ماشین زمان: نوکیا N95; شاهکاری با دوربین سلفی


نوکیا! با شنیدن نام این برند فنلاندی، بیشتر از محصولات جدید این شرکت، خاطره مدل های قدیمی گوشی های نوکیا زنده می شود. یکی از گوشی های نوستالژیک این شرکت نوکیا N95 بود که در سال 2006 معرفی شد. دستگاهی که یکی از پیشرفته ترین گوشی های زمان خود به حساب می آمد و طرفداران زیادی داشت.

نوکیا قبل از ورود به صنعت موبایل یکی از خلاق ترین شرکت ها در زمینه فناوری به حساب می آمد و همواره محصولات نوآورانه ای را روانه بازار می کرد. در سال 2003 با معرفی نوکیا 6600، این شرکت یکی از اولین تولیدکنندگانی بود که گوشی هوشمند عرضه کرد.

سه سال پس از عرضه نوکیا 6600، نوکیا با خلاقیت خود شاهکاری دیگر به نام نوکیا N95 را با دوربین سلفی برای مکالمه تصویری و ویژگی های مختلف دیگر مانند GPS و فضای فوق العاده هشت گیگابایتی حافظه عرضه کرد.

عکس نوکیا N95 با نمای جلو و پشت رنگ مشکی
نوکیا N95 دوربین سلفی و 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی داشت

جدا از این موارد، گوشی نوستالژیک فنلاندی ها از زمان خود جلوتر بود و از ویژگی های جالب دیگری نیز بهره می برد. در ادامه سری مقالات ماشین زمان به سراغ این گوشی رفتیم تا دوباره این ویژگی ها را بررسی کنیم.

فنلاندی ها در سال 2006: نوکیا N95 یک کامپیوتر جیبی است

نوکیا N95 قبل از نسل اول آیفون معرفی شد

علاقه مندان به تاریخ صنعت موبایل احتمالا می دانند که اولین نسل آیفون در اواخر ژوئن 2007 رونمایی شد. گوشی هوشمندی که سال به سال پیشرفت کرده است، آیفون 14 و آیفون 15 جزو بهترین گوشی های دنیا هستند. اما حدود 9 ماه قبل از معرفی اولین آیفون، شاهکار فنلاندی ها، نوکیا N95، در رویداد Open Studio در نیویورک به نمایش گذاشته شد و چند ماه بعد به طور رسمی معرفی شد.

بخوانید  V Rising چهار میلیون نسخه فروخته است

در اطلاعیه معرفی این گوشی عبارت تبلیغاتی جالبی نوشته شده بود: «همه چیز در یک کامپیوتر چند رسانه ای جیبی». تمام مانورهای تبلیغاتی نوکیا حول این توصیف می چرخید، زیرا این شرکت معتقد بود که نوکیا N95 نیاز به سایر دستگاه های چند رسانه ای را از بین می برد. آنسو وانکیمعاون اجرایی نوکیا در بخش محصولات چند رسانه ای در آن زمان، گفت که این گوشی یک دستگاه جیبی منحصر به فرد است که می تواند جایگزین پخش کننده موسیقی و دوربین دیجیتال شود.

گوشی نوکیا N95 در رنگ نقره ای

استیو جابز با استفاده از شعار تبلیغاتی نوکیا، اولین آیفون تاریخ را چنین توصیف کرد: «آی‌پاد، تلفن و دستگاه برای اینترنت».

زبان طراحی خلاقانه و منحصر به فرد Nokia N95

نوکیا N95 به لطف خلاقیت زیاد فنلاندی ها تولید شد و زبان طراحی جذاب و چشم نوازی داشت که می توانست دلیل قانع کننده ای برای خرید آن باشد. این گوشی دارای مکانیزم کشویی دو طرفه بود و برای دسترسی به صفحه دکمه گوشی باید پنل را به سمت بالا می کشیدیم.

مکانیسم کشویی نوکیا N95 بسیار نوآورانه بود

نکته جالب در مورد ساختار کشویی N95 این بود که اگر پنل دستگاه را پایین بیاوریم، چندین دکمه برای کنترل پخش موسیقی در بالا ظاهر می‌شوند. این رویکرد نوآورانه باعث شده است که زبان طراحی نوکیا N95 بیش از هر گوشی دیگری جذاب باشد.

گوشی نوکیا N95 در رنگ مشکی

علاوه بر این، یک دوربین سلفی در پنل جلویی دستگاه برای تماس‌های ویدیویی و دوربین اصلی در پنل پشتی برای عکاسی و فیلم‌برداری قرار گرفته بود. جدا از طراحی جذاب و جذاب، نوکیا N95 با اندازه جمع و جور و وزن 120 گرمی خود بسیار آسان بود.

یکی دیگر از نقاط قوت نوکیا N95 سنسور دوربین 5 مگاپیکسلی آن با لنز کارل زایس بود که خریداران می توانستند با آن عکس های باکیفیت و حتی فیلم بسازند. در آن زمان دوربین گوشی های دیگر به اندازه شاهکار فنلاندی قدرتمند نبود. حتی اولین آیفون دارای دوربین 2 مگاپیکسلی بدون فیلمبرداری بود. با خرید نوکیا N95، مردم می توانستند ویدیوهایی با وضوح 480P و 30 فریم بر ثانیه ضبط کنند.

علاوه بر این، نوکیا N95 یک دوربین سلفی برای تماس های ویدیویی داشت که با توجه به وضعیت سرعت اینترنت در آن زمان، حرکتی جاه طلبانه به نظر می رسید. بگذریم که در آن زمان خبری از شبکه های اجتماعی و اشتیاق مردم به ثبت سلفی و اشتراک گذاری آن ها نبود. نوکیا واقعا جلوتر از زمان خود بود.

از برنامه GPS و نقشه بهره مند شوید

امروزه برای استفاده از اپلیکیشن های مختلف مانند مسیرها، درخواست خودرو به صورت آنلاین یا جستجوی مکان خاصی در نقشه گوگل، باید GPS دستگاه را فعال کرد. نوکیا عملکردی را به تلفن های خود اضافه کرد که اکنون برخی از نیازهای ما را در 18 سال پیش برآورده می کند.

گوشی نوکیا N95 با قابلیت GPS

علاوه بر این ویژگی، نوکیا N95 از یک برنامه نقشه داخلی با نقشه بیش از 100 کشور برای پیمایش کاربران استفاده می کند. جی پی اس این گوشی زیر کلید صفر صفحه کلید قرار داشت و برای فعال سازی باید صفحه کلید را باز می کردید و چیزی روی آن کلید قرار نمی گرفت. علاوه بر این، گوشی نوستالژیک نوکیا از شتاب سنج داخلی نیز بهره می برد.

نوکیا N95 در دو مدل مختلف عرضه شد که بزرگترین تفاوت آنها یک چیز بود: فضای ذخیره سازی. نوکیا ابتدا مدل پایه را با فضای ذخیره سازی 160 مگابایتی روانه بازار کرد و پس از چند ماه نسخه دیگری از این دستگاه را این بار با 8 گیگابایت با نام «Nokia N95 8GB» معرفی کرد. 18 سال پیش، 160 مگابایت حافظه برای یک گوشی معقول به نظر می رسید. اما وجود 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی آنقدر پیشرفت محسوب می شد که تا سال ها بعد هیچ سازنده ای نتوانست چنین فضای ذخیره سازی را برای گوشی های خود در نظر بگیرد.

نوکیا N95 در رنگ نقره ای در دست

نسخه دوم نوکیا N95 دارای 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی بود

البته این دو مدل تفاوت های جزئی دیگری هم داشتند. از جمله نمایشگر، باتری و تا حدودی زبان طراحی.

نوکیا پوشش کشویی دوربین را از نسخه دوم حذف کرد تا فضایی برای 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی ایجاد کند. علاوه بر این، مدل استاندارد دارای صفحه نمایش 2.6 اینچی بود که در نسخه دوم به 2.8 اینچ افزایش یافت. البته رزولوشن صفحه نمایش تغییری نکرده و صفحه نمایش TFT هر دو نسخه از رزولوشن 240×320 پیکسل بهره می برد.

ناگفته نماند که ظرفیت باتری مدل معمولی نوکیا N95 از 950 میلی آمپر ساعت به 1200 میلی آمپر ساعت در نسخه دوم افزایش یافت و ظرفیت شارژ بالاتری داشت.

در نهایت قیمت گوشی نوکیا N95 550 یورو تعیین شد و با وجود چنین قیمت گزافی برای آن زمان، فنلاندی ها موفق به فروش بیش از 7 میلیون دستگاه شدند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر