یک مک پرو که مک پرو نیست! چه اتفاقی برای قدرتمندترین کامپیوتر اپل افتاد؟

اپل ممکن است بتواند به طور یکپارچه دو تراشه M2 Ultra را با پهنای باند شگفت‌انگیز ادغام کند. اما مطمئناً اتصال چهار تراشه بسیار دشوار خواهد بود. علاوه بر این، بحث گرمایش نیز مطرح است. چنین تراشه ای ابعاد بسیار بزرگی خواهد داشت و ارتباط با سرعت بالا بین آنها گرمای زیادی ایجاد می کند.

اگر منصف باشیم، مک پرو 2023 تنها یکی از تعهداتی است که اپل باید انجام می داد: انتقال از تراشه های اینتل را کامل کنید! همانطور که قبلا ذکر شد، انتظار می رفت اپل ظرف دو سال تمام کامپیوترهای مک را به تراشه های جدید مجهز کند و در این زمینه از برنامه عقب مانده بود. بنابراین شرکت به رهبری تیم کوک ساده ترین راه را برای انجام تعهد خود انتخاب کرده است.

طبق سناریوی قبلی، اپل احتمالاً به دنبال استفاده از فرآیند تولید سه یا دو نانومتری و نسل بعدی اولترافیوژن برای غلبه بر چالش‌ها است. کوپرتینویی‌ها برای تولید تراشه‌های خود به TSMC متکی هستند و Ultrafusion از سه فناوری بسته‌بندی تراشه‌های این شرکت شامل InFO، LSI و RDL پشتیبانی می‌کند. همه اینها در حالی است که TSMC دیر کرده است.

با این حال، مک پرو جدید حداقل نتوانست بسیاری از کاربران تجاری را جذب کند. بنابراین به نظر می رسد اپل باید سیاست خود را به نفع قدرتمندترین کامپیوتر خانواده مک تغییر دهد و شاید اصلا نیازی به رونمایی از چنین محصولی نبود. اپل می توانست سال آینده مک پرو را با تراشه های جدید 3 نانومتری، طراحی جدید و قابلیت گسترش بیشتر عرضه کند و طبیعتاً چنین محصولی در بین طرفداران بسیار محبوب می شد و مهاجرت تراشه اینتل را با بهترین عملکرد ممکن تکمیل می کرد.

بخوانید  دنیای سینمایی مارول قبلاً داستان کانگ فاتح را خراب کرده است

در واقع، اولترافیوژن با ایجاد پهنای باند 2.5 ترابایت در ثانیه امکان تبادل اطلاعات و ارتباط بین دو تراشه را فراهم می کند. انگار با یک تراشه سر و کار داریم! اما آیا امکان اتصال 4 تراشه وجود دارد؟ به احتمال بسیار زیاد تراشه 48 هسته ای لغو شده دارای چنین ساختاری بوده و از چهار بلوک تراشه های M2 Ultra تشکیل شده است.

Mac Pro 2023 یک کامپیوتر اختصاصی است که قصد دارد شکاف بین وعده و محصول اصلی را پر کند. واضح است که اپل برای اتخاذ چنین تصمیمی تا آخرین لحظه منتظر ماند، در غیر این صورت می توانست سال گذشته رایانه شخصی ایستگاه کاری خود را با تراشه M1 Ultra راه اندازی کند و مهلت دو ساله را رعایت کند.

قرار بود تایوانی‌ها تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری را در پایان سال 2021 آغاز کنند و تراشه‌های 2 نانومتری برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده بودند. اما همه این برنامه‌ها از برنامه عقب افتاده‌اند و دور از انتظار نیست که اپل بیشترین تأثیر را از تاخیرهای زیاد دارد. .