تراشه های جدید اینتل باعث از کار افتادن بازی ها می شوند

برخی از پردازنده‌های رده بالای نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل هنگام اجرای بازی‌های توسعه‌یافته بر روی Unreal Engine بیش از حد گرم می‌شوند و باعث خرابی بازی می‌شوند.

اگر یکی از پردازنده‌های رده بالای نسل سیزدهم یا چهاردهم اینتل را در سیستم‌های بازی خود دارید، احتمالاً با خراب شدن برخی از بازی‌ها در حین راه‌اندازی مواجه شده‌اید. این موضوع که به نظر می رسد عمدتاً روی بازی های ساخته شده با Unreal Engine تأثیر می گذارد، مربوط به Team Blue و تراشه های نسل جدید فوق العاده آنها است. طبق چندین گزارش منتشر شده، پردازنده‌های Core i9-13900K و Core i7-14900K باعث از کار افتادن بازی‌ها و نمایش پیام «حافظه ویدیویی تمام شده» می‌شوند.

ظاهرا کاربران پردازنده های Core i9-13700 و Core i7-14700 گاهی با این مشکل مواجه می شوند. در یک پست مفصل توسط RAD، توسعه دهنده کدک ویدیویی Bink و فناوری فشرده سازی داده Oodle ارسال شد و توضیح داده شد که ممکن است این مشکل مربوط به تنظیمات باشد BIOS مربوط به سرعت کلاک و مصرف انرژی بالای پردازنده های اینتل است. این مشکل ترکیبی باعث بی ثباتی سیستم و رفتار غیرقابل پیش بینی تحت بار سنگین می شود.

RAD تأیید می کند که هیچ باگی در Oodle وجود ندارد یا غیر واقعی باعث این مشکل نشد. در واقع، تنظیمات «بیش از حد خوشبینانه» اعمال شده بر روی BIOS باعث شد درصد کمی از پردازنده ها از سرعت ساعت کاری خود خارج شوند و مصرف انرژی بالاتری را تحت بار داده سنگین عبور دهند و در نهایت باعث اجرای نادرست دستورالعمل ها شوند.

بخوانید  دنباله The Lies of P با Unreal Engine 5 در دست توسعه است

پردازنده پیشرفته اینتل نسل سیزدهم

همانطور که گفته شد، به نظر می‌رسد این مشکل بیشتر از سایرین بر روی بازی‌های Unreal Engine تأثیر می‌گذارد که احتمالاً به دلیل عملکرد فناوری فشرده‌سازی داده Oodle است. البته این باگ در نرم افزارهایی مانند CineBench، Prime95 و Handbrake نیز مشاهده شده است.

البته به نظر می رسد که این مشکل چندان جدید نیست. استودیوی Fatshark، توسعه‌دهنده Vermintide 2 و Warhammer 40,000: Darktide نیز دو ماه پیش در مورد بازیکنانی که دارای پردازنده‌های i9-13900K/i7-13700K هستند، خبر داد. آنها از این نقص ها استفاده می کنند و با آن مواجه می شوند. همچنین برای حل این مشکل، سرعت کلاک هسته ها را کاهش دهید عملکرد پایه برای ایالت x55 به x53 با استفاده از نرم افزار اینتل Extreme Tuning Utility (XTU) توصیه شده.

علاوه بر استودیو وکتور حرکت در آگوست سال گذشته، مشکل خطاحافظه ویدیویی تمام شده است” برای برخی از پردازنده های نسل سیزدهم اینتل در Remnant 2 در آن زمان گفته بودم برای حل این مشکل نرم افزار اورکلاک را غیرفعال کنید یا از ابزارها استفاده کنید اینتل (XTU) توصیه شد. با وجود تغییر در تنظیمات بایوس بر خلاف XTU این باعث می‌شود که این تغییرات حتی پس از راه‌اندازی مجدد سیستم نیز ادامه داشته باشند.

بسیاری از کاربران در طول فرآیند کامپایل شیدر با این خرابی ها مواجه می شوند. به عنوان مثال، یکی از کاربران نوشت: “من متوجه شده ام که Star Wars: Jedi Survivor و Lies of P تا زمانی که تنظیمات اورکلاک را به حالت پیش فرض بازنشانی کنم، از یک نقطه خاص عبور نمی کنند. غیرفعال کردن یک سری از ویژگی های اورکلاک مادربرد، مانند MultiCore ارتقای ایسوس این مشکل را حل می کند.اشتباه

بخوانید  Enshrouded – نحوه ارتقا و تقویت محراب شعله ها

طبیعتا برخی از کاربرانی که بازی های خود را با تنظیمات پیش فرض اجرا می کردند همچنان با این مشکل مواجه می شوند. علاوه بر این موارد، Tom's Hardware نیز تحقیقات خود را در این مورد انجام داد که به گفته آنها، تنظیمات پیش فرض مصرف انرژی بالا و محدودیت های جریان عبوری ایجاد شده در برخی از مادربردها در این خطا دخیل هستند.

با این حال، کاهش یا کاهش سرعت کلاک پردازنده، یا کاهش محدودیت‌های جریان و ولتاژ پردازنده‌ها، به دلیل تأثیر آن بر عملکرد پردازنده، چیزی نیست که اکثر کاربران از آن خوشحال باشند. اما به نظر می رسد که حداقل تعداد نسبتا کمی از کاربران پردازنده های Core i9/i7 نسل سیزدهم با این مشکل مواجه هستند و اینتل و سایر توسعه دهندگانی که درگیر این مشکل هستند در نهایت باید به زودی راه حلی برای آن بیابند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر