20 سال پیش، کنفرانس مطبوعاتی نینتندو در E3 2004 مسیر حرکت شرکت را تغییر داد.

پیش از نمایشگاه نینتندو دایرکت در ژوئن 2024، نگاهی به تاریخچه ژوئن و رویدادهای محور E3 شرکت می اندازیم.

اگرچه صنعت از آن زمان از E3 خارج شده است، اما زمانی مهم ترین رویداد سال برای بازی های ویدیویی بود. مدت‌ها قبل از اینکه ناشران بتوانند اطلاعات را از طریق رسانه‌های اجتماعی و جریان‌های زنده منتشر کنند، به طور سنتی بزرگ‌ترین اعلان‌ها و افشاگری‌های خود را برای نمایش رزرو می‌کردند و آن را به صحنه برخی از خاطره‌انگیزترین لحظات در بازی‌های ویدیویی تاریخ تبدیل می‌کردند.

اینها شامل کنفرانس مطبوعاتی نینتندو در E3 2004 می‌شد، ارائه‌ای که به خاطر معرفی برخی بازی‌ها (و چهره‌های) قابل‌توجه به عموم بازی‌ها به یادگار مانده است. با توجه به موقعیت نامطمئن نینتندو در صنعت در آن زمان، این E3 خاص یک لحظه حیاتی برای این شرکت بود، فرصتی برای از بین بردن غم و اندوه ناشی از فروش عقب مانده GameCube و تاکید مجدد بر اینکه نینتندو هنوز این نیاز را برای رقابت در بازار شلوغ کنسول های خانگی دارد. . این ارائه نه تنها در نهایت از انتظارات طرفداران فراتر رفت، بلکه از بسیاری جهات آغاز عصر جدیدی برای شرکت بود.

در زمان شروع E3 2004، نینتندو در مقطع حساسی قرار داشت. دو سال پس از تصدی ساتورو ایواتا به عنوان رئیس، چشم انداز شرکت تاریک به نظر می رسید. علی‌رغم همه پیشرفت‌هایی که ایواتا در تعمیر روابط شخص ثالث خود انجام داد، GameCube در مواجهه با رقابت شدید PS2 غیرقابل توقف و Xbox مایکروسافت به مبارزه ادامه داد، در حالی که Game Boy Advance زمانی بی‌رقیب در آستانه رویارویی با قدرتمندترین رقیب خود بود. در PSP اخیراً اعلام شده سونی.

علاوه بر این، این شرکت در نمایشگاه سال قبل عملکرد ناامید کننده ای داشت. نینتندو بخش اعظم کنفرانس مطبوعاتی خود در E3 2003 را به نشان دادن اتصال GameCube-Game Boy Advance اختصاص داد، مفهومی نوآورانه که در Pac-Man Vs و Final Fantasy Crystal Chronicles تجربیات بسیار خلاقانه ای را ایجاد کرد، اما به ندرت علاقه زیادی را در بین گیمرهای هاردکور برانگیخت. فروش کنسول همراه با فقدان هر گونه اطلاعیه واقعاً مهم، این ارائه طرفداران را ناامید کرد و نتوانست نگرانی ها در مورد آینده GameCube را برطرف کند.

بخوانید  طبق گزارشات، مایکروسافت امتیازاتی از جمله قرارداد 10 ساله با پلی استیشن برای تکمیل قرارداد با اکتیویژن بلیزارد داده است.

به این ترتیب، چیزهای زیادی به ارائه نینتندو در E3 2004 بستگی داشت – و در نهایت یک نقطه عطف مهم برای این شرکت رقم می خورد. کنفرانس مطبوعاتی با اولین حضور عمومی معاون اجرایی جدید فروش و بازاریابی نینتندو، رجی فیلز-آیم، آغاز شد که به سرعت رئیس نینتندو آمریکا و چهره عملیات غربی این شرکت برای 15 سال آینده خواهد شد. الهام بخش گنجینه ای از الگوهای رفتاری). Reggie سخنرانی را با یک مقدمه کاملاً ضد نینتندو آغاز کرد: «اسم من Reggie است. می‌خواهم با پا بزنم، می‌خواهم نام ببرم و می‌خواهیم بازی بسازیم.

نینتندو برای نشان دادن نکته آخر وقت تلف نکرد و بلافاصله سه عنوان مورد انتظار را که به زودی به GameCube می آیند معرفی کرد: Metroid Prime 2: Echoes، Star Fox Assault و Capcom’s Resident Evil 4. لحن کنفرانس به شدت با سال قبل در تضاد بود. نینتندو تلاشی آگاهانه برای ترمیم وجهه خود در میان گیمرهای اصلی انجام داد و اولین لحظات ارائه را به برجسته کردن مجموعه ای از بازی های بالغ پرداخت که مستقیماً طرفداران پرشور را هدف قرار داده بودند. اگرچه این برای معکوس کردن شانس GameCube کافی نبود، اما Metroid Prime 2 و Resident Evil 4 هر دو مورد تحسین منتقدان و تجاری قرار گرفتند، در حالی که Star Fox Assault به دلیل تمایل خود برای آزمایش فرمول سری، طرفداران زیادی پیدا کرد. .

در همان زمان که نینتندو با گیمرهای هاردکور آشنا می شد، شروع به هموار کردن راه برای یک بازار گسترده تر کرد. بعداً در کنفرانس، ایواتا روی صحنه رفت تا پاسخ ضمنی نینتندو به PSP را فاش کند: Nintendo DS، یک صفحه نمایش دستی غیرمتعارف با صفحه نمایش لمسی، میکروفون و «ارتباط بی‌سیم». اگرچه DS در ابتدا به عنوان یک “ستون سوم” قرار گرفت که در کنار خط Game Boy همزیستی داشت، اما DS یک قمار جسورانه بود که در آن زمان مطبوعات را گیج کرد و به عنوان یک شیرجه آزمایشی به سمت استراتژی “اقیانوس آبی” بازی پسر عمل کرد به طور کامل در آغوش گرفتن با کنسول خانگی بعدی خود با DS، نینتندو عمداً از مسابقه تسلیحاتی فناوری که به صنعت بازی‌های ویدیویی دامن می‌زد، کناره‌گیری می‌کرد. اگرچه این گوشی یک گام قابل توجه از Game Boy Advance را نشان می دهد، اما از نظر قدرت به طور مستقیم با PSP رقابت نمی کند. در عوض، نینتندو فناوری پیشرفته را با تعدادی از روش‌های ورودی منحصربفرد مبادله کرده است، و راه را برای اشکال مختلف تعامل و بنابراین تجربه‌های اصلی بازی در دستگاه‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.

بخوانید  ساخت سریالی براساس شخصیت ویژن توسط مارول

در آن زمان، رسانه های بازی مطمئن نبودند که از DS چه چیزی بخواهند. بسیاری آن را به عنوان یک درود مریم عصبی تعبیر کردند که به سرعت در تلاش برای دور کردن PSP بدون شک مسلط به هم پیوستند. با این حال، همانطور که تاریخ ثابت خواهد کرد، قمار نینتندو عاقلانه بود. اگرچه DS با چندین بازی سنتی، از جمله نسخه ی نمایشی کامل Metroid Prime Hunters راه اندازی شد، این دستگاه به لطف رابط کاربری در دسترس، به سرعت مخاطبانی فراتر از گیمرهای معمولی پیدا کرد. حتی کسانی که قبلاً هرگز یک بازی ویدیویی انجام نداده بودند، به راحتی می‌توانستند نحوه استفاده از صفحه نمایش لمسی سیستم را بیابند که باعث ایجاد انواع بازی‌های غیر سنتی مانند Nintendogs و Brain Age می‌شود. هر دو عنوان به فروش چندین میلیون نسخه ادامه دادند و بسیار فراتر از بازار سنتی بازی رفتند و DS را به یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ سوق دادند.

Nintendo DS که در اصل دارای طراحی حجیم و غیر متعارف بود، در طول ارائه رسمی خود در E3 2004، گیمرها را گیج و مجذوب خود کرد.
Nintendo DS که در اصل دارای طراحی حجیم و غیر متعارف بود، در طول ارائه رسمی خود در E3 2004، گیمرها را گیج و مجذوب خود کرد.

اما هیجان انگیزترین اعلامیه هنوز در راه بود. پس از نمایش DS، Reggie به صحنه بازگشت و با دعوت از مخاطبان برای “ورود به یک جهان دیگر” برای GameCube، ارائه را به پایان رساند. تریلر بعدی به آرامی در یک سری از محیط های فانتزی واقع گرایانه حرکت کرد که هر صحنه جذابیت و انتظاری را در مورد اینکه این عنوان مرموز جدید می تواند باشد ایجاد می کند. درست زمانی که لینک روی Epona تمرکز کرد و مشخص شد که بازی جدیدی از Legend of Zelda در دست ساخت است، تماشاگران از خوشحالی غوطه‌ور شدند و آنچه را که قبلاً یک کنفرانس مطبوعاتی هیجان‌انگیز بود با یکی از بلندترین تشویق‌ها در تاریخ E3 نشان دادند.

بخوانید  تبدیل فیلم Black Panther 2 به دومین فیلم بلند دنیای سینمایی مارول

بازی Zelda که هنوز عنوانی برای آن وجود ندارد، در نهایت تبدیل به Twilight Princess می‌شود و سبک هنری تاریک‌تر و واقع‌گرایانه‌تر آن پاسخی واضح به واکنش‌های تفرقه‌انگیز بود که چندین سال قبل از Wind Waker و تصاویر آفتابی و کارتونی آن استقبال کرد. این نشانه دیگری بود که نینتندوی سرسخت بدنام مایل بود در صورت لزوم، نیازهای طرفداران قدیمی را اصلاح کند و پاسخگو باشد. Twilight Princess تا دو سال دیگر راه اندازی نمی شود، و در حالی که هنوز به عنوان آهنگ قو GameCube عمل می کند، کنسول خانگی بعدی نینتندو، Wii را نیز راه اندازی می کند – یک استراتژی غیرعادی دیگر که برای این شرکت جواب داد. Twilight Princess به افزایش فروش Wii کمک کرد و با فروش بیش از هشت میلیون نسخه، آن را به پرفروش‌ترین کنسول خانگی در این سری تبدیل کرد – نامی که برای بیش از یک دهه باقی ماند تا اینکه سرانجام توسط Breath of the Wild از آن پیشی گرفت. و اشک های قلمرو.

این موفقیت نهایی گواه دیگری است بر این که E3 2004 یک لحظه مهم در تاریخ نینتندو بود. نینتندو پس از سال‌ها تلاش برای مرتبط ماندن در صنعتی که به شکل‌گیری آن کمک کرد، از کنفرانس مطبوعاتی خود برای ایجاد زمینه‌ای برای مسیری امیدوارکننده‌تر برای شرکت استفاده کرد، مسیری که آن را برای موفقیتی بزرگ‌تر از روزهای شکوهش در دهه ۸۰ و اوایل آماده کرد. دهه 90

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر