جاهای دیدنی استانبول (۱۴۰۳) | لیست جاذبه ها و تفریحات + عکس و آدرس

استانبول در طول تاریخ یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی، سیاسی و تجاری جهان و قلب امپراتوری عثمانی بوده است. این شهر که محل تلاقی غرب با شرق و قاره آسیا و اروپا محسوب می‌شود، از معروف‌ترین مقاصد گردشگری ترکیه است. اگرچه اکثر گردشگران از مساجد و بازارهای بخش اروپایی شهر بازدید می‌کنند، بخش آسیایی استانبول نیز جاذبه‌های زیادی برای تماشا دارد. در فصل‌های مختلف، برخی جاذبه‌ها به فراخور عوامل گوناگونی از قبیل آب‌وهوا، رویدادها و… پربازدیدتر می‌شوند؛ ازاین‌رو، اطلاع از آن‌ها نقش مهمی در برنامه‌ریزی بهتر برای سفر با تور استانبول دارد.

جاهای دیدنی استانبول

مسجد ایاصوفیه؛ معروف ترین جاذبه استانبول

مسجد ایاصوفیه که در منطقه سلطان احمد استانبول قرار دارد، با قبه‌ها و مناره‌های بلندش، یکی از مهم‌ترین دیدنی‌ های استانبول است و در تمام روزهای سال گردشگران را به خود جذب می‌کند. 

گردشگران در مسجد ایاصوفیه استانبول، منبع عکس: اینستاگرام simoes_claudia@، عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام simoes_claudia@، عکاس: نامشخص

ایاصوفیه از کلیساهای مسیحیت محسوب می‌شد که در زمان سلطان محمد دوم به مسجد تغییر کاربری پیدا کرد. این محل پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاتورک، به موزه تبدیل شد و در سال‌های اخیر مجددا به‌عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است. مسجد ایاصوفیه در زمان امپراتوری بیزانس، با الهام از معماری شگفت‌انگیز رومیان باستان بنا شد. این بنای عظیم که مساحتی حدود ۶۰۰۰ متر مربع دارد، به‌طور کامل از آجر ساخته شده و با مرمرهای نفیس پوشانده شده است. ۱۴۰ ستون گرانیتی باشکوه و ۹ درب نفیس، عظمت و شکوه این بنا را دوچندان کرده‌اند.

مسجد سلطان احمد؛ شاهکار معماری عثمانی

مسجد سلطان احمد که با نام مسجد آبی نیز مشهور است، در منطقه سلطان احمد، قلب تاریخی شهر استانبول و درست روبه‌روی ایاصوفیه قرار دارد. مسجد سلطان احمد در گذشته علاوه بر مسجد، شامل ساختمان‌ها و بخش‌های دیگری چون مدرسه و مکتب، غرفه پادشاهی، حمام ترکی، آب‌نما و وضوخانه، بیمارستان و اتاق‌های اجاره‌ای می‌شد که بسیاری از آن‌ها در طی قرن نوزدهم نابود شدند. 

مسجد آبی استانبول در کنار تنگه بسفر، منبع عکس: dailysabah.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: dailysabah.com، عکاس: نامشخص

مسجد آبی با گنبدهای آبشاری، تقارن دقیق و طاق‌های پی‌درپی، مناره‌ها و کاشی‌های آبی درون مسجد، پنجره‌های رنگی و سقف باشکوه، محراب زیبای مسجد، خطاطی‌های متعدد و… نقطه اوج معماری و هنر عثمانی به شمار می‌آید. بیشتر مسجدها دو یا نهایتا چهار مناره دارند؛ اما مسجد سلطان احمد دارای ۶ مناره است.

کاخ توپکاپی؛ از قدیمی‌ ترین کاخ های جهان

کاخ توپکاپی که زمانی اقامتگاه رسمی سلاطین عثمانی بوده، از باشکوه‌ترین و پربازدیدترین بناهای تاریخی استانبول است که در بخش اروپایی این شهر در محله سلطان محمد قرار دارد. کاخ توپکاپی با دستور سلطان محمد دوم، نخستین پادشاه عثمانی، ساخته شد و در سال ۱۹۸۵ به‌عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسید. 

ورودی کاخ توپکاپی، منبع عکس: اینستاگرام tutkugkclk@، عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام tutkugkclk@، عکاس: نامشخص

کاخ موزه توپکاپی از سه بخش اصلی یعنی کاخ بیرونی، کاخ درونی و حرم‌سرا تشکیل می‌شود. سبک معماری کاخ به شکل تودرتو است و برای دیدن بخش‌های مختلف آن باید از چهار حیاط عبور کنید. این کاخ، علاوه بر معماری خیره‌کننده‌اش، یادآور تاریخ و فرهنگ غنی امپراتوری عثمانی است. در این موزه، می‌توانید کلکسیونی ارزشمندی از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی را در کتابخانه‌ آن مشاهده کنید.

کاخ دولما باغچه؛ بزرگ‌ ترین کاخ ترکیه

کاخ دولما باغچه که در کرانه شرقی تنگه بسفر واقع شده است، به‌عنوان بزرگ‌ترین کاخ کشور ترکیه شناخته می‌شود.  این کاخ محل زندگی ۶ امپراتور عثمانی بود و آتاتورک، بنیان‌گذار و اولین رئیس‌جمهوری ترکیه در یکی از اتاق‌های آن درگذشت؛ از همین رو، گام نهادن در آن، شما را به سفری در اعماق تاریخ ترکیه می‌برد.

ورودی کاخ دولما باغچه، منبع عکس: ویکی پدیا، عکاس: Maurice Flesier

منبع عکس: ویکی پدیا، عکاس: Maurice Flesier

کاخ دولما باغچه، با چشم‌اندازی بی‌نظیر و تزیینات خیره‌کننده نظیر چلچراغ بوهمی، مبلمان‌ مجلل، فرش‌های دست‌بافت مرغوب و سقف‌های مزین به طلا، گویی از دل قصه‌های هزار و یک شب بیرون آمده است. این کاخ سه طبقه، ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن، ۶ حمام ترکی و ۶۸ سرویس بهداشتی دارد. «مابینی همایون»، حرم‌سرا و سالن تشریفات، بخش‌های اصلی این کاخ هستند. در محوطه بیرونی کاخ دلما باغچه نیز جاذبه‌های بسیاری مانند حیاطی سرسبز، برج ساعت، مسجد دولما باغچه و کاخ ولیعهد به چشم می‌خورد.

تنگه بسفر؛ مرز بین آسیا و اروپا

تنگه بسفر، دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌کند و بخش‌ آسیایی استانبول را از بخش اروپایی آن جدا می‌سازد. این تنگه که ۳۰ کیلومتر طول دارد، به‌دلیل مهاجرت فصلی ماهیان به دریای سیاه و بالعکس، محلی عالی برای ماهیگیری به شمار می‌رود. در طول تنگه تاریخی بسفر، سه پل، یک تونل ریلی زیرگذر و یک تونل جاده‌ای ساخته شده است که نقش مهمی در حمل و نقل و ارتباطات استانبول ایفا می‌کنند. 

 کشتی سواری در تنگه بسفر، منبع عکس: istanbeautiful.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: istanbeautiful.com، عکاس: نامشخص

در هر دو طرف تنگه بسفر، روستاها، تفرجگاه‌ها، خانه‌ها و ویلاهای زیبایی به چشم می‌خورد؛ از همین رو، در چنین محل شگفت‌انگیزی، هیچ گردشگری نمی‌تواند در برابر وسوسه‌ سوار شدن بر کشتی‌های کروز و گشت‌و‌گذار در این شاهراه آبی مقاومت کند. در طول مسیر تنگه بسفر می‌توان از تماشای گنبدها و مناره‌های باشکوه مساجد، کاخ‌های مجلل عثمانی، پل‌های معلق و آسمان‌خراش‌های مدرن لذت برد.

برج گالاتا؛ معروف ترین نماد استانبول

برج گالاتا که در نزدیکی خیابان استقلال و میدان تکسیم قرار دارد، از نمادهای مشهور و جاذبه‌های گردشگری محبوب استانبول است. این برج که در ابتدا به‌عنوان فانوس دریایی ساخته شده بود، در طول تاریخ کاربری‌های مختلفی از جمله رصدخانه، زندان و برج مراقبت پیدا کرد.

مسیر گردشگری برج گالاتا، منبع عکس: ofleatherandlace.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: ofleatherandlace.com، عکاس: نامشخص

برج گالاتا از سه بخش وروردی، رستوران و سکوی بازدید تشکیل شده است و بازدیدکنندگان برای رسیدن به طبقات فوقانی از دو آسانسور تعبیه شده در برج استفاده می‌کنند. دسترسی به دو طبقه بالای برج تنها از طریق پله امکان‌پذیر است. اینجا، مکانی فوق‌العاده برای تماشای چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه از شهر و نیمی از جاذبه‌های شاخص استانبول مانند پل بسفر، کاخ توپکاپی و مسجد آبی از زاویه‌ای دیگر است. برج گالاتا با کلاه مخروطی شکل خود، در طول تاریکی نیز با نورپردازی ویژه، چشم‌ها را خیره می‌کند و به یکی جاهای دیدنی استانبول در شب بدل می‌شود. 

آب‌ انبار باسیلیکا؛ خنک ترین نقطه استانبول

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا سیسترن در منطقه سلطان احمد و در کنار مسجد معروف ایاصوفیه قرار دارد. این آب‌انبار به دستور ژوستینیانوس اول، پادشاه امپراتوری بیزانس (روم شرقی) و حاکم استانبول، در قرن ششم میلادی ساخته شد.

 فضای داخلی باسیلیکا سیسترن

منبع عکس: dailysabah.com، عکاس: نامشخص

برای رسیدن به زیرزمین مرموز و مشهور باسیلیکا سیسترن باید از ۵۲ پله سنگی پایین بروید. پس از عبور از پله‌ها با محوطه‌ای وسیع و مخوف روبه‌رو خواهید شد؛ تجربه‌ای که با گردش در میان راهروها و دالان‌ها تکمیل خواهد شد. باسیلیکا سیسترن محدوده‌ای نزدیک به ۸,۹۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است. دورتادور سرداب، دیوارهای آجری را خواهید دید که با ملاتی ضدآب پوشانده شده‌اند تا آب در آن‌ها نفوذ نکند؛ معماری هوشمندانه‌ای که شگفت‌انگیز است. آب‌انبار باسیلیکا سیسترن بیش از ۳۰۰ ستون مرمرین دارد که وزن سقف را تحمل می‌کنند و جذابیتی دوچندان به آب‌انبار بخشیده‌اند.

میدان تکسیم؛ نماد جمهوریت ترکیه

میدان تکسیم، بدون شک یکی از مشهورترین و توریستی‌ترین جاذبه‌های استانبول است. این میدان که در منطقه‌ بی‌اوغلو قرار دارد، به‌عنوان قلب تپنده‌ استانبول مدرن شناخته می‌شود و همواره مملو از شور و هیجان زندگی شهری است.

گردشگران در میدان تکسیم، منبع عکس: nytimes.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: nytimes.com، عکاس: نامشخص

گردشگران بسیاری از سراسر دنیا به میدان تکسیم سرازیر می‌شوند تا از حال و هوای پر جنب‌وجوش آن لذت ببرند. هتل‌ها و رستوران‌های متعددی در اطراف این میدان و خیابان استقلال وجود دارد که علاوه بر امکان شکم‌گردی در میان غذاهای محلی، اقامتی ایدئال و خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌زنند. علاوه بر این، میدان تکسیم محل برگزاری جشن‌ها و رویدادهای مختلف، از جمله جشن سال نو و سایر مناسبت‌های ملی است.

بخوانید  آزمایش تاج خورشیدی نامحدود رانندگی به سال 2024 موکول شد

خیابان استقلال؛ مشهورترین خیابان خرید استانبول

منطقه تکسیم استانبول بیشتر شهرت خود را مدیون خیابان استقلال است که احتمالا مشهورترین خیابان و منطقه تفریحی استانبول به شمار می‌رود. این خیابان دو کیلومتری، یک خیابان پیاده‌راه است که فروشگاه‌های کوچک و بزرگی از برندهای بین‌المللی و معروف در آن شعبه دارند و امکان خرید اجناس باکیفیت و درجه یک را برای گردشگران مهیا می‌کنند. 

گردشگران در خیابان استقلال استانبول، منبع عکس: istanbultourstudio.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: istanbultourstudio.com، عکاس: نامشخص

در طول خیابان استقلال شاهد انبوهی از گردشگران خواهید بود که مشغول قدم‌زدن یا سرزدن به رستوران‌ها و کافه‌های متنوع آن هستند. علاوه بر این، برخی افراد ترجیح می‌دهند تا از حضورشان در این خیابان نهایت استفاده را ببرند و از جاذبه‌های معروفی همچون موزه مادام توسو، کلیسای شگفت‌انگیز سنت آنتونی پادوا و موزه پرا دیدن کنند.

موزه باستان‌شناسی استانبول؛ دروازه‌ای به سوی دنیای باستان

موزه باستان‌شناسی استانبول در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی قرار دارد و از سه موزه باستان‌شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی و ترکی تشکیل می‌شود. حدود یک میلیون اثر باستانی از فرهنگ‌های مختلف در این موزه به نمایش درآمده‌اند.

مجسمه های موزه باستان شناسی استانبول، منبع عکس: dailysabah.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: dailysabah.com، عکاس: نامشخص

موزه باستان شناسی استانبول، مجموعه‌ای ارزشمند از آثار باستانی رم، یونان، مصر، بین‌النهرین و آناتولی را در خود جای داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کتیبه‌ها، مجسمه و سنگ‌نوشته‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، تابوت پادشاهان بخش مهمی از موزه هنرهای اسلامی را تشکیل می‌دهد و روی همه تابوت‌ها اشکال و مجسمه‌هایی به چشم می‌خورد که داستان‌های گوناگونی را روایت می‌کنند.

جاهای دیدنی استانبول در شب

پل گالاتا؛ گشتی در محل تلاقی دو قاره

پیاده‌روی روی پل گالاتا به‌ویژه در حوالی عصر و شب از تجربه‌های متفاوت و جذابی است که به‌هیچ‌وجه نباید در سفر به استانبول از دست بدهید. این پل، یکی از پل‌های ارتباطی قسمت اسیایی به اروپایی استانبول است و اگر روی آن بایستید و به‌سمت غرب نگاه کنید، شاهد چشم‌انداز اروپایی شهر خواهید بود. اگر هنگام ایستادن روی پل، به‌سمت شرق باشید، بخش آسیایی پیش روی شما قرار می‌گیرد.

 رستوران های پل گالاتا استانبول، منبع عکس: toursce.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: toursce.com، عکاس: نامشخص

پل گالاتا یکی از پاتوق‌های مردم محلی و مکانی مناسب برای آشنایی با زندگی روزمره مردم استانبول است. تماشای غروب آفتاب بر فراز این پل شلوغ و پرتردد از تجربه‌های منحصربه‌فردی در طول گشت‌وگذرتان خواهد بود. رستوران‌ها و کافه‌های زیر پل گالاتا در تمام ساعت‌های روز و شب برای مهمانان نوشیدنی و غذا سرو می‌کنند؛ پس می‌توانید در عین تماشای حرکت کشتی‌ها به‌سمت اسکله، از طعم غذاهای باکیفیت ترکی یا غذاهای بین‌المللی نیز لذت ببرید.

حمام خرم سلطان؛ راز آرامش به سبک عثمانی

حمام ترکی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را در طول شب‌های استانبول برایتان رقم می‌زند؛ به‌خصوص که پس از شست‌وشوی بدن با کف، ماساژی آرامش‌بخش با روغن در انتظار شما است. حمام خرم سلطان تا حدود ساعت ۲۲ باز است؛ بنابراین می‌توانید پس از یک روز گشت‌وگذار در میان جاهای دیدنی استانبول، برای استراحت و کسب آرامش، خود را به این حمام ترکی دعوت کنید. این بنا به درخواست خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان، در قرن شانزدهم میلادی ساخته شد.

داخل حمام خرم سلطان استانبول، منبع عکس: hurremsultanhamami.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: hurremsultanhamami.com، عکاس: نامشخص

مرکز خرید آکمرکز؛ سفر به دنیای برندها

مرکز خرید آکمرکز یکی از پر طرفدارترین مراکز خرید استانبول است که در منطقه اتیلر استانبول و نزدیک به محله بشیکتاش قرار دارد. تنوع مغازه‌ها و محصولات آن، رضایت خاطر اکثر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را به دست آورده‌ است. بسیاری از معروف‌ترین برندهای جهانی در این مرکز خرید شعبه دارند. در آکمرکز می‌توانید انواع پوشاک مردانه، زنانه، بچگانه و همین طور محصولات آرایشی، اسباب‌بازی، لوازم و ابزار الکترونیکی و وسایل ورزشی را تهیه کنید. 

نمای بیرونی مرکز خرید آکمرکز استانبول

منبع عکس: سایت pintati، عکاس نامشخص

شهربازی موی پارک؛ تجربه یک روز پرهیجان

شهربازی موی پارک، بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده استانبول و ترکیه است. این شهربازی در مرکز خرید استانبول مال و در فاصله ۲۰ کیلومتری از میدان تکسیم و ۱۲ کیلومتری از مرکز خرید فروم قرار دارد. شهربازی موی پارک برای تمام سنین مناسب است؛ از این‌رو، بزرگسالان و کودکان با وسایل بازی و سرگرمی‌های گوناگون این مجموعه، معنی واقعی تفریح و هیجان را خواهند چشید. از وسایل بازی موی پارک می‌توان به شاتل پر سرعت، قالی پرنده، ماشین‌‌های کوبنده کودک و بزرگسال، هتل وحشت، اتاق ماجرا، چرخ فلک، ترن‌ هوایی، کاروان و… اشاره کرد. 

فضای داخلی یکی از شهربازی های استانبول

منبع عکس: پین تاتی، عکاس: نامشخص

فواره رقصان سلطان احمد؛ رقص نور و آب در قلب استانبول

در طول شب، نمایش فواره‌های رقصان در چند قدمی مسجد سلطان احمد، ایاصوفیه و کاخ توپکاپی چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و منظره‌ای دیدنی از درختان نخل، گل‌های زیبا و فواره‌های رنگی را پیش روی شما می‌گذارد. گردشگران زیادی ساعات انتهایی روز را برای حضور در این محل انتخاب می‌کنند تا از مناظر دیدنی آن عکس بگیرند.

تماشای فواره های رقصان در جلوی مسجد آبی

منبع عکس: elements.envato.com. عکاس: نامشخص

مسجد اورتاکوی؛ نگینی در ساحل بسفر

مسجد اورتاکوی با معماری باروک خود، در میان جاذبه‌های دیدنی شبانه استانبول، بی‌شک یکی از خاص‌ترین و چشم‌نوازترین‌ها است. این مسجد با تزئینات ظریف و باشکوه خود، در کنار پل بسفر خودنمایی می‌کند و گزینه‌ای عالی برای عکس‌های اینستاگرامی به شمار می‌رود. مسجد اورتاکوی در نزدیکی غروب به رنگ صورتی تغییر چهره می‌دهد و هنگام شب، با روشن‌شدن چراغ‌های اطراف آن، ظاهری به رنگ زرد می‌گیرد.

مسجد اورتاکوی در شب، منبع عکس: visitistanbulofficial.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: visitistanbulofficial.com، عکاس: نامشخص

محله اورتاکوی که در کنار خط ساحلی بسفر در سمت اروپایی واقع شده است، به‌عنوان مقصد تفریحی شبانه محبوبی برای مردم محلی و گردشگران به حساب می‌آید. این محله به‌خاطر رستوران‌ها، گالری‌های هنری، کلاب‌ها و فروشگاه‌های کوچکش، شهرت دارد.

پارک فتحی پاشا؛ تجربه آرامش در شلوغی استانبول

پارک فتحی پاشا، محلی عالی برای گردشگرانی است که می‌خواهند در طول شب از منظره‌ باشکوه تنگه بسفر و شهر لذت ببرند. این تفرجگاه به شما فرصت می‌دهد تا لحظاتی را به دور از هیاهوی شهر سپری کنید و در کافه‌ها و رستوران‌های باصفای آن، به آرامش برسید. این پارک بزرگ با محیط سرسبز، مکان مناسبی برای استراحت، پیک‌نیک، بازی کودکان و غیره است.

پارک فتحی پاشا در شب، منبع عکس: istanbul.goturkiye.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: istanbul.goturkiye.com، عکاس: نامشخص

محله کادیکوی؛ قلب تپنده بخش آسیایی استانبول

محله کادیکوی در امتداد ساحل دریای مرمره در بخش آسیایی استانبول طی چند سال اخیر به محبوبیت زیادی دست یافته‌ و به‌خاطر زندگی شبانه پر جنب‌وجوشش مشهور است. صدها کافه، رستوران و مغازه در این منطقه افتتاح شده‌اند و کادیکوی را به مقصدی عالی برای کسانی تبدیل کرده‌اند که می‌خواهند با حال و هوای امروزی استانبول آشنا شوند. با اینکه کادیکوی به طور فزاینده‌ای مورد توجه اهالی استانبول قرار گرفته است، همچنان نسبت به بخش شلوغ اروپایی، فضایی آرام‌تر و دنج‌تری دارد.

رستوران های محله کادیکوی استانبول، منبع عکس: chasingthedonkey.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: chasingthedonkey.com، عکاس: نامشخص

مرکز فرهنگی هوجا پاشا؛ سفری روحانی به دنیای عشق و عرفان

تماشای رقص دراویش یا رقص سماع از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در شب‌های همیشه زنده استانبول تجربه کنید. مرکز فرهنگی هوجا پاشا، در داخل حمامی تاریخی قرار دارد و بهترین مکان برای تماشای رقص سماع دراویش به شمار می‌رود. این مراسم هر شب از ساعت ۱۹ به‌مدت یک ساعت برپا می‌شود. 

رقص سماع در مرکز فرهنگی هوجا پاشا، منبع عکس: lesartsturcs.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: lesartsturcs.com، عکاس: نامشخص

در رقص سماع، دراویشی که پیرو تعالیم مولانا، شاعر بزرگ ایرانی، هستند، تحت‌تاثیر آوای دف و نی و تنبور و شعرهای آهنگین به حرکت درمی‌آیند. این رقص در سال ۲۰۰۸ میلادی به‌عنوان میراث فرهنگی در سازمان جهانی یونسکو شناخته شد. 

محله بی اوغلو؛ شور زندگی شبانه 

بی اوغلو، محله‌ای تاریخی در قلب استانبول است که با هتل‌های مجلل، بناهای تاریخی باشکوه و زندگی شبانه‌ پرشور و هیجان‌انگیز، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. از گشت و گذار در میان بوتیک‌های شیک و منحصربه‌فرد گرفته تا صرف یک فنجان قهوه‌ اصیل ترکی در قهوه‌خانه‌های سنتی، می‌توانید از هر لحظه حضور در این محله‌ جذاب لذت ببرید. میدان تکسیم، خیابان استقلال، موزه پرا، برج گالاتا، پاساژ چیچک، موزه هنر مدرن استانبول تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های متعدد محله بی اوغلو هستند.

بخوانید  تشنه هستید هوش مصنوعی هم همینطور!

گردشگران در رستوران های محله بی اوغلو، منبع عکس: irablock.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: irablock.com، عکاس: نامشخص

جاهای دیدنی استانبول نزدیک میدان تکسیم

یادبود جمهوریت؛ نمادی از عظمت آتاتورک

یادبود جمهوریت، مهم‌ترین بنای تاریخی میدان تکسیم است که توسط «پیترو کانونیکا» (Pietro Canonica)، مجسمه‌ساز ایتالیایی، با کمک‌های مردمی ساخته افتتاح شد. این یادبود برای گرامیداشت مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، در دو نقش فرمانده کل ارتش و یک دولتمرد ساخته شد. در واقع، این محل یادمان پیدایش جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ است که به‌دنبال جنگ استقلال به دست آمد.

نماد جمهوریت در میدان تکسیم، منبع عکس: bellekmekanlari.org، عکاس: نامشخص

منبع عکس: bellekmekanlari.org، عکاس: نامشخص

در نمای جنوبی یادبود جمهوریت، مجسمه آتاتورک، عصمت اینونو و مارشال فوزی چخماق در جلو و چهره‌های دیگری در پشت سر آن‌ها دیده می‌شود که نمادی از پایه و اساس جمهوری ترکیه هستند. در نمای شمالی آن که مشرف به خیابان جمهوریت است، نماد جنگ استقلال ترکیه قرار دارد. در نماهای شرقی و غربی، سربازی با پرچم ترکیه به چشم می‌خورد که نماینده ارتش این کشور به شمار می‌رود.

مسجد جهانگیر؛ یادبود پسران پادشاه 

مسجد جهانگیر، در میان خانه‌ها و ساختمان‌های کوچک محله‌ جهانگیر قرار گرفته و الهام‌بخش نام‌گذاری این منطقه‌ دوست‌داشتنی نیز بوده است. این مسجد که در سال ۱۵۵۹ میلادی به دست معمار سنان، معمار مشهور امپراتوری عثمانی، بنا شد، یادبود دو پسر سلطان سلیمان بود که در جوانی چشم از جهان فرو بستند. مسجد جهانگیر پس از آتش‌سوزی‌ سال ۱۸۷۴، با سنگ ساخته شد. از این مسجد کوچک می‌توانید شاهد چشم‌انداز زیبا و دیدنی تنگه بسفر باشید. 

نمای بیرونی مسجد جهانگیر استانبول، منبع عکس: marcin-roguski.info، عکاس: نامشخص

منبع عکس: marcin-roguski.info، عکاس: نامشخص

پارک تکسیم گزی؛ گشتی در طبیعت تاریخی

پارک تکسیم گزی، درست در شمال شرق میدان تکسیم در منطقه بی اغلو قرار دارد و یکی از معدود فضاهای سبز این منطقه به حساب می‌آید. این پارک به شما فرصت می‌دهد تا در میان انبوه درختان و فضای دل‌انگیز آن، خستگی گشت‌وگذار در خیابان استقلال و میدان تکسیم را از تن به در کنید.

فواره پارک گزی استانبول، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: BaDr AlTaMiMi

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: BaDr AlTaMiMi

پارک تکسیم گزی، با وجود وسعت کم، یکی از پارک‌های مهم و شناخته‌شده‌ استانبول به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۳، تصمیم برای تخریب بخشی از پارک گزی، جرقه‌ اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر ترکیه زد. این اعتراضات که به «اعتراضات پارک گزی» شهرت یافت، به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی در تاریخ معاصر ترکیه تبدیل شد.

کلیسای سنت آنتونی پادوا؛ تجربه آرامش و معنویت

کلیسای باشکوه‌ سنت آنتونی پادوا در خیابان استقلال همچون نگینی می‌درخشد و با معماری شگفت‌انگیز، تزیینات داخلی زیبا و فضای روحانی‌اش، لحظاتی به‌یادماندنی را برایتان رقم می‌زند. این کلیسا در ایام منتهی به کریسمس، به‌لطف تزیینات کریسمسی و نوای دلنشین سرودهای کریسمس، جلوه‌ای چشم‌نواز پیدا می‌کند.

ورودی کلیسای سنت آنتونی پادوا استانبول، منبع عکس: cityofistanbul.net، عکاس: نامشخص

منبع عکس: cityofistanbul.net، عکاس: نامشخص

با گذر از ورودی کلیسای سنت آنتونی پادوا، گویی وارد دنیایی متفاوت می‌شوید. در فضایی آکنده از آرامش و نور، با آثار هنری متعددی همچون مجسمه‌ چوبی آنتونی مقدس، دو موزاییک نفیس (یکی با تصویری از تعمید حضرت مسیح (ع))، تزیینات سقف، حکاکی‌های روی ستون‌ها و غیره روبه‌رو خواهید شد که همگی از ذوق هنری سازندگان آن حکایت دارند.

مرکز فرهنگی آتاتورک؛ بهشت عاشقان هنر و فرهنگ

مرکز فرهنگی آتاتورک (AKM)، قطب اصلی هنر و فرهنگ در شهر استانبول محسوب می‌شود که پس از بازسازی‌ اخیر خود، با طراحی مدرن و زیبا پذیرای علاقه‌مندان به هنر است. این مرکز از بخش‌های مختلفی همچون سالن اپرا، سالن تئاتر، کتابخانه و سالن‌های چند منظوره تشکیل می‌شود و امکانات نظیر چندین کافه و پارکینگ زیرزمینی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

سالن کنسرت مرکز فرهنگی آتاتورک استانبول، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: filiz çakmak

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: filiz çakmak

خیابان فرانسوی؛ حال و هوای فرانسه در استانبول

خیابان فرانسوی، یکی از مراکز فرهنگی، هنری و سرگرمی در نزدیکی میدان تکسیم است که پشت دبیرستان تاریخی گالاتاسرای قرار دارد. این خیابان با پله‌های متعدد، مسیر پیاده‌روی جذابی برای گردشگران است که در طی یک پروژه‌ بازسازی شهری، جان تازه‌ای گرفت. نام این پروژه «خیابان فرانسوی» بود و به همین دلیل، این نام برای خیابان باقی ماند.

گردشگران در رستوران های خیابان فرانسوی استانبول، منبع عکس: worldtravelimages.net، عکاس: ناشناس

منبع عکس: worldtravelimages.net، عکاس: نامشخص

در جریان بازسازی خیابان فرانسوی، ساختمان‌های تاریخی مرمت شدند و با رنگ‌های زرد و صورتی، جلوه‌ای زیبا و شاداب گرفتند. سنگ‌فرش خیابان نیز نوسازی شد و فضایی دلنشین، برای صرف نوشیدنی و غذا و شنیدن موسیقی زنده به وجود آمد.

موزه توهمات؛ سفری به دنیای غیرممکن‌ ها

موزه‌ توهمات استانبول، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای تمام اعضای خانواده رقم می‌زند و فضایی ایدئال برای خروج از روزمرگی دارد. این موزه با وجود وسعت کم، بازی‌های سرگرم‌کننده و آموزشی متعددی برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته است. در تونل گرداب موزه توهمات، حسی عجیب و غریب به شما دست می‌دهد؛ گویی در حال چرخش هستید و زمین زیر پایتان ناپایدار است! در اتاق وارونه نیز زمین و سقف جابه‌جا شده‌اند و مبلمان و اشیا در هوا معلق هستند. با ژست‌های خلاقانه، عکس‌های جالب و منحصر‌به‌فردی در این فضای وارونه بگیرید.

کودکان در موزه توهمات استانبول، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Tamer Zourob

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Tamer Zourob

پاساژ چیچک؛ گذرگاهی برای خرید و خاطره‌سازی

پاساژ چیچک یکی از جاهای دیدنی اطراف میدان تکسیم محسوب می‌شود که به‌لطف معماری منحصربه‌فرد و مغازه‌های متنوع و لوکس خود، به یکی از مراکز مهم تجارت و تفریح در استانبول تبدیل شده است.

رستوران های پاساژ چیچک در استانبول، منبع عکس: unsplash.com، عکاس: osman koycu

منبع عکس: unsplash.com، عکاس: osman koycu

گذرگاه گل در طول روز کاملا آرام و کم‌گردشگر است؛ پس، به راحتی می‌توانید در میان مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف آن قدم بزنید و از فضای دنج و تاریخی‌اش لذت ببرید. این گذرگاه در شب‌های استانبول، به‌ویژه آخر هفته‌ها، چنان مملو از جمعیت می‌شود که پیداکردن جای خالی در میان ده‌ها رستوران آن، کار سختی به نظر می‌رسد.

موزه مادام توسو؛ رودرو با مشاهیر

مادام توسو نامی آشنا در دنیای موزه‌ها است. این مجموعه که مقر اصلی آن در لندن قرار دارد، با داشتن بیش از ۲۰ شعبه در سراسر دنیا، از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌رود. در موزه‌های مادام توسو، مجسمه‌های مومی با جزئیات خیره‌کننده و شباهت حیرت‌انگیز به افراد مشهور به نمایش گذاشته می‌شوند. این افراد شامل شخصیت‌های تاریخی، بازیگران سرشناس، ورزشکاران موفق، ستارگان سینما و خوانندگان مطرح هستند. از آثار موزه مادام توسو می‌توان به مجسمه مومی مدونا، بیانسه، لیدی گاگا، مارلین مونرو، تام کروز، استیون اسپیلبرگ و… اشاره کرد.

مجسمه مومی تام کروز در موزه مادام توسو استانبول، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Ronny Put

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Ronny Put

موزه هنر مدرن؛ گنجینه‌ای از خلاقیت و نوآوری

موزه هنر مدرن استانبول در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان اولین موزه هنر مدرن و معاصر ترکیه تاسیس شد. ساختمان کنونی موزه، فضایی ایدئال برای نمایش آثار هنری و برپایی رویدادهای فرهنگی در سطح جهانی دارد. موزه مدرن استانبول از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که از آن جمله می‌توان به سالن‌های نمایشگاه موقت، گالری عکاسی، کتابخانه، رستوران، کافه و فروشگاه اشاره کرد. موزه شامل طیف متنوعی از آثار هنری از جمله نقاشی، مجسمه، اینستالیشن، فیلم و عکس می‌شود.

آثار موزه هنر مدرن استانبول، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Gela Riabukha

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Gela Riabukha

جاهای دیدنی رایگان استانبول

مسجد سلیمانیه؛ فراتر از مکانی مذهبی

مسجد سلیمانیه یکی از بزرگ‌ترین مساجد استانبول و یادگار سلطان سلیمان، از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین سلطان‌های عثمانی، است. این مسجد بخش‌های مختلفی نظیر شبستان، کتابخانه، عمارت، حمام، مدرسه و قبرستان دارد که از تمام آن‌ها می‌توان به‌طور رایگان بازدید کرد. مقبره سلطان سلیمان و همسر او، خرم سلطان، نیز در این مسجد قرار دارد. 

حیاط مسجد سلیمانیه استانبول، منبع عکس: اینستاگرام worldplaces@، عکاس: ناشناس

منبع عکس: اینستاگرام worldplaces@، عکاس: نامشخص

مسجد سلیمانیه و ایاصوفیه هر دو از شاهکارهای معماری عثمانی به شمار می‌روند و شباهت‌های قابل توجهی در سبک و سیاق خود دارند. در مسجد سلیمانیه می‌توانید آرامش را در دل شلوغی استانبول تجربه کنید. جزئیات چشمگیر، گنبدهای خیره‌کننده و حیاط‌های آرامش‌بخش آن گردشگران را به خود جذب می‌کند. بهترین زمان بازدید از مسجد سلیمانیه در هنگام طلوع یا غروب آفتاب است.

بخوانید  بررسی سریع X - یک چهارم مایل به جلو، دو ربع مایل عقب

پارک گلخانه؛ تجربه تاریخ در دل طبیعت

پارک گلخانه یکی از معروف‌ترین پارک‌های استانبول است که به‌عنوان مکانی رایگان برای پیک‌نیک و وقت‌گذرانی در تعطیلات آخر هفته به حساب می‌آید؛ به‌خصوص در بهار و تابستان که بهترین زمان بازدید از پارک گلخانه است. این محل در زمان عثمانی جزو باغ‌های خصوصی کاخ توپکاپی بود و فقط سلطان و اعضای دربار اجازه ورود به آن را داشتند. امروزه دو کاخ، موزه باستان‌‌شناسی استانبول و همچنین دو موزه کوچک دیگر در پارک گلخانه قرار دارند.

گردشگران در پارک گلخانه استانبول؛ منبع عکس: Istanbul GoTurkiye، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Istanbul GoTurkiye، عکاس: نامشخص

در پارک گلخانه با مجسمه‌ها و ستون‌های قدیمی روبه‌رو شوید که هر کدام داستان خاص خود را روایت می‌کنند. مجسمه باشکوه آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، و ستون باستانی «گوتلار» (Column of Goths) از جمله این یادبودها هستند. قدم زدن در میان یادبودها، شما را به سفری در تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین می‌برد. 

مسجد ایوب سلطان؛ از مقدس ترین جاذبه های استانبول

مسجد ایوب سلطان یکی از مقدس‌ترین مکان‌های استانبول است که قبرستان بزرگ و سرسبزی در پیرامون آن قرار دارد. بنا بر روایتی، ابو ایوب انصاری، یکی از صحابه پیامبر اسلام (ص)، در این مکان به خاک سپرده شده است؛ ازاین‌رو، اینجا زیارتگاهی برای مسلمانان محسوب می‌شود.

گردشگران در حیاط مسجد ایوب سلطان استانبول؛ منبع عکس: Iamistanbul.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Iamistanbul.com، عکاس: نامشخص

بازدید از مسجد ایوب سلطان برای گردشگران رایگان است و زیبایی آن در زمان غروب آفتاب به اوج خود می‌رسد. مغازه‌ها، رستوران‌ها و غرفه‌های متعددی در اطراف مسجد وجود دارد که اجناسشان را با قیمت مناسبی ارائه می‌کنند و می‌توان خرید مقرون‌به‌صرفه‌ای از آن‌ها کرد.

بازار بزرگ استانبول؛ از قدیمی ترین بازارهای دنیا

بازدید از بازار بزرگ استانبول که به «کاپالی چارشی» نیز معروف است، یکی از بازارهای بزرگ سرپوشیده جهان به شمار می‌رود که تجربه‌ای منحصربه‌فرد و رایگان را به شما هدیه می‌دهد. گشت‌و‌گذار در این بازار پر جنب‌و‌جوش که قدمت آن به قرن پانزدهم میلادی می‌رسد، شما را به سفری در تاریخ، فرهنگ و رنگ‌های زنده استانبول می‌برد.

گردشگر زن در بازار بزرگ استانبول، منبع عکس: fromlusttilldawn.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: fromlusttilldawn.com، عکاس: نامشخص

حدود ۳,۶۰۰ فروشگاه و ۶۵ راسته در بازار بزرگ استانبول قرار دارد که در آن‌ها محصولات چرمی، طلا، قالیچه، عتیقه‌جات، ظروف مسی و سفالی، ادویه‌جات و سوغاتی به فروش می‌رسد. 

پارک امیرگان؛ گشتی در سرزمین لاله‌ها

پارک امیرگان استانبول که در بخش اروپایی ساحل بسفر قرار دارد، مکانی عالی برای گردش و عکاسی محسوب می‌شود. در این پارک دو تالاب زیبا با لاک‌پشت و اردک و ماهی‌های متنوع به چشم می‌خورد. فصل بهار بهترین زمان بازدید از پارک امیرگان است؛ به‌خصوص که هرساله در ماه آوریل جشنواره گل‌های لاله در آن برگزار می‌شود. آلاچیق‌های قرن نوزدهمی، کافه، رستوران، فضای پیک‌نیک، زمین بازی و مسیرهای پیاده‌روی، از جمله امکانات پارک هستند.

جشنواره گل های لاله در پارک امیرگان استانبول؛ منبع عکس: www.afar.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: afar.com، عکاس: نامشخص

مسجد رستم پاشا؛ اوج شکوه کاشی‌کاری

مسجد رستم پاشا از مساجد کوچک و جاذبه‌های رایگان استانبول است که به‌خاطر کاشی‌کاری‌های زیبایش شهرت دارد. بیش از ۲,۰۰۰ کاشی آبی‌رنگ در نمای داخلی بنا به‌ کار رفته است. 

گنبدها و مناره مسجد رستم پاشا؛ منبع عکس: bosphorustour.com؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: bosphorustour.com؛ عکاس: نامشخص

مسجد رستم پاشا که در نزدیکی بازار ادویه استانبول قرار دارد، در فاصله سال‌های ۱۵۶۱ تا ۱۵۶۳ میلادی به‌‌دستور رستم پاشا، وزیر اعظم عثمانی، ساخته شد. امکان بازدید از مسجد رستم پاشا مثل سایر مساجد، در هنگام نماز امکان‌پذیر نیست.

محله بالات؛ مقصدی برای عکس های اینستاگرامی

محله بالات از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول محسوب می‌شود که زمانی محل اقامت خانواده‌های یهودی و ارتدکس یونانی بود. این محله علاوه بر کوچه‌های باریک سنگ‌فرش، خانه‌های چوبی و رنگارنگی با بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد که از مهم‌ترین جاذبه‌های این محله به شمار می‌رود و اغلب پس‌زمینه زیبایی برای عکس‌های اینستاگرامی می‌شود.

ساختمان های رنگی محله بالات استانبول، منبع عکس: andoreia.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: andoreia.com، عکاس: نامشخص

از جاذبه‌های متعدد محله بالات می‌توان به «کالج ارتدکس یونانی فانار» (Phanar Greek Orthodox College)، «کلیسای بلغاری سنت استفان» (Bulgarian St. Stephan Church) و کنیسه‌های قدیمی اشاره کرد. در این محله می‌توانید طیف گسترده‌ای از کافه‌ها و رستوران‌ها را پیدا کنید که منوی متنوعی از غذاهای لذیذ را ارائه می‌دهند. از غذاهای دریایی تازه و کباب‌های خوشمزه گرفته تا خوراک‌های سنتی مالزیایی و گزینه‌های متنوع برای گیاهخواران، هر ذائقه‌ای در محله بالات راضی خواهد شد.

تپه پیر لوتی؛ تماشای شهر از بام استانبول

تپه پیر لوتی یکی از معروف‌ترین بام‌های استانبول است که می‌توانید از فراز آن به‌طور رایگان مناظر شهر را تماشا کنید. پیر لوتی، رمان‌نویس فرانسوی در قرن نوزدهم میلادی بود که داستانی عاشقانه برای استانبول نوشت و مدام به این تپه سر می‌زد؛ به همین دلیل، نام این تپه از نام وی گرفته شده است.

  کافه ای در تپه پیر لوتی با چشم انداز استانبول؛ منبع عکس: Istanbul GoTurkiye، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Istanbul GoTurkiye، عکاس: نامشخص

تپه پیر لوتی در طول شبانه‌روز باز است و در هر زمان از روز زیبایی خاص خود را دارد. از بالای تپه پیر لوتی می‌توانید بهترین چشم‌انداز را به شاخ طلایی و بخش اروپایی قدیم استانبول داشته باشید. در نهایت نیز به کافه‌ رستوران بام تپه سر بزنید و خود را به یک فنجان چای یا قهوه مهمان کنید.

موزه پرا؛ دروازه‌ای به هنر و تاریخ ترکیه

موزه پرا، ترکیب جذابی از آثار تاریخی، هنرهای سنتی، نقاشی‌های مهم و هنر مدرن را در خود جای داده است. این موزه خصوصی در ساختمانی متعلق به قرن نوزدهم قرار دارد که زمانی هتل تاریخی بریستول بوده است. 

نقاشی های موزه پرا استانبول، منبع عکس: peramuseum.org، عکاس: نامشخص

منبع عکس: peramuseum.org، عکاس: نامشخص

موزه پرا از سه نمایشگاه دائمی تشکیل می‌شود که بخش «نقاشی‌های شرقی» از آن جمله است و به مجموعه‌ای از آثار مهم هنرمندان اروپایی اختصاص دارد که از فرهنگ عثمانی الهام گرفته‌اند. در بخش ترازوهای آناتولیایی می‌توانید شاهد هزاران قطعه ابزار اندازه‌گیری از مرکز آناتولی باشید. بخش سوم به کاشی و سرامیک‌های «کوتاهایا» (Kutahya)، شهری معروف در صنعت کاشی و سرامیک ترکیه، مربوط می‌شود. حتی بخشی اختصاصی به قهوه ترک نیز در این نمایشگاه دائمی وجود دارد. بازدید از این موزه هر جمعه شب بین ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰ رایگان است.

خیابان بغداد؛ سفری ۱۴ کیلومتری به دنیای مد

خیابان بغداد یکی از مشهورترین خیابان‌های استانبول و از جاذبه‌های توریستی محبوب این شهر به شمار می‌رود. این خیابان ۱۴ کیلومتری در بخش آسیایی استانبول، در محله کادیکوی واقع شده است و به موازات ساحل دریای مرمره امتداد می‌یابد. 

گردشگران در خیابان بغداد استانبول،، منبع عکس: medyascope.tv، عکاس: نامشخص

منبع عکس: medyascope.tv، عکاس: نامشخص

خیابان لوکس و مدرن بغداد، دست کمی از خیابان استقلال ندارد و با انبوهی از فروشگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی، موزه‌ها، عمارت‌های تاریخی و جاذبه‌های توریستی، هر ساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. این خیابان به‌عنوان بهشت ​​خریداران، گنجینه‌ای از برندهای مشهور جهانی را در خود جای داده است؛ اما بغداد فقط به این برندها محدود نمی‌شود و می‌توان انواع کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب از برندهای ترک را در آن پیدا کرد.

نویسنده: صدیقه شجاعی

پرسش‌های متداول

جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم کدامند؟

یادبود جمهوریت، مسجد جهانگیر، پارک تکسیم گزی، کلیسای سنت آنتونی پادوا، مرکز فرهنگی آتاتورک، خیابان فرانسوی، موزه توهمات، پاساژ چیچک، موزه مادام توسو و موزه هنر مدرن از جاهای دیدنی استانبول نزدیک تکسیم هستند.

مکان های دیدنی استانبول در شب کدامند؟

پل گالاتا، حمام خرم سلطان، مرکز خرید آکمرکز، شهربازی موی پارک، فواره رقصان سلطان احمد، مسجد اورتاکوی، پارک فتحی پاشا، محله کادیکوی، مرکز فرهنگی هوجا پاشا، محله بی اوغلو از مکان های دیدنی استانبول در شب هستند. 

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر