نینتندو به دلیل دو برابر کردن یا حتی سه برابر کردن کاتالوگ بازی های کلاسیک خود شهرت پیدا کرده است. از Super Mario All-Stars در Super NES گرفته تا مجموعه کلاسیک NES در Game Boy Advance، تا بازسازیهای HD مدرن مانند Metroid Prime و Paper Mario: The Thousand-Year Door، نینتندو هرگز از سرمایهگذاری بر تاریخ خود تردیدی نداشته است. با ورود به عصر دیجیتالی فزاینده ای، نینتندو نیز در پذیرش یک کتابخانه دیجیتالی منحصر به فرد و بین نسلی شبیه به پلی استیشن و ایکس باکس کند بوده است. ما گمانهزنیهای زیادی در مورد اینکه آیا نینتندو سرانجام این روند را در دوران جانشین سوییچ خواهد شکست، دیدهایم – و ریمسترهای اخیر مانند Luigi’s Mansion 2 HD نشان میدهند که چرا اینقدر ضروری است که این شرکت به این حرکت به نفع مصرفکننده ادامه دهد.
Luigi’s Mansion 2 HD یک نسخه بازسازی شده از یک بازی 3DS در سال 2013 است و علاوه بر این، یک بازی بسیار خوب است. من از بازدید مجدد بازی 3DS در یک کنسول مدرن لذت بردم و احساس کردم که این بازی به تاریخ آن ادای احترام کرده است. اما دقیقاً به این دلیل است که این بازی برای من به عنوان یک مصنوع تاریخی جذابیت داشت و نمیتوانستم به معنای آن برای مجموعه دیجیتالم فکر نکنم. عمارت لوئیجی 2، تا کنون، فصل میانی مجموعهای است که قبلاً از آن پیشی گرفته است. خوب است که بازی از 3DS منتشر می شود، اما اگر سرنوشت آن صرفاً به نینتندو سوییچ گره بخورد، مهم نیست.
صادقانه بگویم، عمارت لوئیجی 2 خوب است اما سبک است. این یک فصل کوچک خوب و یک راه جالب برای دیدن اینکه سری Luigi’s Mansion چگونه توسعه یافته است، اما در لیست بازسازیهای ضروری پایینتر از بازیهای قدیمیتر قرار دارد، بیشتر به مدرنسازی نیاز دارد یا پیدا کردن آن ساده است. صرف وجود یک ریمستر HD از Luigi’s Mansion 2 نشان میدهد که نینتندو چگونه برنامه انتشار خود را پر میکند، که استراتژی خوبی است زیرا سوییچ برای یک کنسول دوام زیادی دارد. و با آخرین آن فاصله دارد. در ژوئن ۲۰۲۴، نینتندو دایرکت، این شرکت یک ریمستر بازی Donkey Kong Country Returns را معرفی کرد، بازی ای که قبلاً مدت کوتاهی پس از انتشار اولیه آن در Wii به 3DS منتقل شده بود و اکنون در حال انجام سفر به سوییچ است.
نینتندو در ابزارهای آنلاین خود به ویژه آینده نگر نبوده است. واضح است که وقتی 3DS منتشر شد، این شرکت هنوز زیرساخت آنلاین خود را به طور کامل توسعه نداده بود تا در آینده دوام بیاورد. این موج ریمسترهای Wii U و 3DS ممکن است به این دلیل باشد که این سیستم حساب کاربری برای آینده طراحی نشده است، نینتندو می خواهد بازی های خود را از دو صفحه نمایش و عملکرد سه بعدی یا ترکیبی از هر دو جدا کند.
اما نشانه های دلگرم کننده ای وجود دارد که نشان می دهد شرکت در حال یادگیری است. داگ بوسر، رئیس نینتندو آمریکا، سال گذشته گفت که تشکیل یک “حساب نینتندو” واحد و یکپارچه انتقال به کنسول بعدی را آسانتر میکند. در حالی که سختافزارهای قبلی هر کدام سیستمهای حساب جداگانه خود را پیادهسازی میکردند، که خریدهای دیجیتال شما را به آنها مرتبط میکرد، به نظر میرسد سرویس Switch Online زیر چتر حساب کلی نینتندو شما قرار دارد. این بدان معناست که وقتی به سوییچ 2 حرکت می کنیم – یا هر نام دیگری که نام دارد – حساب شما با آن همراه خواهد بود. نینتندو حداقل بازی هایی را که قبلاً به صورت دیجیتالی در اختیار دارید، تشخیص می دهد. سازگاری با سخت افزار جدید یک چالش فنی جداگانه است و Bowser آن را تایید نمی کند، اما سیستم جدید شناسایی کتابخانه دیجیتال موجود شما اولین قدم ضروری است.
و این قدمی است که مهمتر از همیشه است. نینتندو قبلاً در اتخاذ یک رویکرد مدرن برای کتابخانه دیجیتالی شما کند بوده است، که ناامیدکننده بوده است، اما کتابخانه بازی های درخشان و سال ها حسن نیت آن را به پایان رسانده است. بخشش تأخیر یک نسل دیگر بسیار سخت تر است. ناگفته نماند که به اعتبار و ارزش پیشنهادی شرکت در آینده آسیب می رساند.
برای درک دلیل، کافی است به صحبت های یکی از رقبای کنسول نینتندو نگاه کنید. فیل اسپنسر، رئیس ایکسباکس، ارزیابی صریح کسبوکار کنسولهای خود را ارائه کرده است و میگوید زمانی که در رقابت بین PS4 و Xbox One شکست خورد، یک اثر موج دار در آینده ایجاد کرد. او گفت از آنجایی که این نسلی است که اکثر مصرف کنندگان شروع به ساخت کتابخانه های دیجیتالی خود کردند، بدترین نسلی بود که ایکس باکس از دست داد. مصرف کنندگان وقتی کتابخانه دیجیتال خود را در یک اکوسیستم موجود دارند، نمی خواهند به کنسول دیگری نقل مکان کنند.
حتی اگر به عقب برگردیم، رقبای آن بیش از نینتندو برای ارائه اولین بازی های خود به عنوان بخشی از مجموعه دائمی شما تلاش کرده اند. صدها بازی ایکس باکس 360 به سادگی بر روی کنسول های مدرن ایکس باکس، دیسک و همه چیز کار می کنند. به عنوان مثال، بازیهای اصلی Xbox را میتوان خریداری کرد و در کتابخانه شما باقی ماند، و بسیاری از آنها در Game Pass گنجانده شدهاند. اگرچه این یک مانع فنی طولانی مدت است، اما دیگران آن را سال ها پیش حل کردند در حالی که نینتندو همچنان به مبارزه ادامه می دهد.
نینتندو وارد تقابل مستقیم با پلی استیشن و ایکس باکس نمی شود به همان شکلی که این دو مستقیماً یکدیگر را به چالش می کشند. در طول چند نسل گذشته، نینتندو به ضرب و شتم طبل خود حرکت کرده و از بحث کنسول خانگی دور مانده است. اما درسی وجود دارد که بازیکنان چگونه ارزش خریدهای خود را درک می کنند، مهم نیست که چه اتفاقی می افتد. در آینده، گیمرها انتظار دارند که بازی هایشان با آنها باقی بماند. ما نیازی به خرید نسخه سوم Luigi’s Mansion 2 در سوییچ بعدی یا نسخه چهارم Donkey Kong Country Returns نداریم. اگر نینتندو میخواهد گیمرها به تاریخ طولانی بازیهای بزرگش احترام بگذارند، باید به ما اجازه دهد تا مجموعهای دیجیتالی بسازیم که ماندگار باشد.