جریمه 14 میلیون دلاری برای هک بازی این مرد 54 ساله درسی گرفت

این برنامه نویس 54 ساله کانادایی یکی از اعضای تیم Xecuter بود که تجهیزاتی برای دور زدن نرم افزار ضد سرقت نینتندو تولید می کند. Bowser به دلیل اینکه “واسطه” بین توسعه دهندگان Xecuter و افرادی بود که تراشه های مودینگ او را داشتند، به بدهی مادام العمر پرداخت.

گری بوزر چگونه به نینتندو پیوست؟

زندگی گری بوزر از دوران کودکی با تعمیر لوازم الکترونیکی آمیخته شده است. پدرش مهندس مکانیک بود و به او کار فنی می آموخت. وقتی او 15 ساله بود، مادرش فوت کرد. گری در نوجوانی یک تجارت کامپیوتری راه اندازی کرد و از پدر بازنشسته اش حمایت کرد.

گری بوزر 1980
Bowser عاشق قلع و قمع کردن با الکترونیک بود

Bowser یک کافه اینترنتی ایجاد کرد که در آن کاربران Counter-Strike و Dance Dance Revolution را بازی می کردند. او همچنین برای امرار معاش به تعمیرات سخت افزاری روی آورده است و برای مدت کوتاهی هنگام تعمیر کنسول های بازی در بازارهای غیرقانونی به قانون برخورد کرده است. این موضوع او را با فروشندگانی که فیلم‌های غیرقانونی می‌فروختند، به دردسر انداخت.

بوزر سرانجام در سال 2010 به جمهوری دومینیکن نقل مکان کرد. او اسپانیایی صحبت نمی کرد، اما به هر حال این مکان را دوست داشت. بوزر به یاد می آورد که می توانست در 12 ساعت از این سر کشور به آن سر کشور برسد. در همین کشور بود که جبر عاصمی (نام خانوادگی او شبیه به شخصیت شرور نینتندو است) سرانجام ماموریت خود را انجام داد و او را به یکی از دشمنان نینتندو تبدیل کرد.

گری معتقد است شباهت نام او به شخصیت شرور در بازی نینتندو بی دلیل نبوده است

در اواخر دهه 2000، Bowser با گروه هکر Team Xecuter در تماس بود. این گروه دانگل‌هایی می‌سازد که برای دور زدن اقدامات ضد دزدی دریایی روی نینتندو سوییچ و سایر کنسول‌ها برای دانلود غیرقانونی بازی‌ها و اصلاح محتوای آن‌ها استفاده می‌شوند.

Bowser به “تست‌کنندگان” کمک کرد تا سخت‌افزار را عیب‌یابی کنند. این به واسطه بین افرادی که کار توسعه را انجام می دهند و افرادی که قبلاً دارای تراشه های مد و بازی هستند تبدیل شده است. او بازخوردی را از آزمایش کنندگان دریافت کرد و سپس آن را برای توسعه دهندگان ارسال کرد. افرادی که او با آنها کار می کرد چندان اجتماعی نبودند، اما بوسر به دلیل شخصیت بیرونی اش تعامل بیشتری پیدا کرد.

در سپتامبر 2020، بوسر در اقدامی غیرعادی دستگیر شد. وزارت دادگستری ایالات متحده یک بیانیه مطبوعاتی صادر کرد برایان سی خرگوشدستیار دادستان منطقه بوزر و همفکرانش را “رهبران یک گروه جنایتکار بین المللی بدنام” توصیف کرد. گروهی که سال ها با سرقت فناوری بازی های ویدیویی از شرکت های آمریکایی به سودهای غیرقانونی کلانی دست یافته است.

وزارت دادگستری بوزر و همکارانش را به عنوان رهبران یک گروه جنایتکار بین المللی بدنام منصوب کرده است

بوزر می گوید: «روزی که این اتفاق افتاد، من در رختخوابم بودم. ساعت چهار صبح بود. ناگهان از خواب بیدار شدم و دیدم سه نفر تختم را احاطه کرده اند و اسلحه ها را به سمت سرم نشانه گرفته اند… آنها مرا از خانه بیرون کشیدند و پشت یک کامیون گذاشتند و به دفتر اینترپل بردند.

بخوانید  تاریخ رونمایی از فیلم Marvel's Spider-Man 2 مشخص شد

دستگیری بوزر در اوج شیوع ویروس کرونا و پیچیده تر شدن مسائل رخ داد. او به زندان‌های مختلف منتقل شد و هر انتقال با اقدامات احتیاطی شدید ایمنی ویروس کرونا همراه بود که او را مجبور می‌کرد مدتی را در قرنطینه بگذراند. علیرغم این اقدامات، بوسر به ویروس کرونا مبتلا شد و به حدی بیمار شد که به گفته او، هر روز یک کشیش برای دعا برای او نزد او می‌آمد.

Nintendo Team Extreme Dongle
SX OS Nintendo Team Exeter Dongle

بوزر به دلیل ارتباطش با تیم به کلاهبرداری متهم شد بین پرونده های مدنی و جنایی، او به پرداخت 14.5 میلیون دلار با اولویت پرداخت 10 میلیون دلار به نینتندو محکوم شد. در آوریل سال گذشته، 14 ماه پس از محکومیت و 30 ماه بازداشت فدرال، گری بوزر به دلیل رفتار خوب آزاد شد.

رابرت لسنیکبه نظر می رسد یک قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده با وکلای نینتندو موافق است و استدلال می کند که تمجید از دزدان دریایی در فیلم این تصور را ایجاد می کند که با توجه به میزان پولی که شرکت های بزرگ به دست می آورند، سرقت تجارت آنها برای آنها هزینه ای ندارد. هنگامی که لزنیک از سینگ پرسید چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهیم تا مردم را متقاعد کنیم که دزدی دریایی و نادیده گرفتن حق چاپ غیرقابل تحسین است، سینگ پاسخ داد که آموزش بیشتر به مردم راه درازی خواهد داشت.

نینتندو می خواست با تنبیه Bowser درس عبرتی برای دزدان دریایی دیگر باشد

مجرمانی مانند Boozer معمولاً در دادگاه جریمه می شوند، اما پرونده Boozer به عنوان یک درس عمل کرد. او می گوید سخنان وکلای نینتندو در واقع پیامی برای دزدان دریایی دیگری بود که هنوز دستگیر نشده بودند. اگر دست از هک بازی های نینتندو برندارند و گرفتار شوند، با مجازات سختی مواجه خواهند شد.

سلفی گری بوسر بعد از زندان
گری ماهانه چند صد دلار حقوق می گرفت و فقط وب سایت ها را به روز می کرد

همانطور که Boozer می گوید، او محصولاتی را که او را به زندان انداختند، توسعه نداد. او «فقط» وب‌سایت‌هایی را به‌روزرسانی می‌کرد که به مردم نشان می‌داد چه چیزی می‌توانند بخرند و آنها را از محصولات و خدمات آینده آگاه می‌کرد. گری فقط چند صد دلار در ماه برای به روز رسانی این سایت ها دریافت می کند.

در حالی که سایر اعضای گروه هکر دستگیر نشدند، Bowser معتقد است که او می توانست با این اتهامات روبرو شود. اما مبارزه با 11 اتهام، از جمله کلاهبرداری، توطئه برای دور زدن اقدامات تکنولوژیکی و توطئه برای ارتکاب پولشویی، پرهزینه و زمان بر بوده است.

برای جلوگیری از اتلاف وقت و پول، Bowser تصمیم گرفت به گناه خود اعتراف کند

دو نفر دیگر از تیم Xecuter نامگذاری شده اند مکس لوورن و یوانینگ چن کدام آنها در سال 2020 متهم به بوزر شدند و به گفته وکیل او نقش پررنگ تری در این روند داشتند و هنوز محاکمه نشده اند. در حالی که لورن او در حال حاضر در فرانسه به سر می برد و در برابر درخواست استرداد دولت آمریکا مقاومت می کند. چانه کسی که در شنژن چین زندگی می کند، هنوز دستگیر نشده است.

بخوانید  پوکمون در این ویدیوی متحرک Pokemon Snap-Halo 2 به "پایان دادن به نبرد" کمک می کند.

باوزر ادعا می کند که اعتراف به گناه و رسیدگی به اتهامات متعدد برای او آسان تر بود. به عنوان بخشی از معامله، Bowser اکنون باید 20-30٪ از بقیه سود خود را پس از پرداخت هزینه های ضروری مانند اجاره به نینتندو ارسال کند.

Bowser احتمالا تا پایان عمر خود مدیون نینتندو خواهد بود

طبق این قرارداد، Bowser باید حداقل 40 میلیون دلار (قبل از کسر مالیات) درآمد داشته باشد تا کل 14 میلیون دلار را به نینتندو بازپرداخت کند. با توجه به سن Bowser، بعید است که او بتواند بدهی های خود را به طور کامل پرداخت کند و احتمالاً تا پایان عمر خود به نینتندو بدهکار خواهد بود.

من تا جایی که می توانم به آنها پول می پردازم؛ مطمئناً پول زیادی نخواهد بود.» باوسر علیرغم مشکلاتش اذعان می کند که خوش شانس است. او می گوید: «می توانست خیلی بدتر باشد. مسکن و معتقد است که رها خواهد شد او پس از اجاره چند صد دلار برای خرید غذا و سایر ملزومات دارد، اما فکر می‌کند در نهایت به خدمات پشتیبانی غذایی روی خواهد آورد.

اگرچه ماه‌های پس از آزادی او برای بوسر سخت بوده است، اما او می‌گوید که نسبت به اوایل 20 سالگی‌اش که تنها و بی‌خانمان بود، وضعیت بهتری دارد. بوزر در طول سال های زندگی خود موقعیت های خوب و بد بسیاری را تجربه کرده است. اما حتی زمانی که او به زندان افتاد، دیدگاه خوش بینانه خود را حفظ کرد.

سوت زدن او در زندان ماهانه 25 دلار به نینتندو می داد

بسیاری از زندانیان دیوانه می شدند، درهای سلول خود را می کوبیدند، فریاد می زدند و به خود آسیب می رساندند. اما وضعیت سلامت روانی بوزر باعث شد که او در مقطعی به زندانیانی که قصد خودکشی داشتند، دستمزد دریافت کند. Bowser برای کمک به آنها ساعتی 1 دلار درآمد داشت و شیفت های چهار ساعته به او اجازه می داد صورت حساب های خود را بپردازد. زمانی که در زندان بود، ماهانه 25 دلار به نینتندو پرداخت کرد که در مجموع 175 دلار از 10 میلیون دلار بود.

گری در زندان همیشه نمی توانست مراقبت های پزشکی مورد نیاز خود را دریافت کند و از طرفی محیط زندان مشکلات سلامتی او را تشدید می کرد. او در پای چپش فیل دارد. این بیماری که به آن هموروئید نیز می گویند، به دلیل تورم بافت ها، بدن را متورم و سفت می کند. گاهی اوقات، به دلیل کووید، Bowser فقط می‌توانست چند بار در هفته سلول خود را ترک کند، فقط برای 10 دقیقه. یعنی تمام روز را بدون حرکت و در حالت نشسته می گذراند.

Bowser پولی را که در زندان به دست آورده بود برای نینتندو فرستاد

با وجود تمام مشکلاتی که در زندان وجود داشت، توانست از ویلچر استفاده کند. اما حالا که آزاد شده فقط از عصا برای راه رفتن استفاده می کند. بوزر سه بار در هفته به فیزیوتراپی می رود، اما گران است. او در حال پرداخت هزینه مراقبت های پزشکی و بازسازی زندگی خود در تورنتو از طریق صفحه GoFundMe است که به او کمک می کند زندگی خود را از نو شروع کند. این صفحه قبلاً نزدیک به 10000 دلار جمع آوری کرده است که به هدف نهایی آن یعنی 120000 دلار نزدیک است.

بخوانید  آکیرا توریاما خالق بازی Dragon Ball درگذشت
سیستم جدید نوشته گری بوسر، هکر نینتندو

بوسر با خانواده اش رابطه نزدیکی ندارد و دوستانش کسانی هستند که به او در خرید مایحتاج زندگی کمک می کنند. او امیدوار است که بتواند به زودی مزایای از کارافتادگی را دریافت کند. از زمان آزادی از زندان، به دلیل مشکل در پرداخت قبض برق، اغلب قادر به دسترسی به یخچال یا اجاق گاز نبوده است.

نینتندو در سال گذشته 8.7 میلیارد دلار درآمد داشت

در همین حال، پس از ماه ها دسترسی ناپایدار به اینترنت، Bowser به دنبال کار می گردد. در وب سایت خود، تمام خدماتی را که می تواند ارائه دهد فهرست می کند. هر کارفرمای بالقوه ای که یک بررسی پیشینه انجام دهد، مطمئناً سابقه قانونی خود را با نینتندو خواهد دید، اما لزوماً علیه او استفاده نمی شود. شرکت امنیت سایبری احتمالاً برای تخصص فنی او ارزش قائل است، صرف نظر از اینکه چگونه آن را به دست آورده است.

اکنون Bowser قادر است سیستم کامپیوتری مورد نیاز خود را برای انجام کار خود بدست آورد. از نظر قانونی، او اجازه ندارد با کنسول های بازی مدرن سر و کار داشته باشد.

گری بوزر به استعداد خود ایمان دارد. قبل از اینکه داستان نینتندو زندگی او را منفجر کند، او چندین شرکت راه اندازی کرده بود که کارمندان خود را استخدام می کردند. او می گوید: «من باید مدیر عامل شرکت باشم، نه یک کارمند جدید. با این حال، او تنها کسی نیست که با دشمن ماریو نام خانوادگی مشترک دارد. اما رئیس فعلی نینتندو آمریکا، داگ بوسر، و همچنین نام خانوادگی گری دارد. Bowser مطمئن است که عنوانی مانند مدیر عامل را می توان جایی در شجره خانوادگی او یافت، شاید در شاخه ای بسیار دور.

با تمام این اوصاف، نینتندو برای مادام العمر لکه ای بر زندگی گری بوزر باقی گذاشته است. موضوع کپی رایت و دزدی آثار بسیار جدی است، حتی اگر یک طرف آن یک شرکت چند میلیارد دلاری باشد و در سر دیگر فردی با حقوق ماهانه چند صد دلاری. اگرچه حق با نینتندو در این مورد بود، اما مجازات Bowser ممکن است چندان منصفانه به نظر نرسد. ولی، آجی سینگوکیل نینتندو به قاضی گفت: “خرید بازی های ویدئویی چیزی است که نینتندو را ادامه می دهد، و این بازی ها هستند که لبخند را بر لبان مردم می آورند… به همین دلیل است که ما هر کاری می توانیم برای جلوگیری از سرقت بازی ها انجام می دهیم. بیایید نینتندو را متوقف کنیم.”

تحریریه مجله بازی یک گیمر