معرفی کتاب ابزارهای نوشتن کمدی تفاوت بین کمدی و زیبا بودن!

در مقاله پیش رو برای شما از کتاب ابزار کمدی نویسی؛ سوال جدی مهربانی نوشته استیو کاپلان را گفتیم. با یک گیمر همراه باشید.

کمدی درباره یک مرد یا زن معمولی که با مشکلات حل نشدنی دست و پنجه نرم می کند، در حالی که بسیاری از مهارت ها و ابزار لازم برای موفقیت را ندارد، اما هرگز امید خود را از دست نمی دهد.

اگر معتقدید کمدی آموختنی است و اصول خوب طنز نویسی به دیگران منتقل می شود، یا حتی اگر باور ندارید، کمدی آموختنی نیست و این یک استعداد ذاتی است. کتاب ابزار کمدی ممکن است برای شما جالب باشد. چرا که در حالت اول تائید می کند و سعی می کند ایده های قبلی شما را در مورد کمدی تثبیت کند و در حالت دوم ایده های از پیش تعیین شده شما را به چالش می کشد و شاید مهمتر از آن این امکان را به شما می دهد که از زاویه ای متفاوت به کمدی نگاه کنید.

کمدی بدون شک یکی از محبوب ترین ژانرهای سینما، ادبیات و هنر است. اگرچه ما اهل این محله های کارگری نیستیم، اما همه ما به نوعی در زندگی خود با شوخی و خنده مواجه می شویم. همه ما خاطراتی داریم که به خاطر مهربانی آنها در ذهنمان حک شده است. به سینما، ادبیات و هنر برگردیم. ما در زمانی زندگی می کنیم که سریال های کمدی (مثلاً کمدی) به درجه ای از محبوبیت رسیده اند که نه تنها طرفداران خاص خود را دارند، بلکه برخی از آن طرفداران بیش از ده ها بار تماشا می شوند. من در مورد زمانی صحبت می کنم که استندآپ یکی از محبوب ترین دوره های خود را سپری می کند.

– با توجه به متن کتاب

در یکی از فصول قسمت اول کتاب، کاپلان به طور موجز بین کمدی و ناز تمایز قائل می شود و همچنین برای پاسخ به این سوال که کدام نسخه از یک جوک خنده دارتر است، یک “تست درک کمدی” انجام می دهد. او در این بخش یک معادله کلی از کمدی را معرفی می کند تا در نهایت به ابزار کمدی برسیم و تصوری کلی از آن به دست آوریم.

در بخش دوم، نویسنده به هشت ابزار پنهان طنز نویسی می پردازد. در این بخش هر فصل به ارائه یک ابزار و توضیح کارکرد آن در کمدی اختصاص دارد. در هر یک از فصل‌ها، کاپلان پس از توضیح درباره ابزار مورد بحث، به سراغ نمونه‌هایی از آثار معروف کمیک می‌رود و در مورد استفاده از آن ابزار در آن نمونه‌ها صحبت می‌کند. بنابراین اگر می خواهید این کتاب را بخوانید، بهتر است برای ملاقات با نام هایی مانند وودی آلن، سینفلد و دیگران آماده باشید. کاپلان هم در این قسمت از کتاب و هم در قسمت های دیگر آن سعی می کند از زبان طنز برای انتقال مفاهیم استفاده کند و به طور کلی درباره کمدی صحبت کند. بنابراین، به طور خلاصه، بخش دوم کتاب در مورد معرفی ابزار کمدی با چند مثال برای هر یک است.

استیو کاپلان، نویسنده کتاب ابزارهای نوشتن کمدی؛ سوال جدی خنده دار بودن در مقدمه این کتاب می گوید که او بخش قابل توجهی از زندگی خود را وقف تحقیقات گسترده در هنر و کمدی و راه های بهبود آن کرده است. کاپلان در زمینه کمدی با افراد سرشناسی مانند دیوید کرین (همکار خالق Friends) و همکاری با کمدین ها و استودیوهای معروف تجربه کسب کرد. او در دانشگاه ها تدریس کرده و به عنوان مشاور در دیزنی، دریم ورکس و HBO کار کرده است. او بنیانگذار تئاتری است که برخی از کمدین های معروف کار خود را از آنجا شروع کردند و خلاصه فکر می کند سابقه خوبی در بازیگری دارد.

تصویری از صحنه باشگاه کمدی

بازیگران اصلی سریال دوستان

بسیاری از کمدین ها به جای رفتن به شبکه هایی مانند نتفلیکس و HBO، برنامه های ویژه جدید خود را در کانال های یوتیوب خود ارسال می کنند. ما در زمانی هستیم که بازیگری مانند لویی سی سی نمایش های خود را در سایت شخصی خود و با مکانیک مورد تایید خود به دست هوادارانش می رساند. تا همین چند سال پیش، شبکه‌ها به سراغ کمدین‌ها رفتند و از آن‌ها خواستند سریالی بر اساس دیدگاه خودشان از جهان بسازند. عددی که نشان از اهمیت کمدی و کمدین دارد. من فکر می کنم همه ما می توانیم در مورد این جمله که “کمدی بسیار محبوب است” موافق باشیم. در ادامه در مورد یک کتاب کمدی صحبت می کنیم.

معادله کمدی این است:

سومین یا آخرین قسمت کتاب «شاه بیت» است که به سوالات متداول درباره کمدی اختصاص دارد. کاپلان در آخرین قسمت کتاب خود پس از ذکر چهار دستاورد واجب کمدی، هر مورد را توضیح می دهد و در این رابطه نمونه های مختلفی از آثار طنز را به خواننده ارائه می دهد. در نهایت، به رایج ترین سؤالات کمدی می رود و برای هر یک پاسخ ارائه می کند. در قسمت ذکر شده با سوالاتی از قبیل «بازیگران جوان چگونه وارد بازار کار می شوند؟»، «بازیگر شدن چه نیازی دارد؟» و “بزرگترین اشتباه در کمدی چیست؟” شما روبرو می شوید

استیو کاپلان کمدی را اینگونه تعریف می کند: «کمدی هنر بیان حقیقت درباره انسان بودن است». او معتقد است کمدی به ما کمک می کند تا با آنچه هستیم روبرو شویم. کاپلان ادامه می‌دهد: «موضوع این است که کمدی تمام عیوب، ضعف‌ها و شکست‌های ما را می‌بیند و هنوز به خاطر آنها از ما متنفر نیست. چون ضعف داشتن انسان بودن است.»

وودی آلن سر صحنه فیلمبرداری

کتاب دارای سه بخش اصلی است: درک کمدی، ابزارهای پنهان کمدی نویسی و شاه بیت. در ادامه برای آشنایی شما با کتاب به توضیح محتوای هر یک از این بخش ها می پردازیم. بخش اول یا “دانش کمدی” به تلاش کاپلان برای روشن کردن موقعیت خود در برابر این ژانر محبوب، جایگاه آن در تاریخ و همچنین یادگیری/ناآموزی آن اختصاص دارد. او در این قسمت سعی دارد به ما بفهماند: کمدی آموختنی و آموختنی است. در بخش فوق الذکر، کاپلان درباره «تصورات غلط» در مورد کمدی نیز صحبت می کند. به عنوان مثال، اگر شما سه شخصیت در شوخی خود داشته باشید، مطمئناً خنده دار است. کاپلان در بخش “دانش کمدی” خود خطی نادرست بر این باورهای غلط می کشد.

احتمالا همه ما این ضرب المثل معروف را شنیده ایم که می گوید بازیگری را نمی توان حداقل یک بار آموزش داد یا شاید خودمان هم باور کنیم. نظر مخالف را هم می دانیم که پیروانش معتقدند کمدی را می توان آموخت. بدیهی است که کاپلان به دسته دوم تعلق دارد. به گفته او کمدی آموختنی است. او می‌گوید شاید شما نتوانید استعداد آموزش دهید، اما در عوض می‌توانید «توانایی مشاهده دقیق‌تر و عمیق‌تر روش‌شناسی، زیبایی‌شناسی، هنر و دانش کمدی را آموزش دهید». کاپلان می گوید شما می توانید یاد بگیرید که چرا یک سکانس کمدی کار نمی کند. او اشاره می کند که ابزارهایی برای اصلاح چنین توالی هایی وجود دارد. ابزارهایی که می توان آنها را شناخت و یاد گرفت که به درستی کار کنند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر
بخوانید  پیش‌نمایش Overwatch 2 Winter Wonderland 2022 - All Skins، Twitch Drops و حالت‌های آرکید