آیا سریال Shogun بهتر از Game of Thrones است؟

سریال Shōgun، پرطرفدارترین سریال این روزها، پخش خود را از FX آغاز کرده است. سریالی که یک داستان کلاسیک ژاپنی را به شیوه ای خیره کننده دوباره به تصویر می کشد.

چندی پیش یک سریال کره ای به نام Arthdal ​​​​Chronicles را معرفی کردیم که تا حد زیادی توسط منتقدان و بینندگان با Game of Thrones مقایسه شد. اگرچه بسیاری معتقدند که از نظر کیفیت و سطح عمومی نمی توان آن را با گروه دوم مقایسه کرد. اما حالا سریال جدیدی از شبکه FX پخش شده است و تقریبا همه فکر می کنند که این سریال می تواند جایگزین مناسبی برای Game of Thrones باشد. سریال Shōgun که اخیرا تنها دو قسمت از داستان خود را برای عموم فیلمبرداری کرده است، تاکنون افراد زیادی را در سراسر جهان مجذوب خود کرده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

منشا مجموعه شوگان به رمانی به همین نام در سال 1975 توسط جیمز کلاول برمی گردد. داستان این رمان در اواخر دوره سنگوکو در ژاپن اتفاق می افتد. این رمان اولین کتاب در گاهشماری داخلی حماسه آسیایی از همین نویسنده به شمار می رود. شوگان یکی از پرفروش ترین رمان های سال 1990 بود که 15 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت. بعد از 5 سال در سال 1980 این رمان یک بار برای تلویزیون اقتباس شد که تنها شامل 5 قسمت بود و به کارگردانی جری لاندن ساخته شد. این پنج قسمت مورد استقبال بسیاری از منتقدان قرار گرفت و جوایز متعددی از جمله امی، گلدن گلوب و پی بادی دریافت کرد.

کاسمو جارویس در نقش جان بلکثورن در شوگان

و حالا بعد از این همه سال نسخه تلویزیونی جدیدی از این داستان تولید شده که می خواهد داستانش را در قالب 10 قسمت روایت کند. هیرویوکی سانادا، کاسمو جارویس، آنا ساوای، تادانابو آسانو و… از بازیگران مطرح و اصلی این سریال هستند. لازم به ذکر است که هیرویوکی سانادا علاوه بر ایفای نقش یکی از تهیه کنندگان این پروژه است. او در مصاحبه های خود اظهار داشت که وفاداری به تاریخ ژاپن در این پروژه برایش بسیار مهم است، “چون اگر چیزی درست نباشد، مردم نمی توانند روی داستان تمرکز کنند. آنها نمی خواهند چنین سریالی را ببینند. ما داریم صادقانه و بی ریا باشیم.»

بخوانید  جالب ترین ایستراگ ها در بازی High on Life From Doom to Godzilla

این سریال شامل بازیگران متنوعی از شخصیت ها است که هر کدام انگیزه ها و جاه طلبی های خاص خود را دارند. حال اگر بخواهیم در مورد داستان سریال شوگان صحبت کنیم، می‌توان گفت که این سریال به دنبال برخورد دو مرد جاه‌طلب از جهان‌های مختلف و یک سامورایی زن مرموز است. در یک طرف داستان، ما جان بلکثورن، ملوان انگلیسی ریسک پذیر را داریم که در نهایت در ژاپن غرق شد. سرزمینی که فرهنگ ناآشنا سرانجام او را دوباره تعریف می کند. در طرف دیگر، لرد توراناگا، دایمیو قدرتمند و باهوش، با رقبای سیاسی خطرناکی روبرو می شود. در ضلع سوم داستان، لیدی ماریکو را داریم، زنی با مهارت های ارزشمند اما روابط خانوادگی ناصادقانه که باید ارزش و وفاداری خود را ثابت کند.

هیرویوکی سانادا در نقش لرد یوشی توراناگا در سریال شوگان

از نکات جالب در سریال شوگان می توان به استقبال بسیار خوب منتقدان و البته بینندگان اشاره کرد. منتقدانی که این سریال را تماشا کردند، رضایت خود را 98 درصد در Rotten Tomatoes ثبت کردند و مخاطبان پس از تماشای این دو قسمت، امتیاز رضایت 94 درصدی را دریافت کردند. از طرفی شوگان توانسته امتیاز 9.3 را در سایت IMDB کسب کند که موفقیت بزرگی برای یک سریال تلویزیونی است. به طور کلی، منتقدان بر این باور بودند که سریال شوگان از نظر بصری مجلل و غنی از حقیقت فرهنگی است. این سریال یک فانتزی حماسی است که از نسخه اصلی پیشی می گیرد.

منتقد گاردین در توصیف و ستایش سریال Shōgun، آن را “افسون‌کننده” نامید و بیش از همه صحنه‌های نبرد و احترام به منبع منبع را ستایش کرد. از سوی دیگر، یکی از نویسندگان مجله نیویورک تایمز این سریال را با نسخه 1980 مقایسه کرد و نوشت: “شما می توانید بازی های باورنکردنی، ارزش های تولید تاریخ، و ارزش های تولید اروپایی را اصلاح کنید، اما واقعا نمی توانید ماهیت اصلی را درست کنید. ” از داستان و مواد.” او سریال را به دلیل برجسته کردن بیشتر شخصیت های ژاپنی نسبت به نسخه قبلی که بیشتر روی Blackthorn متمرکز شده بود، تحسین کرد.

بخوانید  قابلیت ادغام PlayStation Cloud Gaming با سرویس های استریم

آنا ساوای در نقش لیدی تودا ماریکو در سریال شوگان

حالا با وجود تمام این مسائل، جالب است بدانید که این سریال و قسمت قبلی با اینکه از رمان شوگان الهام گرفته شده اند، اما داستان این سه نفر بر اساس اتفاقات واقعی در دنیای واقعی است. شوگان کلاول نسخه ای تخیلی از رویدادها و تاریخ واقعی است. داستان به زبان ژاپنی و انگلیسی گفته شد و بخش انگلیسی مکالمه در واقع به زبان پرتغالی بود. شخصیت بلکثورن بر اساس ملوان تاریخی انگلیسی به نام ویلیام آدامز خلق شد. کسی که در ژاپن سامورایی شد. در آن زمان، او تحت نظارت قدرتمندترین دایمیو و بعدها بنیانگذار و اولین شوگون توکوگاوا در ژاپن، توکوگاوا ایه یاسو بود. که زندگی و حکومت او از سال 1543 تا 1616 ادامه داشت و شخصیت شوگون یوشی توراناگا بر اساس او ساخته شده است.

همانطور که در بالا ذکر شد، نسخه 1980 سری شوگان با استقبال خوبی از سوی منتقدان و جشنواره ها مواجه شد. بنابراین، همیشه دلیل خلاقانه و قانع کننده ای برای بازسازی داستان وجود ندارد. اما تفاوت‌های ظریف و نوآوری‌هایی که New Shogun به ارمغان می‌آورد، به‌ویژه در گفتگو و چشم‌انداز توسعه‌یافته زبان ژاپنی، بیش از توجیه این پروژه است. اگر قرار باشد دوباره این بازسازی ها را در آثار مختلف ببینیم (که قبلاً به اندازه کافی و بیش از اندازه دیده ایم و در آینده خواهیم دید) باید چیزی شبیه به نسخه جدید سری شوگان باشد. از جهاتی آشنا، اما در داستان سرایی متفاوت، منحصر به فرد و متنوع تر.

تودا ماریکو در کنار جان بلکثورن در سریال شوگان

این نسخه از داستان شوگون نه تنها ریشه در فرهنگ ژاپنی دارد و قرن ها پیش روی می دهد، بلکه با مشورت نزدیک با کارشناسان تاریخ عمیق این کشور ساخته شده است. بینندگان نسبت به مینی سریال تلویزیونی 1980 درک بهتری از ژاپن و مردم آن خواهند داشت. زیرا طبق گفته سانادا، سناریو به گونه ای نوشته شده است که زبان (بخش مهمی از فرهنگ) تجلیل شود، تعادل برقرار شود و کلیشه ها ایجاد شود. اجتناب می شود. تا اینجای کار به جرأت می توان گفت سریال شوگان واقعا شگفت انگیز است و در آینده ای نزدیک به پدیده مهم بعدی دنیای تلویزیون تبدیل خواهد شد. پس حتی یک قسمت از آن را از دست ندهید.

بخوانید  اولین تریلر انیمیشن جدید سازندگان Minions و یونیورسال با عنوان Migration

طراحی تولید این نسخه از شوگان باورنکردنی است، پر از جزئیات پیچیده و رندرهای زیبا از مناظر، لباس ها و شمشیرها. اما در کنار این جزئیات برجسته، نمی توان از بازی فوق العاده ارائه شده توسط بازیگران چشم پوشی کرد. این سریال به شما یادآوری می کند که تلویزیون ارزش وقت و توجه شما را دارد. تماشا نکردن آنها در حین انجام کار دیگری. در این دو قسمت شاهد سکانس هایی خواهید بود که پس از تماشای آن متوجه خواهید شد که تمام مدت نفس خود را حبس کرده اید و نفس کشیدن را فراموش کرده اید. متاسفانه این نسخه از سریال داستان خود را با 10 قسمت به پایان می رساند و از آنجایی که سریالی محدود به حساب می آید، فصل دوم نخواهد داشت. پس از این فرصت استفاده کنید و از لحظه لحظه آن لذت ببرید. هر روز نیست که یک بلیط رایگان به 1600 ژاپن بگیرید و بتوانید چنین ماجراجویی شگفت انگیزی را تجربه کنید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر