در حالی که مایکروسافت به دنبال نهایی کردن معامله برای خرید استودیو اکتیویژن از بلیزارد است، تنظیمکنندههای بریتانیا و سازمانهای دولتی به بررسی دقیق این معامله ادامه میدهند. سونی بهعنوان بزرگترین رقیب بازی مایکروسافت، یکی از مخالفان سرسخت این قرارداد است و بارها نگرانی خود را از تضعیف اصول رقابتی صنعت بازی به گوش تصمیمگیرندگان ابراز کرده است. در همین راستا گزارش جدیدی از سونی منتشر شده است که اعداد و ارقام جالبی را در رابطه با سرویس اشتراک Game Pass نشان می دهد.
سخنگوی سونی طی توضیحات خود به سازمان بازار و رقابت (CMA)، بر توانایی و انگیزه مایکروسافت برای کاهش سطح رقابت در حال و آینده صنعت بازی با استفاده از خدمات ارائه دهندگان خدمات بازی تاکید کرد. به گفته این شرکت، «با ۲۹ میلیون کاربر، سرویس اشتراک Game Pass به طور قابل توجهی برتر از PlayStation Plus است. واقع شده است و این امر مایکروسافت را به رهبر بازار در خدمات اشتراک گذاری چند بازی تبدیل کرده است. از طرفی پیش بینی می شود این آمار در آینده تا حدود زیادی بهبود یابد.
سونی در ادامه گزارشهای خود به نهادهای مسئول نظارت بر قرارداد بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد اشاره کرد که Xbox Game Pass با 29 میلیون کاربر پیشرو در زمینه خدمات بازی مشترک است.
البته ادعای سونی مبنی بر ۲۹ میلیون مشترک فعال سرویس Xbox Game Pass کاملاً با گزارش های قبلی مایکروسافت مطابقت ندارد. مایکروسافت آخرین بار به نزدیک به 25 میلیون مشترک Game Pass اشاره کرد.
گزارش تفصیلی سونی به CMA شامل بندهای مختلفی است که مهم ترین آنها نگرانی از انحصاری بودن بازی های Activision Blizzard در سرویس Game Pass است. اشاره شده ؛ رویدادی که در صورت نپیوستن اکتیویژن بلیزارد به استودیوهای بازی سازی ایکس باکس، عموماً رخ نخواهد داد.