خردمند، مهربان و وحشتناک: تاریخچه چهار هزار ساله اژدها در دنیای واقعی


دهکده های وحشتناک اژدها در انگلستان

در سال 793 قبل از میلاد، “اژدهای آتش” در آسمان پادشاهی نورثامبریا معلق بودند و احساسی تهدیدآمیز داشتند. به دنبال حمله وحشیانه و ویرانگر وایکینگ ها به جزیره لیندیسفارن در شمال انگلستان، موجی از ویرانی در سراسر اروپا گسترش یافت.

بیشتر بدانید

داستان های آنگلوساکسون پر از اژدهای وحشی است که در لانه های زیر تپه ها می خوابند و از گنجینه ها محافظت می کنند. این افسانه ها هنوز به نام بسیاری از مکان های انگلیسی زنده هستند. به عنوان مثال، Dergleybeck نام یک روستای کوچک در لنکاوی و Drakelow نام روستایی در Derbyshire است که هر دو به معنای “تپه اژدها” هستند.

از لحاظ تاریخی، انگلیسی ها دو کلمه مشترک برای اژدها دارند. «اژدها» به معنای اژدها و کلمه باستانی «ویرم» که موجودی اژدها مانند و قدیمی ترین نوع اژدها است، امروزه به ندرت استفاده می شود.

کلمه اژدها از کلمه لاتین “Draco” به معنای مار یا ماهی دریایی گرفته شده است، علاوه بر این، اژدها در متون مذهبی مسیحی به شیطان نیز اشاره دارد. این موجود اسطوره ای در طول تاریخ کیفیت ها و شکل های متفاوتی را شناخته است.

اژدهای آسیب ناپذیر انگلیسی به عنوان نماد قدرت شناخته می شود

از سوی دیگر، «کرم» موجودی بالدار، پرنده و آتشین نیست. این بیشتر یک موجود لغزنده و خزنده است. این کلمه همچنین به حیوانات موذی، مارها و موجودات دفن شده در اوایل قرون وسطی انگلستان اشاره دارد. این موجود افسانه هایی مانند “کرم بچه خوار لمبتون” را نیز الهام گرفته است. موجود خزنده ای که در فرهنگ عامه انگلیسی بسیار رایج تر از اژدهای بالدار است که در غارها، مرداب ها یا حصارها پنهان می شد.

بخوانید  ۴ میلیون گیمر حرفه‌ای ایرانی هفته‌ای ۲۱ ساعت بازی می‌کنند

کارولین لارینگتونپروفسور ادبیات قرون وسطایی اروپا در دانشگاه آکسفورد می گوید: «این موجود اژدها مانند پا ندارد، اما مانند مار می خزد و زهر می ریزد. این کرم با هیولاهای آتش بالدار نیز متفاوت است. یک اژدهای آتشفشانی می تواند پرواز کند و شعله های آتش شلیک کند.

لارینگتون می گوید مارهای واقعی ممکن است الهام بخش اژدهای افسانه ای انگلیسی باشند. برخی از مردم همچنین معتقدند که فسیل های دایناسورها ممکن است در افسانه نقش داشته باشند، اما هیچ ارتباط واقعی بین داستان های اژدها و فسیل ها وجود ندارد. علاوه بر این، افسانه های الهام گرفته از مارها ممکن است از خارج به انگلستان آورده شده باشد: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نقش اژدها در فرهنگ ها با مهاجرت انسان ها تغییر کرده است.

امروزه تنها گونه مار سمی در بریتانیا افعی رایج اروپایی است.بروس وایپر) به دلیل کشاورزی علمی که باعث از بین رفتن زیستگاه و همچنین عدم تمرکز و انزوا جمعیت این گونه شده است، رو به کاهش است. لارینگتون می گوید اژدهای انگلیسی به طور کلی شکست ناپذیر است و نماد قدرت در نظر گرفته می شود. او می افزاید: «برای کشتن این اژدها، باید نقطه ضعف آن را پیدا کنید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر