ممنوعیت عرضه رسمی کارت گرافیک RTX 4090 در چین و برخی کشورها


کارت گرافیک پرچمدار GeForce RTX 4090 از وب سایت رسمی انویدیا در چین حذف شده است که ظاهراً به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط دولت ایالات متحده برای صادرات این پردازنده گرافیکی به تعدادی از کشورهای جهان است.

آخرین محدودیت های دولت آمریکا برای صادرات برخی محصولات به چین باعث شده است که کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 4090 که پرچمدار نسل فعلی انویدیا است، از دسترس کاربران چینی خارج شود. طبق گزارش های منتشر شده، فروشگاه رسمی انویدیا در این کشور دیگر GeForce RTX 4090 را در لیست محصولات موجود خود قرار نمی دهد و آخرین موجودی فروشگاه های دیگر تا پایان موجودی به فروش می رسد.

محدودیت های دولت ایالات متحده انویدیا را مجبور کرده است که پردازنده گرافیکی AD102 را به این کشور و سایر کشورها صادر نکند. محدودیت‌های جدید از 17 نوامبر اجرایی شد و انویدیا قبلاً تلاش کرده است تا کاربران چینی را در مورد آنها مطلع کند. در همین راستا، GeForce RTX 4090 از محصولات سری RTX 40 در این کشور حذف شده است و اطلاعات گرافیکی و عملکرد آن در مسیرهای قبلی موجود نیست.

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 از وب سایت انویدیا چین حذف شد

واضح است که این تصمیم تاثیر چندانی بر دسترسی واقعی کاربران چینی به این پردازنده گرافیکی نخواهد داشت. البته این کارت از وب سایت رسمی انویدیا حذف شده است اما سایر فروشندگان چینی همچنان این محصول را با قیمت های بسیار بالاتری به فروش می رسانند. در واقع، دیگر امکان خرید RTX 4090 با قیمت MSRP وجود ندارد. اکنون پیش بینی می شود که فرصت های دلالی افزایش یافته و قیمت این کارت به تدریج افزایش یابد.

بخوانید  پرفروش ترین کنسول و بازی 2023 ژاپن مشخص شد

البته امروزه نیز برای خرید این محصول در چین باید بیش از دو برابر قیمت مصوب پرداخت کنید. اگرچه انویدیا سعی کرده گزینه های جایگزینی برای این کارت ارائه دهد تا نیازهای بازار را برطرف کند، اما این مشکل به قیمت کاهش عرضه و افزایش قیمت جهانی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 تمام می شود. و سایر محصولات این شرکت به فروش می رسد.

جالب اینجاست که با وجود اعمال این قانون در سایر کشورها، وب سایت رسمی انویدیا در کشورهایی مانند ویتنام تغییری نکرده است. توجه داشته باشید که محدودیت های جدید انویدیا برای چین و کشورهای گروه D1، D4 و D5 اعمال شده است که لیست آن ها را می توانید در زیر مشاهده کنید:

ایران، روسیه، چین، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، بلاروس، میانمار، کامبوج، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، کوبا، قبرس، مصر، اریتره، گرجستان، هائیتی، عراق، اردن، قزاقستان، کره شمالی، کویت، قرقیزستان، لائوس، لبنان، لیبی، ماکائو، مولداوی، مغولستان، عمان، پاکستان، سومالی، سودان جنوبی، جمهوری سودان، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، ویتنام، یمن “زیمبابوه”.

نمودار عملکرد کارت گرافیک RTX 4080

نمودار عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 4090

اکنون انویدیا قرار است کارت گرافیک RTX 4080 SUPER را در ماه ژانویه عرضه کند. بنابراین به نظر می رسد بازیکنان ساکن در این کشورها گزینه جایگزین دیگری برای داشتن تجربه بازی با کیفیت بالا خواهند داشت. البته این گزینه نمی تواند به طور کامل جایگزین RTX 4090 و قدرت بالای آن شود، اما برای این کار انویدیا مجبور است مقداری از قدرت عملکرد پردازنده گرافیکی پرچمدار خود را کاهش دهد. این شرکت قبلاً با عرضه مدل های LHR کارت های گرافیک خود تجربه این کار را دارد. از سوی دیگر، معرفی مجدد RTX 4090 به شکلی جدید دور از تصور نیست.

بخوانید  Apple Vision Pro اولین تخفیف را دریافت می کند: 200 دلار در هدست VR جدید صرفه جویی کنید
تحریریه مجله بازی یک گیمر