مادربردهای سری 800 AMD برای سوکت AM5 معرفی شدند

AMD مادربردهای سری X870E را معرفی کرد و X870 از تراشه های سری شرکت 800 از نسل دوم مادربردهای ساخته شده بر روی پلتفرم AM5 خود رونمایی کرد.

همزمان با معرفی پردازنده های سری Ryzen 9000 AMD، جدیدترین چیپست های مادربرد این شرکت با نام های X870E و X870 معرفی شدند. این مادربردها با وعده پشتیبانی از سوکت AM5 تا سال 2027 و پس از آن برای کاربران محصولات رده بالای Red Team به بازار عرضه خواهند شد.

پلتفرم AMD AM4 تا به امروز طولانی ترین دوره پشتیبانی را برای یک پلتفرم مدرن دارد. AMD این فناوری را برای اولین بار در سال 2017 معرفی کرد و با نزدیک شدن به اواسط سال 2024، پشتیبانی از آن همچنان ادامه دارد. این شرکت به تازگی چند پردازنده جدید را برای این پلتفرم معرفی کرده است، بنابراین حداقل تا یک سال دیگر شاهد پشتیبانی خواهیم بود.

اما با این حال، AMD اکنون از نسل دوم مادربردهای سوکتی AM5 نیز رونمایی خواهد شد. این مادربردها به خانواده محصولات سری 800 تعلق دارند که نمونه های اولیه آن برای کاربران تراشه ها و دستگاه های رده بالا برای بازی یا سایر برنامه ها در نظر گرفته شده است. چیپست های X870E و X870 برای ارائه عملکرد بهتر، از آخرین فناوری های ارتباطی حافظه و ویژگی های اورکلاک بیشتر برای تراشه های موجود و محصولات سری جدید پشتیبانی کنید. شرکت گرانیت ریج در راه است.

در اینجا سه ​​ویژگی برتر چیپست های جدید AMD X870E و AMD X870 آورده شده است:

  • پشتیبانی از فناوری ارتباطی USB 4.0 روی تمام مادربردها X870/X870E
  • پشتیبانی از گرافیک PCIe Gen5 و حافظه NVME در تمام مادربردهای X870/X870E
  • پشتیبانی از سرعت بالاتر ساعت حافظه EXPO در تمام مادربردهای X870/X870E
بخوانید  مجموعه Star Wars: Battlefront Classic معرفی شد

پشتیبانی از USB4 در پلتفرم های جدید AMD

AMD اعلام کرد که با رونمایی از سری Ryzen 9000، PBO و CO این مادربرد به طور پیش فرض از مادربرد جدید پشتیبانی می کند. این شرکت نیز قصد دارد اضافه کند مادربردهای X870/X870E همچنین از چیپست های B850 و B840 رونمایی خواهند کرد که بیشتر برای کاربران معمولی استفاده می شوند. بنابراین، خط تولید این نسل به شرح زیر خواهد بود:

  • X870E (Promontory 21 دو روز)
  • X870 (Promontory 21 تاس)
  • B650 (پروتور 21 تاس)
  • B840 (پروتور 19 تاس)

اما از نظر قابلیت های ارائه شده توسط هر چیپ باید گفت که مادربرد X870E از جانب دو تاس دماغه 21 پشتیبانی شده توسط USB4 و هر دو GPU/SSD از نسل پنجم استفاده می کند. X870 (غیر E) تنها یک دای دارد، اما همچنان همان پشتیبانی I/O را ارائه می دهد. فقط خطوط کمتری خواهد داشت.

پشتیبانی از سوکت AM5 در سال های آینده

این مادربردها دارای سرعت حافظه DDR5-5600 MT/s هستند البته نرخ انتقال بیش از 8000 متریک تن در ثانیه در برخی از مادربردهای اصلی (High-end) که تا ماه جولای در دسترس خواهد بود، پشتیبانی خواهد کرد

همچنین لازم به ذکر است که مادربردهای B850 یک شرکت AMD او روح مردن را دارد دماغه 21 تنها تفاوت بین آنها عدم پشتیبانی فناوری محلی است USB4 او هست. این پلتفرم ها از گرافیک 5G استفاده می کنند اما از تراشه های حافظه 5G پشتیبانی می کنند M.2 اختیاری خواهد بود. علاوه بر این، باید گفت، مادربرد B 840 گزینه low end در این سری با قالب قدیمی تر خواهد بود دماغه 19 کار می کند، یعنی شما فقط از این نسخه پشتیبانی می کنید GPU/SSD شما می توانید نسل چهارم را دریافت کنید. علاوه بر این باید بدانید که این محصول بدون اورکلاک پردازنده ارائه می شود و تنها از اورکلاک حافظه پشتیبانی می کند. مادربردها B 840 از نظر قیمت آنقدر مقرون به صرفه است که در برابر گزینه های زیر 200 دلاری ارائه شده توسط اینتل رقابتی تر است.

بخوانید  Diablo 4 Saison 1 : Toutes les récompenses et objectifs du voyage saisonnier

طولانی ترین سوکت پشتیبانی شده برای مادربرد AMD

در نهایت باید گفت که AMD پلتفرم های سریال A620/A620A همچنین در اختیار آنها خواهد بود که به نقش خود در ارائه خدمات به قشر پایین محصولات این شرکت ادامه خواهد داد. نکته جالب این است که برنامه هایی وجود دارند که تنظیمات قیمت بیشتری را ارائه می دهند که آن را به گزینه خوبی برای آنها تبدیل می کند ODM و تولید کنندگان سیستم برای جذب مشتریان بیشتر.

در نهایت باید در مورد طول عمر پلتفرم AM5 صحبت کنیم بیایید به شما برگردیم که شرکت را بشناسید AMD در ابتدا متعهد شد که تا سال 2025 و پس از آن به پشتیبانی از این پلتفرم ادامه دهد، اما اکنون به نظر می رسد که به مسیر خود بازگشته است. AM5 آنها اعتماد به نفس بیشتری دارند و پشتیبانی از این پلتفرم را برای سال 2027 و بعد از آن به روز می کنند. این نشان می دهد که ما حداقل 3-4 نسل پردازنده داریم رایزن ذن بر روی پلت فرم AM5 ما دریافت خواهیم کرد این خبر خوبی برای کسانی است که در این پلتفرم سرمایه گذاری کرده اند. اما هنوز هم این مشکل می تواند برای شرکت باشد AMD این یک چالش بزرگ در بخش دسکتاپ است، زیرا رقبای آنها هر از گاهی سوکت/پلتفرم مورد استفاده خود را تغییر می دهند.

در نهایت نظرات خود را در این مورد با یک گیمر و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر