پس از از دست دادن ماشین و سگش، وندی با قطار راهی ناکجاآباد می شود. کینگلو و لوکی، که هنوز موفق نشده‌اند، استخوان‌هایشان را در جایی پیدا می‌کنند. امیلی و دیگر اعضای کاروان پس از روزها سرگردانی در میانبر میک خانه ای پیدا می کنند. جابه‌جایی و نداشتن زندگی منسجم از ویژگی‌های این شخصیت‌ها است، اما لیز از Showing Up هرگز آواره نشد و خانواده‌اش زمانی دور یکدیگر جمع شده بودند. لیز در این داستان خانه ای برای ماندن دارد، شغلی دارد، هدفی روشن دارد و برای چیزی که می داند چیست، تلاش می کند. رایکارد در جدیدترین اثرش به شخصیت مورد علاقه اش به گونه ای دیگر نگاه می کند و لیز را گول نمی زند، او را به بیراهه نمی کشاند و در عوض برای او هدف مشخصی دارد. او حتی در پایان داستان آرام می شود و دوستی خود را از سر می گیرد که هرگز برای هیچ یک از شخصیت های رایکارد اتفاق نیفتاده است.

بخوانید  10 دلار در پیش خرید Luigi's Mansion 2 HD صرفه جویی کنید

فیلم Showing Up متفاوت ترین و First Cow بهترین فیلم کارنامه رایکارد است. اولین گاو فیلمی بود که در ترکیبی از ژانرها جریان داشت، یک نئو وسترن که شامل داستان دوستی و سرمایه داری بود. در این فیلم، رایکارد در هم تنیده ای حساب شده و دقیق از دنیای هنر و فیلم تجاری ارائه می دهد، اثری که هم برای مخاطبان جریان اصلی و هم برای مخاطبان جویای فیلم مانند وندی و لوسی جذابیت دارد. اولین گاو در استفاده و پرداخت تمام عناصر دنیای رایکارد مانند احترام به دوستی، طبیعت، سرمایه داری، تنهایی، مینیمال فریم ها و غیره غرش می کند. اما فیلم بازگشتی به دنیای رایکارد است. گویی این فیلمساز علاقه ای به پلان های پیچیده تر و داستان های دشوارتر ندارد.

یکی از تغییرات اساسی در دنیای رایکارد مربوط به هنر است. در فیلم‌های قبل از نمایش، این طبیعت بود که به عنوان یک زیرمتن تأثیرگذار در روایت یا بخشی از طرح بود. با این حال در این فیلم هنر کاملاً جای طبیعت را گرفته است و گویی رایکارد به هنر ادای احترام کرده است. هسته مرکزی فیلم نیز به هنر و زندگی هنری قهرمان داستان وفادار خواهد بود. Showing Up حول اجرا و نصب نمایشگاه مجسمه ها و فیگورهای لیز و نگهداری از یک کبوتر زخمی می چرخد. اینجاست که رایکارد یکی از استعاری ترین داستان های خود را خلق می کند. لذت پر کردن کبوتر جو، جمع شدن خانواده و دوستان لیز، دوستی دوباره بین لیز و جو در حین خلق و نمایش مجموعه‌ای از مجسمه‌های بی‌جان، همگی به نقطه جدیدی در حرفه رایکارد می‌رسند، یعنی هنر جان می‌بخشد.

بخوانید  شباهت سیستم ارتقا بازی The Elder Scrolls 6 با Skyrim

Showing Up مانند اکثر آثار رایکارد فیلمی زنانه است که در این اثر تغییرات بزرگی در نگرش خود ایجاد می کند و اثری متفاوت نسبت به دیگر آثارش خلق می کند. با این حال، این فیلم مانند آخرین فیلم گاواش نمی تواند به اثری ماندگار تبدیل شود، زیرا دنیایی که او خلق کرده نه چیزی تازه است و نه تجربه جدیدی برای مخاطب.

Showing Up مانند دیگر آثار رایکارد آهنگی ساده و در دسترس دارد. این بسیار روان است و داستانی عمیق از زندگی یک هنرمند را با استفاده از یک فرم ساده بیان می کند. بازیگر همیشگی رایکارد، میشل ویلیامز، نقش فرد گیج را در فیلم های این کارگردان بازی می کند. لیز مجسمه سازی است که در زمان آماده شدن برای نمایشگاه هنری خود با مشکلات زیادی در زندگی شخصی خود مواجه می شود و باید هر طور شده تمرکز خود را بر برگزاری نمایشگاه خود بگذارد. آب گرم خانه لیز خراب است، صاحبخانه‌اش جو اهمیتی نمی‌دهد، برادرش مشکلات روحی و روانی جدی دارد، پدرش چند دوست هیپی آزاده پیدا کرده است و… طرف دیگر، او باید مراقب باشد. یک کبوتر زخمی با بال شکسته

در ادامه قسمت هایی از داستان فیلم مشخص خواهد شد

سینمای رایکارد به طور جدی با فیلم وندی و لوسی آغاز می شود، فیلمی که در نهایت به سادگی حاوی مفاهیم عمیق و لایه ای از دنیای افراد تنهاست. آنهایی که گیج هستند و آسیب می بینند جایی برای رفتن ندارند و نمی دانند در این دنیای شلوغ کجا آرامش پیدا کنند. مثل این است که وندی که سوار قطار شد و سگش را پشت سر گذاشت، اکنون در کالجی در پورتلند، اورگان پیاده شده است و نامش لیز است. او هنوز آب گرمی برای حمام ندارد و نمی تواند از خانواده اش توقع زیادی داشته باشد. مردم رایکارد شخصیت های عادی هستند، هرگز آنها را نمی بینید، رنج می برند و صدایشان شنیده نمی شود. آنها محکوم به ادامه زندگی هستند و حوادث ناموجه به شیوه زندگی عادی آنها حمله می کند.

فیلم Showing Up اولین بار در سال 2022 به نمایش درآمد تا برنده نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن شود، فیلمی که مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفت و اثری جدا از سایر فیلم های کارنامه کارگردان نبود. شرکت A24 که یکی از متفاوت‌ترین و غیرمعمول‌ترین شرکت‌ها در صنعت فیلم است و همچنین سال گذشته چندین جایزه اسکار را برای فیلم تجاری‌اش همه‌جا همه‌جا در یک زمان دریافت کرد، با رایکارد در Showing Up همکاری کرد، رویدادی که می‌تواند نزدیک شود و روشن‌تر شود. سیاست های چندگانه این اقدام عجیب برای مخاطبان سینما.

بخوانید  ارائه سریال یک خانواده تقریبا عادی داستان یک خانواده تقریبا معمولی

جریان سینمای مستقل و آثار هنری ساخته شده در سینما همواره به دنبال مخاطب خاص خود بوده است. فیلم‌هایی که محل اقامتشان جشنواره‌های هنری معتبری مانند کن هستند و در هالیوود یا اسکار یافت نمی‌شوند. کلی رایکارد یکی از کارگردانان جنبش مستقل سینمای آمریکاست که هم از نظر فرم و هم در محتوا کارنامه نگران کننده ای دارد. در سال ۲۰۱۹ بود که او با کارگردانی فیلم «اولین گاو» خود را به عنوان نویسنده و کارگردانی متفاوت معرفی کرد و منتقدان و مخاطبان سینما را برای دیدن اثر بعدی اش کنجکاو کرد.

لیز به گربه در فیلم نگاه می کند

نمایش بالا، جدیدترین فیلم کلی رایکارد که در جشنواره کن 2022 به نمایش درآمد، یک فیلم هنری از دنیای افراد انفرادی است. فیلمی که به هنر اهمیت می دهد و نمایانگر دیدگاه های جدیدی از دنیای سینمایی این کارگردان است.

از نظر نوع داستان، فیلم داستان آرام تری نسبت به دیگر آثار رایکارد دارد. در این فیلم، شخصیت ها مانند میانبرهای میک نیستند، درگیر مبارزه برای بقا نیستند، یا مانند جاش، در حال انجام قتل و دروغ های بزرگ در حرکات شبانه هستند. در این فیلم مخاطبان دیگر حس غم و اندوهی که وندی برای زندگی لیز داشت را ندارند و لیز مانند وندی از سوی جامعه و مشکلات بی پایانش تهدید نمی شود. طبیعت در دنیای رایکارد یکی از عناصر جدانشدنی داستان های اوست. Night Movements فیلمی است که برای بیان طبیعت ساخته شده است، در گاو اول زندگی همه شخصیت ها به طبیعت بستگی دارد، وندی شب ها در جنگل می خوابد و امیلی و گروهش برای زنده ماندن به طبیعت و درختان پناه می برند. در Showing Up اما طبیعت دیگر به عنوان یک شخصیت و عنصر منظم عمل نمی کند و حضور ضعیف تری در داستان دارد و جزو اتفاقات پیرنگ نیست.

در Showing Up طبیعت دیگر به عنوان یک شخصیت و عنصر منظم عمل نمی کند و حضور ضعیف تری در داستان دارد و جزء اتفاقات پیرنگ نیست.

تحریریه مجله بازی یک گیمر