بهترین بازی‌های Wii U | از مس افکت 3 تا سری زلدا


شرکت نینتندو در اواخر سال ۲۰۱۲ کنسول خانگی جدید خود به نام Wii U را به عنوان جانشین Wii به بازار عرضه کرد. در واقع این پلتفرم را می‌توان به عنوان اولین کنسول نسل هشتم بازی‌های ویدئویی در نظر گرفت که قرار بود با ایکس باکس وان مایکروسافت و پلی‌ استیشن ۴ سونی رقابت کند. Wii U اولین کنسول نینتندو به حساب می‌آید که از گرافیک HD پشتیبانی کرد. کنترلر اصلی آن Wii U، گیم‌پد نام دارد که دارای صفحه‌نمایش لمسی ۶.۲ اینچی، دکمه‌های جهت‌دار، دسته‌های آنالوگ و کلیدهای تعامل است. بازیکنان می‌توانند از صفحه لمسی این کنترلر به عنوان نمایشگر مکمل در کنار یک تلویزیون استفاده کنند یا از آن به طور مستقیم برای اجرای بازی‌ها از طریق گیم‌پد بهره ببرند. علاوه بر این گیم‌پد از ارتباطات میدانی نزدیک پشتیبانی می‌کند و بازیکنان می‌توانند از کارت‌ها یا روش‌های دیگر به مانند خط نینتندو Amiibo برای تعامل با بازی‌ها استفاده کنند. نینتندو علاوه بر گیم‌پد یک کنترلر حرفه‌ای به نام Wii U Pro را عرضه کرد که می‌تواند به عنوان کنترلی جایگزین استفاده شود. کنسول Wii U در زمان انتشار خود با تمامی نرم‌افزارها و لوازم جانبی Wii سازگار بود و قابلیت‌های آنلاین آن بر محور پلتفرم شبکه نینتندو و Miiverse، یک سرویس شبکه اجتماعی یکپارچه را در اختیار کاربران قرار می‌داد تا بتوانند محتوای موردعلاقه خود را با جامعه مخاطبین هدف به اشتراک گذارند.

شرکت نینتندو پس از انتشار جهانی کنسول Wii U با بازخوردهای متفاوتی روبرو شد. این پلتفرم جدید به خاطر کنترلر گیم‌پد خلاقانه، بهبود عملکرد آنلاین نسبت به Wii، سازگاری کامل با نرم‌افزارهای Wii، تجهیزات جانبی کاربردی و قیمت‌گذاری مناسب مورد تحسین قرار گرفت. از طرفی بسیاری از منتقدان به دلیل عملکرد نه چندان جالب رابط کاربری و عمر کوتاه باتری گیم‌پد، کنسول جدید نینتندو را مورد انتقاد قرار دادند. در نهایت این کنسول فروش بسیار پایین و کمتر از ۱۴ میلیون واحدی در تمام عمر خود را به ثبت رساند. از دلایل ناکامی کنسول Wii U می‌توان در درجه اول به کمبود بازی‌های زمان عرضه باکیفیت و در ادامه به پشتیبانی ضعیف شرکت‌های تردپارتی، بازاریابی ضعیف نینتندو و موارد دیگر اشاره کرد. در نهایت نینتندو تولید این کنسول را در سال ۲۰۱۷ به پایان رساند تا زمینه برای عرضه و موفقیت کنسول نینتندو سوییچ و بازگشت نینتندو به رقابت کنسول‌های بازی فراهم شود.

فهرست بازی‌ها براساس نظر یک گیمر انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند.

ماجراجویی بازیکنان در دنیای فانتزی بازی Xenoblade Chronicles X

۲۰- بازی Xenoblade Chronicles X

  • سازنده و ناشر: مونولیث سافت/نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴

بازی Xenoblade Chronicles X یک اثر اکشن نقش‌آفرینی به شمار می‌آید که استودیو مونولیث سافت آن را توسعه داد و در سال ۲۰۱۵ توسط نینتندو برای کنسول Wii U منتشر شد. توسعه‌دهندگان بازی Xenoblade Chronicles X را به سبکی متفاوت نسبت به نسخه‌های قبلی فرانچایز توسعه دادند و بسیاری آن را یک دنباله معنوی برای سری می‌دانند. داستان این نسخه در یک سیاره جهان‌باز و ناشناخته به نام Mira روایت می‌شود و بازیکنان باید در کنار کامل کردن انواع ماموریت‌ها، در پنج قاره آن به کاوش بپردازند تا منابع جدید را پیدا کنند.

داستان Xenoblade Chronicles X از جایی آغاز می‌شود که یک جنگ بزرگ بین بیگانگان شروع می‌شود و پس از نابودی زمین، انسان‌ها در تلاش هستند تا با سفینه‌ها به فضا فرار کنند که در این میان تنها چند سفینه سالم مانده‌ است. بازیکنان کنترل شخصیت‌هایی قابل سفارشی‌سازی را بر عهده می‌گیرند که می‌توان جنسیت، چهره، بدن و صدای آن‌ها را انتخاب کرد. بازیکنان باید در هاب اصلی بازی با سایر همراهان خود به تشکیل یک تیم بپردازند و سپس راهی ماجراجویی در قاره‌های سیاره Mira شوند.

علاوه بر ماموریت‌های اصلی داستان، ماموریت‌های جانبی با تنوع بسیار بالایی در سراسر جهان بازی پراکنده شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ردیابی دشمنان، گفتگو با NPC، ارتقای زره و تجیهزات، پیدا کردن و کشتن هیولاهایی قدرتمند به نام Tyrant و موارد دیگر اشاره کرد. در بازی علاوه بر دشمنان اصلی که تنوع بالایی دارند، بازیکنان با موجودات مختلف حیات وحش Mira درگیر خواهند بود که برخی از آن‌ها در صورتی که آسیب ببینند حمله می‌کنند و بعضی دیگر به دنبال شکار کردن بازیکنان هستند.

بازی Xenoblade Chronicles X علاوه بر کمپین تک‌نفره، یک بخش آنلاین دارد. بازیکنان می‌توانند پس از اتصال آنلاین، کنترل قهرمان‌های خود را به دست گیرند و با سایر بازیکنان یک تیم را تشکیل دهند. این تیم می‌تواند در نبردهای مختلف شرکت کند، ماموریت‌های تصادفی با زمان محدود را کامل کند و پاداش‌های ارزشمندی را به دست آورد.

فرشته مرگ و ارتش مردگان در بازی Darksiders II

۱۹- بازی Darksiders II

  • سازنده و ناشر: ویجیل گیمز/THQ
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: هک اند اسلش
  • نمره در متاکریتیک: ۸۵

استودیو توسعه‌دهنده ویجیل گیمز و شرکت THQ در سال ۲۰۱۲ بازی Darksiders II را به عنوان یکی از آثار زمان عرضه کنسول Wii U در دسترس بازیکنان قرار دادند. بازیکنان در این دنباله کنترل Death، برادر War در نسخه اول را به دست می‌گیرند که هم‌اکنون متهم به از بین بردن بشریت روی زمین شده است و در اسارت به سر می‌برد. حال بازیکنان باید راهی یک ماجراجویی بزرگ در دنیای مردگان شوند تا بتوانند بی‌گناهی برادر خود را اثبات کنند.

 گیم‌پلی بازی Darksiders II به مانند نسخه اول در سبک اکشن نقش‌آفرینی و هک اند اسلش توسعه یافته است. بازیکنان در میان پیشروی خود و شرکت در نبردها باید پازل‌های مختلفی را حل کنند و برای وارد شدن به مناطق جدید باید از اهرم‌ها، دروازه‌ها، پورتال‌ها، آسانسور‌ها و سایر پلتفرم‌ها بهره ببرند. شخصیت Death توانایی دویدن روی دیوار، بالا رفتن از موانع و استفاده از طناب قلابدار برای رسیدن به سطوح جدید را دارد. همچنین نقشه‌های بازی وسیع هستند و امکان کاوش در آن‌ها با پای پیاده یا سوار بر اسب Despair وجود دارد.

علاوه بر ماموریت‌های اصلی داستان، تعدادی ماموریت و باس‌فایت فرعی برای بازیکنانی که به کاوش بیشتر در دنیای بازی علاقه دارند، وجود دارد. همچنین سیاه‌چال‌های متعددی در سراسر نقشه پراکنده شده‌اند که کامل کردن هرکدام پاداش‌های ارزشمندی از جمله زره یا سلاح قدرتمندتر به همراه دارد. سلاح Death به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند که در دسته اول می‌توان داس، دستکش آهنی یا تیغه‌های پوشیدنی را پیدا کرد و در دسته دوم تبر، گرز یا چکش‌های سنگین قرار دارند. ترکیب استفاده از این دو دسته سلاح به بازیکنان امکان می‌دهد کمبوهای سرعتی را در کنار ضربه‌های سنگین استفاده کنند.

شاهزاده با موهای قرمز و شمشیر در بازی Child of Light

۱۸- بازی Child of Light

  • سازنده و ناشر: یوبیسافت
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: نقش‌آفرینی و پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴

شرکت یوبیسافت مونترآل بازی Child of Light را در سال ۲۰۱۴ برای بازیکنان Wii U منتشر کرد. داستان این بازی در یک سرزمین خیالی به نام Lemuria جریان دارد و بازیکنان نقش یک دختر به نام Aurora را در دست می‌گیرند. این کودک در گذشته به دلیل یک بیماری مرموز از دنیا رفته است و حال پس از بیدار شدن خود را در دنیای Lemuria می‌بیند. Aurora پس از کمی جستجو در این دنیای خیالی متوجه می‌شود که خورشید، ماه و ستاره‌ها همگی در چنگ ملکه شب اسیر شده‌اند و او باید برای بازگشت به زندگی، آن‌ها را پس بگیرد.

گیم‌پلی بازی Child of Light شامل بخش‌های پلتفرمینگ دو بعدی در کنار عناصر نقش‌آفرینی از جمله ارتقای سطح و مهارت‌های بازیکن است. بازیکنان با پیشروی در محیط به مناطقی می‌رسند که باید با دشمنان مبارزه کنند و همه آن‌ها در قالب نبردهای بدون درنگ و نوبتی انجام می‌شوند. در هر نبرد می‌توان دو قهرمان را به شکل همزمان به همراه داشت و هر کدام از آن‌ها را می‌توان با سایر شخصیت‌ها تعویض کرد.

علاوه بر این، یک کرم شب‌تاب به نام Igniculus بازیکنان را همراهی می‌کند و می‌تواند در زمان حل معماها یا پیش بردن نبردها مفید واقع شود. بازیکنان می‌توانند از نور Igniculus کمک بگیرند تا صندوقچه‌ها را باز کنند یا در زمان مبارزه به او دستور بدهند با تابش نور خود باعث کند شدن حرکت نیروهای ملکه شب یا افزایش نوار سلامتی متحدان شود.

مبارزه ماریو و لوئیجی در رقابت‌های New Super Mario Bros. U

۱۷- بازی New Super Mario Bros. U

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۸۴

نینتندو New Super Mario Bros. U را در سال ۲۰۱۲ به عنوان بازی زمان عرضه روی Wii U در دسترس قرار دارد. گیم‌پلی این بازی بر پایه نسخه قبلی یعنی New Super Mario Bros. Wii توسعه یافت و نینتندو ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کرد. هدف بازیکنان در هر مرحله، رسیدن به پرچم هدف در پایان مسیر و در عین حال دوری از دشمنان و خطرات است. در زمان طی کردن مراحل تا چهار بازیکن می‌توانند کنترل ماریو، لوئیجی، وزغ زرد و وزغ آبی را به دست گیرند. بازی شامل یک ویژگی جدید در حالت Boost Mode است که بازیکن پنجم می‌تواند با استفاده از گیم‌پد Wii U با محیط تعامل داشته باشد و کارهایی از جمله قرار دادن بلوک‌ها برای پریدن سایر بازیکنان روی آن یا گیج کردن دشمنان انجام دهد.

از طرفی شرورهای بازی New Super Mario Bros. U شامل Bowser ،Boom Boom ،Koopalings ،Kamek و Bowser Jr هستند که در مراحل مختلف روبروی بازیکنان ظاهر می‌شوند. علاوه بر این فهرست، Nabbit یک آنتاگونیست جدید است که پس از سرقت یک آیتم از وزغ قرمز باید تعقیب شود. زمانی که بازیکنان موفق شوند Nabbit را به دام بیندازند، وزغ قرمز آیتم گفته شده را به بازیکنان هدیه می‌دهد.

توسعه‌دهندگان دو قدرت Ice Flower و Yoshi را از نسخه‌های قبل به بازی آورده‌اند و در کنار آن ویژگی Flying Squirrel را به عنوان قدرت جدید اضافه کرده‌اند. این قدرت به بازیکنان امکان می‌دهد مسافت‌های طولانی‌تری را معلق شوند و در هنگام فرود آمدن به نرمی روی زمین برسند. علاوه بر این، هر بازیکن می‌تواند آیتم‌های Baby Yoshi را حمل کند و با استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد هر آیتم از مزیت‌هایی از جمله معلق شدن در آسمان یا روشن کردن مناطق تاریک بهره ببرد.

بازی New Super Mario Bros. U دارای دو حالت جدید Challenge Mode و Boost Rush است. در حالت چالشی بازیکنان باید با محدودیت‌ها و شرایط خاصی از جمله کامل کردن مرحله در یک زمان کوتاه به تجربه بازی بپردازند. از آن سو حالت Boost Rush پیمایش بازیکنان را به حالت خودکار در می‌آورد که با جمع‌آوری سکه‌ها سرعت آن افزایش می‌یابد. بازیکنان در این حالت باید سعی کنند سکه بیشتری جمع‌آوری کرده و در همین حال با افزایش سرعت پیمایش خودکار دست و پنجه نرم کنند.

درگیری و تیراندازی در بازی SteamWorld Heist

۱۶- بازی SteamWorld Heist

  • سازنده و ناشر: ایمیج اند فورم
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: تیراندازی نوبتی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۷

بازی SteamWorld Heist یک اثر تیراندازی تاکتیکال دوبعدی است که توسط استودیو سوئدی Image & Form توسعه یافت. این بازی سومین نسخه از سری و دنباله SteamWorld Dig به حساب می‌آید که در آن بازیکنان کنترل کاپیتان پایپر فارادی، یک قاچاقچی و دزد دریایی را در دست می‌گیرند. بازیکنان باید گروهی از ربات‌ها را به خدمت بگیرند و برای غارت منابع فضایی به ماجراجویی بزرگی وارد شوند. بازیکنان در این ماجراجویی باید کاوش کنند، منابع مختلف را به دست آورند و به سمت سایر سفینه‌های فضایی تیراندازی کنند.

بخوانید  Diablo 4 - Rogue Talents Guide

گیم‌پلی بازی SteamWorld Heist شامل عناصر استراتژی است و بازیکنان باید به جای شانس روی مهارت و تمرکز خود تکیه کنند. اکثر مراحل بازی به شکل اتفاقی چیده می‌شوند و بازیکنان باید با کمک ربات‌های خود و سفینه‌های مختلف با دشمنان مبارزه کنند. سیستم مبارزه بازی شامل تیراندازی نوبتی می‌شود و باید برای پیروزی در آن‌ها از استراتژی‌های گوناگونی بهره برد.

 با پیشرفت در بازی، بازیکنان می‌توانند خدمه رباتی خود را با مواد مصرفی، تجهیزات، سلاح و زره‌های مختلف ارتقا داده و شخصی‌سازی کنند. در نهایت بعضی از ارتقاها می‌تواند به بازیکنان در مبارزه کمک کند؛ برای مثال کلاه برخی از ربات‌ها دارای نشانگرهای لیزری می‌شود تا به بازیکنان در هدف‌گیری و از بین بردن دشمنان کمک کند. در بازی SteamWorld Heist بیش از ۱۰۰ اسلحه و ۱۰۰ زره برای جمع‌آوری در محیط قرار دارد و بازیکنان با کشتن دشمنان، پیدا کردن گنج‌ها یا خرید از تاجرها می‌توانند آن‌ها را به دست آورند.

کاپیتان شپرد و یکی از شخصیت‌های اصلی بازی Mass Effect 3

۱۵- بازی Mass Effect 3: Special Edition

  • سازنده و ناشر: بایوور/الکترونیک آرتز
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: نقش‌آفرینی و تیراندازی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۵

بازی Mass Effect 3 آخرین نسخه از سه‌گانه پرطرفدار فرانچایز است که توسط استودیو بایوور توسعه یافت و یک نسخه ویژه آن به نام Mass Effect 3: Special Edition در نوامبر ۲۰۱۲ روی کنسول Wii U در دسترس قرار گرفت. داستان بازی در کهکشان راه شیری در سال ۲۱۸۶ روایت می‌شود؛ زمانی که تمدن کهکشانی توسط ماشین‌های بسیار پیشرفته به نام Reaper مورد تهاجم قرار می‌گیرد. داستان کنترل فرمانده شپرد، یک سرباز انسانی و نخبه را به بازیکنان می‌سپارد که وظیفه ایجاد اتحاد بین گونه‌های کهکشان برای پایان بخشیدن به این جنگ را بر عهده دارد.

 به طور کلی ماجرای Mass Effect 3 بر محور افزایش قدرت نظامی با انجام ماموریت‎‌ها و جمع‌آوری منابع می‌چرخد. از آنجایی که تیم بایوور تلاش کرده است طراحی بازی به شکلی باشد که هردو گروه بازیکنان قدیمی و جدید بتوانند از بازی لذت ببرند، می‌توانیم سیستم‌های گیم‌پلی سنتی فرانچایز از جمله تیراندازی سوم‌شخص مبتنی بر کاورگیری را در کنار ویژگی‌های جدید از جمله بخش چندنفره مشاهده کنیم.

در Mass Effect 3 بازیکنان می‌توانند جنسیت، ظاهر، سابقه نظامی، مهارت‌های رزمی و نام کوچک شپرد قبل از شروع بازی را شخصی‌سازی کنند. همچنین مشابه بازی‌های قبلی سری، بازیکنان می‌توانند از بین ۶ کلاس از شخصیت‌های مختلف که هر کدام مجموعه‌ای از مهارت‌های منحصر به فرد خود را دارند، یکی را انتخاب کند. علاوه بر این، کامل کردن ماموریت‌های اصلی و فرعی با پاداش‌ و افزایش سطح شپرد همراه است تا بازیکنان بتوانند با استفاده از امتیاز آن، توانایی‌های جدیدی را در درخت مهارت باز کنند.

شخصیت‌های رنگارنگ بازی Pikmin 3

۱۴- بازی Pikmin 3

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: استراتژیک
  • نمره در متاکریتیک: ۸۷

شرکت نینتندو دو نسخه اول سری استراتژی بلادرنگ و معمایی Pikmin را در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ روی کنسول گیم‌کیوب عرضه کرد و حدود ۹ سال بعد نسخه سوم را روی Wii U در دسترس علاقه‌‌مندان قرار داد. نسخه سوم به مانند دو بازی قبل شامل عناصر استراتژی و معمایی است و تیم سازنده شخصیت‌های جدید، انواع پیکمین، پشتیبانی از Off-TV Play و محتوای قابل دانلود را برای آن در نظر گرفته بود. در کمپین تک‌نفره، بازیکنان کنترل سه کاپیتان بیگانه را بر عهده می‌گیرند تا در جستجوی دانه‌های میوه قابل کشت روی سطح سیاره‌ای به نام PNF-404 به آن‌ها کمک کنند. این کاپیتان‌ها باید این دانه‌ها را پیدا کنند تا از این طریق بتوانند سیاره خود به نام Koppai را از قحطی نجات دهند. آن‌ها در نهایت با پیکمین‌‌ها دوست می‌شوند که به آن‌ها در مبارزه، حل پازل‌ها و جمع‌آوری منابع کمک می‌کند.

در بازی Pikmin 3، بازیکنان در نقش کاپیتان باید کنترل گروهی از پیکمین‌ها را به دست گیرند و از توانایی‌های منحصر به فرد آن‌ها در کشف جهان PNF-404، مبارزه با دشمنان، حل معماها و جمع آوری غنایم استفاده کنند. پیکمین‌ها را می‌توان برای انجام وظایف مختلف از جمله ساختن پل، از بین بردن موانع، جمع‌آوری منابع و شکست دشمنان هدایت کرد. پیکمین‌ها رنگ و خصوصیات فیزیکی متفاوتی دارند که نشان‌دهنده توانایی خاص یا مصونیت در برابر تهدیدها است؛ برای مثال، پیکمین قرمز در برابر آتش، پیکمین زرد در برابر الکتریسیته و پیکمین آبی در برابر آب مقاوم هستند.

پیکمین‌های قرمز، زرد و آبی در بازی‌های قبلی سری حضور داشتند و توسعه‌دهندگان دو نوع دیگر را در نسخه سوم معرفی کردند. یکی از آن‌ها Rock Pikmin با رنگ خاکستری است که می‌تواند موانع سخت را از بین ببرد و در برابر له شدن توسط اجسام سنگین مقاومت کند. نوع دوم Winged Pikmin با رنگ صورتی است که توانایی حمله به دشمنان هوایی را داشته و از طرفی با استفاده از قدرت پرواز خود می‌تواند اجسام را در هوا حمل کرده و از روی موانع عبور کند.

تصویر هنری سیاه و سفید از بتمن در بازی Batman: Arkham City

۱۳- بازی Batman: Arkham City Armored Edition

  • سازنده و ناشر: راکستدی/شرکت برادران وارنر
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۵

بازی تحسین شده Batman: Arkham City توسط استودیو راکستدی توسعه یافت و شرکت برادران وارنر آن را در سال ۲۰۱۲ روی کنسول Wii U منتشر کرد. بازیکنان در این اثر کنترل بتمن را با زاویه دوربین سوم‌شخص به دست می‌گیرند و باید با استفاده از گجت‌ها، قدرت بدنی و مهارت‌های خود به دنبال دستگیری جوکر باشند. بتمن می‌تواند از توانایی‌های مبارزه خود در نبردهای تن به تن یا به صورت مخفیانه بهره ببرد. همچنین تجهیزات و ابزار او از جمله Detective Vision می‌توانند در حل پازل‌ها و رسیدن به سرنخ جدید موثر باشند.

برخلاف نسخه اول که در آسایشگاه آرکام جریان داشت، در این نسخه بازیکنان می‌توانند آزادانه در شهر آرکام حرکت کنند و با پیشروی در داستان به مناطق جدید برسند. در این نسخه اهمیت استفاده از قلاب و پرواز با شنل بتمن در جابجایی سریع بین مناطق آرکام سیتی اهمیت بالایی دارد و برخی چالش‌ها و ماموریت‌ها نیز بر اساس همین مهارت‌ها توسعه یافته‌اند. بازیکنان Batman: Arkham City می‌توانند علاوه بر بتمن، کنترل Catwoman را به دست بگیرند. این شخصیت جانبی علاوه بر حضور در بخش‌هایی از کمپین اصلی، در پایان بازی به صورت اختیاری قابل کنترل است و بازیکنان می‌توانند در هر زمان بین شخصیت بتمن و کت‌وومن جابجا شوند.

استودیو راکستدی در زمان نسخه اول یک سیستم مبارزه کم‌نقص و روان را توسعه داد که بر اساس حمله و ضدحمله طراحی شده بود. در بازی Batman: Arkham City ما شاهد تکامل این سیستم مبارزه بودیم که شامل فنون و انیمیشن‌های جدید می‌شد. همچنین حضور دشمنان در تعداد و تنوع بیشتر در کنار امکان استفاده از گجت‌های مخصوص بتمن حین مبارزه سبب شده بودند تا هر نبرد با گروهی از دشمنان لذت‌ خاص خود را داشته باشد.

تصویر هنری از مبارزه لینک با دشمن در بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

۱۲-بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • نمره در متاکریتیک: ۸۶

بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess توسط شرکت نینتندو توسعه یافت و در سال ۲۰۰۶ به عنوان آخرین انحصاری کنسول گیم‌کیوب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. سال‌ها بعد و همزمان با شروع ایده‌پردازی و مراحل پیش‌تولید نسخه Breath of the Wild، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند یک ریمستر از نسخه Twilight Princess را همراه با پیشرفت‌هایی مختص کنسول Wii U را به بازار عرضه کنند. با توجه به اینکه در آن زمان بیشتر اعضای تیم زلدای نینتندو مشغول توسعه Breath of the Wild بودند، نینتندو از یک استودیوی خارجی به نام تانتالوس مدیا که در استرالیا بود برای توسعه ریمستر Twilight Princess کمک خواست. در نهایت این ریمستر با عنوان The Legend of Zelda: Twilight Princess HD در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد.

داستان این بازی روی ماجراجویی لینک، قهرمان سری، تمرکز داشت که باید Hyrule را از تخریب شدن توسط یک دنیای موازی به نام قلمرو Twilight نجات دهد. لینک برای این کار می‌تواند به شکل هیلیان و گرگ در آید و در این ماجراجویی توسط یک اهریمن مرموز به نام میدنا راهنمایی می‌شود. بازیکنان در حین ماجراجویی خود می‌توانند از شمشیر، سپر، تیر و کمان برای از بین بردن دشمنان استفاده کنند. در نقشه بازی ۹ دانجن بزرگ وجود دارد و که لینک باید با کشتن دشمنان درون آن و رسیدن به باس‌فایت در انتهای هر کدام، به پاداش ارزشمند خود برسد. علاوه بر این لینک با ورود به قلمرو Twilight و بر اثر جادویی که در حال تخریب دنیای هایرول است، می‌تواند به یک گرگ تبدیل شود. در این زمان امکان استفاده از سلاح‌ها وجود ندارد و لینک تنها با گاز گرفتن، پنجه کشیدن یا جا خالی دادن می‌تواند با دشمنان مبارزه کند.

نسخه ریمستر بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess از مزیت‌های کنسول Wii U استفاده زیادی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کیفیت بصری مدرن، طرح کنترل حرفه‌ای‌تر، بهبود گیم‌پلی در زمان کاوش زیر آب، افزایش سرعت گذر برخی صحنه‌های کند در نسخه اورجینال و کاهش عناصر تکراری گیم‌پلی از جمله نیاز به جمع‌آوری Tears of Light در زمان حضور در قلمرو Twilight اشاره کرد.

شخصیت‌های نقابدار در بازی Guacamelee

۱۱- بازی Guacamelee

  • سازنده و ناشر: درینک‌باکس
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: اکشن و پلتفرمینگ
  • نمره در متاکریتیک: ۹۰

بازی اکشن پلتفرمینگ Guacamelee توسط استودیو درینک‌باکس توسعه یافته است و بازیکنان را به دنیایی متروئیدوانیایی با الهام از افسانه‌های آمریکای لاتین می‌برد. بازیکنان در این بازی در نقش یک کشتی‌گیر نقاب‌دار به نام لوچادور خوان قرار می‌گیرند و باید برای برگشت به دنیای زنده‌ها و گرفتن انتقام، درگیر کامل کردن مأموریت‌های داستانی و مقابله با انواع دشمنان فانتزی و مبارزان دیگر شوند. کامل کردن هر ماموریت و شکست دادن دشمنان پیش رو با دریافت مقداری سکه همراه است تا بازیکنان با استفاده از آن بتوانند مهارت‌های جدید از جمله پرش‌های دوگانه، تبدیل شدن به انواع حیوانات از جمله مرغ برای عبور از تونل‌های کوچک و جابجایی بین دنیای مرده‌ها و زنده‌ها را به‌دست آورند. همچنین امکان ارتقای نوارهای سلامتی و استقامت، یاد گرفتن حرکات رزمی و کمبوهای ویژه، کشف محل باس فایت‌های مخفی و پاداش‌های بیشتر در صورت کاوش در محیط وجود دارد.

استودیو درینک‌باکس تلاش کرده است داستانی برای بازی Guacamelee روایت کند که در عین سادگی و بدون پیچش، بازیکنان را مشتاق نگه دارد. بازیکنان در داستان کنترل یک مبارز و کشتی‌گیر سنتی به نام خوان را به‌دست می‌گیرند که در ابتدای داستان روستای خود را ترک می‌کند تا در یک جشن سالیانه بزرگ که از طرف حاکم برگزار شده است، شرکت کند. در این جشن دختر حاکم که با لقب ال پرزیدنت شناخته می‌شود، حضور دارد و درنهایت توسط یک اسکلت از دنیای مردگان به نام کارلوس کالاکا ربوده می‌شود. خوان پس از فهمیدن این موضوع تلاش می‌کند دختر ال پرزیدنت را نجات دهد اما کالاکا قدرت بسیار بیشتری دارد و او را می‌کشد. درنهایت این مرگ باعث شکست کامل خوان نمی‌شود و او در دنیای مردگان با یک شخصیت مرموز به نام توستادا آشنا می‌شود که ماسکی از لوچادور افسانه‌ای را به خوان می‌دهد تا به انواع قدرت و مهارت‌های جدید دست یابد و با قدرت بیشتر برای نجات دختر ال پرزیدنت به دنیای زنده‌ها برگردد.

بخوانید  Mortal Kombat 1 Dev Breaks Down Omni-Man

شوالیه و سایر شخصیت‌های بازی Shovel Knight

۱۰- بازی Shovel Knight

  • سازنده و ناشر: یات کلاب گیمز
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: اکشن پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۸۸

در میان بازی‌ها با سبک گرافیکی هشت بیتی، Shovel Knight توانسته است طرفداران بسیار زیادی به دست آورد. این بازی پلتفرمر دوبعدی توسط شرکت یات کلاب گیمز توسعه یافت و در سال ۲۰۱۴ روی کنسول Wii U عرضه شد. بازیکنان در این اثر کنترل شوالیه بیل به دست را به عهده می‌گیرند و باید با بیل خود به مبارزه با ارتش Order of No Quarter بپردازند. علاوه بر مبارزه، یکی دیگر از سیستم‌های مهم گیم‌پلی مربوط به کاوش در محیط و حفاری برای پیدا کردن گنج‌های ارزشمند است. بازیکنان می‌توانند گنج‌هایی که پیدا می‌کنند را در محل‌های حضور بازرگان بفروشند و آیتم‌های جدیدی برای ارتقای مهارت مبارزه و شخصیت خود بخرند. این آیتم‌ها می‌توانند شامل انواع گوی‌ جادویی با مزیت‌های منحصر به فرد، دستکش‌های آهنی برای افزایش قدرت مشت‌زنی و گذشتن از موانع سنگی، سلاح‌های پرتابی و طلسم‌هایی که بازیکنان را برای مدت محدودی آسیب‌ناپذیر می‌کند، باشند.

توسعه‌دهندگان Shovel Knight محتوای زیادی را در بازی قرار داده‌اند تا بازیکنان بتوانند درکنار گذراندن کمپین اصلی که شامل مبارزه در هر مرحله و شکست دادن باس در پایان آن می‌شود، از فعالیت‌های جانبی لذت ببرند. بازیکنان می‌توانند با کاوش و حفاری بیشتر در مناطق مختلف به انواع صندوق‌ها دست یابند، دشمنان مخفی را پیدا کرده و شکست دهند یا مشغول پیدا کردن سرنخ‌ها برای حل یک معما شوند. پیشرفت بازیکنان و افزایش قدرت و توانایی‌های شوالیه با پیدا کردن آیتم‌ها و معامله با بازرگان گره خورده است و بازیکنانی که بیشتر در محیط‌ها وقت بگذرانند، می‌توانند سریع‌تر قدرت شوالیه را ارتقا دهند.

ماریو باوزر لوئیجی و شاهزاده هلو در رقابت‌های Mario Kart 8

۹- بازی Mario Kart 8

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: مسابقه‌ای
  • نمره در متاکریتیک: ۸۸

شرکت نینتندو بازی مسابقه‌ای Mario Kart 8 را در سال ۲۰۱۴ برای کنسول Wii U منتشر کرد. بازیکنان در این نسخه شخصیت‌های مختلف از فرانچایز سوپرماریو را انتخاب می‌کنند تا سوار بر ماشین‌های مسابقه‌ای در پیست‌های مختلف به رقابت با یکدیگر بپردازند. سازندگان در طراحی هر کدام از پیست‌ها از مضمون نسخه‌های پلتفرمینگ سری سوپر ماریو استفاده کرده‌اند تا طرفداران از دیدن سازه‌های آشنا در طول مسیرها لذت ببرند. علاوه بر این در مسیر پیست‌ها انواع آیتم‌های قدرت قرار دارند که به بازیکنان کمک می‌کنند در حین رقابت برتری‌هایی کسب کنند. بازی Mario Kart 8 چند حالت دشواری مختلف را پیش روی بازیکنان قرار می‌دهد که گزینه‌های سخت‌تر سرعت گیم‌پلی را بالا می‌برند.

بازی Mario Kart 8 شامل انواع حالت‌های بازی تک‌نفره، محلی و آنلاین چندنفره است که از جمله آن‌ها می‌توان به رقابت‌های Grand Prix و حالت‌های مبتنی بر درگیری اشاره کرد. همچنین حالت جدید Mirror Mode به بازیکنان امکان رقابت در مسیر برعکس تمام پیست‌ها را می‌دهد. توسعه‌دهندگان از ویژگی‌های نسخه‌های قبلی سری Mario Kart از جمله موتورسیکلت‌، گلایدر، مسابقه زیر آب و سفارشی‌سازی وسیله نقلیه استفاده کرده‌اند. Mario Kart 8 به بازیکنان امکان می‌دهد تا با حداکثر سه دوست دیگر خود روی یک کنسول به تجربه بازی بپردازند. همچنین امکان تجربه همزمان هشت نفره در حالت اتصال بی‌سیم محلی و رقابت‌های حداکثر دوازده نفره در بازی‌های چندنفره آنلاین در دسترس قرار دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید بازی Mario Kart 8 را می‌توان بخش‌های بدون‌گرانش در مسیر هر پیست دانست که به بازیکنان امکان می‌دهد در هوا معلق شده و روی دیوار یا سقف سازه‌ها به مسیر ادامه دهند. در این حالت نحوه برخورد با سایر بازیکنان یا موانع مسیر می‌تواند باعث کاهش یا افزایش سرعت وسیله نقلیه معلق شود. آیتم‌های ویژه‌ای که بازیکنان می‌توانند در مسیر هر رقابت پیدا کنند شامل Boomerang Flower برای حمله به رقبا، Piranha Plant جهت استفاده از موانع برای افزایش سرعت، Crazy Eight شامل هشت آیتم مختلف و Super Horn که هم برای دفاع در برابر حمله رقبا هم برای حمله به آن‌ها کاربرد دارد، هستند.

ماریو و لوئیجی در حال ساخت و ساز در بازی Super Mario Maker

۸- بازی Super Mario Maker

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • سبک: ساخت و ساز
  • نمره در متاکریتیک: ۸۸

نینتندو بازی ساخت و ساز Super Mario Maker را با هدف تقویت حس خلاقیت و سازندگی بازیکنان در سال ۲۰۱۵ روی کنسول Wii U عرضه کرد. بازیکنان در این بازی می‌توانند با استفاده از ابزارها و آیتم‌های مختلف، مراحل گوناگونی را خلق کنند و در نهایت آن‌ها را به صورت آنلاین با سایر طرفداران سری سوپر ماریو به اشتراک گذارند. بازی Super Mario Maker به افراد این امکان را می‌دهد که مراحل مختلف را بسازند و انواع چالش، مانع و دشمنانی با رفتارهای متفاوت را در مسیر قرار دهند. علاوه بر این، مکانیسم‌های مختلفی از بازی‌های دیگر نینتندو از جمله Super Mario Bros و Super Mario World را می‌توان در این مراحل پیاده‌سازی کرد که نتیجه برخی از آن‌ها، تجربه‌هایی کاملا متفاوت و منحصر به فرد نسبت به آثار دوبعدی کلاسیک سوپر ماریو است.

در طراحی مراحل علاوه بر مکانیسم‌های سنتی، می‌توان چالش‌های جدیدی را خلق کرد؛ برای مثال امکان قرار دادن چند دشمن کنار هم وجود دارد. همچنین می‌توان انواع تهدیدها و خطرات را در بلوکه‌های مربوط به پاداش قرار داد تا بازیکنان غافلگیر شوند. علاوه بر این، امکان استفاده از لاک‌پشت‌ها به عنوان محافظ یا استفاده از توپ‌های جنگی برای پرتاب کردن اشیای گوناگون در اختیار بازیکنان قرار دارد. بازیکنانی که به دنبال قرار دادن چالش بیشتر در مراحل خود هستند می‌توانند دشمنان را با استفاده از قارچ به اندازه‌های بزرگ برسانند، برای آن‌ها بال برای پرواز کردن قرار دهند یا ویژگی‌های هر کدام را با دیگری ترکیب کنند. حتی امکان استفاده از خود شخصیت ماریو به عنوان یک باس‌فایت غول‌پیکر فراهم شده است.

بازی Super Mario Maker به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا پس از خلق یک مرحله، آن را در بخش آنلاین Course World با دیگر بازیکنان به اشتراک گذارند. در این بخش همه بازیکنان می‌توانند مراحل مختلف تولید شده توسط دیگران را ببینند و در آن‌ها شرکت کنند. همچنین چالش‌های مختلفی برای شرکت کردن وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چالش شرکت در ۱۰۰ مرحله تصادفی و دریافت پاداشی ارزشمند اشاره کرد. بازیکنان در ابتدا امکان اشتراک‌گذاری تعداد محدودی از مراحل را دارند و در صورتی که بازیکنان دیگر به مراحل ساخته شده آن‌ها امتیاز کافی بدهند، امکان اشتراک‌گذاری مراحل بیشتری را به دست می‌آورند.

ریمن و دوستانش در حال مبارزه با اژدها در بازی Rayman: Legends

۷- بازی Rayman: Legends

  • سازنده و ناشر: یوبیسافت
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

بازی Rayman Legends یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های فرانچایز به شمار می‌آید که توسط یوبیسافت توسعه یافت و در سال ۲۰۱۳ در دسترس بازیکنان کنسول Wii U قرار گرفت. گیم‌پلی این بازی مشابه با نسخه قبل یعنی Rayman Origins شامل عناصر پلتفرمینگ است و در آن بازیکنان با کنترل ریمن یا دوستانش باید از مراحل مختلف دو بعدی با انواع مانع و پلتفرم عبور کنند. هدف اصلی در هر مرحله رسیدن به پایان مسیر است و بازیکنان در کنار آن باید زنبورهای طلایی به نام Lum را جمع‌آوری کنند. علاوه بر این، پیدا کردن Teensies به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا جهان‌های جدید را باز کنند و پس از آن به هر ترتیبی که تمایل داشتند مراحل آن را پیش ببرند. علاوه بر ریمن و گلوباکس، بازیکنان می‌توانند کنترل شخصیت‌های جدید از جمله باربارا ملقب به شاهزاده بربر، خواهر و پسرعموهایش را به دست گیرند که هر کدام پس از طی کردن مراحلی خاص قابل کنترل خواهند بود.

علاوه بر شخصیت‌های اصلی قابل کنترل، مورفی ملقب به بطری سبز که برای اولین بار در Rayman 2: The Great Escape معرفی شد، به عنوان یک شخصیت کمکی در طول مراحل ظاهر می‌شود. مورفی می‌تواند اقدامات مختلفی از جمله بریدن طناب‌ها، فعال کردن مکانیسم‌ها، گیج کردن دشمنان و کمک به جمع آوری Lum را انجام دهد. این ویژگی سبب شده است برخی مراحل شامل طراحی‌های منحصر به فردی باشند تا بازیکنان مجبور به همکاری و کمک گرفتن از توانایی‌های مورفی شوند. در نسخه‌های Wii U، پلی استیشن ویتا و پلی استیشن 4، بازیکن دوم می‌تواند با استفاده از گیم‌پد Wii U، صفحه لمسی جلویی پلی استیشن ویتا و پد لمسی دوال‌شاک 4، مورفی را مستقیما کنترل کند. در حالت تک‌نفره، کنترل در طول بخش‌های خاصی از هر مرحله به مورفی تغییر می‌کند و در این زمان هوش مصنوعی شخصیت دیگر را کنترل خواهد کرد.

آدام جنسن در بازی Deus Ex: Human Revolution

۶- بازی Deus Ex: Human Revolution

  • سازنده و ناشر: ایدوس مونترآل/اسکوئر انیکس
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: تیراندازی و مخفی‌کاری اول‌شخص
  • نمره در متاکریتیک: ۸۸

شرکت اسکوئر انیکس و استودیو ایدوس مونترآل در سال ۲۰۱۱ بازی اکشن و نقش‌آفرینی Deus Ex: Human Revolution را برای پلتفرم‌های کامپیوتر، پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه کردند. در ادامه ناشر ژاپنی نسخه Director’s Cut بازی را که شامل محتوای اضافی و ویژگی‌های جدید بود، در سال ۲۰۱۳ روی کنسول Wii U در دسترس قرار داد.

 گیم‌پلی این بازی به مانند نسخه‌های دیگر فرانچایز Deus Ex ترکیبی از المان‌های تیراندازی اول‌شخص، مخفی‌کاری و نقش‌آفرینی را ارائه می‌کرد و بازیکنان برای کاوش یا مبارزه از آن‌ها استفاده می‌کردند. بازیکنان پس از انجام ماموریت‌ها به هاب‌های مختلفی که نقاط گوناگون شهری را به هم اتصال می‌دادند، مراجعه می‌کردند تا ماموریت‌های جدید را دریافت کرده یا توانایی‌های شخصیت اصلی را با آیتم‌هایی به نام Praxis Kit شخصی‌سازی کنند. علاوه بر این نحوه تعامل با سایر شخصیت‌ها در موقعیت‌های مختلف به نتیجه‌های مجزایی منجر می‌شد و تا حدی بر روند داستان در برخی رویدادها تاثیرگذار بود.

 داستان بازی Deus Ex: Human Revolution در سال ۲۰۲۷ اتفاق می‌افتد و بازیکنان نقش Adam Jensen، افسر امنیتی شرکت Sarif را به دست می‌گیرند. این شرکت در ساخت اجزای مصنوعی و رباتیک انسانی تخصص دارد و در جریان داستان به آن حمله می‌شود. در ادامه Jensen تصمیم می‌گیرد چند اجزای مصنوعی را ارتقا دهد و از آن‌ها برای مبارزه با دشمنان و پیدا کردن مسئول حمله به شرکت Sarif استفاده کند. بازیکنان با پیشروی در داستان با مفاهیم متنوعی از جمله سایه افکندن قدرت شرکت‌های بزرگ بر زندگی اجتماعی و انسانی آشنا خواهند شد.

بخوانید  P90: SMG عجیبی که تبدیل به نماد بازی شد - Loadout

بایونتا در حال شلیک با تفنگ‌هایش در بازی Bayonetta 2

۵- بازی Bayonetta 2

  • سازنده و ناشر: پلاتینیوم گیمز/نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۱

بازی Bayonetta 2 یک اثر اکشن ماجراجویی به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۴ توسط پلاتینیوم گیمز توسعه یافت و شرکت نینتندو آن را در دسترس کاربران Wii U قرار داد. داستان این بازی مستقیما به روایت دنباله نسخه اول می‌پردازد که در آن شخصیت اصلی یعنی بایونتا باید به کوهستان مقدس و تخیلی Fimbulventr در نزدیکی شهر Noatun که هر دو در خاورمیانه واقع شده‌اند، سفر کند. در نهایت بایونتا باید برای نجات دوست خود به نام جین، دروازه‌های جهنم را بیابد.

بازی Bayonetta 2 بر خلاف نسخه اول که توسط سگا روی پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه شد، در انحصار کنسول Wii U قرار داشت. سبک گیم‌پلی Bayonetta 2 به مانند نسخه اول اکشن هک اند اسلش بود و بایونتا برای اجرای کمبوهای سریع و طولانی خود به انواع حمله‌های ویژه و اسلحه‌هایی با نیروهای شیطانی مجهز بود. در این بازی بسیاری از مکانیسم‌های نسخه اول تکامل یافته بود که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان کند کردن زمان در صورت جاخالی دادن به موقع و استفاده از حمله‌های ویژه به نام Torture Attack برای گیر انداختن دشمنان اشاره کرد.

به مانند بازی اول، بازیکنان در Bayonetta 2 سیستم سفارشی‌سازی سلاح را در اختیار داشتند که این امکان را می‌داد از ترکیب سلاح‌های گوناگون از جمله کمان، تفنگ، شمشیر و نارنجک‌اندازها در مبارزه استفاده کنند. علاوه بر این، Bayonetta 2 یک ویژگی گیم‌پلی جدید به نام Umbran Climax را اضافه کرد که با پر شدن نوار جادو فعال می‌شد. مشابه حالت‌های باس‌فایت در بازی اول، این تکنیک حمله‌ها و کمبوهای بایونتا را با چند Wicked Weave و احضار Infernal Demon برای مدت کوتاهی تقویت می‌کند تا دامنه و شدت حمله‌های او گسترش یافته و در ادامه نوار سلامتی او پر شود.

لینک با سپر و شمشیر در بازی The Legend of Zelda: The Wind Waker HD

۴- بازی The Legend of Zelda: The Wind Waker HD

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • نمره در متاکریتیک: ۹۶

شرکت نینتندو بازی اکشن ماجراجویی The Legend of Zelda: The Wind Waker را در سال ۲۰۰۲ برای کنسول گیم‌کیوب عرضه کرد و در نهایت ۱۱ سال بعد نسخه ریمستر آن را برای بازیکنان Wii U در دسترس قرار داد. داستان بازی در مجموعه‌ای از جزایر قرار گرفته در اقیانوسی پهناور روایت می‌شود که یک پیشرفت برای سری نسبت به نسخه‌های قبلی به حساب می‌آید. بازیکنان کنترل قهرمان سری یعنی لینک را به دست می‌گیرند و باید برای نجات جان خواهر او از چنگ یک جادوگر به نام Ganondorf راهی ماجراجویی دریایی شوند. لینک پس از کمی ماجراجویی دو متحد اصلی خود یعنی کاپیتان دزدان دریایی به نام تترا و یک قایق سخنگو به نام «پادشاه شیرهای سرخ» را پیدا می‌کند تا راهی اقیانوس شود و جزیره‌ها را برای پیدا کردن خواهرش کاوش کند. همانطور ک می‌توان حدس زد، تاثیر باد بر گیم‌پلی بازی به خصوص در زمان دریانوردی بسیار زیاد است و لینک باید با استفاده از عصایی جادویی به نام Wind Waker به کنترل آن بپردازد.

دنیای بازی The Legend of Zelda: The Wind Waker شامل ۴۹ منطقه می‌شود که همگی بخشی از اقیانوس بزرگ هستند و هرکدام شامل یک جزیره یا مجموعه‌ای از جزایر هستند. کامل کردن ماموریت‌های برخی از این جزیره‌ها برای پیشرفت کمپین اصلی اجباری است و در این میان ماموریت‌های جانبی و فرعی بسیاری را می‌توان پیدا کرد. به مانند تمامی نسخه‌های اکشن ماجراجویی سری زلدا، این بازی شامل سیاه‌چال‌های متعددی است که هر کدام ساختار و دشمنان منحصر به فردی را در خود جای داده‌اند و بازیکنان با کامل کردن هر کدام می‌توانند به پاداش‌های ارزشمندی دست یابند.

شخصیت‌های خلق شده توسط نینتندو در بازی Super Smash Bros

۳- بازی Super Smash Bros

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • سبک: مبارزه‌ای
  • نمره در متاکریتیک: ۹۲

شرکت نینتندو در سال ۲۰۱۴ بازی Super Smash Bros که چهارمین نسخه فرانچایز به حساب می‌آید را به صورت همزمان روی دو کنسول 3DS و Wii U منتشر کرد. طرفداران بازی‌های مبارزه‌ای در این اثر باید با استفاده از کمبوها، قدرت‌های ویژه و آیتم‌های مختلف به دشمنان خود ضربه بزنند تا پس از ضعیف شدن، آن‌ها را به بیرون از زمین رقابت پرتاب کنند. شرکت نینتندو برای بازی Super Smash Bros کراس‌اورهای متعددی در نظر گرفت تا در نتیجه آن انواع شخصیت‌ها، موسیقی‌ها، آیتم‌ها و طراحی مراحل از سایر آثار فرست‌پارتی نینتندو و دیگر بازی‌های تردپارتی در دسترس بازیکنان قرار گیرند.

در Super Smash Bros بازیکنان باید در رقابت‌های چندنفره شرکت کنند و از تمام تکنیک‌ها و حمله‌ها برای آسیب رساندن به رقیب بهره ببرند. در نهایت با افزایش درصد آسیب دشمنان، آن‌ها با هر ضربه به مقدار بیشتری به عقب پرتاب می‌شوند تا جایی که در نهایت از زمین نبرد خارج شوند. بازیکنان می‌توانند حین نبرد از آیتم‌های مختلفی استفاده کنند که مزیت‌هایی به همراه دارند؛ برای مثال آیتم Smash Ball به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا از یک حمله قدرتمند و ویژه هر شخصیت به نام Smash Smash استفاده کنند. همچنین آیتم Assist Trophy به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا شخصیت‌های مختلف غیرقابل کنترل را به میدان نبرد احضار کرده و از آن کمک بگیرند.

هر دو نسخه از بازی Super Smash Bros شامل رقابت‌های چندنفره محلی و آنلاین هستند. در حالی که می‌توان قوانین و تنظیمات مسابقات محلی و آنلاین با دوستان را به طور کامل شخصی‌سازی کرد، رقابت‌های آنلاین با دیگر افراد به دو حالت For Fun و For Glory تقسیم می‌شوند. در بخش For Fun بازیکنان وارد رقابت‌هایی تصادفی با آیتم‌های نامشخص می‌شوند و در حالت For Glory رقابت‌ها دارای محدودیت مشخص، آیتم‌های از پیش تعیین شده و نبردهای استاندارد هستند و در پایان رکورد بازیکنان ثبت خواهد شد.

شخصیت‌های سری سوپر ماریو در بازی Super Mario 3D World

۲- بازی Super Mario 3D World

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: پلتفرمر
  • نمره در متاکریتیک: ۹۳

شرکت نینتندو بازی Super Mario 3D World را توسعه داد و در سال ۲۰۱۳ روی کنسول Wii U عرضه کرد. این اثر ششمین بازی پلتفرمر سه‌بعدی از سری سوپر ماریو به شمار می‌آید که داستان آن پس از اتفاق‌های Super Mario 3D Land جریان دارد. بازیکنان دراین اثر کنترل ماریو و دوستانش را به دست می‌گیرند و باید یک موجود پری مانند به نام Sprixies را از دست Bowser نجات دهند. گیم‌پلی بازی مشابه با سایر نسخه‌های فرانچایز شامل چند مرحله است که بازیکنان با اتمام هر کدام یک قدم به Bowser نزدیک می‌شوند. نینتندو برای این نسخه یک سیستم انتخاب شخصیت و یک قدرت ویژه به نام Super Bell را اضافه کرد که به آن‌ها امکان می‌دهد از موانع بالا بروند یا به دشمنان حمله کنند.

بازی Super Mario 3D World به دلیل طراحی مراحل، ارزش تکرار و موسیقی متن خود توانست مورد تحسین بازیکنان و منتقدان قرار گیرد. این بازی یکی از موفق‌ترین بازی‌های نینتندو بود که تا سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۵.۸ میلیون واحد روی Wii U فروخت و تبدیل به دومین بازی پرفروش این پلتفرم شد. همچنین نسخه نینتندو سوییچ آن حدود ۱۰.۹ میلیون واحد به فروش رساند تا در مجموع فروشی ۱۶.۷ میلیونی در سراسر جهان را تجربه کرده باشد.

طراحی مراحل بازی Super Mario 3D World شباهت زیادی به مراحل Super Mario 3D Land داشت که ترکیبی از حرکت آزادانه در دنیایی سه‌بعدی در کنار مراحل دو‌بعدی پلتفرمر که شامل شمارنده زمان برای رسیدن به پرچم در انتهای مسیر بودند، می‌شد. حداکثر چهار بازیکن می‌توانستند به طور همزمان شخصیت‌های دلخواه خود را کنترل کنند که شامل ماریو، لوئیجی، پرنسس هلو، وزغ و روزالینا بودند و هر کدام توانایی‌ها و ویژگی‌های گیم‌پلی منحصر به فردی داشتند.

بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild نینتندو سوییچ

۱- بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild

  • سازنده و ناشر: نینتندو
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • سبک: اکشن ماجراجویی جهان باز
  • نمره در متاکریتیک: ۹۶

بدون شک بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را می‌توان در میان برترین آثار تولید شده در صنعت بازی‌های ویدئویی قرار دارد که شرکت نینتندو آن را توسعه داده و در سال ۲۰۱۷ برای نینتندو سوییچ و Wii U عرضه کرد. در این اثر بازیکنان کنترل لینک مبتلا به فراموشی را به دست می‌گیرند و باید برای نجات شاهزاده زلدا و جلوگیری از بلای گانون که به دنبال نابودی جهان است، راهی ماجراجویی عظیمی شوند. داستان بازی در جهان گسترده Hyrule روایت می‌شود که علاوه بر ماموریت‌های داستانی اصلی، شامل آیتم‌های بی‌شمار برای جمع‌آوری و پازل‌های مختلف برای حل کردن است. سازندگان بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را با رویکردی بدون ساختار توسعه داده‌اند تا بازیکنان بیشتر به کاوش در محیط و آزمایش راه‌های مختلف تشویق شوند؛ از همین رو امکان کامل کردن داستان با روندی غیرخطی فراهم شده است.

بازیکنان با کنترل لینک می‌توانند فعالیت‌های مختلفی از جمله دویدن، کوهنوردی، شنا و پرواز با گلایدر را تجربه کنند و تنها محدودیت آن‌‌ها نوار استقامت است. لینک می‌تواند آیتم‌های مختلفی از جمله سلاح، غذا و منابع موردنیاز را از محیط تامین کند و بازیکنان باید مدام به دنبال آیتم‌های بهتر باشند؛ چرا که بر خلاف نسخه‌های قبلی سری، سلاح و سپر بر اثر استفاده زیاد فرسوده شده و در نهایت می‌شکنند. بازیکنان در استفاده از آیتم‌هایی که دارند می‌توانند خلاقیت داشته باشند؛ برای مثال سلاح چوبی را می‌توان آتش زد و حملات آتشینی به سوی دشمنان داشت. همچنین با استفاده از سپرهای چوبی می‌توان تیرهای پرتاب شده به سمت لینک را جمع‌آوری کرد یا از آن‌ها به عنوان وسیله نقلیه برای سر خوردن بهره برد.

در The Legend of Zelda: Breath of the Wild بازیکنان می‌توانند غذا و مواد لازم برای بقا را از طریق شکار حیوانات، جمع‌آوری میوه‌های وحشی یا جستجو در لاشه دشمنان شکست خورده به دست آورند. با پختن ترکیبی از مواد غذایی یا منابع اولیه دیگر، بازیکن می‌تواند وعده‌های غذایی و اکسیرهایی تولید کند تا سلامت و استقامت لینک را افزایش داده یا مزیت‌هایی از جمله مقاومت در برابر گرما یا سرما را فعال کنند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان خلاق یک آیتم مهم به نام Sheikah Slate را در اختیار بازیکنان قرار داده‌اند تا با استفاده از آن بتوان روی مسیرهای مختلف در نقشه علامت‌گذاری کرد و از موجودات، دشمنان یا آیتم‌های مختلف نمونه‌برداری کرد. در نهایت این اطلاعات در بخشی از بازی گردآوری می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای یافتن آیتم‌های ارزشمند یا مکان‌های مخفی بهره برد.

فهرست ۲۰ بازی برتر کنسول Wii U از شرکت نینتندو را از نظر تیم یک گیمر بررسی کردیم. به نظر شما چه بازی‌های دیگری را می‌توان در این فهرست قرار داد؟ شما می‌توانید نظرات خود در مورد کنسول Wii U را با ما در میان بگذارید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر