آخر این هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از حرکات شبانه تا نردبان یعقوب

در این نسخه از مجموعه مقالات “این آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟” ما Night Moves، In the Cut و Jacob’s Ladder را تماشا خواهیم کرد. با این مقاله با یک گیمر همراه باشید.

در این نسخه از مجموعه مقالات “این آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟” به سراغ سه کار مشخص رفتیم. فیلم هایی که اگرچه مخاطب خاص خود را دارند اما می توانند مخاطب عام سینما را با خود همراه کنند. ابتدا به سراغ یک تریلر مرموز از Arthur Pane رفتیم. اثری که مخاطب را در پیچیدگی های خودش غرق خواهد کرد. سپس برش را خواهیم دید. فیلمی با رویکردی جذاب، پر از استعاره های جالب. در نهایت یک فیلم هیجانی روانشناختی را با هم تماشا خواهیم کرد. اثری که در زیر متن خود به ایده های ضد جنگ اختصاص دارد.

ماریا به فیلم Night Movement نگاه می کند

فیلم حرکات شبانه

فیلم حرکات شبانه

  • خروج: آرتور پن
  • بازیگران: جین هکمن، سوزان کلارک
  • سال انتشار: 1975

خلاصه: هری موزبی یک بازرس خصوصی است که در حین بررسی پرونده جدیدش با چیزهای عجیبی روبرو می شود.

حرکت های شبانه (به انگلیسی: Night Moves) یک فیلم مهیج پلیسی اثر آرتور پن است. کارگردان فیلم بانی و کلاید. اثری که توانست به عنوان ضد وسترن تاثیر خوبی بر این ژانر بگذارد. در آن سال‌های سینمای هالیوود، آرتور پن یکی از آن کارگردان‌هایی بود که می‌خواست سینما مسیری جدیدتر و اصیل‌تر را طی کند. در آن سال‌های هالیوود، همه چیز در حال تغییر بود و عناصر سبک بصری به شکلی مدرن‌تر به تصویر کشیده می‌شد. کارنامه آرتور پن مملو از آثاری است که بسیار متفاوت از هالیوود کلاسیک بودند و Night Movements یکی از آنهاست. این یکی از بهترین فیلم های دهه 1970 است، یک تریلر جنایی ساده با محوریت یک معمای بزرگ.

بخوانید  کارگردان Sonic Frontiers از بازخوردها و انتقادات استقبال می کند

Night Movements یک بازی نوآر فوق العاده در مورد یک کارآگاه خصوصی است که در هنگام جستجوی یک دختر گم شده درگیر رازها و حوادث شوم می شود. منتقدان این اثر را یکی از بهترین تریلرهای روانشناختی می دانند. اثری که شخصیت های آن با دقت طراحی شده بود و کارگردان به خوبی به ابعاد درونی آن پرداخته است. این فیلم با یک اتفاق ساده شروع می شود و در نهایت روایت آن شکل پیچیده ای به خود می گیرد. هری موزبی که درگیر مشکلات زناشویی خودش است، در حین حل معمای این داستان، متوجه می‌شود که فاجعه‌ای که رخ داده است بسیار فراتر از از دست دادن یک دختر است. جین هکمن در این فیلم بازی فوق العاده و بی نقصی ارائه می دهد و می تواند با استفاده از این استعداد مخاطب را به دل داستان بکشاند. با وجود اینکه این فیلم چند دهه پیش ساخته شد، اما همچنان یک اثر نوآر جذاب است. روایت، پیچش های خوبی را در داستان به ما می دهد، قهرمان آن را از نظر روانی بررسی می کند و از نظر ساختاری و کیفی حرف های زیادی برای گفتن دارد.


جین در کات فیلم به کارزان نگاه می کند

فیلم را به صورت تکه تکه کنید

در فیلم برش

  • خروج: جین کمپیون
  • بازیگران: مگ رایان
  • سال انتشار: 2003

خلاصه: ورنی به طور تصادفی با جسد زنی در خانه اش روبرو می شود.

در این قطعات یک تریلر روانشناختی و پلیسی وجود دارد که در آن مگ رایان و مارک روفالو بازی های جذابی ارائه می دهند. داستان فیلم حول محور قتل های زنجیره ای می چرخد ​​که در آن زنان جوان کشته می شوند. در این میان رابطه ای بین دو شخصیت اصلی فیلم شکل می گیرد که وقایع مربوط به این قتل ها حول آن می چرخد. این فیلم که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته سوزانا مور است پس از اکران مورد توجه منتقدان قرار گرفت اما فضایی دوقطبی را در بین آنها ایجاد کرد. منتقدان اروپایی این فیلم را یکی از بهترین فیلم های دهه 2000 نامیدند، اما منتقدان آمریکایی چندان به این فیلم خوشبین نبودند. بسیاری از داستان و ساختار فیلم انتقاد کردند، اما در عوض برخی از بازیگری، کادربندی، سبک بصری و کارگردانی کمپیون تمجید کردند.

بخوانید  نحوه بازی CoD: Modern Warfare 2 Atomgrad Raid

لوری پارکر و جین کمپیون پنج سال برای ساخت این فیلم وقت گذاشتند تا بتوانند زیرمتن های مورد نظر را به درستی به داستان منتقل کنند. این فیلم که با ایده های هیجان انگیز همراه است، موضوع خشونت را مطرح می کند و از منظری بدبینانه به عشق می نگرد. کارگردان از ابتدا نشان می دهد که با رویه های سنتی پلیسی کار نداریم. کمپیون در این اثر بیشتر به شخصیت و خلق و خوی شخصیت هایش می پردازد تا اینکه بخواهد داستانی را روایت کند. با این حال تعلیقی که برای کشف هویت قاتل در این فیلم ایجاد می شود جالب و قابل تامل است. In the Cut اثری متمایز است که با آن فیلم‌ها متفاوت است و از طرف دیگر برخی به دلیل استعاره‌های روان‌شناختی آن که به زنانگی و مردانگی می‌پردازد، آن را بارها تماشا خواهند کرد.


یعقوب در آب در فیلم نردبان جیکوب

فیلم نردبان جیکوب

فیلم نردبان جیکوب

  • خروج: آدریان لین
  • بازیگران: تیم رابینز، الیزابت پنا
  • سال انتشار: 1990

خلاصه: جیکوب پس از بازگشت از جنگ ویتنام دچار اختلال روانی می شود.

«نردبان یعقوب» را می توان اثری ضد جنگ نامید، فیلمی با مضامین روانشناختی که زندگی مردی را به تصویر می کشد که روانش بر اثر آسیب های روحی ناشی از جنگ فرو می ریزد. این فیلم که در زمره فیلم های ترسناک روانشناختی قرار می گیرد پس از اکران مورد توجه عموم و منتقدان قرار گرفت اما به دلیل فضای نسبتا تاریک و غم انگیزش باعث دلسردی بسیاری شد. با این حال، این فیلم برای چندین ماه رکورد باکس آفیس را شکست و بیش از سایر آثار روی پرده فروش کرد.

بخوانید  مدل جدید Asus ROG Ally در راه است

یعقوب پسرش را از دست داد و همسرش او را ترک کرد. در این میان خاطرات و توهمات جنگ او را رها نمی کند. حالا در این داستان مردی داریم که انگار دنیا او را رها کرده است. در این شرایط جیکوب با کشمکش های درونی فراوانی همراه می شود و کارگردان با سوء استفاده از شرایط آشفته قهرمانی که خلق کرده وارد دنیای اعمال ترسناک و ترسناک می شود. ترس های به تصویر کشیده شده در این فیلم برگرفته از دردسرها و مشکلات درونی جیکوب است و مهمتر از همه، این تجربیات و سایه های اوست که وحشت و تعلیق ایجاد می کند.

یعقوب موجودی از دنیای ویران شده اطرافش است. گویی هیچ اختیاری نداشت و این وضعیتی است که یعقوب را به هلاکت و آلودگی می کشاند. نکته مهم و قابل توجه این فیلم بازی جذاب و شایسته تیم رابینز است. او به وضوح دنیای فیلم را درک می کند و می داند که جیکوب در چه باتلاقی است. این فیلم یکی از آثار متمایز و عمیق در رده فیلم‌های ترسناک روان‌شناختی محسوب می‌شود و در سال ۲۰۱۹ توسط کارگردان تولید مجدد شد. تولید و عرضه شده توسط دیوید ام. روزنتال.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر