ارائه سریال Assassins ظهور فرقه Assassins با حسن صباح

سریال Assassin محصول کشور مصر وقایع تاریخی قرن یازدهم و گروه Assassin را به تصویر می کشد. اثری که شامل ژانر اکشن، ماجرایی و زندگی نامه است.

مصر هر سال در روز اول ماه رمضان تقریباً 30 سریال تلویزیونی متشکل از 15 تا 30 قسمت را برای بینندگان خود پخش می کند. دوره ای که به هالیوود شمال آفریقا/آسیای جنوب غربی معروف است. در حالی که این سریال ها جنبه های مختلف و متنوع جامعه مصر را منعکس می کنند، مردم از سراسر جهان عرب آنها را تماشا می کنند. این تولیدات انحصاری شامل فیلم ها و سریال هایی از مراکش تا کویت است. صنعت تلویزیون مصر همه چیز را از درام های تاریخی و خانوادگی گرفته تا درام، داستان های عدالت اجتماعی و البته کمدی پوشش می دهد.

حال در این مقاله می خواهیم سری Assassin که با نام The Assassins نیز شناخته می شود را معرفی کنیم. وقایع سریال در بستری تاریخی در قرن یازدهم می گذرد. جایی که رهبر قاتلان حسن الصباح به تصویر کشیده شده است. او رهبری گروهی را برعهده داشت که به ترورهای خونین شخصیت های برجسته آن دوره تاریخی شهرت داشت. حسن الصباح گروهی از فداکارترین پیروان اسماعیلیه را گرد آورد. گروهی از قاتلان شیعه در کوه های ایران و سوریه. آنها قلب پادشاهان و حاکمان را به وحشت انداختند و بسیاری از شخصیت های مهم تاریخی را ترور کردند. این سریال 30 قسمتی توسط پیتر میمی کارگردانی شده است.

موضوعی که در مورد این سریال مطرح شد، زبان و گویش شخصیت های داستان بود. در وهله اول، مخاطبان فارسی زبان معتقد بودند که چون این داستان از تاریخ ایران است، باید به فارسی نوشته می شد. اما از آنجایی که دولت مصر مسئول ساخت آن است، انتخاب زبان عربی به عنوان زبان شخصیت های قاتل زنجیره ای کاملا منطقی به نظر می رسد. اما موضوع بعدی لهجه های مدرن شخصیت ها بود که مخاطب عرب زبان را به دو دسته تقسیم کرد. این سریال عمدتاً از گویش محاوره ای مصری استفاده می کرد که مورد انتظار بسیاری از بینندگان نبود.

بخوانید  استفن ین در فیلم عاشقانه کارگردانی Minari ایفای نقش می کند

کریم عبدالعزیز در نقش حسن صباح در سریال قاتلان/آدمکش ها

با توجه به اهمیت تاریخی فرقه اسماعیلیه و دوران تصویر شده، مخاطبان انتظار داشتند گویش کهن و کلاسیک زبان عربی را ببینند. گویی مرسوم شده است (حتی در آثار کشور ما) که آثار تاریخی با همان گویش کهن و کلاسیک بدون گویش محاوره امروزی روایت می شود. حالا خود پیتر ممی، سازنده سریال، به انتقادات درباره انتخاب زبان در شبکه های اجتماعی پاسخ داده است. پیتر میمی در توضیح خود اشاره کرد که The Assassins یک درام تاریخی الهام گرفته از وقایع است و نه یک فیلم مستند.

او توضیح داد که از آنجایی که این رمان بین تعامل ترکی و فارسی قرار می گیرد و در اصل به زبان ترکی ارائه شده است، استفاده از گویش مصری را در این اقتباس مصری توجیه می کند. او در سخنرانی خود برای تاکید بر آزادی های خلاقانه خود با اشاره به شخصیت های تاریخی نمایش های دیگر مانند وایکینگ ها که انگلیسی یا ویلیام والاس را بدون لهجه آمریکایی صحبت می کردند، تشابهاتی را ترسیم کرد. هدف این مجموعه ارائه تصویری جذاب از تاریخ است که با تحقیق گسترده در متون نادر تاریخی خلق شده است تا روایتی متمایز خلق کند. این تهیه کننده به بینندگان اطمینان داد که سریال به تدریج کنجکاوی آنها را برطرف می کند و جنجال های مطرح شده توسط سریال را افزایش می دهد. این باعث افزایش علاقه به تحقیق و بحث تاریخی شد.

از سوی دیگر، عبدالرحیم کمال، نویسنده سریال Assassins نظرات خود را در مورد اینکه چرا در مورد زبان به چنین نتیجه ای رسیده اند، به اشتراک گذاشته است. پس از گفتگوهای گسترده با پیتر میمی، آنها زبان محاوره ای مصری را برای دستیابی به مخاطبان عرب و مصری با بیش از 450 میلیون نفر انتخاب کردند. کمال مهارت خود را در زبان عربی کلاسیک با نوشتن رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه و بیش از 14 کتاب به زبان عربی به اثبات رسانده است. با این حال، او لهجه مصری را به دلیل بی واسطه بودن، اصالت و سادگی آن ترجیح می داد که به نظر او با موضوع پیچیده و ظریف سریال مناسب بود.

بخوانید  Diablo 4 - Guide des compétences du barbare

قلعه الموت روی کوه ها در سریال قاتلان/ قاتلان

با وجود تمام این مسائل، این سریال پرهزینه توانسته امتیاز ۷.۸ را در سایت IMDB کسب کند. اگرچه اکثر بینندگان (به ویژه مخاطبان ایرانی) این سریال را پسندیده اند، اما برخی معتقدند سازندگان این سریال از دقت تاریخی بالایی استفاده نکرده اند و نادرستی های تاریخی در چند نقطه از داستان به چشم می خورد. بار دیگر، اظهارات میمی این واقعیت را توجیه می کند که این سریال تنها از وقایع تاریخی الهام گرفته شده است و قرار نبوده که مستند باشد. در این سریال علاوه بر حسن صباح با چهره های مهم دیگری مانند عمر خیام و نظام الملک نیز آشنا می شویم.

علاوه بر زبان و گویش محاوره ای، یکی از اشتباهاتی که صدای بینندگان را برانگیخت، معماری اسلامی مساجد نمایش داده شده در شهر اصفهان بود. در آن زمان قرار بود مساجد با معماری دوران سلجوقی به تصویر کشیده شوند، در حالی که معماری مساجد نمایش داده شده مربوط به معماری مغول در هند است. در ادامه این گفتگو موضوع تاج گل های مسجدی که در قاهره نیز به چشم می خورد مطرح می شود. معماری و طرحی که این تاج گل ها به مردم نشان داده شده متعلق به قرن یازدهم نیست. اما با وجود تمام این مسائل سریال The Assassins با استقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد و در کمتر از 24 ساعت حدود یک میلیون بار تماشا شد.

اگر بخواهیم یک معرفی تاریخی از این سریال داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم: حسن صباح یک رهبر مذهبی و نظامی و بنیان‌گذار فرقه اسماعیلیه نزاری بود که به طور گسترده به فرقه قاتلان یا قاتل معروف است. وی همچنین از سال 1090 تا 1124 میلادی بر دولت اسماعیلیه نزاری حکومت کرد. صباح علاوه بر نقش رهبري توانا، در رياضيات، به ويژه هندسه، و نيز در نجوم و فلسفه، به ويژه در نظريه معرفت، دانشمند برجسته اي بود. او در غرب به شیخ کوه معروف شد. نامی که در نوشته‌های مارکوپولو به آن داده شده است و اشاره به مالکیت فرقه بر قلعه کوهی متعلق به حکومت الموت است.

بخوانید  CD Projekt Red در سال 2024 پشتیبانی از Gwent، بازی کارتی Witcher خود را متوقف خواهد کرد

حسن صباح به همراه دوستانش در سریال قاتل/قاتل.

آنها در آن زمان در کوه های ایران و شام زندگی می کردند و سیاست سختگیرانه ای را در سراسر خاورمیانه دنبال می کردند که تهدیدی استراتژیک برای اقتدار فاطمیان، عباسیان و سلجوقیان بود و منجر به کشته شدن بسیاری از رهبران مسیحی شد. . آنها در یک دوره نزدیک به 200 سال صدها نفر را که دشمن حکومت اسماعیلی نزاری به حساب می آمدند، کشتند. تصور می شود که اصطلاح مدرن ترور از تاکتیک های مورد استفاده فرقه قاتل یا قاتل نشات گرفته باشد. حسن صباح در سال 1090 پس از تصرف قلعه الموت در رشته کوه های البرز، فرقه قاتل یا قاتل را تشکیل داد.

اعتقاد بر این است که حسن زندگی نامه ای نوشته است که چیزی از آن باقی نمانده است. اما به نظر می رسد که اساس قسمت اول زندگی نامه اسماعیلیان گمنام به نام سرگزشت سیدنا باشد. کتاب می نوشت و مدام مطالعه می کرد. کتاب چهارفصل از نوشته های صباح است. او دو پسر داشت که آنها را به اتهام نقض اصول دین مجازات کرد. یکی از آنها به جرم شرب خمر و دیگری به جرم دست داشتن در قتل واعظ حسین قاینی بود که پس از مدتی مشخص شد وی در آن حادثه نقشی نداشته است. این وقایع گواه استحکام صباح در مسیر او و میزان پایبندی او به اصول دین و اطرافیانش است. در دوره 1124 تا 1256 قبرستان حسن صباح در همین قلعه الموت بوده و یکی از مناطق مهم به شمار می رفته است که در نهایت توسط مغول ها ویران شد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر