حافظه 32 گیگابایتی سامسونگ GDDR7 نشان داده شد

سامسونگ در نمایشگاه GTC ماژول های حافظه گرافیکی GDDR7 با سرعت 28 و 32 گیگابایت برای کارت گرافیک RTX 50 نشان داده شده

اگرچه انویدیا در GTC امسال به نسل بعدی پردازنده های گرافیکی بازی Blackwell خود اشاره ای نکرد، اما سامسونگ ماژول های حافظه GDDR7 خود را که از آخرین استاندارد JEDEC استفاده می کنند، معرفی کرد. در سری کارت گرافیک RTX 50 سبز رنگ استفاده خواهد شد.

استاندارد جدید حافظه گرافیکی GDDR7 با تراشه هایی با سرعت های 28 تا 32 گیگابیت بر ثانیه شروع می شود و در آینده به سرعت های بالاتر از 37 گیگابیت در ثانیه می رسد. البته اطلاعات لو رفته از کارت های گرافیک انویدیا نشان می دهد که این محصولات از ظرفیت کامل این تراشه ها استفاده نخواهند کرد و احتمالا سرعت ماژول های GDDR7 به کار رفته در آن ها به ۲۸ گیگابیت بر ثانیه محدود خواهد شد.

اکنون عکس های HardwareLuxx از GTC 2024 که در آن انویدیا از معماری Blackwell برای پردازنده های گرافیکی مرکز داده خود رونمایی کرد. از جمله این تصاویر یک مموری استیک است همانطور که در زیر می بینید GDDR7 سامسونگ نیز قابل مشاهده است.

اولین تصاویر از چیپست GDDR7 سامسونگ

حافظه های GDDR7 سامسونگ در مقایسه با سریع ترین تراشه DRAM 24 گیگابایتی GDDR6 فعلی تا 40 درصد افزایش عملکرد و 20 درصد بهبود مصرف انرژی را ارائه می دهند. این در حالی است که Micron و سایر رقبا با برنامه ریزی زمان عرضه محصولات خود در سال 2024 هنوز از رقابت عقب مانده اند.

با برتری در این رقابت، سامسونگ رسما اعلام کرد که محصولات جدید این شرکت به مرحله صدور گواهینامه تولید رسیده و نمونه کار به انویدیا ارسال شده است. اولین چیپست GDDR7 سامسونگ با ظرفیت 16 گیگابایت عرضه می شود و با بهترین چیپست های GDDR6 امروزی یکسان است. به این ترتیب ظرفیت حافظه محصولات نهایی با فرض مساوی بودن گذرگاه حافظه تفاوت قابل توجهی با محصولات امروزی نخواهد داشت. به طور کلی، رشد تراکم DRAM در طول سال های گذشته به دلیل مشکلات مقیاس بندی کند شده است و GDDR7 نیز از این مشکل مصون نخواهد بود.

بخوانید  مهم ترین بازی های مرداد ۱۴۰۱ که نباید از دست بدهید

سامسونگ ادعا می کند که فناوری GDDR7 20 درصد از GDDR6 24 گیگابیت بر ثانیه کارآمدتر است. البته افزایش 33 درصدی پهنای باند این حافظه ها نسبت به نسل قبل همچنان مصرف برق مطلق آنها را افزایش می دهد. سامسونگ همچنین اعلام کرد که مشتریان می توانند در صورت لزوم از نسخه کم ولتاژ حافظه GDDR7 این شرکت استفاده کنند. طبق آگهی آناندتکبهبود 20 درصدی مصرف برق حافظه های GDDR7 این شرکت به دلیل استفاده از فرآیند ساخت جدید نسبت به GDDR6 و نسل های قبلی است.

اولین محصول مورد انتظار با حافظه جدید GDDR7 کارت های گرافیک به بازار عرضه شده اند GeForce RTX 50 بستگی به معماری پردازنده دارد بلک ول دعا خواهند کرد. و همینطور کارت گرافیک AMD Radeon RX 8000 همچنین با معماری RNA 4 آنها از این حافظه جدید بهره مند خواهند شد. متاسفانه هیچ یک از این محصولات تاریخ عرضه مشخصی ندارند. با این حال، انتظار می رود تا پایان سال 2024 شاهد معرفی برخی از آنها باشیم.

تحریریه مجله بازی یک گیمر