علم رمزگشایی رویاها: آیا رویاهای ما واقعاً معنی دارند؟


رویا دیدن یک تجربه انسانی نسبتاً فراگیر است. وقتی هر شب به خواب می رویم، ایده های مختلف، گاهی واضح و شبیه به واقعیت و گاهی بی معنی یا کابوس وار، ذهن خوابمان را پر می کند.

برخی از رویاها در ذهن باقی می مانند و ما آنها را برای دیگران توصیف می کنیم، در حالی که برخی دیگر به سرعت فراموش می شوند. علیرغم وجود همه جانبه رویاها، بسیاری از سوالات در مورد آنها بی پاسخ مانده است. شاید مهم‌ترین سوالی که در مورد رویاها مطرح می‌شود این است: معنی آنها چیست؟

این روزها چیزهای زیادی در مورد اتفاقاتی که هنگام خواب در مغزمان می افتد می دانیم. ما همچنین تصوری از نحوه خواب در گونه های دیگر داریم، اما چیز زیادی در مورد اینکه چرا خواب می بینیم و خواب هایمان چه معنایی دارد، نمی دانیم.

در این مقاله به علم رمزگشایی رویاها می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا رویاها مفید هستند یا خیر. اگر تا به حال خواب مار یا دندانی در حال افتادن را دیده اید و فکر کرده اید که آیا این خواب ها می توانند چیزی در مورد عملکرد مغز به شما بیاموزند، این مقاله برای شما مناسب است.

رویاها چیست؟

دیوید بیلینگتون، روان درمانگر و مدیر مؤسسه تحقیقات رویاهای بریتانیا، به IFL Science گفت: «رویاها تجربیات حسی هستند که در هنگام خواب داریم و می‌توانند از احساسات یا رنگ‌های ظریف تا روایت‌های پیچیده و تجربیات رؤیای شفاف را در بر گیرند، جایی که، حتی اگر از نظر فیزیولوژیکی، تو خواب هستی ، می دانید که دارید خواب می بینید.”

جوزف دی کونینک، استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه اتاوا که دهه ها رویاها را مطالعه کرده است، رویاها را “فصل آزاد ذهن” توصیف می کند و می گوید: “همه چیز در رویاها امکان پذیر است.”

بیلینگتون می گوید ما هنوز در حال یادگیری بیشتر در مورد آنچه در مغزمان هنگام خواب می بینیم، می آموزیم، اما ایده هایی داریم.

در هنگام خواب دیدن، به همان میزان فعالیت در مغز در هنگام بیداری وجود دارد، اگرچه انواع مختلفی دارد. در طول خواب، نواحی بینایی، حافظه و حرکتی مغز فعال هستند (اگرچه هورمون های خواب مانع از حرکت بیشتر افراد در پاسخ به رویاهایشان می شود)، اما نواحی منطقی قشر مغز کمتر فعال هستند که می تواند عجیب بودن را توضیح دهد. در میان بسیاری دیگر رویاهای ما هستند

رویا دیدن می تواند در هر زمانی در طول خواب اتفاق بیفتد، اما واضح ترین رویاهای ما در مرحله ای از خواب به نام حرکت سریع چشم (REM) رخ می دهد که در طی آن چشمان ما به سرعت حرکت می کنند. علاوه بر این، تصور می شود که ما هر شب حدود دو ساعت می خوابیم، اگرچه دلیل آن مورد بحث است. دو کونینک گفت: «تاکنون هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه رویاها عملکرد بیولوژیکی دارند، وجود ندارد.

بر اساس یکی از تئوری های مطرح شده در زمینه علت خواب، رویا دیدن می تواند به ما در پردازش احساسات و خاطرات و حل مشکلات زندگی بیداری کمک کند. تئوری های دیگر ادعا می کنند که رویاها ممکن است برای درک ما از واقعیت مفید باشند یا به قول زیگموند فروید، بنیانگذار روانکاوی، که از اختلالات خواب جلوگیری می کنند یا نشان دهنده تحقق خواسته های برآورده نشده هستند. فرانسیس کریک، که پس از کار خود در شناسایی ساختار DNA، نظریه رویاها را توسعه داد، “یادگیری معکوس” را توضیح داد که در آن ما خواب می بینیم تا فراموش کنیم.

بخوانید  Pacific Drive – چگونه ذخیره موجودی خود را افزایش دهید

اگرچه نظریه‌های متعددی در مورد علت رویا دیدن ارائه شده است، اما این سوال که چرا خواب می‌بینیم هنوز پاسخ قطعی ندارد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر