چرا برخی افراد نمی توانند راست را از چپ تشخیص دهند؟

تمرکز برنامه فوق بر بدن خود کودکان یکی دیگر از توضیحات احتمالی است، به ویژه از آنجا که تحقیقات دیگر نشان می دهد که چارچوب مرجع خودمحور نقش کلیدی در تصمیم گیری راست و چپ دارد. گومز می‌گوید: «در یک کلاس درس معمولی، بچه‌ها ممکن است اعضای بدن را به جای بدن خودشان روی نمودار بکشند، زیرا انجام این کار روی بدن خودشان زمان بیشتری می‌برد و سخت‌تر است».

گومز یک برنامه مداخله دو هفته ای به رهبری معلم طراحی کرد که برای افزایش بازنمایی بدن و مهارت های حرکتی در کودکان پنج تا هفت ساله طراحی شده بود. هنگامی که کودکان پس از برنامه بر روی توانایی آنها در تعیین محل صحیح قسمت بدن روی خود یا شخص دیگری (مثلاً زانوی راست آنها) آزمایش شدند، تعداد خطاهای تشخیص راست و چپ تقریباً بر دو تقسیم شد.

تحقیقات آلیس گومز و همکارانش در مرکز تحقیقات علوم اعصاب در لیون فرانسه نشان می دهد که تشخیص راست و چپ چیزی است که کودکان می توانند به سرعت یاد بگیرند.

یکی از دلایل این امر ممکن است این باشد که کودکان راهبردی را یاد گرفته اند (به دستی که با آن می نویسند فکر کنید) تا زمانی که نمی توانند چپ و راست را به خاطر بسپارند، از راست از چپ استفاده کنند.

در آزمایش‌های ون درهام، افزایش عملکرد ناشی از هم‌ترازی ساختگی در افرادی که گزارش دادند از یک استراتژی مرتبط با دست برای تمایز بین چپ و راست در زندگی روزمره خود استفاده می‌کردند و همچنین در زنان به طور کلی بیشتر بود.

بخوانید  اولین تریلر فصل چهارم سریال The Boys; بازگشت هوملندر و بیلی بوچر

اینکه دقیقاً چرا توانایی افراد مختلف در تشخیص چپ و راست متفاوت است مشخص نیست، اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه بدن فرد نامتقارن‌تر باشد (مثلاً از نظر دستی که ترجیح می‌دهد با آن بنویسد)، تشخیص آن آسان‌تر است. بین چپ و راست . گورملی می گوید: «اگر یک طرف مغز شما کمی بزرگتر از طرف دیگر باشد، به طور کلی بهتر می توانید بین راست و چپ تشخیص دهید. ون درهام می‌گوید: «اما مانند سایر جنبه‌های شناخت فضایی، تمایز بین چپ و راست ممکن است چیزی باشد که در کودکی یاد می‌گیریم. به عنوان مثال، اگر بچه ها وظیفه پیدا کردن مسیری را داشته باشند، اگر به آنها اجازه دهید چند متر جلوتر از شما راه بروند و تصمیم بگیرند، آن بچه ها در نهایت موقعیت یاب بهتری خواهند داشت.»

محققان همچنین دریافتند که مردان نسبت به زنان سریع‌تر پاسخ می‌دهند، اما داده‌های آن‌ها از تحقیقات قبلی که نشان می‌داد مردان عموماً در آزمون‌های راست‌دستی بهتر از چپ‌دستی عمل می‌کنند، پشتیبانی نمی‌کند.