به یاد انیس واردا، مستند سفر 60 ساله اگنس واردا را تقدیم حضورتان می کنیم.

Agnès Varda یک مجموعه تلویزیونی مستند به کارگردانی کارگردان افسانه ای فرانسوی، Agnès Varda است و این مستند دو قسمتی که در سال 2019 منتشر شد، با هدف ارائه نگاهی شخصی به مجموعه گسترده کار و تجربیات او به عنوان یک فیلمساز است.

مستند واردا اگنس ما را به سفری غیرمنتظره در جمع یک شخص می برد اینس / اگنس واردا، به دنیای شگفت انگیز این راوی خلاق منتهی می شود. او تجربیات خود به عنوان کارگردان را برای مخاطبان برجسته می کند و دیدگاه شخصی خود را از آنچه که «فیلمبرداری» می نامد ارائه می کند. انیس واردا در طول این مستند، او از خیابان داگر پاریس به لس آنجلس و پکن سفر می کند و از منتخبی از آثارش استفاده می کند تا رویکرد منحصر به فرد خود را به سینما و آنچه این فیلمساز به سینما آورده است، نشان دهد. این سفر هنری انیس واردا این شامل 60 سال از زندگی و حرفه او در عکاسی و فیلمسازی است.

پرتره ای از دوران جوانی اگنس واردا

مستند واردا انیس آخرین مستند کارگردانی این کارگردان انیس واردااین یک فیلمساز جدید بلژیکی-فرانسوی موج نو است. اینس واردا با آثار بدیع و پیشگام خود در جنبش نوول وگ که یکی از پایه ها و پایه های سینمای فرانسه باقی مانده است، شناخته می شود. این مستند نگاهی صمیمی به ذهن یک هنرمند تخیلی، بصیر و بینا ارائه می‌کند و مسلماً تأثیر حضور چنین شخصی را در دنیای فیلم‌سازی و داستان‌گویی تجلیل می‌کند. جنبش Nouvelle Vague (همچنین به عنوان موج نو فرانسه شناخته می شود) در اصل یک جنبش فیلم فرانسوی آوانگارد بود که در اواخر دهه 1950 ظهور کرد و بعدها وارد دنیای موسیقی شد. به برخی از ویژگی های مهم آن اشاره می کنیم:

رد تقلید: فیلمسازان موج نو علیه عرف فیلمسازی سنتی شورش کردند. آنها آزمایش را بر هنجارهای تثبیت شده ترجیح دادند و واقعاً روح شمایل شکنی را پذیرفتند.

بخوانید  بهترین بازی های دورهمی اندروید (آپدیت 2023) + لینک دانلود

اثرات: این جنبش از نئورئالیسم ایتالیایی، فیلم نوآر، سینمای کلاسیک هالیوود و رئالیسم شاعرانه الهام گرفته شده است. در کنار ایده و نظریه های نویسندگی و فرهنگ سینمای پاریسی و وجودی، صدای آن در سراسر جهان طنین انداز شده است. ژان لوک گدار، آلن رنه، انیس واردا، آندره بازن، جک دمی، فرانسوا تروفو، اریک رومر، کلود شابرول و جک ریوت آنها از چهره های برجسته موج نو فرانسه بودند. نویسندگان Cahiers du Cinema، یکی از آنها فرانسوا تروفو مشخص بود که آنها نقش اساسی در شکل دادن به جنبش داشتند.

سبک فیلمسازی: کارگردانان موج نو از تجهیزات قابل حملی استفاده کردند که امکان خودانگیختگی و حداقل زمان آماده سازی را فراهم می کرد. فیلم‌های آن‌ها اغلب سبکی مستند داشتند، زیرا صداها مستقیماً روی فیلم ضبط می‌شد و بنابراین نیاز به نور کمتری داشت. “فیلم خام” در ساختار آنالوگ برای ضبط تصاویر متحرک یا انیمیشن استفاده می شود و توسط یک دوربین فیلمبرداری ضبط می شود، بعدا توسعه و ویرایش می شود و در نهایت با استفاده از دوربین های فیلم بر روی صفحه نمایش داده می شود. این یک نوار یا ورق از پایه فیلم پلاستیکی شفاف است که از یک طرف با یک لایه ژلاتین حساس به نور که حاوی کریستال‌های هالید نقره میکروسکوپی کوچک و حساس به نور است پوشیده شده است. اندازه کریستال ها و سایر خواص آن ها حساسیت، کنتراست و وضوح فیلم را تعیین می کند. از سوی دیگر، تکنیک موج نو فرانسه شامل ویرایش پراکنده و پراکنده، برداشت های طولانی و آمیزه ای از واقع گرایی و ذهنیت بود.

ابهام روایی: در رمان های موج نو سوالاتی که پرسیده می شود گاهی بی پاسخ می ماند و این باعث ایجاد حس رمز و راز می شود که بخشی از این موج است. تأثیر این جنبش فراتر از کشورهای فرانسوی زبان بود و بر بسیاری از فرهنگ های سینمایی مختلف در سراسر جهان تأثیر گذاشت. موج نو فرانسه همچنان یکی از تاثیرگذارترین جنبش های تاریخ سینماست.

بخوانید  رده سنی کارتون Despicable Me 4 است

اگنس واردا پشت دوربین

در مستند واردا اثر اگنس، کامپ انیس واردا و سفر هنری او بیش از 60 سال. اهمیت سه کلمه کلیدی را به زیبایی و شیوا بیان می کند: الهام، خلاقیت و مشارکت. واردا در طول مستند، او در مورد علایقش از جمله عشقش به همسرش، حیوانات به خصوص گربه ها، رنگ ها، سواحل و حتی سیب زمینی های قلبی شکل صحبت می کند. همذات پنداری آئنیاس با هر آنچه هست. برای کسانی که عاشق جادوی سینما هستند و از روند خلاقانه قدردانی می کنند، «واردا از انیس» نگاهی اجمالی به ذهن و قلب یک فیلمساز برجسته خواهد بود. فوت کرد انیس واردا در مارس 2019، حفره‌ای در قلب سینما ایجاد کرد که هرگز پر نخواهد شد. او در جایی گفت: ما فیلم می‌سازیم که با تماشاگر به اشتراک بگذاریم و چه حیف است که گوش ندهند یا نبینند. هرکسی می تواند بیننده مستند واردا اگنس باشد و از جادوی سینما، روند خلاقانه و سفر جذاب یک فیلمساز افسانه ای لذت ببرد و در نهایت از وجود این افراد قدردانی کند. چه از علاقه مندان به سینما، چه از علاقه مندان به هنر و یا فقط به زندگی و کار علاقه مند باشید انیس واردا به اندازه کافی عجیب، این مستند نگاهی به ذهن، قلب و احساسات اوست.

انیس واردا باسیم آرلت واردا او در 30 می 1928 در بروکسل، بلژیک به دنیا آمد. این کارگردان، فیلمنامه‌نویس، عکاس و هنرمند بلژیکی الاصل، فرانسوی و یونانی، زندگی حرفه‌ای شگفت‌انگیز و پرباری داشت و طی چندین دهه راهی را که در عالی‌ترین سطح آغاز کرده بود ادامه داد و از مدرن‌سازی درونی و شخصی غافل نبود. البته ظاهر بیرونی و اکشن آن نیز اثری محو نشدنی در سینما بر جای گذاشت. انیس واردا او خانواده ای مسیحی و مذهبی داشت. مادرش اهل سِت فرانسه بود، در حالی که پدرش به خانواده‌ای از پناهندگان یونانی از آسیای صغیر در دوران امپراتوری عثمانی تعلق داشت.. واردا او سومین فرزند از پنج فرزند بود و در سن 18 سالگی رسماً نام کوچک خود را تغییر داد انیس تغییر دادن. در طول جنگ جهانی دوم، او با خانواده‌اش در ست روی یک قایق زندگی می‌کرد و در آنجا با مجسمه‌سازی به نام او کار می‌کرد. والنتین چیلگول او ملاقات کرد و دوستی مادام العمر بین آنها به وجود آمد. انتقال او به پاریس دشوار بود و او همیشه این شهر را “خاکستری، غیر انسانی و غم انگیز” توصیف می کرد.

بخوانید  Half-Glance: تفاوت های Call of Duty Warzone 2.0 و نسخه اول

اینس واردا با مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو و گیرمو دل تورو

کارگردان جاویدان تاریخ سینما مارتین اسکورسیزیاو به درستی او را «یکی از خدایان سینما» توصیف کرد.. انیس واردا جوایز متعددی از جمله نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن 2015 (اولین زن برنده این جایزه) و شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز برای این فیلم. با صدا راه رفتن (از خانه تا دوش) و جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد. او مسن ترین فردی بود که این فیلم را ساخت صورت مکان ها (چهره‌ها، دهکده‌ها) نامزد جایزه اسکار رقابتی شد و او اولین کارگردان زن بود که در سال ۲۰۱۷ جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد..

میراث انیس واردا او همچنان به الهام بخشیدن به فیلمسازان، فعالان فمینیست و سینماگران سراسر جهان ادامه می دهد. از همکار او در ساخت این مستند، همین را بگوییم دیدیه روشه او بود؛ فیلمساز همه کاره که به خاطر فیلم های مستند، شرکتی و روایی خود شهرت دارد. یکی دیگر از همکاری های او با انیس واردا این در مستند پگاسی بود. یک مستند 26 دقیقه ای، یکی از نامزدهای اصلی برلیناله 2019. دامنه خلاقیت دیدیه روشه او یک فیلم متقابل ستودنی است که فیلمسازی پویا با علاقه شدید به داستان گویی و بیان بصری ساخته شده است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر