عرضه نسل بعدی پردازنده های گرافیکی انویدیا در سال 2025


نقشه راه برنامه های Nvidia برای عرضه محصولات جدید در سال های آینده نشان می دهد که این شرکت تا سال 2025 سری Ada Lovelace را با محصولات جدید جایگزین نخواهد کرد.

طی اعلام نتایج آموزش ML Commons که توسط HardwareLuxx منتشر شد، طرح جدیدی از نقشه راه انویدیا برای عرضه محصولات جدیدش در دسترس عموم قرار گرفت. بنابراین به نظر می رسد زمان عرضه نسل جدید پردازنده های گرافیکی انویدیا مشخص شده است. تا کنون، تیم سبز تایید کرده اند که پردازنده های گرافیکی سری Hopper-Next یا همان Blackwell این شرکت در سال 2024 عرضه خواهد شد و اکنون زمان آن رسیده که محصولات سری بازی جایگزین خانواده Ada Lovelace شوند.

Blackwell احتمالا فقط با معماری HPC و برای پایگاه داده ها و شتاب دهنده های هوش مصنوعی معرفی خواهد شد. نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace در حال حاضر با نام Ada Lovelace-Next و یک سال پس از Hopper-Next در سال 2025 شناخته می‌شوند. برای بازیکنان در دسترس خواهد بود. البته این به این معنی نیست که بازیکنان تا این تاریخ آنها یک GPU جدید نخواهند داشت. این شرکت هنوز ظرفیت خط تولید فعلی خود را خالی گذاشته است تا توجه مصرف کنندگان را برای محصولات خود در سال 2024 حفظ کند.

تراشه گرافیکی نسل بعدی انویدیا

در حال حاضر انویدیا با RTX 4090 سریع ترین کارت گرافیک دنیا را دارد و با توجه به رقابت در این سطح از محصولاتش در بازار، فعلا نیازی به عرضه RTX 4090 Ti نیست. این را با سایر محصولات جدید که می تواند تعداد هسته های فعال و ظرفیت حافظه را افزایش دهد، مشاهده نکنید VRAM مبتنی بر تراشه‌های AD103، AD104 و AD106 می‌تواند محصولات به‌روزشده جدیدی را با گسترش Ti و SUPER در سال جدید عرضه کند.

بخوانید  کلیپ انیمیشن Kung Fu Panda 4; رویارویی پو با همتای خود

کارت گرافیک RTX 4080 از پردازنده گرافیکی کوچک شده AD103 استفاده می کند و همین امر در مورد GeForce RTX 4060 Ti و AD106 نیز صدق می کند. این تراشه ها می توانند در نسخه فول چرب با فرکانس ساعت بالاتر و حافظه سریعتر برای نسخه به روز شده کارت گرافیک RTX 40 باشند. آنها تا اواسط سال 2024 آماده عرضه خواهند بود تا زمانی که شرکت معماری جدید محصولات خود را در سال 2025 به گیمرها تحویل دهد.

نقشه راه محصول جدید انویدیا

اما علاوه بر پردازنده های گرافیکی جدید، انویدیا نسل جدید پردازنده های Grace Next خود را بر اساس معماری Arm core عرضه خواهد کرد که باید تا سال 2025 آماده شود. به نظر می رسد که انویدیا تراشه های فعلی و جدید سری Ada Lovelace خود را در برابر AMD قرار دهد. معماری RDNA 4 با محصولات سری Radeon RX 8000 سال آینده وارد بازار می شود. پردازنده های گرافیکی Battlemage اینتل نیز برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

اما تا اینجا مجموعه ای از شایعات در مورد مشخصات احتمالی کارت گرافیک RTX 50 منتشر شده است و با توجه به پیشرفت دستاوردهای Nvidia در استفاده از Path Tracing در بازی های AAA، می توان انتظار داشت Nvidia قدرتمندترین سخت افزار را برای این منظور فراهم کند. واحدهای RT حتی می توانند با نسخه پیشرفته PT جایگزین شوند. Kopite7kimi همچنین به امکان رابط گذرگاه 512 بیتی در بین نسخه های مختلف این نسل اشاره کرد.

آخرین باری که GTX 285 از این رابط استفاده کرد در سال 2009 بود. اکنون از آنجایی که گرافیک قدرتمند بلک ول از این رابط استفاده می کند، می توان پهنای باند 2 ترابایت بر ثانیه با سرعت 36 گیگابیت بر ثانیه را برای آنها تصور کرد.

بخوانید  سهام Evercade EXP در "دزدی هدفمند ادعایی" به سرقت رفت

خانواده محصولات جدید انویدیا و زمان بندی انتشار آنها

از دیگر مشخصاتی که به سری GeForce RTX 50 نسبت داده می شود، باید به استفاده از رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای ۳ گیگاهرتز اشاره کرد. تراشه GB102 که احتمالا پرچمدار سری بازی این محصولات خواهد بود، دارای 144 واحد SM و 96 مگابایت حافظه کش L2 خواهد بود. مجهز باشد که متفاوت از AD102 آن را ندارد، اما تغییرات اعمال شده بر روی بسترهای آن تاثیر زیادی در بهبود عملکرد آن خواهد داشت.

در نهایت باید گفت که می توان انتظار بهبود ۲ برابری دیگر نسبت به سری آدا را داشت. در این نسل با محصولاتی مانند RTX 4090 ارتقای قابل توجهی نسبت به نسل قبل ارائه کرد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر