جزئیات جدیدی از PCB کارت گرافیک RTX 5090 FE منتشر شده است

اطلاعات لو رفته از مادربرد RTX 5090 Founders Edition نشان می دهد که این پردازنده گرافیکی دارای طراحی PCB است. این پیچیده است.

کاربر انجمن Panzierlied Chiphell و Kopite7kimi، از منابعی که اطلاعات را از Nvidia فاش کرده اند، تأیید کرده اند که مادربرد کارت گرافیک پرچمدار RTX 5090 طراحی متفاوتی دارد که PCB را به سه بخش تقسیم می کند. شایعات، به طور خاص مربوط به Reference یا Founders Edition این کارت، پیکربندی منحصر به فرد تراشه های حافظه GPU را نشان می دهد که یادآور نماد اندروید است. پیش از این ادعا شده بود که برد اصلی این کارت از سه قسمت تشکیل شده است اما جزئیات خاصی در آن ذکر نشده بود.

اکنون Kopite7kimi یک بار دیگر تایید می کند که PCB این کارت به سه قسمت تقسیم می شود. مین برد، برد ورودی/خروجی هارد دیسک و یک بخش جداگانه برای پورت PCle که احتمالا فقط اتصال PCIe را در خود جای داده است. اگرچه لزوما نباید آن را یک PCB جداگانه در نظر گرفت.

انتظار می رود کارت گرافیک RTX 5090 Founders Edition PCB عرضه شود از 16 واحد از GDDR7 استفاده شده است که در اطراف GPU قرار می گیرد. این یک واحد پردازش گرافیکی است آنها “از لحاظ فیزیکی یکپارچه” در نظر گرفته می شوند، اما در واقع دو گروه هستند آنها یک واحد پردازش گرافیکی به هم پیوسته (GPU)، شبیه به تراشه های مرکز داده انویدیا را تشکیل می دهند. به طور کلی، انتظار می رود اندازه GPU بزرگتر از AD102 فعلی باشد.

بخوانید  با نحوه پیدا کردن گوشی گم شده یا دزدیده شده آشنا شوید

کارت گرافیک RTX 5090 Founders Edition PCB

برد ورودی/خروجی حالت جامد در بالا ذکر شد که احتمالاً میزبان کنترل‌کننده‌های نمایشگر، سیستم منبع تغذیه و سایر قسمت‌هایی است که نیازی به اتصال مستقیم به سیستم خنک‌کننده ندارند. نکته جالب دیگر این است که Panzierlied نیز مدعی است که طراحی سیستم خنک کننده این کارت را می توان به عنوان یک اسلات دوگانه در نظر گرفت. البته Kopite7kimi این موضوع را تایید نمی کند.

با توجه به ضخامت بیشتر و مصرف انرژی بالاتر کارت پرچمدار فعلی سری Ada Lavelace، این می تواند تغییر بزرگی برای کارت گرافیک قدرتمند انویدیا باشد. بنابراین، انتظار می‌رود پردازنده گرافیکی GeForce RTX 5090 انویدیا از چیدمان حافظه بسیار متراکمی برخوردار باشد. در واقع، این متراکم ترین طراحی خواهد بود که در سال های اخیر دیده ایم، زیرا اکثر تراشه های گرافیکی پیشرفته امروزی از رابط های حافظه 384 بیتی استفاده می کنند.

در همین حال، انتظار می‌رود که پردازنده گرافیکی GeForce RTX 5090 انویدیا گام دیگری به جلو بردارد و روزهای شکوه عصر 512 بیت را دوباره زنده کند. انویدیا در حال حاضر سابقه طراحی کارت گرافیک با استفاده از چندین PCB را دارد. آخرین مدل Hopper H100 است که شامل یک تخته سخت کوچک در کنار برد اصلی است. علاوه بر این، ما پردازنده گرافیکی GeForce 9800GX2 را داشتیم که از دو برد جداگانه، هر کدام یک GPU استفاده می کرد. خودشان داشتند.

در نهایت نظرات خود را در این مورد با یک گیمر و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر