هواوی چگونه آمریکا را با تولید تراشه ای پیشرفته شگفت زده کرد


SMIC گفت راهی برای تولید تراشه های پیشرفته با استفاده از تجهیزات قدیمی پیدا کرده است. جایگزینی شرکت تایوانی TSMC با SMIC به این معنی بود که تولید تراشه هوآوی اکنون بیشتر طول می کشد، هزینه بیشتری خواهد داشت و حتی ممکن است به طور کامل شکست بخورد. با این حال، هواوی تصمیم گرفت ریسک این سرمایه گذاری پرخطر را بپذیرد و از SMIC خواست تا سیستم روی تراشه جدیدی به نام شارلوت تولید کند.

مشکلات هواوی به همین جا ختم نشد. حداقل دستمزد هم تحریم شد

هوآوی با علم به اینکه ساخت تراشه های SMIC ممکن است زمان ببرد یا حتی تکمیل نشود، سفارش یک SOC اختصاصی داد. این همکاری باعث شد تا SMIC به لیست تحریم های آمریکا اضافه شود و فروش فناوری به این شرکت نیاز به مجوز آمریکا دارد.

سوپرمن چینی بالاخره موفق شد

سه سال پس از آغاز همکاری هواوی و SMIC، چینی ها از گوشی های هواوی میت 60 و میت 60 پرو با پردازنده اختصاصی 5G به نام کرین 9000S رونمایی کردند. معرفی این تراشه که رقیبی جدی برای تراشه های پرچمدار کوالکام محسوب می شود، شگفتی کارشناسان فناوری را برانگیخت.

اولین تراشه ای که توسط SMIC و Huawei ساخته شد، کرین 9000S نام داشت

در سایه سکوت هواوی، هیچ جزئیات رسمی در مورد این تراشه وجود ندارد. اما ظاهرا کرین 9000S بر اساس نسل دوم لیتوگرافی SMIC 7 نانومتری معروف به N+2 و توسط HiSilicon طراحی شده و ساختار نسبتا پیچیده ای دارد. حدود یک سال پیش، رسانه دولتی گلوبال تایمز در گزارشی اختصاصی نوشت که تحلیلگران چینی N+2 را یک لیتوگرافی کلاس 5 نانومتری می دانند.

بخوانید  نمایش ویژگی های گرافیکی نسخه کامپیوتر Gotham Knights در تریلر تازه

HiSilicon که در سال های اخیر فراموش شده است، موفق ترین شرکت طراحی تراشه در چین است. قبل از تحریم های آمریکا، این شرکت از بزرگان پیروی می کرد و حتی گاهی از فناوری های پیشرفته TSMC استفاده می کرد. اما پس از قطع دسترسی هواوی به تامین کنندگان آمریکایی در سال 2020، HiSilicon فرصت همکاری با TSMC را از دست داد. پس از فلج شدن HiSilicon، هواوی تصمیم گرفت به توسعه SMIC کمک کند. کرین 9000S اولین ثمره این همکاری است.

عامل دوم: تمرکز بر تولید تراشه با لیتوگرافی کوچکتر

بسیاری از سازندگان تراشه پرچمدار و محصولات قدرتمند خود را با لیتوگرافی کوچکتر ارائه می کنند. در واقع، تراشه‌هایی با معماری کوچک‌تر می‌توانند از ترانزیستورهای بیشتری برای عملکرد سریع‌تر و با قدرت بیشتر استفاده کنند. با پیروی از این قانون، SMIC تراشه کرین 9000S را با لیتوگرافی 7 نانومتری عرضه کرد. پیش از این، اپل از تراشه های 7 نانومتری ساخته شده توسط TSMC برای آیفون X و تسلا برای خودروهای خود استفاده می کرد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر