بررسی بازی انسانیت – زومجی


بشریت بدون پتانسیل هدر رفته نیست، اما پازل های جذاب و هوشمندانه زیادی دارد که به خوبی جلا داده شده اند.

بازی های ویدیویی هدفمندی که مخاطب امروزی را با کیفیت خود تحت تأثیر قرار می دهند، نادر هستند. در اینجا یک بازی ویدیویی هدفمند به هر نوع بازی گفته می شود که گروهی خاص و محدود از گیمرها را هدف قرار می دهد.

انسانیت را می توان یکی از این آثار دانست; یک بازی ویدیویی با هدفی خاص برای یک مخاطب خاص. چارچوب تعیین شده برای گیم پلی آنقدر فشرده و به ظاهر خاص است که به طور خودکار آن را از کانون توجه بسیاری خارج می کند. مطمئناً گیمرهایی که فقط به تجربه های طولانی و چندوجهی AAA در دنیای بازی های ویدیویی اهمیت می دهند کم نیست. یک بازی پازل محور توجه آنها را جلب نخواهد کرد. در عین حال، برای مخاطبانی که به دنبال یک تجربه فکری مبتنی بر پازل هستند، Humanity یکی از مهم ترین بازی های ویدیویی سال است.

محیطی عظیم با آب فراوان در بازی Humanity

در این مورد اشتباه نکن. اگرچه Humanity در اصل برای افرادی که علاقه مند به چنین تجربیاتی هستند ساخته شده است، توسعه دهندگان مراحل را برای گنجاندن بازیکنان مختلف طراحی کرده اند. ترتیب نقاط عطف بشردوستانه عمدی است. در قالب فصول مختلف مانند مقدمه که عملا قسمت آموزشی است. بازیکن به طور مداوم در حال یادگیری بیشتر است. در حین حل پازل.

مزیت سازندگان این است که نمی خواهند کورکورانه همه سیستم ها را روی هم سوار کنند. آنها یکسری توانایی ها را به شما نمی دهند، و نه کل پازل ها را بر اساس چند توانایی مشابه می سازند. هر چند قدم، شیبا اینو قدرت جدیدی از موجودات خاص دریافت می کند. شیبا اینو شخصیت اصلی بازی است که شما کنترل آن را بر عهده دارید. سگ سبکی که باید در مراحل مختلف راه درست را به گروه بزرگی از انسان ها نشان دهد تا بتوانند به نور نزدیک شوند و بالا بروند.

در ابتدا می توانید جهتی را در قسمت های مختلف مسیر ایجاد کنید. به این معنی که وقتی هر انسانی در مسیر به این نقطه رسید، طبق فلشی که شما مشخص کردید تغییر جهت می دهد. سپس شما توانایی ایجاد یک پرش را دریافت می کنید. هر زمان که انسان ها به نقطه ای در مسیر رسیدند که برای عبور از محل سقوط باید بپرند، می توانید آنها را منفجر کنید. Shiba Inu قدرت های بیشتری برای تعیین پرش های مختلف دریافت می کند. زیرا در مراحل خاصی انسان نیاز به پرش بالاتر یا طولانی تری دارد.

حرکت افراد در قسمت های مختلف مسیر بازی پازل Humanity.

از آنجایی که گیمر به تدریج می ترسد که قدرت ها یکی پس از دیگری دنبال شوند و در نهایت یک نوار طولانی از توانایی های مختلف در بالای صفحه ایجاد شود، بازی Humanity برگ برنده را می چرخاند. توسعه دهندگان نه تنها از نظر طول بازی را گسترش می دهند، بلکه برای تعمیق گیم پلی نیز زمان می گذارند. در همان فصل 1 بازی Humanity و در حالی که به تازگی یاد گرفته اید که برای کنترل بشریت به چندین قدرت دسترسی داشته باشید، ناگهان مرحله ای فرا می رسد که هیچ قدرتی جز تعیین جهت ندارید.

بخوانید  دیده شدن نسخه‌ی دیگری از کارت گرافیک RTX 3050 با ۲۳۰۴ هسته

اینجا جایی است که شما متمایز می شوید و بیشتر به بازی اعتماد می کنید، زیرا Humanity تمام ابزارهایی را که واقعاً در هر مرحله از راه نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد. هدف بازیکن این است که مسیر درست را پیدا کند، آن را به موقع ایجاد کند و انسان ها را به روشنی بیاورد. در همین حال، چالش‌های اختیاری در انسانیت وجود دارد تا عطش علاقه‌مندان به پازل‌های سخت‌تر را رفع کند.

وجود چالش های اختیاری در بازی Humanity

در نهایت، انسانیت بدون شک یک بازی جلا است. تنوع، منطق و طراحی در ساختار پازل ها یافت می شود. واضح است که تیم توسعه زمان زیادی را صرف تست کردن بارها و بارها برای اطمینان از صحیح بودن هر مرحله کرده است.

معماهای موجود در Humanity به طور تصادفی حل نمی شوند. معمولاً قبل از اینکه انسان‌ها حتی به مقصدشان برسند، چند تلاش لازم است تا بفهمیم چگونه توانسته‌ایم معمای محیطی را حل کنیم. ممکن است فقط گروه خاصی از بازیکنان بازی پازل چندان از طراحی صحنه راضی نباشند. اینها بازیکنانی هستند که انتظار دارند تمام معماها را به چندین روش مختلف حل کنند. گیم پلی Humanity به جای تمرکز بر تحریک خلاقیت بازیکن برای ارائه راه های مختلف، بیشتر بر اساس درک راه حل صحیح برای هر پازل است.

تفاوت توانایی‌هایی که در مراحل مختلف به آن‌ها دسترسی دارید، بر نحوه پردازش پازل‌ها توسط ذهن تأثیر می‌گذارد. اگر بخواهیم یک ردیف مداوم از توانایی‌ها داشته باشیم، تقریباً همه معماها ابتدا باید به این شکل حل می‌شوند: «قدرت‌هایی را که شیبا اینو برای حل این معما نیاز دارد، شناسایی کنید». اما زمانی که قدرت شما با ورود به صحنه تغییر می کند، نوع حل مسئله در واقع تغییر می کند. بازی از شما می خواهد که “با قدرتی که در این مرحله دارید راه حل معما را بیابید”.

پرش مردم در گیم پلی Humanity

از مشکلات بازی می توان به ظاهر آیکون های فرمان و نوع جهت آن اشاره کرد. شاید بتوان کاستی‌های رابط کاربری را به‌عنوان ضعف‌های جزئی در تجربیات بزرگ و گسترده رد کرد، اما در تجربه‌ای که 100% بر حل معما متمرکز است، قابل توجه است.

طراحی مینیمالیستی بازی Humanity به گونه ای ساخته شده است که بازیکن در تجربه آن غرق می شود. فقط روی ایجاد مسیری عالی برای رساندن این انسان ها به مقصدشان در حالی که به موسیقی متن آرامش بخش گوش می دهید تمرکز کنید. در بیشتر مراحل اولیه، تنها یک مسئله وجود داشت که مرا از غوطه ور شدن کامل در این تجربه باز داشت: نیاز به نگاه کردن به نوار قدرت و خواندن نام توانایی ها برای تشخیص مهارت های خاص. زیرا برخی از طراحی ها به گونه ای نیستند که بازیکن بتواند دقیقاً در نگاه اول بفهمد که هر ویژگی دقیقاً چه کاری انجام می دهد.

بخوانید  مهندسی بی نهایت: چین چگونه بزرگترین پل دریایی جهان را ساخت؟

از طرفی در طول تجربه بازی چندین بار جهت ها اشتباه بود یعنی مثلاً جلو را نگه می داشتم و دکمه را فشار می دادم اما جهت درست مانع می شد. مکانیسم جهت گیری باید بهتر روی کنترل کننده پیاده سازی می شد. به خصوص برای یک بازی ویدیویی که به تعداد کمی دکمه نیاز دارد. از آنجایی که برخی از پازل ها به سرعت عملکرد بازیکن متکی هستند و انتظار دارند افراد در زمان مشخصی جهت خود را تغییر دهند، هر گونه خطا در بازی در تشخیص جهت مورد نظر بازیکن می تواند آزاردهنده باشد.

از قدرت های مختلف شیبا اینو برای هدایت افراد به مقصد در بازی Humanity استفاده کنید

همانطور که بشر دوست دارد از هر بازیکنی با آغوش باز استقبال کند، به دنبال ایجاد یک چالش دوگانه و جذاب برای طرفداران جدی این سبک است. به همین دلیل در هر مرحله با یک یا چند شخصیت طلایی بزرگتر از انسان های دیگر مواجه خواهید شد. اگر می خواهید بیشتر خود را به چالش بکشید، باید مسیر حرکت انسان ها را مشخص کنید تا قبل از رسیدن به مقصد با این شخصیت های طلایی روبرو شوند. زیرا اگر این ملاقات رخ دهد، شخصیت طلایی به جمع خواهد پیوست.

اجرای صحیح این چالش های اختیاری در مراحل مختلف بازیکن را به حل هوشمندانه و حرفه ای پازل ترغیب می کند. هرچه بازیکن بیشتر به مقصد برسد، تعداد طلاها بیشتر می شود، بازیکن پاداش می گیرد. جوایزی که گاهی توانایی شما در کنترل بازی Humanity را افزایش می دهد. به عنوان مثال، یکی از این پاداش ها، توانایی فوروارد کردن سریع است. تا زمانی که مطمئن باشید مسیر را از ابتدا تا انتها به درستی آماده کرده اید، می توانید به سرعت با فشار دادن یک دکمه، رسیدن انسان ها به مقصد را تماشا کنید.

با این حال، متأسفانه، همه جوایز آنقدر چشمگیر نیستند که بازیکن را برای تکمیل پازل ها راضی کند. گیمری که بخواهد خودش را به چالش بکشد طبیعتاً به سراغ آنها خواهد رفت. اما زمانی که مکانیزم و چالش مناسبی در بازی وجود دارد که می‌تواند منجر به لذت بهتر و عمیق‌تر از گیم‌پلی شود، سازنده نباید با پاداش‌های ناکافی مخاطب را دلسرد کند.

مراحل بدست آمده توسط بازیکنان در بازی Humanity

مشکل عدم توجه کافی به ایجاد تعادل کامل بین تلاش بازیکن و دریافت پاداش نیز در بخش مرحله‌بندی بازی Humanity وجود دارد که هنوز در مرحله بتا است. وقتی متوجه می شویم که Humanity از روز اول به طور کامل در اختیار میلیون ها مشترک پلی استیشن پلاس اکسترا و پلی استیشن پلاس پریمیوم/دلوکس بوده است، متوجه می شویم که بخش صحنه سازی این بازی چقدر هدر داده است. فقط باید به تعداد مراحل ایجاد شده توسط کاربر در میان مراحل با رتبه پایین نگاه کرد تا متوجه شد که سازندگان برای جلب توجه بازیکنان به این بخش به اندازه کافی تلاش نکرده اند.

بخوانید  تاریخ اکران فیلم فلش به جلو آمده است

در دنیای امروز، قرار دادن حالت صحنه در یک بازی به تنهایی کافی نیست. این اشتباهی است که برخی از پروژه های بزرگ بشردوستانه مرتکب شده اند. اگر این بازی بتواند شکل رقابتی به خود بگیرد و بازیکن را به دلایل مختلف مشغول طراحی مراحل جدید یا آزمایش مراحل دیگران کند، ممکن است نتیجه متفاوت باشد. البته همچنان می‌توان امیدوار بود که سازندگان در آینده و با پایان مرحله بتا از پتانسیل بخش‌های User Stage و Stage Creator استفاده کنند. بیشتر به این دلیل که مکانیک های ساختمان صحنه، اگرچه کمی خشک طراحی شده اند، قابل درک هستند و تعامل با آنها دشوار نیست.

فیلم های آموزشی قسمت صحنه سازی بازی Humanity

قبل از پایان، می خواهم به یک نقطه قوت اشاره کنم که شاید در یک بازی گیم پلی محور مانند Humanity چندان قابل قدردانی نباشد. داستان این بازی ویدیویی واقعاً پایانی دارد. شاید بازیکنی که عاشق پازل است و برای چالش های فکری به Humanity می رود، حوصله تماشای کات سین ها یا فکر کردن به دنیای خود را نداشته باشد. اما سازندگان به طور جدی برای ساخت و سازهای فضایی وقت گذاشتند.

جملات بیان شده دارای معنی هستند. دنیای بازی قابل توجه است و به راحتی می توان برداشت های زیادی از آن دریافت کرد. طبیعت شیبا اینو را در نظر بگیرید، موجوداتی که صدایشان را می شنویم، و منبع نوری که انسان ها را به سمت آن هدایت می کنیم. تیم سازنده این جزئیات داستانی را وارد بازی کردند. بدون اینکه ما را خسته کند یا به سادگی حل معمای بعدی را به تاخیر بیندازد.

نگاه آرام شیبا اینو به گروهی از انسان ها در بازی Humanity که در سال 2023 برای پلی استیشن 5، پلی استیشن 4 و رایانه شخصی تولید شد.

اگر می خواهید یک بازی پر از پازل های فکر شده داشته باشید، از Humanity لذت ببرید. اگر دوست دارید مغزتان به روش های مختلف درگیر حل مسئله باشد و دوست دارید پاسخ نهایی را پیدا کنید، انسانیت برای شماست.

جدای از تمام نکات مثبت و چند منفی، تصمیم گیری در مورد نحوه تجربه این بازی بسیار آسان به نظر می رسد.بازیکنانی که عاشق پازل هستند باید به این پازل های کامل دست پیدا کنند.

نقد و بررسی بازی بر اساس نسخه PS5 و بدون تجربه حالت واقعیت مجازی (VR) انجام شده است

تحریریه مجله بازی یک گیمر