چه فیلم هایی برای تماشای آخر هفته: از هایائو میازاکی تا ریوسوکه هاماگوچی

لوپین سوم: قلعه کالیوسترو به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی

Lupin III: The Castle of Cagliostro (1979)

تعداد قابل توجهی از طرفداران فیلم سرمهن آفتاب تابان در چند سال گذشته مشتاقانه منتظر اکران فیلم چگونه زندگی می کنید و اکنون آن را در صدر لیست مورد انتظارترین انیمیشن های سال 2023 قرار داده اند. زیرا می دانند که هایائو میازاکی افسانه ای می خواهد در 82 سالگی اثر بلند دیگری را به جهانیان تقدیم کند، بسیار خوشحال کننده و مهم است.

چهار فیلم مختلف ژاپنی، شماره 280 از سری مقالات “این آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟” رسانه یک گیمر را تشکیل می دهند.

داستان در مورد انتقام است. درباره نمایش زاتویچی به عنوان فردی که بی عدالتی را تحمل نمی کند و انتقام جوی افرادی می شود که توانایی انتقام را ندارند. بالاخره این شمشیرزن کور، حتی وقتی مردم در بازی تقلب می کنند، با تشخیص صدای تاس، جلوی دروغ را می گیرد.

Drive My Car یک سوخت طولانی و آهسته است. اما بر خلاف بسیاری از فیلم‌ها که نمی‌خواهند طولشان را بپذیرند، هاماگوچی به آن افتخار می‌کند. به همین دلیل تنها پس از گذشت 40 دقیقه از فیلمبرداری، نام اعضای کلیدی تیم سازنده روی تصویر نوشته می شود. فیلمساز می داند که دارد چه می کند. او می‌داند که یک مقدمه ۴۰ دقیقه‌ای چقدر برای یک مخاطب خاص فیلم مفید است. اما این صداقت در روایت به این معناست که کسانی که با فیلم می مانند، آن را رها نکنند. شنیدن داستان میلیون‌ها نفری که به ظاهر می‌توانند پشت فرمان ماشینشان بنشینند، اما بی‌صدا از کسی التماس می‌کنند که حداقل برای چند روز آن ماشین را برایشان رانندگی کند.

میازاکی شخصاً خود را به عنوان انتخاب مناسب برای کارگردانی این اقتباس از سری مانگای Lupine III به تیم سازنده پیشنهاد داد. نتیجه یک انیمیشن سرگرم کننده است که طرفداران اکشن، ماجراجویی و کمدی باید آن را امتحان کنند. این داستان یک دزد باکلاس و بامزه است که می خواهد با سرقت پول از یک چاپخانه دست به سرقت بزرگی بزند.

بخوانید  در بزرگترین حراج دیجی کالا سال; خرید آنلاین، تحویل همان روز

اگرچه اساساً با یک درام جنایی خونین روبرو هستیم که شامل سکانس‌های ترسناک می‌شود، اما The Blind Swordsman: Zatoichi به اصل چنین داستان‌هایی وفادار می‌ماند و عناصر جذاب و گاه خنده‌دار فوق‌العاده را فراموش نمی‌کند.

ارتباطات انسانی عنصر کلیدی بقای انسان بوده و خواهد بود. حداقل این نظر بسیاری از افرادی است که وقت خود را صرف درک شرایط روانی افراد مختلف کرده اند.

Lupine III: The Castle of Cagliostro اوج قدرت و هنر هایائو میازاکی را به عنوان کارگردانی پیشگام نشان نداد، اما برخی از عناصر کلیدی فیلمبرداری او را می‌توان به شکلی جذاب در بهترین لحظاتش یافت. ما شاهد استفاده از فانتزی قابل درک برای کودکان برای برانگیختن بحث های اخلاقی، رویارویی با شخصیت اصلی با انتخاب های مختلف، ایجاد اکشن های دیدنی با استفاده از ترفندهای بصری جذاب دنیای انیمه و شخصیت پردازی های قابل توجه در انیمه هستیم.Lupine III: The Castle of Cagliostro. در واقع کمتر از 10 سال پس از انتشار این اثر، هایائو میازاکی با انیمیشن My Neighbor Totoro قلب بسیاری از مردم را به دست آورد.

از طرفی شاهد دختری بشاش و پرانرژی هستیم که افراد زیادی در شبکه اجتماعی او را دنبال و پسندیده اند. با این حال، بیشتر روزهای نوجوان به این فکر می گذرد که اگر تمام صورت او را ببینند، دیگر به او اهمیت نمی دهند.

نتیجه تشکیل گروه‌های کوچک و بزرگ دروغگو است که کنار هم می‌نشینند و با نقاب‌های گوناگون خود به پنهان کردن درد خود افتخار می‌کنند. دلشان می شکند اما لبخند می زنند. آنها از فروپاشی ذهنی دور نیستند، بلکه فقط شخصیت حرفه ای خود را نشان می دهند. آنها از یک زخم دو ساله رنج می برند، اما در بهترین حالت از صبحانه شب قبل به دیگران می گویند.

ماهیت این انیمه نتفلیکس به عنوان یک کمدی-درام عاشقانه، پیش بینی وقایع کلی داستان آن را آسان می کند. با این حال، تیم سازنده موفق می شود دو شخصیت اصلی را برای یک مخاطب خاص دوست داشتنی کند. وقتی بتوان در روایت یک فیلم ۸۷ دقیقه ای به شخصیت ها و شادی آن ها ارزش داد، تماشای چنین اثری آسان به نظر می رسد.

بخوانید  نیاز به اینترنت برای نصب درایو دیسک به کنسول پلی استیشن 5 اسلیم

کیتانو به‌عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر فیلم The Blind Swordsman: Zatoichi، یک چالش واقعاً بزرگ را بر عهده گرفت. استفاده هوشمندانه این هنرمند از ابزارهای مختلف آن زمان به او اجازه داد تا پرتره ای منحصر به فرد و جذاب از یک شخصیت به یاد ماندنی ارائه دهد. نتیجه فیلمی بود که موسیقی آن شنیدنی و تصاویر آن قابل مشاهده است. فیلمی که از خشونت و خون برای روایت یک داستان بزرگتر و به تصویر کشیدن یک شخصیت اصلی مبارز استفاده می کند.

یک بازیگر تئاتر در کنار یک ماشین قرمز قدیمی با یک راننده حرفه ای در هاماگوچی در Drive My Car

Drive My Car (2021)

به عنوان یک موجود بسیار وابسته به شرایط اطراف خود، به عنوان مثال، به سرعت بدون اکسیژن می میرد، از به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دنیای مدرن می ترسد. شدت محافظه کاری بسیاری از مردم به حدی رسیده است که فقط در صورتی که درد جانشان را تهدید کند، آماده فریاد زدن هستند. اراده برای زنده ماندن به ما فرمان می دهد که در مواقعی که به آن نیاز داریم، با تمام وجود به دنبال کمک باشیم. اما زندگی امروز آنقدر پر از قضاوت ها، نظرات متضاد و شرارت است که بسیاری درد را می بلعند تا دیگران ندانند در آستانه نابودی هستند.

پسر و دختر نوجوان در حال قدم زدن در انیمیشن Words Bubble Up Like Soda Pop در نتفلیکس

کلمات حباب مانند سودا (2020)

توانمندسازی تاکشی کیتانو در ساخت یک فیلم عالی برای شخصیت زاتویچی، می توان آن را تا حدودی شبیه به کارگردانی اثر قبلی هایائو میازاکی از نظر ورود جسورانه به دنیای داستانی محبوب دانست. با این حال، باید اعتراف کرد که انجام کار مورد بحث از جهاتی برای کیتانو بسیار ترسناک تر بود. زیرا قبل از کیتانو آثار محبوب و تحسین شده زیادی با محوریت زاتویچی وجود داشت که برخی از منتقدان آن را در زمره بهترین فیلم های اکشن تاریخ قرار می دهند.

بخوانید  اعلام تاریخ اکران فیلم Armageddon Time با بازی آنتونی هاپکینز و جسیکا چستین

یک انیمه ساده و لذت بخش در نوع خود. بدون کلیشه هایش، Words Bubble Up Like Soda Pop به طور قابل قبولی داستان دو نوجوان را روایت می کند که در ظاهر بسیار متفاوت به نظر می رسند، اما هر دو باید با خودشان کنار بیایند. یکی از آنها پسری درونگرا و بی آزار است که تمایل چندانی به صحبت با غریبه ها ندارد. او هر روز خود را در اشعار هایکو غوطه ور می کند و هدفون خود را روشن نگه می دارد. تا حد امکان کمتر با دیگران گفتگو کنید.

داستان درباره یک بازیگر تئاتر است. او آنقدر نگران از بین بردن نقش خود در زندگی بود که با سکوت و فرار از زنده ماندن فرد دیگری جلوگیری کرد. سپس او دوباره به نقش خود به عنوان یک سرگرم کننده برجسته می افتد تا درد مداوم مرگ خود را انکار کند.

فیلمسازان غیرقابل جایگزین حتی در هنگام کار بر روی صحنه‌هایی که دیگران ساخته‌اند، تأثیری ماندگار بر جای می‌گذارند. بیش از چهار دهه پیش، زمانی که هایائو میازاکی هنوز به سن 40 سالگی نرسیده بود، Lupine III: The Castle of Cagliostro منتشر شد. اثری که هنوز خیلی ها آن را بهترین انیمه Lupine III می دانند.

در فیلم درام ماشین من را برانید، ریوسوکه هاماگوچی از طول داستان برای باز کردن قفل دو نفر استفاده می کند. دو نفری که فقط وقتی با همدیگر صدها مایل سفر می کنند آماده صحبت واقعی هستند.

برای این مقاله ارائه فیلم، چهار اثر از سال های مختلف را انتخاب کرده ام که همگی ساخت ژاپن هستند. برای شروع، به اولین انیمیشن بلند به کارگردانی کارگردان بزرگی می رویم که با پرنسس مونونوکه و Spirited Away دنیا را تکان داد.

باران شدید در فیلم زاتویچی (شمشیرزن کور: زاتویچی) محصول سال 2003

شمشیرزن کور: زاتویچی (2003)