بررسی اپل ویژن پرو؛ شگفت انگیز اما نه جادویی

برای من مهم نیست که شخصیت بهزاد چقدر شبیه اوست (بیشتر شبیه یک بازی ویدیویی NPC)؛ چیزی که من را در مورد Persona شگفت زده کرد، زمان بسیار کوتاه و چند قدمی بود که هدست برای ایجاد آن نیاز داشت. به سادگی پشت و بالای دستان خود را پاک کنید، سپس هدست را جلوی صورت خود بگیرید، با دهان باز و بسته لبخند بزنید، ابروهای خود را بالا ببرید و چشمان خود را ببندید. این. کاراکتر شما در کمتر از دو دقیقه آماده می‌شود، بنابراین می‌توانید از آن در FaceTime یا در هر برنامه‌ای که به دوربین جلو نیاز دارد استفاده کنید.

از پنجره ها عبور کن

یکی از هیجان انگیزترین ویژگی های Vision Pro باز کردن پنجره های مختلف در اطراف کاربر است. می توانید هر تعداد پنجره را که می خواهید باز کنید و آنها را در هر جایی که می خواهید قرار دهید. به عنوان مثال، می توانید یک پنجره یوتیوب را برای پخش فیلم های آشپزی در آشپزخانه باز کنید، سپس به اتاق نشیمن بروید و پنجره ای را برای تماشای یک ویدیو در آنجا باز کنید، سپس به آشپزخانه برگردید و پنجره یوتیوب را دقیقا همان جایی که آن را باز کردید پیدا کنید.

توجه داشته باشید که Vision Pro نمی تواند طرح بندی پنجره را در چندین محیط به خاطر بسپارد. یعنی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که یک نوع چیدمان پنجره در خانه داشته باشید و مثلاً وقتی به دفتر خود می‌روید، چیدمان متفاوتی متناسب با محیط کارتان داشته باشید. امیدوارم این قابلیت کاربردی و مفید در آینده به ویژن پرو اضافه شود.

چندین پنجره را در Apple Vision Pro باز کنید
در ویژن پرو، می توانید هر تعداد پنجره را که بخواهید باز کنید

می توانید همزمان برنامه هایی از سه سیستم عامل مختلف را جلوی چشمان خود داشته باشید. یک برنامه بومی VisionOS، یک برنامه iPad، و یک پنجره از محیط MacOS برای اتصال مک بوک خود به هدست از طریق Wi-Fi (به سادگی Keychain را فعال کنید و روی Connect کلیک کنید و در حالی که به صفحه روشن مک با هدست نگاه می کنید).

محیط مک خود را در Apple Vision Pro مشاهده کنید
محیط مک خود را در Apple Vision Pro مشاهده کنید

خبر خوب این است که ویژگی هایی مانند Handoff و Continuity در چنین همزیستی مسالمت آمیزی به خوبی کار می کنند. خبر بد این است که در حال حاضر تنها یک پنجره از محیط مک را می توان در فضای مجازی هدست شبیه سازی کرد و ایده بهبود قابلیت چندوظیفگی آن با نمایشگر شفاف 4K کاملاً از بین رفته است. شاید در آینده این محدودیت خسته کننده از بین برود.

دوربین ویژن پرو دارای قابلیت ضبط عکس با رزولوشن 2560 در 2560 پیکسل یا به عبارتی 6.5 مگاپیکسل و فیلم برداری با سرعت 30 فریم بر ثانیه است که در مقایسه با عکس ها و فیلم هایی که می توان با آن ها گرفت، چندان زیاد نیست. آیفون های جدید؛ اما زمانی که تصویر یا ویدیوی ضبط شده با ویژن پرو را در داخل اسپیکر باز کنید و ابعاد آن را افزایش دهید، افکت سه بعدی تصویر واقعا شما را شگفت زده خواهد کرد. البته اگر ویدیوهای سه بعدی را با آیفون 15 پرو مکس ضبط کنید و سپس در ویژن پرو نمایش دهید، نتیجه خیره کننده تر خواهد بود.

تماشای ویدیوهای سه بعدی از خانواده و دوستان هم هیجان انگیز و هم کمی ترسناک است، درست مانند قسمتی از Black Mirror. البته، جنبه تاریک امکان پخش ویدیوهای سه بعدی این است که شما باید مرور را به تنهایی انجام دهید و نمی توانید آن را همزمان با شخص دیگری به اشتراک بگذارید. من انتظار دارم که در آینده با رفع محدودیت ها، فیلمبرداری سه بعدی بسیار محبوبتر از ویدئوهای دو بعدی شود و شاید در آینده، مانند آیفون ها، امکان پخش همزمان ویدیو با دو کاربر ویژن پرو وجود داشته باشد. زمان.

بازی سه بعدی

برای تست بازی سه بعدی به سراغ بازی های بسیار محبوب Cut the Rope و Fruit Ninja در Apple Arcade رفتیم که سر و صدای زیادی در دنیای iOS و آیفون به پا کرده است. حال می خواستیم این بازی های نوستالژیک را به صورت سه بعدی با ویژن پرو تجربه کنیم.

مکانیک هر دو بازی متکی به حرکات دست است و به خوبی اجرا می شود. طراحی سه بعدی هر دو بازی بر جذابیت و هیجان بازی افزوده است. در مورد Fruit Ninja، حرکت خوک روی زمین و میوه های له شده پراکنده روی دیوار و زمین تجربه بسیار هیجان انگیزی است و آن حس سرگردانی که در بازی های VR وجود دارد را ندارد.

بخوانید  Dragon's Dogma 2 Update Arrives On PC And PS5, Adding A Much-Requested Feature

با این حال، من احساس می‌کنم که در مورد بازی‌هایی که شامل سیستم ردیابی چشم نیز می‌شوند، تجربه چالش‌برانگیزتری خواهیم داشت. زیرا گاهی اوقات ما به طور غریزی به این نگاه می کنیم که قرار است تغییر را در کجا ایجاد کنیم، نه جایی که می خواهیم با انگشتان خود انتخاب کنیم.

متأسفانه، تنها راه برای به اشتراک گذاشتن لذت بازی با ویژن پرو، مشاهده یک ویدیوی ضبط شده از بازی است، نه یک تجربه واقعی. البته، بازی های تک نفره ذاتاً یک تجربه انفرادی هستند، اما با Vision Pro و تجربه سه بعدی بازی، همیشه آرزو می کنید که ای کاش دیگران در آن لحظات سرگرم کننده همراه شما بودند.

رابط کاربری VisionOS

اپل می گوید VisionOS بر روی iPadOS توسعه یافته و برای محاسبات سه بعدی و کاهش تاخیر محاسباتی بهینه شده است. با این معیار، اپل در ابتدا موفق شد رابط کاربری Vision Pro را با تمام برنامه های iPad اشباع کند، اگرچه برنامه های کاربردی برای هدفون در حال حاضر بسیار اندک است. در مقایسه، متا سال‌ها طول کشید تا QuestOS مبتنی بر اندروید را به طور کامل توسعه دهد و فروشگاه خود را با برنامه‌هایی که بیشتر بازی‌های واقعیت مجازی هستند پر کند.

طراحی با Vision Pro هرگز تجربه آسانی نیست

اپل در مورد حداقل 600 برنامه منحصر به فرد Vision Pro صحبت می کند، از جمله Adobe Lightroom، Disney Plus، Microsoft 365، Tik Tok و Zoom به صورت بومی. با این حال، عدم وجود برنامه‌های YouTube، Spotify و Netflix کمی ناامیدکننده است (گوگل می‌گوید نسخه اختصاصی برنامه YouTube در آینده به Vision Pro ارائه خواهد شد).

برنامه های پیش فرض VisionOS در Apple Vision Pro
برنامه های پیش فرض Vision Pro

می‌توانید از نسخه وب برنامه‌ها در Safari و همچنین «برنامه‌های سازگار» iPad در Vision Pro استفاده کنید، اما از آنجایی که آنها برای VisionOS بهینه نشده‌اند، با سیستم ردیابی چشم و دست مشکل دارند. اغلب اتفاق افتاده که هنگام انتخاب گزینه ای در نسخه وب یوتیوب، به اشتباه گزینه دیگری را انتخاب کرده ایم. همچنین هیچ راهی برای ذخیره برنامه وب وجود ندارد و سافاری هیچ تجربه سه بعدی را حتی برای ویدیوهای دارای VR ارائه نمی دهد.

همانقدر که این اپلیکیشن موفقیت Vision Pro را تضمین می کند، فقدان اپلیکیشن می تواند منجر به سقوط این هدست پیشرفته شود. به نظر من، تا زمانی که توسعه دهندگان با ایده های خلاقانه خود از پتانسیل کامل فناوری محاسبات سه بعدی استفاده نکنند، نمی توان در مورد امکان جایگزینی گوشی هوشمند و کامپیوتر با هدست صحبت کرد.

کار با مدل های سه بعدی در Apple Vision Pro

در طول مدتی که با برنامه‌های مختلف Vision Pro کار می‌کردیم، به این نتیجه رسیدیم که هدست اپل برای «مصرف» مناسب‌تر است تا «تولید». زیرا انجام کارهایی مانند نوشتن، طراحی، ویرایش و ویرایشی که برای تولید محتوا نیاز دارید، چالشی برای سیستم ردیابی چشم و دست ویژن پرو است. به عبارت دیگر، شما نمی توانید یک مدل سه بعدی از مغز با ویژن پرو ایجاد کنید، اما می توانید با مدلی که قبلاً در رایانه ایجاد شده است در محیط مجازی ویژن پرو تعامل داشته باشید.

مشکلات و محدودیت های ویژن پرو

من در مورد محدودیت‌ها و مشکلات Vision Pro در جای دیگری در بررسی آینده صحبت کرده‌ام، اما اکنون همه آن‌ها را کنار هم می‌گذارم تا دید متعادل‌تری از وضعیت پیشرفته‌ترین و نوآورانه‌ترین محصول نسل اول اپل در سال‌های اخیر ارائه کنم. .

اولین مشکل بدون شک به دلیل قیمت اپل ویژن پرو است که در ایران به 300 میلیون تومان می رسد. البته 3500 دلار برای یک هدست در هر نقطه از کره زمین گران است، به خصوص در مقایسه با رقبا (هدست Meta Quest 3 تنها 500 دلار است). دلیل این قیمت نجومی نمایشگر بسیار پیشرفته هدفون هاست که اگرچه در نوع خود بی نظیر است اما هنوز جای تلویزیون های لوکس برای تماشای فیلم یا چشم هایی برای تماشای دنیای واقعی را نگرفته است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر