نقد و بررسی بازی Dordogne – Zoomji


بازی Dordogne با طراحی هنری جذاب و تاریخچه احساسی و روایت، اوقات نشاط بخشی و آرامش بخشی را فراهم می کند و به یک تجربه لذت بخش تبدیل می شود.

بازی‌های داستان محور و اشاره و کلیک در سال‌های اخیر رونق بیشتری پیدا کرده‌اند و در بیشتر این بازی‌ها شاهد داستانی لذت‌بخش هستیم و بازی‌ها برای رهایی از مشکلات روز به بازیکن احساس آرامش می‌دهند. مدتی است که بازی Dordogne برای Xbox Series X Xbox Series S، Xbox One، PlayStation 4، PlayStation 5، Nintendo Switch و PC منتشر شده است و مشترکین بازی می توانند پس از اولین روز عرضه آن را تجربه کنند.

وقایع بازی در شهر Dordogne فرانسه اتفاق می افتد که بازیکن کنترل شخصیتی به نام میمی را بر عهده دارد که پس از مشکلاتی که در شهر و محل زندگی او برایش پیش آمده، به این شهر و خانه مادربزرگش بازگشته است. برای فرار از مشکلات شهر، خاطرات خوب دوران کودکی او را بیابید. بازی Dordogne یک بازی روایی، ماجراجویی، نقطه و کلیک است که در آن بازیکن باید در طول بازی معماهایی را حل کند. به طور کلی گیم پلی بازی بسیار ساده و سرراست است.

میمی در حیاط خانه مادربزرگش در Dordogne

مینی بازی ها و پازل های Dordogne نقش مهمی در پیشبرد داستان و یادآوری خاطرات میمی دارند.

در ابتدا، بازیکن نسخه بزرگسال Mimi را کنترل می کند، جایی که باید آیتم هایی را پیدا کند که با آنها حافظه دارند، سپس یک فلش بک در گذشته دیده می شود تا ببیند چگونه حافظه ایجاد و ذخیره شده است. به طور کلی، بازیکن باید با یافتن آیتم های مورد نظر در یک حافظه در زمان به عقب سفر کند و روند کلی شبیه اکثر بازی های نقطه و کلیک است. بازی در کل چالش چندانی برای بازیکن ایجاد نمی کند و با توجه به اینکه در بیشتر بازی ما در حال کنترل میم کودک هستیم، این نمی تواند خیلی عجیب باشد.

اما بازیکن برای پیشبرد داستان باید پازل ها را حل کند یا مینی بازی ها را تجربه کند. معماهای بازی عمدتاً بسیار پیش پا افتاده هستند و قرار نیست چالش خاصی را برای بازیکن ایجاد کنند. البته با توجه به سن شخصیت منطقی است، اما می‌توانستیم کمی چالش بیشتر ببینیم. اگرچه طراحی برخی از پازل ها، مانند قطار اسباب بازی در اتاقی که در آن قفل شده است یا نقشه محل دزد، جالب است.

بخوانید  قسمت سوم استریم بازی Prince of Persia: The Lost Crown با دوبله فارسی

میمی بزرگسال و گربه سیاه در بازی دوردون

در هر صورت ما با یک بازی روایی روبرو هستیم و نباید انتظار چالش خیلی عجیبی داشته باشیم، اما سادگی بیش از حد ممکن است برای برخی از بازیکنان خسته کننده شود و آنها انتظار چالش بیشتری را داشته باشند. البته بازی دارای وظایف ثانویه جالبی مانند عکاسی یا ضبط صدا یا جمع آوری اشیاء مختلف است که نیاز به جستجوی بیشتر بازیکن در محیط بازی دارد اما در کل یکی از مشکلات بازی گیم پلی نسبتا کوتاه آن است و از آنجایی که بازی ارزش تکرار دارد نه، باید بدانیم که قرار نیست مدت زیادی روی آن حساب کنیم.

در طول بازی مینی گیم هایی نیز دیده می شود که با اینکه تعداد آنها کم است اما طراحی جالب و جذابی دارند که در خدمت داستان هستند. در واقع نقش مینی گیم ها و پازل ها نقش محوری در خاطرات شخصیت میمی دارد که دوباره آنها را به یاد می آورد. وقتی از یک بازی روایی صحبت می کنیم، روایت نقش مهم تری نسبت به سایر عناصر دارد. درست است که اضافه کردن چیزهایی مانند پازل و مینی بازی، گیم پلی بازی را متنوع تر می کند، اما یک روایت پر از اشکال می تواند تمام تلاش ها را خراب کند.

میمی در صحنه پشت خانه مادربزرگش در بازی دوردون

بازی Dordogne با روایت ساده و دلنشین خود پیام هایی نیز دارد

خوشبختانه Dordogne داستانی ساده، آرامش بخش و دلچسب دارد که در آن شاهد تابستانی پر از خاطرات دوست داشتنی و دوست داشتنی از میمی در خانه مادربزرگش هستیم. داستان بازی در واقع خاطرات دختر جوانی را نشان می دهد که از شهر و دوستانش دور شده و اکنون تجربه ای جدید و متفاوت را در شهر کوچکی که مادربزرگش زندگی می کند خلق می کند. از آنجایی که زمان پخش زیاد نیست، سازندگان داستان را خیلی طولانی و کسل کننده نکرده اند و زمان پخش کاملا بر اساس داستان و محتوای آن است.

بخوانید  Marvel's Spider-Man 2 یک تجربه حماسی تک نفره بدون همکاری را ارائه می دهد

اما آنچه در داستان بازی که شاهد صحنه های سینمایی جالبی در طول بازی هستیم، خودنمایی می کند، درس هایی است که سازندگان سعی کرده اند از طریق خاطرات میمی به بازیکن ارائه دهند. درس هایی مانند اهمیت خانواده و نقش افرادی مانند مادربزرگ ها، اهمیت مراقبت از فرزندان، به ویژه زمانی که آنها بیش از هر زمان دیگری به والدین نیاز دارند، اهمیت آزاد کردن آنها برای تبدیل شدن به افراد خلاق تر و ماجراجوتر به جای محدود کردن آنها. . چیزهایی از این دست که در طول قسمت های بازی می بینیم.

مینی بازی کاشت گل در Dordogne

اما شاید مهمترین پیام بازی زمانی باشد که یکی از بچه های شهر به دلیل فقر مجبور به دزدی می شود و به همین دلیل مردم شهر او را دزد خطاب می کنند و اجازه نمی دهند فرزندانشان با او بازی کنند یا با او وقت بگذرانند. به او. بازی در یک بازی سعی می‌کند نشان دهد که هر فردی شایسته یک فرصت دوباره است و همچنین نباید یک شخص را صرفاً بر اساس ظاهرش قضاوت کرد. در واقع شخصیت کودک دیگر بازی فردی است که خانه و سرپناهی ندارد و به همین دلیل برای ادامه زندگی باید دزدی کند.

اما در اینجا، میمی تنها کسی است که واقعاً به او اهمیت می دهد و زندگی اش را برای همیشه تغییر می دهد. قطعا با داستانی ساده و کوتاه طرف هستیم که روایت ساده ای دارد اما پیام های آن به خوبی در دل داستان بازی نقش بسته و بازیکن را حتی برای مدت کوتاهی به فکر فرو می برد. اما با مرور تاریخ بازی به گرافیک هنری بازی می رسیم که یکی از بهترین و قابل توجه ترین ویژگی های بازی است.

بخوانید  کنترلر همه کاره نهایی 8BitDo در آمازون تخفیف عمیقی دارد

میمی و مادربزرگش در بازی Dordogne کایاک سواری می کنند

بازی Dordogne دارای گرافیکی در قالب نقاشی است که طراحی جذاب و فوق العاده ای دارد و برگرفته از محیط های واقعی است.

بازی Dordogne دارای گرافیکی در قالب نقاشی است که طراحی جذاب و فوق العاده ای دارد و برگرفته از محیط های واقعی است. در برخی محیط ها گرافیک بازی به گونه ای است که حتی ممکن است باعث شود بازیکن دسته را رها کند و برای مدت کوتاهی فقط به نمای زیبای بازی خیره شود. بازی با توجه به کل شهر و منطقه از تنوع محیطی نسبتا خوبی برخوردار است و به بازیکن اجازه می دهد هر لحظه محیطی جدید و جذاب را تجربه کند که به لطف گرافیک هنری بازی جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

اگرچه بیشتر محیط بازی به محیط خانه مادربزرگ یا حاشیه رودخانه محدود می شود اما شاهد محیط های متنوع دیگری مانند محیط بازار، غار یا کوهنوردی و حتی تغییرات فصلی بر محیط بازی هستیم حتی حال و هوای بازی را تحت تاثیر قرار می دهد. محیط در بازی فعلی متفاوت است و باعث تنوع بیشتر بازی شده است. علاوه بر این، بازی دارای موسیقی آرامش‌بخش نیز می‌باشد که در ترکیب با محیط‌های بازی، تجربه آرامش‌بخش‌تری را برای بازیکن فراهم می‌کند.

میمی و مادربزرگش در بازار بازی Dordogne

بازی Dordogne با ارائه داستانی ساده و جذاب همراه با گرافیک زیبا، موسیقی آرامش بخش، پیام های تامل برانگیز و همچنین وجود پازل ها و مینی گیم ها، تجربه ای کوتاه اما لذت بخش را برای بازیکنان به ارمغان می آورد. دنیای رنگارنگ و زیبا اما بازی دارای مشکلاتی مانند مدت زمان کوتاه و عدم چالش در گیم پلی است، اما در نهایت تجربه کلی بازی ارزشمند است و برای یک بار هم که شده تجربه لذت بخشی را به بازیکن می دهد.

این بازی بر روی Xbox Series X تست شده است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر