آماده سازی چیپست های مادربرد Intel Z890 برای پردازنده های نسل بعدی


اینتل در آستانه عرضه اولین سری از پردازنده های جدید Raptor Lake Refresh، فرآیند آماده سازی تراشه های مادربرد سری 800 خود را برای نسل بعدی تراشه های این شرکت آغاز کرده است.

نسل بعدی پردازنده های اینتل با نام Arrow Lake-S در اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 وارد بازار خواهد شد. روند توسعه تراشه های مادربرد سری 3800 با سوکت LGA 1851 نیز برای این تراشه ها ادامه دارد. از جمله این تراشه ها می توان به Z890 اشاره کرد و B860 با H810 است و برخی شایعات همچنین به W880 و Q870 برای سیستم های ایستگاه کاری اشاره می کنند. علاوه بر اینکه تراشه H870 در بین این مدل ها وجود ندارد، شایعاتی مبنی بر عرضه آن برای محصولات بعدی نیز وجود دارد.

جزئیات مربوط به مشخصات فنی تراشه های سری 800 اینتل هنوز تا حد زیادی ناشناخته است. با این حال می دانیم که مدل پایه این سری دارای 60 کانال پرسرعت HSIO I/O (24 کانال برای CPU و 34 کانال برای PCH است. نسبت داده شده) به پلتفرم ها B860 و H810 به ترتیب 44 و 32 کانال HSIO را ارائه خواهند کرد. علاوه بر این، گفته می شود این تراشه ها از 48 گیگابایت حافظه DDR-5-6400 پشتیبانی می کنند و استانداردهای WiFi 7 و 5GbE را به همراه دارند.

کانال‌های HSIO مسیرهای ارتباطی تعبیه‌شده در مادربرد هستند که اتصالات پرسرعت PCIe و USB و پورت‌های SATA و غیره را برای انتقال داده‌ها بین پردازنده و تجهیزات متصل با سرعت بالا مدیریت می‌کنند.

نحوه ارائه پردازنده های جدید اینتل

نسل بعدی پردازنده های Raptor Lake Refresh اینتل هنوز مشتاقانه توسط طرفداران سخت افزار مدرن انتظار می رود. اگرچه اطلاعات در مورد مشخصات فنی این محصولات کم و محدود است، اما انتظار می‌رود که جزئیات مربوط به زمان عرضه و مشخصات پیکربندی این تراشه‌ها به زودی منتشر شود. بر اساس گزارش ها، این پردازنده ها به گونه ای طراحی شده اند که با مادربردهای فعلی سازگار بوده و از تراشه های سری 600 و 700 اینتل پشتیبانی خواهند کرد. در همین راستا چندین شرکت تولیدی پیش از این آپدیت های ویژه بایوس را برای این محصولات معرفی کرده اند.

بخوانید  جایگزینی نقشه اصلی Dead Space در نسخه بازسازی شده بازی

انتظار می رود مدل های سری K پردازنده های Raptor Lake-S Refresh از اواسط اکتبر 2023 در دسترس باشند. علاوه بر این، مدل های غیر سری K نیز از هفته اول سال 2024 همراه با رویداد CES 2024 در دسترس خواهند بود. به بازار عرضه خواهد شد. در اینجا برخی از مشخصات فنی پردازنده ها آورده شده است نوشیدنی دریاچه رپتور تاکنون ذکر شده است:

  • معماری مشابه سری Raptor Lake (هسته Raptor Cove P و Gracemont E)
  • فرآیند تولید مشابه سری Raptor Lake (Intel 7 یا 10 نانومتر ++)
  • فرکانس عملکرد بهبود یافته بیش از 6 گیگاهرتز
  • پشتیبانی از ماژول های حافظه DDR5
  • افزایش مصرف برق تا 300 وات
  • سازگار با سوکت های مادربرد LGA 1700/1800 موجود

اینتل رویداد جدید Intel Innovation را برای 19 سپتامبر (28 سپتامبر) برنامه ریزی کرده است و انتظار می رود در طول این برنامه شایعاتی که در مورد پردازنده های جدید این شرکت منتشر شده است را پاک کنند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر