نقد و بررسی انیمیشن Robot Dreams Surprise 2023؟

اگرچه Robot Dreams توسط یک استودیوی بزرگ تولید نشده و دیالوگی هم ندارد، اما می توان آن را بزرگترین شگفتی سال 2023 نامید.

زمانی که فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ برای بهترین انیمیشن اعلام شد، نام انیمیشنی را دیدیم که در بین نامزدها ناشناخته تر بود و در جشنواره کن به نمایش درآمد. این بدون شک یک سوال طبیعی است: Robot Dreams چه نوع اثری است و آیا واقعاً شایسته نامزدی اسکار است؟ این انیمیشن دوبعدی، اثری فرانسوی-اسپانیایی به کارگردانی پابلو برگر، کارگردان Blancanieves و اقتباس از کمیک به همین نام اثر سارا وارون، اولین تجربه کارگردانی انیمیشن اوست.

روبات رویاها که در دهه 1980 در نیویورک اتفاق می افتد، داستان سگی تنها را روایت می کند که رباتی را می خرد تا همراه او باشد و بعداً بهترین دوست او می شود. اما در روز کارگر، وقتی به یک سفر ساحلی به جزیره کونی می روند، قطعات فلزی ربات زنگ می زند و نمی تواند حرکت کند. سپس ساحل تا تابستان آینده بسته خواهد شد و سگ باید تا آن زمان صبر کند تا ربات را نجات دهد.

ربات و سگ در حال خوردن هات داگ در انیمیشن Robot Dreams

اما داستان اصلی کارتون از جایی شروع می شود که ربات در ساحل گیر می کند و حالا از یک طرف سگ باید راهی برای گذراندن زمان پیدا کند و از طرف دیگر ربات منتظر صاحبش است. . . اگر بخواهیم فقط داستان کارتون را دنبال کنیم، احتمالاً نمی‌توانیم چیز خاصی را ثبت کنیم، اما انیمیشن پیامی دارد که تا حد زیادی ناشی از تأثیرگذاری عصر امروز است. درست است که داستان و اتفاقات کارتون در دهه هشتاد رخ می دهد، اما اگر به ابتدای کارتون برگردیم، داستان گوشه گیری و تنهایی سگ را می بینیم.

انیمه Robot Dreams به مسائل امروزی مانند مشکلات یافتن دوستان و همراهان و جایگزینی افراد واقعی با ربات ها می پردازد.

موضوع اصلی داستان در واقع شامل داستان انزوای سگی است که نمی تواند با انسان ها ارتباط برقرار کند و به همین دلیل مجبور است شب ها به تنهایی غذا بخورد و تلویزیون تماشا کند. اما یک شب، او پیامی را می بیند که یک ربات همراه را اعلام می کند و سپس می گوید ربات جای خالی دوست یا همسر این سگ را می گیرد. زمانی که به نظر می رسد همه چیز خوب پیش می رود، ربات در ساحل اسیر می شود. این دقیقا همان جایی است که سازنده به نظر اهداف متفاوتی دارد.

بخوانید  جاذبه Mario Kart در Super Nintendo World به دلیل محدودیت های دور کمر مورد انتقاد قرار گرفت

اولین نکته این است که ربات تا حدی نشان دهنده شبکه های اجتماعی و دوستانی است که حضور فیزیکی در زندگی افراد ندارند. حتی این ربات می تواند وضعیت هوش مصنوعی را داشته باشد که برخی از افراد با آن مرتبط هستند. بنابراین در واقع گروه هایی هم هستند که توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارند که تا حدی به واقعیت جامعه مربوط می شود. در واقع، این بچه ها می توانند اشاره ای به آینده ای نزدیک داشته باشند، جایی که ما واقعاً می توانیم چنین روبات هایی را کم کم ببینیم.

تماشای ربات و سگ Gemini در انیمیشن رویاهای ربات

اما در قسمتی دیگر این ربات ها می توانند حالت حیوان خانگی را نیز داشته باشند. با این حال شخصیت های اصلی انیمه حیوانات هستند و البته انتخاب ربات ها می تواند جایگزینی برای این داستان باشد. دلیل این امر در واقع از این واقعیت شروع می شود که ربات ها همیشه قابل تعویض هستند، روبات ها ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرند و صاحبان آنها حتی ممکن است آنها را در جایی مانند ساحل رها کنند. بنابراین چنین فرضیه ای در این مورد می تواند درست باشد.

اما در بقیه انیمه، او در واقع به ربات شخصیتی می بخشد که در آن رویای نجات و سپس بازگشت به خانه را در سر می پروراند. با این حال، او می ترسد که سگ با یک ربات یا شخص دیگری جایگزین شده باشد و اکنون کاملاً فراموش شده است. اما از طرفی این رویاها فقط زیبا هستند و پایان تلخی دارند. با این حال، لحظاتی مانند لانه سازی یک پرنده مهاجر باعث می شود ربات لحظات خوشی داشته باشد و نه فقط روزهای سیاه در انتظار سگ.

اما در قسمت دیگر ماجرای شخصیت سگی را داریم که بعد از اینکه نتوانست ربات را تا باز شدن دوباره ساحل نجات دهد، حالا باید این روزها را به نحوی پشت سر بگذارد. او در واقع سعی می کند مثلاً کار جدیدی انجام دهد یا به مسافرت برود و به اسکی برود. اما او در هر تلاشی با شکست مواجه می شود و همین امر او را منزوی تر می کند. او واقعاً نمی تواند دوستی پیدا کند، دقیقاً به همین دلیل است که به جای یافتن یک دوست واقعی به یک ربات تبدیل می شود.

بخوانید  سفری از دل تاریخ به اعماق طبیعت

در انیمیشن Robot Dreams یک ربات و یک سگ در خیابانی برفی قدم می زنند

اما او در طول این داستان عاشق می شود اما در این عشق شکست می خورد. شاید در نگاه اول، Robot Dreams انیمه سرگرم کننده و جالبی به نظر برسد، اما درون آن داستانی تلخ و شیرین درباره تنهایی و تلاش برای یافتن دوست و همراه را روایت می کند. اما روایت انیمه از قسمت ساحل تغییر می کند و در واقع داستان اصلی انیمه احتمالا از همان جا شروع می شود. ربات و سگ ممکن است در یک شهر باشند، اما این بخش می تواند نشان دهنده روابط از راه دور نیز باشد.

در کارتون رویاهای ربات ما هیچ دیالوگی نمی بینیم، اما این موضوع به نقطه قوت و جذابیت انیمیشن تبدیل شده است.

این ربات بارها رویای بازگشت به خانه را در سر می پروراند، اما می ترسد که شخص دیگری جایگزین آن شود، بنابراین در ساحلی به دور از تصورش رها می شود. در قسمت مقابل، سگ ضمن گذراندن این زمان سعی می کند دوستان و روابط جدیدی پیدا کند و حتی زمانی که در آستانه رسیدن به یک رابطه واقعی است، باز هم شاهد شکست او هستیم. این انیمیشن نشان می دهد که اگرچه یک رابطه یا احساس ممکن است هرگز پایان نپذیرد، اما وقتی فردی راهی برای خروج ندارد، به دنبال یک مسیر جایگزین می گردد.

انیمه نیز سعی در نشان دادن چنین موضوعی دارد. ربات ماجراجویی متفاوتی خواهد داشت و توسط شخص دیگری احیا می شود و شاهد تغییرات او خواهیم بود. او چیزهای جدیدی را تجربه خواهد کرد، و حتی این بار نیز به نظر می رسد که یک انتخاب پیدا می کند، یعنی بازگشت به سگ یا ماندن با صاحب یا همراه جدیدش. اما سگ همچنین نشان می دهد که با وجود اینکه بارها تلاش می کند نمی تواند چیزی را در زندگی خود تغییر دهد و همان شخصیت کارتونی اول است.

بخوانید  کارت به کارت با موبایل، ساده‌تر از همیشه!

یک ربات و یک سگ در انیمیشن Robot Dreams به تماشای رودخانه می نشینند

او آدم ساده‌ای است که چیز زیادی از زندگی نمی‌خواهد، اما ممکن است برای دنیای امروز آماده نباشد، از این رو، حالا که از بازگشت ربات قبلی‌اش ناامید شده، حالا به سراغ یک ربات دیگر می‌رود تا او نباشد. تنها. یک بار دیگر. به طور کلی پیام های متحرک جالب هستند و در طول داستان شاهد روایت دوستی، نیاز به شریک زندگی، نیاز به دوست و همراه برای گذراندن روزمان، روابط از راه دور، تلاش برای حفظ رابطه و ساختن هستیم. تصمیمات دشوار، یعنی سبک زندگی، پیشرفت تکنولوژی و امکان جایگزینی افراد واقعی با روبات ها.

اما نکته جالب دیگر در مورد انیمیشن Robot Dreams این است که هیچ دیالوگی در آن نمی بینیم. در نگاه اول ممکن است این مشکل آزاردهنده به نظر برسد و فکر می کنیم که این مشکل می تواند به شدت به تجربه تماشای انیمه آسیب برساند، اما در حین تماشا متوجه می شویم که سخت در اشتباهیم. عدم وجود دیالوگ در انیمیشن تاثیری در روایت داستان ندارد و باعث نمی شود که متوجه داستان یا روایت آن نشویم.

در واقع این یک تصمیم هوشمندانه و حتی شجاعانه برای سازندگان انیمه است، چرا که برخلاف بسیاری از انیمه ها که شخصیت های بسیار پرحرفی را می بینیم، در این انیمه می توان عکس این مشکل را مشاهده کرد. انیمیشن از ابتدا تا انتها به گونه ای ساخته شده بود که هیچ گاه نیازی به شنیدن دیالوگ از شخصیت ها احساس نکردیم و ارائه رویاها یا نوع واکنش ها و رفتارهای شخصیت ها باعث شد که این خلا هرگز احساس نشود.

ربات و سگ در ساحل در انیمیشن رویاهای ربات

در نهایت، انیمه Robot Dreams ممکن است توسط یک استودیو معروف تولید نشود، تبلیغات یا صداپیشه معروفی هم نداشته باشد، اما بدون شک یکی از بهترین انیمه های سال 2023 و چند سال اخیر است که کمتر مشابه آن را دیده اند. در این سال ها انیمیشن رویاهای ربات اثری قابل دیدن و احترام است که باز هم یادآور صحبت های گیرمو دل تورو است، انیمیشن برای بزرگسالان نیز قابل ساخت است و نباید مخاطب را به کودکان و جوانان محدود کرد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر