چرا Furiosa: A Mad Max Saga شکست خورد؟!

مدت زیادی از ورود Furiosa: A Mad Max Saga به اکران سینما می گذرد و نسخه باکیفیت این فیلم اکشن پسا آخرالزمانی به تازگی منتشر شده است. این فیلم توانست نظر منتقدان را جلب کند و خیلی ها انتظار داشتند که فیلم در گیشه عملکرد خوبی داشته باشد اما در نهایت این فیلم به بزرگترین شکست و ناامیدی سال 2024 تبدیل شد. شکست این فیلم همچنین امکان ساخت دنباله ای را کاهش داد. مکس دیوانه: جاده خشم یا حتی فیلمی دیگر از دنیای مکس دیوانه.

اما مقصر کیست؟ عمومی؟ جورج میلر؟ برادران وارنر؟ یا دلایل دیگری وجود دارد. در این مقاله دلایل احتمالی شکست Furiosa: A Mad Max Saga در باکس آفیس جهانی را مورد بحث قرار خواهیم داد و ببینیم چه کسی یا آن‌ها مسئول هستند و ببینیم که آیا جورج این فیلم را ساخته است یا نه. میلر می توانست تصمیم بهتری در مورد آینده فرنچایز Mad Max بگیرد. بنابراین، با یک گیمر همراه باشید تا درباره علت شکست Furiosa بیشتر بحث کنیم.

آنیا تیلور جوی در نقش ملکه فوریوسا در حال تماشای جاده جن زده در Furiosa: The Mad Max Saga

بودجه شگفت انگیز و بازاریابی بحث برانگیز Furiosa!

اولین مورد بدون شک بودجه Furiosa: A Mad Max Saga است که طبق اطلاعات منتشر شده این فیلم با بودجه ای در حدود 168 میلیون دلار تولید شده است. در نگاه اول به نظر می رسد که بودجه فیلم معقول باشد اما در واقع هزینه ساخت فیلم بالاست. اگرچه دولت استرالیا برای تولید این فیلم کمک مالی کرد، اما اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این است که آیا فیلم های مکس دیوانه در گیشه موفق هستند؟ مهم نیست اینجا چقدر از فیلم ها تمجید می شود، نکته اصلی در واقع عملکرد تجاری اثر در گیشه است.

Furiosa با بودجه 168 میلیون دلاری تولید شد که فیلم را در معرض خطر عدم سود و بازگشت هزینه تولید قرار داد.

نکته اینجاست که فیلم‌های مکس دیوانه هرگز آثاری نبودند که در گیشه خوب ظاهر شوند و حتی تماشاگران را به سینما تشویق کنند. حتی Mad Max: Fury Road که با بودجه 150 میلیون دلاری ساخته شد، در سال 2015 در باکس آفیس جهانی کمی بیش از 380.4 میلیون دلار فروخت. بنابراین با کمی حساب و کتاب می توانید بفهمید که ساخت فیلمی با بودجه 160 میلیون دلاری در دنیای دیوانه مکس روی کاغذ بسیار خطرناک است. به خصوص که فیلم مقدمه ای است که از شخصیت دیگری اقتباس شده است و شخصیت مکس دیوانه را در آن نمی بینیم.

نکته اینجاست که برادران وارنر و جورج میلر در اینجا ریسک بزرگی کردند و بدون در نظر گرفتن عملکرد این مجموعه و فیلم قبلی آن، با دادن بودجه کلان عملا آینده فرنچایز را به خطر انداختند. این موضوع زمانی جالب تر می شود که Godzilla x Kong: The New Empire با بودجه ای در حدود 135-150 میلیون دلار یا Kingdom of the Planet of the Apes با بودجه ای در حدود 160 میلیون دلار تولید شد.

کریس همسورث در نقش Warlord Dementus در Furiosa: A Mad Max Saga از نقش خود کناره گیری کرد.

اما این تمام ماجرا نیست و بازاریابی و تبلیغات فیلم یکی دیگر از عواملی است که مخاطب را سردرگم کرده است. بر اساس واکنش های رسانه های اجتماعی، طرفداران هیچ تفاوتی بین Furiosa و Fury Road تشخیص ندادند و در واقع تریلرهای Furiosa بسیار شبیه به Mad Max: Fury Road ساخته شدند. اوضاع زمانی بدتر شد که ما در واقع ترکیبی از صحنه های دو فیلم را در یک تریلر دیدیم و به نظر می رسد برادران وارنر آخرین میخ را در تابوت فیلم گذاشته اند.

بخوانید  یانگ سنتر: ترفندهایی برای دانلود سریع تر در PS5

بسیاری از مردم نمی توانستند تشخیص دهند که کدام تصویر متعلق به کدام فیلم است و این باعث سردرگمی بسیاری شد. حتی خیلی ها فکر می کردند که در واقع فیلم های Mad Max را ریبوت یا بازسازی کرده اند و شخصیت اصلی را از مرد به زن تغییر داده اند! شکی نیست که تریلر فیلم نقش مهمی در عملکرد ضعیف فیلم در گیشه داشت. زیرا به جای اینکه مخاطب را هیجان زده کند، آنها را به اشتباه انداخت و بسیاری حتی علاقه ای به تماشای فیلم نداشتند. چون فکر می کردند 9 سال پیش یک بار این فیلم را دیده اند.

در واقع فکر می کردند که به دلیل محبوبیت فیلم قبلی می توانند تماشاگر را به سالن های سینما بکشانند، اما در عمل برعکس شد و باعث شد خیلی ها از تماشای فیلم منصرف شوند. در واقع عوامل مهمی مانند بودجه بالا و بازاریابی معیوب به عملکرد فیلم در گیشه لطمه می زند. در واقع، سازندگان فیلم بدون توجه به عملکرد فیلم‌های قبلی، سیاست اشتباهی را در پیش گرفتند و اگر بودجه و زمان‌بندی معقول‌تر بود، فیلم می‌توانست خیلی بهتر عمل کند.

کاور آنیا تیلور جوی در نقش امپراطور فوریوسا در فیلم Furiosa: The Mad Max Saga

آیا کسی منتظر Furiosa: A Mad Max Saga بود یا طرفداران دنباله ای برای Mad Max: Fury Road می خواستند؟

از زمان اعلام پیش درآمد جورج میلر برای امپراطور فوریوسا، یک سوال بزرگ از ابتدا مطرح شد: آیا واقعا ساخت چنین فیلمی ضروری است؟ اولین نکته این است که ما تقریباً کل داستان Furiosa را می دانیم و تقریباً می دانیم که او چه سرنوشتی داشته است. حتی بسیاری فکر می کردند که او شخصیت اصلی فیلم Mad Max: Fury Road است و این سوال را مطرح می کند که چرا تماشای پیش درآمد این شخصیت ضروری است.

جرج میلر اشتباه بزرگی را مرتکب شد که به جای ساخت دنباله فیلم Mad Max: Fury Road، Furiosa را ساخت!

سؤالات زیادی وجود دارد: آیا واقعاً بعد از 9 سال ساخت چنین فیلمی ضروری بود؟ شکی نیست که جورج میلر علاقه زیادی به داستان Furiosa داشت و مشخص است که این فیلم بیشتر شبیه یک پروژه شخصی برای او بوده و آن را در اولویت قرار داده است. موضوع این است که ساختن یک فیلم Furiosa خیلی زود پس از Fury Road ایده جالبی بود، اما پس از گذشت زمان زیادی از ساخت فیلم، مطمئناً دیوانه کننده است که از طرفداران انتظار دیدن ادامه داستان Mad Max به جای فیلم دیوانه باشد. تمرکز بر دیگری یک شخصیت.

اگرچه جورج میلر قبلا ساخت فیلم Mad Max: The Wasteland با بازی تام هاردی را تایید کرده بود، اما در آن زمان گفت که ابتدا Furiosa را خواهد ساخت و سپس به سراغ فیلم دیگر خواهد رفت. چنین تصمیمی زمانی درست بود که فاصله زمانی بین ساخت فیلم‌ها کوتاه‌تر بود و فقط باید 9 سال منتظر فیلمی بود که به درآمدهای پیش‌رویی دست پیدا می‌کرد و بخش بزرگی از داستان و سرنوشت شخصیت آن را نیز می‌دانستیم. .

مدمکس در فیلم Madmax Fury Road با ماشین خود رانندگی می کند

شاید برای مقایسه و درک بهتر موضوع بد نباشد به فیلم Black Widow اشاره کنیم که در زمان ساخت فیلم کاملا اشتباه بود. در واقع، فیلم مستقل Black Widow زمانی درست ساخته شد که آن شخصیت در Avengers: Endgame کشته شد و ما دقیقاً از سرنوشت او مطلع شدیم. همچنین فیلم در فاز جدید MCU ساخته شده است و دیدن گذشته شخصیت در آن بازه زمانی نمی توانست ایده چندان جذابی باشد و این فیلم باید خیلی زودتر ساخته و اکران می شد. حتی اگر زمینه ای برای حضور چند شخصیت در کارهای بعدی این سریال ایجاد کند.

بخوانید  5 بازی ارباب حلقه ها در 24 ماه آینده عرضه خواهند شد و یکی از آنها همچنان یک راز باقی مانده است

دقیقاً به همین دلیل است که فیلم The Wasteland جورج میلر در اولویت قرار گرفت و او باید به دنبال این فیلم می رفت. چون احتمال موفقیت فیلم بیشتر بود و می توانست توجه بیشتری را هم به خود جلب کند. همچنین موفقیت این فیلم می‌توانست پتانسیل فیلم‌های بیشتری را در این مجموعه ایجاد کند، اما میلر در اینجا مرتکب اشتباه عجیبی شد و در نهایت تصمیم گرفت فیلمی را انتخاب کند که اولویت کمتری داشت و به سادگی برای او جذاب‌تر و مهم‌تر از دیگری بود. مود مکس.

مورد بعدی این است که کارکنان امپراطور Furiosa را تغییر دهید. شکی نیست که توانایی و بازی آنیا تیلور جوی از نکات مثبت و قوت فیلم است، اما بسیاری از افراد این شخصیت را با شارلیز ترون می شناسند و حتی اگر بحث سن مطرح شود، امروزه هنوز تکنیک های زیادی وجود دارد که میلر انجام می دهد. می توانست استفاده کند. نکته دیگر این است که بودجه زیادی برای فیلم در نظر گرفته اند، اما مشخص نیست از چه بخشی از این هزینه استفاده کرده اند. تغییر بازیگر Furiosa باعث شد بسیاری از افراد فکر کنند که این فیلم ممکن است یک ریبوت یا بازسازی باشد که باعث سردرگمی مخاطب شد.

شارلیز ترون در نقش Furiosa که یک تک تیرانداز را در کنار یک تانکر آب در Mad Max: Fury Road نگه داشته است.

این یک واقعیت است که همه اخبار را هر روز در شبکه های اجتماعی مانند X دنبال نمی کنند و همه آنقدر درگیر نیستند که دائماً دلیل تغییر بازیگر را جستجو کنند. در واقع این یک تصور اشتباه است که ما به سادگی معتقدیم همه اخبار را به هر شکلی می خوانند و حتی بسیاری با دیدن تریلر آن قبل از تماشای فیلم دیگری با آن آشنا می شوند. به همین دلیل، تغییر نقش اصلی فیلم ریسک بزرگی بود که میلر انجام داد و در نهایت نتیجه منفی از سوی تماشاگران دریافت کرد.

مقایسه بهتر Top Gun: Maverick است. مشخص نیست که آیا این فیلم بدون تام کروز به این موفقیت می‌رسید یا خیر، اما شکی نیست که به این موفقیت نمی‌رسید. در واقع، اگر از تام کروز در فیلم استفاده نمی شد و بازیگر جوان تری برای فیلم انتخاب می شد، ممکن بود بسیاری از مردم را از دیدن فیلم دور کند و فیلم هرگز فروش نداشته باشد. بنابراین بدون شک این مهم است که شخصیت توسط بازیگر در بین عموم مردم شناخته شود و نباید با شخصیت های ابرقهرمانی مانند بتمن و اسپایدرمن که بسیار محبوب هستند مقایسه شود و به سادگی بازیگر را تغییر داد. نمی تواند باعث شود که فیلم را نبینید.

از سوی دیگر، محبوبیت ترون در نهایت بیشتر از تیلور جوی است که می تواند به هر نحوی به تبلیغ فیلم کمک کند. البته این هم یک واقعیت است که ستاره های یک فیلم به تنهایی نمی توانند عملکرد تجاری یک فیلم را تضمین کنند. در واقع نه تنها حضور بازیگری مانند کریس همسورث باعث می شود که Furiosa مانند Deadpool و Wolverine بفروشد، بلکه عوامل زیادی مانند محبوبیت و شناخته شدن سریال نیز وجود دارد.

پس زمینه فیلم Mad Max: Fury Road

آینده گروه مد مکس؟!

اما آینده مکس دیوانه چیست؟ متأسفانه فروش ضعیف و فاجعه بار Furiosa: A Mad Max Saga برای این مجموعه گلوله ای بود و بعید است در آینده نزدیک شاهد فیلم دیگری از این مجموعه باشیم. مگر اینکه جورج میلر سرانجام رهبری این گروه را به افراد دیگر بسپارد. حتی خود میلر اخیراً به ساخت فیلم Thor 5 ابراز علاقه کرده است و این نمی تواند نشانه خوبی باشد. چرا که به نظر می رسد حتی خود میلر نیز از ادامه این سریال ناامید شده و می خواهد کار خود را در سریال دیگری ادامه دهد.

بخوانید  حجم نسخه پلی استیشن 5 بازی Alan Wake 2

بعد از اجرای ضعیف Furiosa، احتمال ساخت یک فیلم Mad Max دیگر بسیار ضعیف شده است!

مجموعه مد مکس هرگز پرفروش ترین و پرطرفدارترین مجموعه نبوده است، در واقع این مجموعه طرفداران خاص خود را دارد. درست است که همیشه شاهد حضور بازیگران سرشناسی بودیم، از مل گیبسون گرفته تا تام هاردی، شارلیز ترون، نیکلاس هولت و تا همین اواخر آنیا تیلور جوی و کریس همسورث، اما همانطور که قبلاً گفتم، حضور بازیگر -بازیگران شناخته شده نمی توانند تنها عامل موفقیت یک فیلم در گیشه باشند، چرا که عوامل دیگری مانند شهرت سریال و شخصیت ها وجود دارد.

برخی از شخصیت ها مانند ماوریک و اتان هانت با تام کروز همراه هستند و نمی توان این آثار را بدون او تصور کرد، اما شخصیت هایی مانند بتمن و مرد عنکبوتی می توانند در هر نسلی بازیگر جدیدی داشته باشند و همچنان گیشه را فتح کنند. مکس دیوانه هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارد، بنابراین Furiosa برای عملکرد بهتر در گیشه به سیاست بهتری نیاز داشت. میلر می توانست با ساخت دنباله ای از Fury Road این فرنچایز را زنده نگه دارد، اما بدون شک تصمیم اشتباهی گرفت.

آنیا تیلور جوی در نقش ملکه فوریوسا با آخرین حضورش در فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

درست است که شارلیز ترون و تام هاردی در جریان Fury Road با هم اختلاف پیدا کردند، اما بهتر بود میلر به دلیل تفاوت‌هایی که بین پروژه اول وجود دارد، The Wasteland بر روی Mad Max تمرکز می‌کرد تا اینکه به پروژه پرخطر دیگری برود. دو بازیگر در نهایت او باعث مرگ احتمالی گروهی که خودش ساخته است می شود. ممکن است مکس دیوانه کاملاً نمرده باشد، اما آینده روشنی ندارد و بعید است که برادران وارنر. در حال حاضر علاقه مند به ادامه آن هستم.

اکنون آنها از فروش Godzilla x Kong راضی هستند و قبلاً برای دنباله آن چراغ سبز دریافت کرده اند، اما دلیلی برای ساخت دنباله Mad Max ندارند. البته در این مورد خود وارنر مقصر هستند و باید مدیریت بودجه یا برنامه تبلیغاتی فیلم را بهتر انجام می دادند. آنها قبلاً حدود 150 میلیون دلار برای Mickey 17 خرج کرده‌اند که می‌تواند خطری برای آینده بونگ جون هو در غرب باشد و اگر فیلم به فروش نرسد، او ممکن است مجبور شود به سمت فیلم‌های کوچک‌تر برود. آنها حتی از بودجه بالا و عملکرد ضعیف Blade Runner 2049، یکی از فیلم های مورد علاقه من، درس نگرفته اند و این چیز خوبی نیست.

البته فکر می کنم مجموعه مد مکس هنوز هم در رسانه های دیگر جان تازه ای دارد. به عنوان مثال، سریال Blade Runner توانست با سریال Blade Runner 2099 فرصت دیگری پیدا کند و بتواند این سریال را در دنیای تلویزیون به رستگاری برساند. اگرچه آنها در حال حاضر انتخاب های بحث برانگیزی داشته اند. یا مثال دیگر انیمه Terminator Zero است که می تواند ترمیناتور را احیا کند. با این حال، همچنان احتمال ادامه بازی Mad Max در دنیای سینما وجود دارد، اما سوال اینجاست که چه زمانی استودیوها به Mad Max با جورج میلر یا بدون جورج میلر فرصت دیگری خواهند داد.

منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر