بررسی پیکسل ۸ پرو؛ هوشمندترین گوشی هوشمند دنیا


دوربین تله‌فوتو پیکسل ۸ پرو از همان حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و 1/2.55 اینچی نسل قبل با پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری را به‌کار می‌گیرد؛ اما اکنون لنز دستگاه از نمونه‌ی ۱۲۰ میلی‌متری و F/3.5 به‌کاررفته در نسل قبل به نمونه‌ای با فاصله‌ی کانونی معادل ۱۱۳ میلی‌متر و دیافراگم بازترِ F/2.8 تغییر پیدا کرده است و کماکان از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر OIS استفاده می‌کند؛ بدین‌ترتیب لنز نور بیش‌تری را بر سطح حسگر می‌تاباند و بزرگ‌نمایی اپتیکال محدودترِ ۴٫۵۲ برابری را نسبت به تصویر دوربین اصلی ارائه می‌دهد.

دوربین اولتراواید پیکسل ۸ پرو ارتقای چشمگیری را تجربه می‌کند و اکنون از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با ابعاد 1/2.0 اینچی و پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری بهره می‌برد؛ بدین‌ترتیب، در موردی نادر، حسگر دوربین اولتراواید پیکسل ۸ پرو حدود ۳۰ درصد از حسگر دوربین تله‌فوتو خود و ۶۳ درصد از حسگر به‌کاررفته در دوربین اولتراواید پیکسل ۷ پرو بزرگ‌تر است که با توجه به دیافراگم بازترِ F/2.0 لنزش [در برابر لنز F/2.2 نسل قبل]، به جذب نور بیشتر و احتمالاً ارتقای تجربه‌ی عکاسی در شب می‌انجامد. دوربین اولتراواید میدان دید وسیع ۱۲۶ درجه‌ای را در اختیارتان می‌گذارد و به‌لطف فوکوس خودکار Dual Pixel PDAF، عکاسی ماکرو هم انجام می‌دهد.

دوربین سلفی پیکسل ۸ پرو از حسگر ۱۰٫۵ مگاپیکسلی با ابعاد 1/3.1 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتری استفاده می‌کند و در مقابل خود لنزی با دیافراگم F/2.2 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۰ میلی‌متری را می‌بیند. این دوربین برخلاف نسل گذشته از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز بهره می‌برد که روی کاغذ، می‌تواند به ثبت عکس‌های شفاف‌تری بیانجامد.

* کاربرانی که به‌دنبال خرید پیکسل ۸ هستند، باید توجه داشته باشند که دوربین اصلی این گوشی، با وجود بهره‌گیری از حسگر یکسان، قابلیت فوکوس خودکار لیزری چندجهته را ندارد و دوربین اولتراید آن نیز از همان حسگر ۱۲ مگاپیکسلی گذشته [به‌جای ماژول ۴۸ مگاپیکسلی به‌کاررفته در پیکسل ۸ پرو] استفاده می‌کند، ضمن اینکه از دوربین تله‌فوتو و قابلیت فوکوس خودکار در دوربین سلفی نیز خبری نیست.

بخوانید  Open-World Co-Op RPG Enshrouded Hits Steam Early Access In Early 2024

گوگل در اپلیکیشن دوربین پیکسل ۸ پرو نیز تغییراتی به‌وجود آورده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مواردی همچون اضافه‌شدن دسته‌بندی کلی عکاسی و فیلم‌برداری برای طبقه‌بندی ساده‌ترِ قابلیت‌های هریک، اضافه‌شدن قابلیت عکاسی Pro و عکاسی با فضای رنگی گسترده‌ی Display P3 اشاره کرد که مورد آخر، امکان ذخیره‌سازی اطلاعات طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را فراهم می‌سازد تا عکس‌ها روی نمایشگرهایی با فضای رنگی وسیع، با رنگ‌های جذاب‌تری به‌نمایش درآیند.

در تنظیمات Pro دوربین می‌توان به‌صورت دستی لنزها را انتخاب کرد؛ بدین‌ترتیب از سوئیچ خودکار از دوربین تله‌فوتو به دوربین اصلی هنگام عکاسی زوم در محیط‌های تاریک یا سوئیچ خودکار به دوربین اولتراواید هنگام عکاسی از فواصل نزدیک جلوگیری کرد؛ البته در این حالت باید از عکاسی Night Sight خداحافظی کنید. گوشی امکان عکاسی با فرمت RAW و عکاسی با رزولوشن بومی ۵۰ مگاپیکسل دوربین اصلی را نیز به کاربر می‌دهد.

در کنار تنظیم پارامترهایی همچون تراز سفیدی و تنظیم روشنایی تصویر برای حفظ جزئیات سایه‌‌روشن تصویر، اپلیکیشن دوربین پیکسل ۸ پرو امکان فوکوس دستی، تغییر سرعت شاتر و سطح ISO را نیز به‌کاربر می‌دهد.

* کاربرانی که به‌دنبال خرید پیکسل ۸ هستند، باید توجه داشته باشند که در اپلیکیشن دوربین این گوشی قابلیت‌هایی همچون عکاسی ۵۰ مگاپیکسل و تغییر سرعت شاتر در دسترس نیست.

گذشته از قابلیت‌های خود اپلیکیشن دوربین، قابلیت‌های نرم‌افزاری دیگری نیز همچون Best Take (برای اطمینان از آنکه تمامی افرادی حاضر در عکس، در بهترین شرایط چهره‌شان قرار دارند)، ویرایش هوشمند عکس‌ها با Magic Editor (برای تغییر شرایط نورپردازی، پس‌زمینه و جابه‌جایی سوژه با هوش مصنوعی) و قابلیت Video Boost (مخصوص پیکسل ۸ پرو [به‌زودی] و برای تنظیم نورپردازی ویدیو، دقت رنگ‌ها، حذف لرزش‌ها و حذف نویز ویدیوها به‌کمک سرورهای قدرتمند گوگل) نیز به‌صورت جداگانه در دسترس هستند که پیش‌تر در بخش نرم‌افزار درباره‌شان صحبت کردیم.

بخوانید  پخش فصل سوم و آخر سریال دندون شیرین با اعلام تاریخ پخش منتشر شد

پس از آنکه درباره‌ی ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دوربین پیکسل ۸ پرو صحبت کردیم، اکنون نوبت آن است که با آنالیز نمونه‌عکس‌های این گوشی، صحت ادعاهای گوگل در رابطه با عملکرد دوربین پرچم‌دار جدیدش را بررسی کنیم.

گستره دینامیکی عکس‌ها

اتکا به افکت HDR و گستره‌ی دینامیکی وسیع، از ویژگی‌های اصلی دوربین گوشی‌های پیکسل به‌شمار می‌آید و پیکسل ۸ پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تحریریه مجله بازی یک گیمر