ارائه مستند Rising Phoenix جایی برای ناامیدی نیست


در این مقاله، مستند Rising Phoenix، مستندی به کارگردانی مشترک Ian Bonhout و Peter Atteggi را ارائه خواهیم کرد که قدرت و اراده باورنکردنی ورزشکاران پارالمپیک و چالش هایی که در زندگی روزمره و رقابت با آن ها روبرو هستند را به تصویر می کشد.

مستند Rising Phoenix یک فیلم مستند محصول سال ۲۰۲۰ به کارگردانی ایان بونهات و پیتر اتدگی شرق. این فیلم به بررسی تاریخچه و وضعیت فعلی بازی های پارالمپیک می پردازد که اکنون به سومین رویداد ورزشی بزرگ جهان تبدیل شده است. مستند “Rise of the Phoenix” شامل مصاحبه با چند ورزشکار پارالمپیک از جمله ژان باپتیست آلیزه، رایلی بات، الی کول، تاتیانا مک فادن و جانی پیکوک شرق. این فیلم در تاریخ 26 آگوست 2020 در سرویس استریم نتفلیکس منتشر شد.

بازی های پارالمپیک یک رقابت ورزشی بین المللی بزرگ برای ورزشکاران دارای معلولیت جسمی است. این بازی ها هر دو سال یکبار برگزار می شود و به طور متناوب در دو بخش یعنی بازی های تابستانی و بازی های زمستانی برگزار می شود. بازی‌های پارالمپیک از نظر میزان مشارکت و سازماندهی فوق‌العاده‌ای که در سال‌های اخیر از آن برخوردار بوده‌اند قابل مقایسه با بازی‌های المپیک است و به بزرگترین رویداد چند ورزشی جهان برای افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی تبدیل شده است. اولین بازی های پارالمپیک در سال 1960 در رم ایتالیا برگزار شد و از آن زمان این بازی ها در شهرهای مختلف جهان از جمله توکیو، پکن و ریودوژانیرو برگزار می شود.

ژان باپتیست آلیز در مستند Rising Phoenix

بازی های پارالمپیک دارای طیف گسترده ای از ورزش ها، از جمله دو و میدانی، شنا، بسکتبال با ویلچر و راگبی با ویلچر، در میان بسیاری از ورزش های هیجان انگیز و دیدنی دیگر است. این بازی ها بستری را برای ورزشکاران دارای معلولیت فراهم می کند تا مهارت های خود را به نمایش بگذارند و در بالاترین سطح رقابت حرفه ای به رقابت بپردازند. پارالمپیک و بازی های المپیک دو تا از بزرگترین رویدادهای ورزشی هستند که بهترین ورزشکاران از سراسر جهان را در یک مکان گرد هم می آورند. تفاوت اصلی بین این دو رویداد این است که در حالی که اکثر شرکت کنندگان در المپیک 100٪ توانا هستند، شرکت کنندگان در پارالمپیک تحت تأثیر نوعی ناتوانی جسمی یا ذهنی قرار دارند.

بخوانید  انیمه Castlevania 50٪ تخفیف در بلو-ری در آمازون دارد

بازی های المپیک و پارالمپیک هر چهار سال یک بار در دو بخش المپیک تابستانی و المپیک زمستانی برگزار می شود. بر اساس توافق مشترک بین کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC)، بازی‌های پارالمپیک تابستانی بلافاصله پس از پایان بازی‌های المپیک تابستانی در همان شهری که بازی‌ها در آن المپیک برگزار شد، برگزار می‌شود. به همین ترتیب، پارالمپیک زمستانی نیز پس از المپیک زمستانی در همین شهر برگزار خواهد شد. همچنین در مورد ورزش های انجام شده در بازی ها و همچنین نحوه حضور کشورهای عضو این کمیته در مسابقات پارالمپیک تفاوت های جزئی وجود دارد. با این حال، تفاوت اصلی بین بازی های المپیک و پارالمپیک، ماهیت شرکت کنندگان است.

رایلی بت در مستند Rising Phoenix

فیلم مستند Rising Phoenix نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و بر اساس ۲۱ نقد امتیاز ۸۶ را در سایت Rotten Tomatoes کسب کرد که برای مستندی که عموماً توسط منتقدان تند قضاوت می شود، امتیاز بسیار خوبی است. این مستند به دلیل به تصویر کشیدن بازی های پارالمپیک و ورزشکاران شرکت کننده در آن و همچنین توجه تیم سازنده به جزئیات رفتاری و اخلاقی این ورزشکاران و البته افرادی که این رویداد بزرگ را برگزار می کنند بسیار مورد تحسین قرار گرفت. این مستند قدرت و عزم باورنکردنی ورزشکاران و همچنین چالش هایی را که به صورت روزانه و در مسابقات مختلف با آن روبرو می شوند، نشان می دهد. این مستند همچنین برخی از رویدادهای دیدنی پارالمپیک، از جمله بازی‌های دیدنی 1980 را پوشش می‌دهد که اتحاد جماهیر شوروی از میزبانی آن خودداری کرد زیرا ادعا می‌کرد هیچ معلولی در کشورشان وجود ندارد.

بخوانید  بهترین بازی های مسافرتی موبایل برای تعطیلات 1402

مستند Rising Phoenix داستان 9 ورزشکار پارالمپیک و سفر آنها در مسابقات پارالمپیک را روایت می کند. ژان باپتیست آلیزهمتولد 20 اردیبهشت 1370 یکی از این ورزشکاران است. ورزشکار فرانسوی که معلولیتش به قطع استخوان درشت نی مرتبط است، در دوی سرعت و پرش طول تخصص داشت. او نماینده فرانسه در بازی های پارالمپیک 2016 بود. رایلی بات استرالیایی دیگری که در این مستند حضور دارد، متولد 22 مه 1989، یک بازیکن راگبی با ویلچر است که در پنج بازی پارالمپیک شرکت کرد و دو مدال طلا و یک مدال نقره را به دست آورد.

الی کول در مستند Rising Phoenix

و همچنین یک ورزشکار معروف الی ویکتوریا کول در این مستند آمده است که وی متولد 21 آذر 1370 است. شناگر بازنشسته استرالیایی پارالمپیک و بسکتبال با ویلچر. او پس از قطع شدن پایش به دلیل سرطان، شنا را به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی خود آغاز کرد و بسیار سریعتر از آنچه مربیانش پیش بینی می کردند، پیشرفت کرد، نه تنها در توانبخشی، بلکه از نظر حرفه ای. او شنا را به صورت رقابتی در سال 2003 آغاز کرد و اولین حضور بین المللی خود را در مسابقات جهانی شنای IPC در سال 2006 انجام داد و در آنجا مدال نقره گرفت. این بانو که نماد قدرت، شجاعت و استقامت است، نماینده استرالیا در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو، بازی‌های مشترک المنافع ۲۰۱۸ و بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو بود. الی کول او با کسب هفدهمین مدال پارالمپیک خود در توکیو، با شش مدال طلا، پنج نقره و شش مدال برنز در چهار بازی پارالمپیک، پرافتخارترین ورزشکار زن پارالمپیک استرالیا است.

بخوانید  CD Projekt Red علاقه ای به خرید توسط شرکت های دیگر ندارد

ایان بونهات و پیتر اتدگی آنها چندین فیلم با هم ساختند. یکی از آثار قابل توجه آنها فیلم مستند و بیوگرافی مک کوئین محصول 2018 است که بر اساس زندگی و حرفه این طراح مد بریتانیایی ساخته شده است. الکساندر مک کویین ساخته شد این مستند زندگی و حرفه را نشان می دهد مک کوئین این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و 2.6 میلیون دلار برای ژانر مستند به دست آورد. الکساندر مک کویین، یک طراح مد بریتانیایی بود که در سال 1992 برند خود را الکساندر مک کوئین ثبت کرد و از سال 1996 تا 2001 طراح اصلی Givenchy بود. طراحی های جسورانه مک کوئین آن‌ها به خاطر ویژگی‌های رمانتیک و عناصر خشن و گروتسک‌شان معروف بودند. دستاوردهای او در زمینه مد، چهار جایزه طراح سال بریتانیا و همچنین جایزه طراح بین المللی سال CFDA در سال 2003 را برای او به ارمغان آورده است. مک کوئین او در سال 2010 در سن 40 سالگی خودکشی کرد. ایان بونهات و پیتر اتدگی آنها با ساخت این مستند توانایی خود را در مستندسازی نشان دادند و برای ساخت مستند بزرگی مانند Rising Phoenix از سوی سازندگان چراغ سبز دریافت کردند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر