پردازنده گرافیکی میان رده RDNA 4 قدرتی برابر با RTX 4080 دارد


ظاهرا پردازنده های گرافیکی میان رده و پایین رده سری RDNA 4 می توانند با قدرت پردازش گرافیکی RTX 4080 و 4060Ti رقابت کنند. برابر کردن

منابع اطلاعاتی پیشتر در گفتگو با کانال یوتیوب قانون مور مرده است (که سابقه خوبی در افشای اطلاعات غیر رسمی دارد) تایید کرده بود که AMD قصد دارد کارت گرافیک های جدید میان رده و پایین نسل RDNA 4 خود را برای سال 2024 عرضه کند. امروز گزارش جدیدی از این کانال منتشر شده است که شامل جزئیات بیشتر در مورد اندازه تراشه ها، پردازنده های گرافیکی و چارچوب زمانی برای معرفی این محصولات.

طبق گزارش ها، AMD قرار است نسل جدید پردازنده های گرافیکی خود را در سه ماهه چهارم سال 2024 رونمایی کند. تراشه های میان رده و پایین رده Navi 48 و Navi 44 احتمالا اولین محصولاتی هستند که در این سری معرفی می شوند. در واقع، هیچ یک از این پردازنده‌ها قادر به رقابت با رقبای پرچم‌دار نسل بعدی خود نیستند، اما می‌توانند قدرت پردازش گرافیکی بسیار خوبی را در سطح برخی از مدل‌های نسل فعلی با قیمت پایین‌تر ارائه کنند.

البته این اطلاعات همیشه در معرض تغییر هستند، اما قانون مور مرده است ادعا می کند که یک کارت گرافیک مبتنی بر تراشه Navi 48 با اندازه تراشه بسیار کوچکتر بین پرچمدار Radeon RX 7900 XT از نسل فعلی AMD و 7900XTX. . در واقع، اگرچه RX 7900

شایان ذکر است که اولین تحویل تراشه های جدید AMD احتمالا دارای رابط گذرگاه حافظه 256 بیتی و VRAM مبتنی بر فناوری GDDR6 با سرعت 20 گیگابیت خواهد بود. به طور کلی یک کارت گرافیک مجهز به تراشه Navi 48 می تواند رقیبی برای گمان می رود GeForce RTX 4080 باشد. در واقع، پردازنده گرافیکی پیشرفته GeForce حدود 1000 دلار به فروش می رسد، اما RDNA 4 در محدوده قیمت 600 دلار عرضه خواهد شد.

بخوانید  امکان تعیین زمان پخش اولین تریلر فیلم مارول The Marvels با بازی بری لارسون

کارت گرافیک سری RDNA 4

اما در مورد مدل پایین رده Navi 44 باید گفت که انتظار داریم عملکردی مشابه Radeon RX 7700 پیدا کنیم که عملکرد بسیار خوبی نسبت به RTX 4060 Ti دارد.

هنوز برای صحبت در مورد قیمت کارت گرافیک مبتنی بر تراشه Navi 44 زود است، اما RX 7600 XT که از همان قالب 204 میلی متری استفاده می کند، 329 دلار قیمت دارد. 3.3 گیگاهرتز نیز رسیده است. علاوه بر این، شایان ذکر است که اسلیت محصول جدید AMD نیز با طراحی تراشه یکپارچه مبتنی بر فناوری ساخت 5 نانومتری TSMC به نام N4P تولید شده است.

انتظار می رود محصولات سری RDNA 4 آینده با محصولات خانواده Battlemage اینتل رقابت کنند. این محصولات برای عرضه در نیمه دوم سال 2024 برنامه ریزی شده است. اولین گزارش در مورد انطباق فرآیند گره این محصولات با فناوری تولید 5 نانومتری TSMC به نام N4P است. آنها یک داستان دارند. علاوه بر این، بر خلاف سریال RDNA 4 و خانواده Alchemist اینتل، سری Battlemage همچنین شامل پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ سطح بالایی خواهند بود.

با این حال، بزرگترین رقیبی که AMD در پایان سال جاری با آن روبرو خواهد شد، سری RTX 5000 انویدیا بر اساس فرآیند 3 نانومتری TSMC خواهد بود. تولید می شوند و انتظار می رود ارتقای قابل توجهی نسبت به این سری داشته باشند RTX 4000 داشته باشید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر