آخر این هفته چه فیلمی ببینیم؟


در این شماره از مجموعه مقالات “این آخر هفته کدام فیلم را ببینید؟” با هم انیمیشن ویولت اورگاردن، سگ ولگرد کوروساوا و کمدی-درام تونی اردمن را تماشا خواهیم کرد. با این مقاله با یک گیمر همراه باشید.

در این شماره از مجموعه مقالات “این آخر هفته کدام فیلم را ببینید؟” ابتدا به سمت یک ملودرام و یک انیمیشن عاشقانه می رویم. اثری پر از احساسات و نمی توانید در برابر حس تلخ و شیرینی که به شما دست می دهد مقاومت کنید. پس از آن شاهد اثری متفاوت و جالب از کارگردان ژاپنی کوروساوا خواهیم بود. فیلم مهمی که تاثیر بسزایی در مسیر سینما در تاریخ سینمای ژاپن داشت. و در نهایت شاهد فیلمی جذاب و کمیک از سینمای آلمان خواهیم بود، اثری چند لایه که به عنوان یکی از بهترین فیلم های سال های اخیر انتخاب شده است.

تفکر بنفش در انیمه ویولت اورگاردن

انیمه ویولت اورگاردن

متحرک ویولت اورگاردن

  • کارگردان: تایچی ایشیدات
  • سال انتشار: 2020

خلاصه داستان: در زمانی که تلفن ها هنوز جایی در بین مردم به معنای امروزی پیدا نکرده بودند، یک شرکت پست برای مشتریان خود نامه های تکان دهنده ای می نوشت.

Violet Evergarden یک انیمه عاشقانه است که در نهایت به درام انسانی و ضد جنگ دست می یابد. این اثر درباره شخصیتی به نام ویولت اورگاردن است که در طول جنگ توسط سرهنگی به نام گیلبرت محافظت می شود. سال ها می گذرد و ویولت که اکنون یک زن جوان است، نامه ای به یک شرکت پست می نویسد و به دنبال گیلبرت می گردد. همه فکر می کنند سرهنگ مرده است، اما ویولت اینطور فکر نمی کند و حاضر نیست ناجی دوران کودکی خود را فراموش کند. او تمام احساسات و توجه خود را معطوف خاطرات جنگ، سرهنگ و امیدهایش به آینده می کند.

بخوانید  اعلام تاریخ انتشار نسخه دیجیتال و با کیفیت آواتار 2 به کارگردانی جیمز کامرون

اورگاردن داستانی تلخ و شیرین دارد و به جنبه های مختلف زندگی مردم می پردازد. در این انیمه جنگ به پایان رسیده است، اما آثار سال ها خون و آتش همچنان بر بدن و ذهن شخصیت های این داستان وجود دارد. از جزیره کوچکی که همه مردان به جنگ رفتند و دیگر برنگشتند، ویولت باید دست های آهنین را تحمل کند. اما بدترین ضربه آسیبی است که گیلبرت را رها نمی کند. شخصیتی که به خاطر فشار جنگ و عذاب وجدانش در مکانی دورافتاده ساکن شده و نمی خواهد کسی را از زندگی گذشته اش ببیند.

این انیمه ملودرام بسیار تاثیرگذار است. اورگاردن احساسات مخاطبان خود را هدف قرار می دهد و از مرگ و زندگی صحبت می کند. از منظر این اثر احساسات چیزهایی هستند که باید هر چه زودتر آشکار شوند وگرنه دیر می شود. اورگاردن داستان سفر قهرمانانه شخصیت هایش است. شخصیت هایی که باید یاد بگیرند خودشان را آرام کنند و زخم هایشان را التیام دهند. در طول این سال در سال ۲۰۱۵ داستانی ژاپنی به همین نام به سبک لایت نوول منتشر شد. در سال 2018 یک سریال انیمه بر اساس این داستان تولید شد که دنباله ای بر این سریال است. Violet Evergarden برای کسانی است که سریال را ندیده اند و آنهایی که دیده اند، اما اگر این فیلم را دوست دارید باید سریال را نیز ببینید.


فیلمبرداری موراکامی در سگ ولگرد

فیلم سگ ولگرد

فیلم سگ ولگرد

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا
  • سال انتشار: 1949

خلاصه داستان: موراکامی اسلحه خود را در کارگاه پلیس گم می کند و برای یافتن آن به بازار سیاه می رود.

کوروساوا نویسنده و فیلمسازی با استعدادی بود که شناخت کاملی از همه لایه ها و ژانرهای سینما داشت. او علاوه بر کارگردانی آثار سامورایی، وارد ژانر پلیسی و پلیسی نیز شد که حاصل آن فیلم‌های بزرگی مانند سگ ولگرد بود. منتقدان این فیلم را آغازی برای ژانر پلیسی در ژاپن می دانند. اثری که قوانین جدیدی را در سینمای این کشور وضع کرد و کارگردانان زیادی را به سمت ساخت این نوع فیلم ها سوق داد. سگ ولگرد مانند آثار غیرسامورایی کارگردان به ژاپن پس از جنگ جهانی دوم می پردازد. زمانی که این کشور به دلیل تهاجم آمریکا به یک ویرانه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده بود.

بخوانید  نقد انیمیشن درون کهکشانی 2022 (Entergalactic) | معرفی یک آلبوم موسیقی!

این فیلم باز یکی از عناصر مورد علاقه کوروساوا را نیز دارد که استفاده از توانایی های آب و هوایی است. کوروساوا از گرما و تابستان برای روایت درام خود استفاده می کند تا احساس خفگی و ناراحتی را بهتر به مخاطب خود منتقل کند. سگ ولگرد تلفیقی از سینمای نئورئالیستی ایتالیا و فیلم نوآر آمریکایی است، اثری که با وجود جذابیت های فراوان، خود کوروساوا را راضی نکرد و سال ها از ساخت آن پشیمان بود. برای کوروساوا استفاده از ظرفیت محتوا مهمتر از تکنیک بود، به همین دلیل احساس می کرد که این فیلم به دلیل وابستگی ژانری، جهان بینی چندانی موضوعی ندارد.

کوروساوا برای فیلمنامه سگ ولگرد از شهر برهنه ژرژ سیمون اثر ژول داسین الهام گرفته است. او طی چندین مصاحبه اعلام کرد که برای ژاپنی کردن فضای شهر برهنه با مشکلات زیادی مواجه شده است. داستان فیلم از این قرار است که یک کارآگاه تازه ارتقا یافته اسلحه خود را گم می کند. او برای یافتن اسلحه خود به بازار دستفروشی می رود و در آنجا با شبکه پیچیده ای از گانگسترها روبرو می شود.


وینس در فیلم تونی اردمن به استخر نگاه می کند

فیلم تونی اردمن

فیلمی از تونی اردمن

  • کارگردان: اطلاعیه مارن
  • بازیگران: ساندرا هولر
  • سال انتشار: 2016

خلاصه داستان: مردی تصمیم می گیرد به دیدار دخترش برود و رابطه اش را با او ترمیم کند.

تونی اردمان یک فیلم کمدی-درام آلمانی است که در جشنواره فیلم کن برای برنده نخل طلا به نمایش درآمد. این فیلم توسط بسیاری از منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلم های سال 2016 معرفی شد و کارگردانی و بازی های آن را تحسین کردند. تونی اردمن همچنین نماینده آلمان در فهرست نهایی هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار بود که در نهایت جایزه اصلی را به فروشنده از دست داد. داستان از این قرار است که وینیفرد پس از مرگ سگش تصمیم می گیرد به دیدار دخترش وینس در بخارست برود. اما وینس به شدت درگیر کارش است و وینیفرد برای نزدیک شدن به او باید تصمیمات عجیبی بگیرد.

بخوانید  از کجا می توان سامسونگ گلکسی اس 24، اس 24 پلاس و اس 24 اولترا را پیش خرید کرد

مارن آد شخصیت وینیفرد را بر اساس ویژگی های شخصیتی پدرش نوشته است. او در مصاحبه ای گفت که همیشه دوست داشته در دنیای سینما شخصیتی شبیه پدرش خلق کند چرا که پتانسیل های دراماتیک زیادی دارد. از دیدگاه کارگردان، تونی اردمن در دو دسته مختلف سینما، درام و کمدی قرار می گیرد. چون وینیفرد برای اینس بازی می کند، اما این شخصیت از سر ناامیدی همه این کارها را انجام می دهد. استفاده از توانایی های کمدی در این فیلم چالش بسیار بزرگی است که تیم کارگردانی را تا مرحله تدوین درگیر می کند.

داستان دیدار مجدد جذاب و پیچیده تونی اردمن. کمدی این فیلم به معنای واقعی بسیار خوب عمل می کند و جریان های زیرین احساسی و روانی پیرمرد را به رخ می کشد. این فیلم علاوه بر ایده های خانوادگی و روانشناختی، به موضوعات اقتصادی نیز می پردازد. اثری که می داند چگونه مضامین مختلف را به هم پیوند دهد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر