آخر این هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از فارغ التحصیل تا خلیفه هادساکر

این آخر هفته، ما منتظر موفقیت مایک نیکولز با داستین هافمن درخشان، فیلمنامه سام ریمی توسط برادران کوئن و اولین فیلم بلند گای ریچی هستیم.

این آخر هفته، سه اثر از کارگردانانی را انتخاب کرده‌ام که هر کدام برای خود شهرت دارند. به همان اندازه که اولین اثر مورد تحسین و توجه قرار گرفت، دو اثر دیگر به حدی رها شده اند که ممکن است در بحبوحه مرور کارنامه سازندگانشان نادیده گرفته شوند. اما به دلایلی که توضیح خواهم داد، تماشای این دو فیلم نیز می تواند مزایای ارزنده ای را برای بیننده به همراه داشته باشد.

من در مورد این سه اثر صحبت کردم: فارغ التحصیل به کارگردانی مایک نیکولز، پروکسی هادساکر به کارگردانی جوئل و اتان کوئن، و لاک، استوک و دو بشکه سیگار به کارگردانی گای ریچی.


داستین هافمن در نقش بنجامین براداک در فیلم فارغ التحصیل مایک نیکولز

فیلم فارغ التحصیل

فیلم فارغ التحصیلی

خروج: مایک نیکولز

بازیگران: داستین هافمن، آن بنکرافت، کاترین راس

سال انتشار: 1967

خلاصه داستان: بنجامین برادوک به تازگی کالج را به پایان رسانده است و وقتی نزد پدر و مادرش برمی گردد، سعی می کند از پاسخ دادن به یک سوال اجتناب کند: می خواهد با زندگی خود چه کند؟

یکی از آن فیلم های اصیل آمریکایی که امروزه به سختی در سینما پیدا می شود. به نظر نمی رسد شاهکار اواخر دهه 60 مایک نیکولز با گذشت نزدیک به شش دهه از انتشارش، قدمت داشته باشد. داستانی پرآشوب و یک مثلث عشقی عجیب، در فیلمنامه ای عالی و پر از شوخی های هوشمندانه. داستین هافمن در یکی از نمادین ترین نقش های زندگی خود به شخصیت اصلی این فیلمنامه یعنی بنجامین برداک جان بخشیده است. بازی هافمن نمونه بارز ارزشی است که یک بازیگر با استفاده از صدا و روش بیان خود می تواند به توصیف نوشتاری یک شخصیت بیافزاید.

بخوانید  حالت اره برقی دیوانه و سلاح های مخفی را در نسخه ی نمایشی Resident Evil 4 باز کنید

این فیلم به کارگردانی مایک نیکولز پر از نوآوری های بصری است که فیلم را از فیلم های هم عصر خود متمایز می کند. نیکولز با کمک فیلمبردارش رابرت سورتیز تلاش کرد تا مرزهای بیان سینمایی را جابجا کند. تلاشی که از چشم رای دهندگان آکادمی پنهان نماند و اسکار کارگردانی را برای او به ارمغان آورد. فارغ التحصیلیهمچنین دارای مونتاژهای برجسته ای است که با آهنگ آشنای “صدای سکوت” از “سایمون و گارفانکل” که در آن سال ها چندان رایج نبود همراهی می شود.


تیم رابینز در صحنه‌ای از فیلم برادران کوئن، The Hudsucker Substitute، شب‌ها از لبه یک آسمان‌خراش آویزان می‌شود.

فیلم مامور هادساکر

فیلم خلیفه هادساکر

مدیران: جوئل و اتان کوئن

بازیگران: تیم رابینز، جنیفر جیسون لی، پل نیومن

سال انتشار: 1994

خلاصه داستان: یک فارغ التحصیل مدیریت بی تجربه به عنوان بخشی از یک طرح کلاهبرداری به عنوان سرپرست یک شرکت تولیدی استخدام می شود.

وقتی پنجمین فیلم بلند برادران کوئن در سال 1994 وارد سینما شد، نه منتقدان و نه مردم آن را نپذیرفتند. علیرغم جانشین Hedsackerکه هنوز یکی از دست کم گرفته‌شده‌ترین آثار برادران کوئن محسوب می‌شود، در سال‌های پس از انتشار اولیه، مخاطبان بیشتری ارزش آن را درک می‌کنند. به عبارت دیگر، ما با یکی از فیلم‌های تحسین‌شده کارنامه کوئن‌ها روبه‌رو هستیم، که اگرچه در جایگاهی مشابه با کار بزرگ‌تر آن‌ها نیست، اما آنقدر ارزشمند است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

جانشین Hedsacker، همان پوچی آشنای خانواده کوین را در جزئیات داستان و طرح های بیرونی خود دارد. اما – شاید به این دلیل که صدای خلاقانه متفاوت سام ریمی در فیلمنامه نویسی نقش داشته است – این استعداد معمول این زوج فیلمنامه نویس بزرگ آمریکایی با دو نوع کمدی دیگر ترکیب شده است. یکی نوعی طنز سیاسی است که به بیان مستقیم و واضح تر ایده های متن منجر می شود. دیگری نوعی فانتزی است که به شکلی غیرمنتظره لحظات دیوانه کننده ای را خلق می کند. نتیجه یک اکشن سرگرم‌کننده و بی‌پایان است که با تماشای آن تعجب خواهید کرد که چرا افراد بیشتری در مورد آن صحبت نمی‌کنند.

بخوانید  تاریخ انتشار EA Sports FC 25 فاش شد

جیسون استاتهام و دکستر فلچر به همراه دو مرد دیگر که در یک بار نشسته‌اند در صحنه‌ای از فیلم گای ریچی، قفل انبار و دو بشکه باروت

فیلم قفل و استاک و دو بشکه دود

قفل تصویری، انبار و دو بشکه باروت

خروج: گای ریچی

بازیگران: جیسون استاتهام، جیسون فلمینگ، دکستر فلچر، نیک موران

سال انتشار: 1998

خلاصه داستان: ادی سه دوست خود را متقاعد می کند که برای یک بازی پوکر مهم در برابر یک جنایتکار محلی قدرتمند به نام هچت هری به او پول قرض دهند. ادی ضرر می کند و سپس هری یک هفته به او فرصت می دهد تا پانصد هزار پوند را پس بدهد.

قبل از اینکه گای ریچی به یکی از مجریان معمول پروژه های هالیوود تبدیل شود و تشخیص سلیقه شخصی او در میان الزامات تجاری بسیاری از فیلم هایی که ساخته دشوار شود، او مشغول خلق آثاری بود که دنیای آنها را به خوبی می شناخت. اولین این آثار که خلاصه ای از مولفه های سینمای گای ریچی است، قفل، مجله و دو بشکه باروت نامیده می شود

در اولین فیلم بلند گای ریچی، با جنایتکاران کم هوشی روبرو می شویم که از جایی به مکان دیگر می دوند و سر یکدیگر فریاد می زنند. بالاخره یک تصادف وحشتناک رخ می دهد و نقشه های بد فکر شده آنها را از بین می برد! این روند در قالب چرخه ای از اتفاقات پوچ و در هم تنیده تکرار می شود که هیچ معنایی ندارد!

دور قفل، مجله و دو بشکه باروت این بسیار سرگرم کننده است و حس طنز بسیار بدیعی دارد، ما یک اثر داریم که “نظم” عالی دارد. نه تنها در هم تنیدگی چندین خط داستانی مجزا به داستان فیلم می افزاید، بلکه استعداد ریچی در نوشتن دیالوگ چیزی نیست جز انبوهی از شوخ طبعی های کلامی هوشمندانه، با مقدمه ها و نتیجه گیری های متفکرانه. بنابراین، اگر از طرفداران گای ریچی هستید یا می خواهید بخندید، آن را تماشا کنید قفل، مجله و دو بشکه باروتانتخاب بسیار خوبی است.

بخوانید  CoD: Modern Warfare 3 و Warzone – چگونه قفل HRM-9 SMG را باز کنیم

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر