انویدیا بزرگترین سازنده تراشه های نیمه هادی می شود


دستیابی به هوش مصنوعی و تجهیزات مرتبط به زودی انویدیا را به بزرگترین تولید کننده تراشه های نیمه هادی جهان تبدیل خواهد کرد.

انویدیا اخیراً به لطف فروش پردازنده‌های گرافیکی توسعه هوش مصنوعی خود افزایش قابل توجهی در سودآوری گزارش کرده است که شاهد افزایش درآمد این شرکت نسبت به سال گذشته 1259 درصد بوده است. امروز، مدیرعامل TSMC با اطمینان قول داد که این شرکت آمریکایی به زودی به رهبر جدید در صنعت تراشه های نیمه هادی تبدیل خواهد شد.

مجموع درآمد انویدیا در سه ماهه سوم سال مالی این شرکت به 18.12 میلیارد دلار رسید که 206 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. ضمن اینکه این آمار 34 درصد بیشتر از سه ماهه دوم سال جاری است که نشان دهنده سرعت رشد سودآوری انویدیا است. Nvidia اکنون رسما به عنوان یک شرکت فناوری متمرکز بر هوش مصنوعی شناخته می شود. این در حالی است که عملاً هیچ «کارخانه واقعی انویدیا» برای چاپ تراشه‌های مورد استفاده برای ساخت پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند بازی یا شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی برای سرورها وجود ندارد.

در واقع، تجارت بی سابقه انویدیا صرفاً طراحی تراشه های گرافیکی است که نسخه فیزیکی آن توسط TSMC، بزرگترین سازنده تراشه های نیمه هادی مستقل در جهان، تولید می شود. امروز، علی‌رغم این نقش کلیدی، مارک لیو، مدیرعامل TSMC تخمین می‌زند که انویدیا تا پایان سال 2023 بزرگترین سازنده تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان خواهد بود.

مدیر TSMC

در طی مصاحبه ای که توسط انجمن ملی صنعت و تجارت چین برگزار شد، لیو به نقش اساسی TSMC ادامه داد. به عنوان یک سازنده تراشه جهانی، بر دوره اوج صنعت هوش مصنوعی تمرکز دارد. با این حال، انویدیا به عنوان یکی از بزرگترین و مهم ترین شرکا TSMC به زودی صنعت تولید تراشه از نظر درآمد را پیش خواهد برد تا غول هایی مانند اینتل، سامسونگ و غیره را پشت سر بگذارد.

بخوانید  Resident Evil 4 - Guide des Castellans mécaniques et des couteaux primordiaux

شکی نیست که انویدیا این رشد بی‌سابقه را مدیون پذیرش انفجاری هوش مصنوعی در سرتاسر جهان است، تا جایی که از دیگر تراشه‌سازان در سطح جهانی پیشی گرفته و با چالش‌های خاص خود مواجه است. در سه ماهه سوم سال 2024، انویدیا نه تنها از همه رقبای خود برتری دارد، بلکه سود خالص این شرکت در شرایطی 9.24 میلیارد دلار است که اینتل به دلیل بحران فلش NAND و سایر عوامل با ضرر 8 میلیون دلاری مواجه است. سامسونگ ۲.۸۶ میلیارد دلار ضرر کرد.

ظهور انویدیا به عنوان یک نیروی مسلط در صنعت تراشه های نیمه هادی با توسعه شرکت هایی به نام شرکت های فابل یا شرکت هایی که صرفاً تولید تراشه های الکترونیکی را طراحی و تصور می کنند و تولید فیزیکی این محصولات را به شرکت های مستقل دیگر واگذار می کنند، همزمان شده است. شرکا، پرداخت می کنند، شناخته شده اند. غول‌های فناوری سنتی مانند اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت اکنون وارد تجارت طراحی تراشه شده‌اند که نشان می‌دهد انویدیا ممکن است قبل از ظهور یک رهبر جدید، مشکلی را تجربه کند. مایکروسافت با درآمد 52.9 میلیارد دلاری خود در سه ماهه سوم سال مالی این شرکت شاهد این روند است.

پردازنده های گرافیکی انویدیا

با نگاهی به شرکت هایی که این تراشه ها را طراحی و تولید می کنند، صنعت تراشه های نیمه هادی در حال حاضر در مرحله رشد قابل توجهی قرار دارد. این صنعت در سه ماهه سوم امسال 6.3 درصد رشد داشته و پیش بینی می شود در سه ماهه آینده حداقل 3 درصد رشد داشته باشد. تحلیلگران حتی رشد دو رقمی را در سال 2024 نسبت به سال قبل از آن پیش بینی می کنند که نشان می دهد در یکی از بهترین دوره ها برای این بخش قرار داریم.

بخوانید  نیم نگاهی به دموی Stellar Blade نبردهای هیجان انگیز و اعتیادآور
تحریریه مجله بازی یک گیمر