آواتار ۲ در جریانِ ۱۷ روزی که از اکرانش گذشته، ۴۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخته است که ۱۹ درصد بهتر از درآمد قسمت اول آواتار در مدت مشابه (۳۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) است
ردهی سوم جدول اما به بلکپنتر: واکاندا برای همیشه (Black Panther: Wakanda Forever) تعلق دارد که با تجربهی ۳۸ درصد رشد فروش در هشتمین آخرهفتهاش، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کسب کرد. واکاندا برای همیشه تاکنون سیزدهمین افتتاحیهی برتر تاریخ (۱۸۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار)، ۲۲مین آخرهفتهی دومِ برتر تاریخ (۶۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) و ۱۳مین آخرهفتهی سومِ برتر تاریخ (۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) را تجربه کرده است. این فیلم در چهارمین آخرهفتهاش به ردهی ۸۰اُم بهترین آخرهفتههای چهارمِ تاریخ سقوط کرد (۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) و در پنجمین آخرهفتهاش هم در ردهی ۹۲اُم بهترین آخرهفتههای پنجمِ تاریخ جای گرفت. درآمدِ این فیلم در آخرهفتهی افتتاحیهاش ۱۰ درصد کمتر از قسمت اول، در دومین آخرهفتهاش ۴۰ درصد کمتر، در سومین آخرهفتهاش ۳۱ درصد کمتر، در چهارمین آخرهفتهاش ۵۷ درصد کمتر، در پنجمین آخرهفتهاش ۵۸ درصد کمتر، در ششمین آخرهفتهاش ۶۸ درصد کمتر، در هفتمین آخرهفتهاش ۶۹ درصد کمتر و حالا در هشتمین آخرهفتهاش هم ۴۴ درصد کمترِ از قسمت اول بوده است. بلکپنتر ۲ تاکنون ۴۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در گیشهی خانگی، ۳۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در بازارهای خارجی و مجموعا ۸۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است. این فیلم پشتسرِ تاپ گان ۲، آواتار ۲، دنیای ژوراسیک ۳، دکتر استرنج ۲ و مینیونها: ظهور گرو ششمین فیلم برترِ باکس آفیسِ جهانی در سال ۲۰۲۲ محسوب میشود.
گزارش باکس آفیسِ آخرهفتهی اخیر را که مصادف با پایانِ سال ۲۰۲۲ میلادی بود با این نکته شروع میکنیم: ۲۰۲۲ سالِ فوقالعادهای برای گیشه نبود. مجموعِ درآمدِ باکس آفیسِ آمریکای شمالی در سالِ گذشته ۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار است که نهتنها با اختلاف بدتر از مجموع درآمدِ باکس آفیسِ ۲۰۱۹ (۱۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار) است، بلکه با استانداردهای پیش از دورانِ کرونا نیز بدترین سالِ گیشه از سال ۱۹۹۹ تاکنون به شمار میآید. گرچه درآمدِ باکس آفیس ۲۰۲۲ شصت و چهار درصد بهتر از درآمدِ باکس آفیس ۲۰۲۱ (۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار) بود، اما سال ۲۰۲۱ تا پیش از بازگشایی سینماها از اوایلِ ماه ژوئن (خرداد ۱۴۰۰) که میزبانِ یک مکان ساکت ۲ و کروئلا بود، سالِ کساد و شکستخوردهای حساب میشد. بنابراین برای رقابتِ عادلانهتر باید باکس آفیس ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را براساس مجموع درآمدشان در بین ماههای ژوئن تا دسامبر مقایسه کنیم: در این صورت، مجموع درآمدِ باکس آفیس سال ۲۰۲۲ در طولِ هفت ماهِ پایانیاش ۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار است که رشدِ ناچیزی در مقایسه با درآمدِ ۲۰۲۱ در طولِ هفت ماهِ پایانیاش (۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار) به شمار میآید.
آواتار ۲ در جریانِ ۱۷ روزی که از اکرانش گذشته، ۴۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخته است که ۲/۶۷ برابرِ درآمدِ تایتانیک در مدت مشابه (۱۵۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در سال ۱۹۹۷) است و ۱۹ درصد بهتر از درآمد قسمت اول آواتار در مدت مشابه (۳۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) حساب میشود. همچنین، درآمدِ ۱۷ روزهی آواتار ۲ در مقایسه با دیگر فیلمهای ۲۰۲۲ نیز ۶ درصد بهتر از تاپ گان: ماوریک (۳۹۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار)، ۱۴ درصد بهتر از بلکپنتر: واکاندا برای همیشه (۳۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار)، ۲۲ درصد بهتر از دکتر استرنج در مولتیورسِ جنون (۳۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، ۳۹ درصد بهتر از دنیای ژوراسیک: قلمرو (۳۰۳ میلیون دلار)، ۴۰ درصد بهتر از بتمنِ مت ریوز (۳۰۰ میلیون دلار) و ۵۲ درصد بهتر از ثور: عشق و تندر (۲۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) است. با این وجود، درآمدِ ۱۷ روزهی آواتار ۲ در مقایسه با پُرفروشترین فیلمهای ماه دسامبر در دههی گذشته ۴۳ درصد کمتر از جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد (۷۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، ۳۱ درصد کمتر از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۶۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، ۱۸ درصد کمتر از جنگ ستارگان: آخرین جدای (۵۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، ۶ درصد کمتر از جنگ ستارگان: ظهور اسکایواکر (۴۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) و یک درصد هم کمتر از روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان (۴۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) است.
این فیلم در جریانِ آخرهفتهی افتتاحیهاش در چین فقط ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کسب کرد که خیلی کمتر از پیشبینیهای ۱۲۰ میلیون دلاریِ تحلیلگران بود. درآمدِ ۲۴ دلاریِ این فیلم در روزِ افتتاحیهاش تقریبا با درآمدِ روز افتتاحیهی آکوآمن (۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) یکسان بود. با این تفاوت که گرچه فیلم ابرقهرمانیِ جیمز وان درنهایت به ۹۴ میلیون دلار افتتاحیهی سهروزه دست یافت، اما درآمد سهروزهی فیلم جیمز کامرون فقط دو برابرِ درآمدِ روز افتتاحیهاش بود (تازه آن هم به زور و زحمت). آکوآمن درنهایت ۲۹۸ میلیون دلار در بازار چین فروخت؛ رقمی که حالا تکرارِ آن توسط آواتار ۲ نامُحتمل به نظر میرسد. آواتار ۲ برای اینکه به یک موفقیتِ فوقالعاده بدل شود به بازار چین نیاز ندارد (بهعنوان نمونه به عملکردِ شگفتانگیز تاپ گان ۲ بدون چین نگاه کنید)، اما تحلیلگران باتوجهبه درآمدِ ۵۷ میلیون دلاری اکران مجدد قسمت اول آواتار در چین انتظار داشتند تا دنبالهاش به درآمدی همتراز با بزرگترین فیلمهای وارداتیِ این کشور دست پیدا کند. گرچه تکرارِ درآمدِ انتقامجویان: پایان بازی (۶۲۹ میلیون دلار در چین) غیرممکن بود، اما پیشبینی رقمی نزدیک به انتقامجویان: جنگ ابدیت (۳۵۶ میلیون دلار)، سریع و خشن ۷ (۳۸۰ میلیون دلار) و سریع و خشن ۸ (۳۹۰ میلیون دلار) دور از انتظار به نظر نمیرسید. ناسلامتی قسمت اولِ آواتار درحالی در سال ۲۰۱۹ به درآمدِ رکوردشکنانهی ۲۰۳ میلیون دلار در بازار چین دست یافت که تعداد سینماهای این کشور در این مدت ۱۰ برابر شده است.
اما از آواتار ۲ که بگذریم، در ردهی دوم جدول به انیمیشن گربهی چکمهپوش: آخرین آرزو (Puss in Boots: The Last Wish)، محصولِ استودیوی دریمورکس/یونیورسال برمیخوریم که آخرهفتهی گذشته به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلارِ افتتاحیه دست یافته بود (کمتر از پیشبینیهای ۱۵ تا ۱۷ میلیون دلاری تحلیلگران). این فیلم در دومین آخرهفتهی اکرانش با تجربهی ۳۱ درصد رشد فروش، ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد. درآمدِ ۱۲ روزهی این فیلم ۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار است که ۲۴ درصد کمتر از درآمدِ ۱۲ روزهی قسمت اول گربهی چکمهپوش (۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، ۳۶ درصد کمتر از لایتیر (۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) و ۲۳ درصد بهتر از اَبرحیواناتِ لیگِ دیسی (۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار) است. همچنین، درآمدِ ۱۲ روزهی آخرین آرزو در مقایسه با دیگر انیمیشنهای ماهِ دسامبر در چند سال اخیر ۵ درصد کمتر از آلوین و سمورچهها ۳ (۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۱)، ۲۴ درصد بهتر از آلوین و سمورچهها ۴ (۴۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵)، ۲۷ درصد بهتر از جاسوسان در لباس مُبدل (۴۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹)، ۱۸ درصد کمتر از مرد عنکبوتی: به درونِ دنیای عنکبوتی (۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۸) و ۳۳ درصد کمتر از آواز ۲ (۹۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۱) است.
The Menu
Strange World