کناره گیری جیمز ارل جونز از صداپیشگی دارث ویدر

در سوی دیگر صداپیشگی شخصیت ویدر، دیوید پراوز بریتانیایی وظیفه پوشیدن زره فیزیکی این شرور را در سه‌گانه‌ی اصلی مجموعه برعهده داشت، هرچند در سریال Obi-Wan Kenobi هایدن کریستنسن نقش دارث ویدر را بازی کرد.

جیمز ارل جونز برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۷ صداپیشگی دارث ویدر در فیلم جنگ ستارگان به کارگردانی جرج لوکاس را برعهده داشت. به‌جز سه‌گانه‌ی اصلی، جونز در تعدادی از دیگر آثار جنگ ستارگان مانند سریال Star Wars Rebels، فیلم روگ وان و The Rise of Skywalker نیز صداپیشگی دارث ویدر را برعهده داشته است.

صداپیشه‌ی افسانه‌‌ای شخصیت دارث ویدر از دنیای جنگ ستارگان، تصمیم دارد پس از حدود ۴۵ سال از ایفای این نقش کناره‌گیری کند.

به‌جز حضور در مجموعه جنگ ستارگان، جونز به‌عنوان یکی از مشهورترین صداپیشگان و بازیگران هالیوودی شناخته می‌شود. علاوه‌بر نامزدی دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد برای فیلم The Great White Hope در سال ۱۹۷۰، این بازیگر همچنین دست‌آورد افتخاری آکادمی اسکار را در سال ۲۰۱۱ دریافت کرده است.

دارث ویدر در قسمت سوم سریال Obi-Wan Kenobi

البته پیش از این و در سال‌های اخیر شاهد استفاده از این فناوری در دیگر آثار جنگ ستارگان نیز بوده‌ایم. برای مثال شرکت استارت‌آپی Respeecher وظیفه بازسازی دیجیتالی صدای مارک همیل برای شخصیت لوک اسکای‌واکر جوان در سریال‌های مندلورین و کتاب بوبا فت به کمک این ابزارها را برعهده داشته است.

در سال‌های اخیر بازیگران زیادی از آثار قدیمی جنگ ستارگان برای بازآفرینی نقش‌های خاطره‌انگیز خود در پروژه‌های جدید دیزنی برگشته‌اند. ایوان مک‌گرگور، هایدن کریستنسن و مارک همیل برجسته‌ترین بازیگرانی هستند که احتمال در سال‌های آینده نیز در نقش‌های خود بازگردند.

بخوانید  بازسازی Persona 3 و پیش نمایش تصادفی جدید بازی Persona 5 توسط Atlus در اینستاگرام

طبق اطلاعات منتشر شده در یکی از پرونده‌های جدید مجله‌ی ونیتی فر، به‌نظر می‌رسد جیمز ارل جونز، صداپیشه‌ی ۹۱ ساله‌ی شخصیت دارث ویدر در مجموعه‌ی جنگ ستارگان حقوق استفاده از صدای خود توسط تکنولوژی‌های جدید را به شرکت لوکاس‌فیلم واگذار کرده است و تصمیم دارد کار خود در صداپیشگی این شخصیت نمادین تاریخ سینما را کنار بگذارد.

متیو وود، مدیر ناظر طراحی صدا از لوکاس‌فیلم می‌گوید جونز مایل است تا ویدر در آینده نیز زنده بماند و بدون نیاز به حضور او، در آثار جدید جنگ ستارگان حضور داشته باشد. این امر با استفاده از ابزارهای نوین هوش مصنوعی استودیوی اسکای‌واکر ساوند صورت می‌گیرد و مهندسان صداگذاری این استودیو می‌توانند با داده‌های صوتی موجود از کلمات ادا شده توسط جونز در آرشیو این مجموعه، جملات جدیدی را برای قرار گرفتن در آثاری که ویدر در آن‌ها حضور دارد، استخراج و تولید کنند.

نظر شما کاربران یک گیمر در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.



منبع

سریال Obi-Wan Kenobi آخرین اثری محسوب می‌شود که جونز صداپیشگی دارث ویدر را در آن بر عهده داشته است. سازندگان این سریال می‌گویند برخلاف دیگر حضورهای ویدر در فیلم‌های جدید این سری، صدای جونز در اوبی وان کنوبی تفاوت‌های زیادی با این آثار دارد و تلاش صداگذاران بر این بوده است که این‌بار حضور جونز به تن صدای او در قسمت اول جنگ ستارگان شباهت بیشتری داشته باشد.