نور RGB ممکن است به کارت گرافیک آسیب برساند

کاربران برخی از کارت های گرافیک بازی RTX گیگابایت و MSI آنها گزارش دادند که این روشنایی اجزای سیستم RGB ممکن است به پنل پشتی GPU آسیب برساند.

در 24 ساعت گذشته، دو کاربر Reddit مشکل مشابهی را گزارش کردند که در آن کارت گرافیک سری RTX آنها با یک مشکل غیرعادی روبرو شد. ظاهراً پنل‌های پشتی کارت‌های گرافیک MSI و گیگابایت این کاربران به روشی مشابه رایت می‌شوند که با الگوی نورپردازی RGB پردازنده‌های گرافیکی آنها مطابقت دارد.

همانطور که می دانیم ماژول های رم برای سیستم های بازی یکی از رایج ترین قطعات نصب شده در کیس نورپردازی RGB هستند. مدل‌های مدرن‌تر از انواع انیمیشن‌های نورپردازی استفاده می‌کنند که در رنگ‌ها و الگوهای مختلف ظاهر می‌شوند. اما در این بین یکی از وظایف سازنده مدیریت نحوه استفاده از این اقلام و نوع نور ساطع شده به گونه ای است که ایمنی استفاده از آنها را نیز تامین کند.

اما در برخی موارد اشعه ماوراء بنفش بر قسمت هایی که مواد آن کیفیت پایین تری دارند و یا رنگ سطح آنها به آن حساس است، تاثیر می گذارد. در نتیجه سطح این قسمت ها تا حدودی می سوزد. به طور کلی، لامپ هایی که در کشورهای پیشرفته تر تولید و فروخته می شوند، اشعه ماوراء بنفش ساطع نمی کنند. در حالی که لامپ های CRI بالا ممکن است نور را در طیف فرابنفش ساطع کنند که طول موج آن از 375 تا 400 متغیر است.

سوختن به دلیل نور RGB در پردازنده گرافیکی

الگوی روشنایی RAM سیستم

البته در این مواقع هنوز مشخص نیست که صفحه پشتی این کارت های گرافیک با استفاده از اشعه ماوراء بنفش سوخته است یا گرمای ایجاد شده توسط این دیودها به آنها آسیب رسانده است. با این حال، اگر گزینه دوم وجود داشت، این موضوع باید بیشتر گزارش می شد. قسمت‌های دیگری مانند حافظه پرکاربرد SSD که گرمای بالایی تولید می‌کند نیز قرار بود تحت تأثیر این مشکل قرار گیرند.

بخوانید  Grab Star Wars: Squadrons For Free For A Limited Time

در حال حاضر این موضوع مربوط به کارت گرافیک های سری MSI RTX 3080 و Gigabyte RTX 4080 است. گزارش شده است. طبیعتا کاربر دیگری نیز تصویر مشابهی از کارت گرافیک دارد GTX 1080 Ti را عرضه کرد و البته این موضوع در مدت 5 سال ایجاد شد. یکی از کاربران حتی GPU را تغییر داد و دوباره همان الگوهای سوختگی را در GPU جدید مشاهده کرد که نشان می‌دهد روشنایی RAM سیستم احتمالاً مقصر است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر