پیش بینی JPR: ضرر ۳.۵ میلیارد دلاری اینتل از تولید پردازنده گرافیکی

براساس ادعای رئیس گروه Jon Peddie Research، اینتل ممکن است در آینده مجبور به تعطیلی گروه توسعه GPU و سیستم‌های محاسباتی شتاب‌دهنده (AXG) خود شود. این بخش سال‌ها برای اینتل زیان‌ده بوده است وهیچ محصول قابل رقابتی را به بازار عرضه نکرد. اینتل به بهترین پردازنده‌های گرافیکی موجود نیاز ندارد، بلکه فقط به تراشه‌هایی نیاز دارد که عملیاتی باشند.

وی در اینباره می‌نویسد: «گلسینگر به هیچ عنوان از تصمیمات دردناک و ناراحت کننده ترسی ندارد و اگر بخشی از این شرکت انتظارات را برآورده نکند، با تعطیلی مواجه خواهد شد. شایعات نیز نشان می‌دهند که مهمانی AXG نیز به پایان راه خود نزدیک می‌شود».

طبق گزارش Jon Peddie، اینتل ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را به توسعه پردازنده‌های گرافیکی مجزا اختصاص داد و این درحالی است که بخش نام‌برده با ۲.۱ میلیارد دلار ضرر مواجه شد. این گروه تحقیقاتی معتقد است که احتمالا کار قسمت AXG نیز با تصمیم پت گلسینگر به تعطیلی خواهد کشید؛ درست مثل ۶ بخش دیگری که از سال ۲۰۲۱ توسط اینتل کنار گذاشته شدند.

اینتل پیش از این اعلام کرد که پردازنده‌های گرافیکی این شرکت برای کاربردهای گرافیک، ویدیو، تصویر، هوش مصنوعی و دیتاسنترها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. حالا با گذشت پنج سال از آغاز توسعه‌ی پردازنده‌های گرافیکی مجزای این شرکت، تنها دو مدل پایین‌رده از محصولات راهی بازار شده‌اند. پروژه توسعه معماری Xe-HP این شرکت برای دیتا سنترها نیز لغو شده است. ضمن اینکه عرضه پردازنده‌های گرافیکی Ponte Vecchio این شرکت برای هوش مصنوعی و HPC نیز بارها با تأخیر مواجه شد.

بخوانید  انتشار اولین تصویر از جانی دپ در نقش پادشاه لوئی محبوب
کارت گرافیک رده پایین اینتل

باتوجه به عرضه‌ی دیرهنگام پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist 500 و 700 و لزوم رقابت آن‌ها با محصولات قدرتمند انویدیا و AMD، از همین حالا انتظار شکست این محصولات می‌رود و همین وضعیت را برای اینتل سخت‌تر خواهد کرد.

Jon Peddie می‌گوید که اینتل ۳.۵ میلیارد دلار برای موفقیت این بخش هزینه کرد و انتظار می‌رود تمام این مبلغ به یک ضرر بزرگ تبدیل شود. ضمن اینکه انتظار می‌رود این زیان روزبه‌روز گسترش پیدا کند. چراکه صنعت توسعه GPU به سرمایه‌گذاری مداوم و مرحله به مرحله احتیاج دارد. بااین‌حال Jon Peddie معتقد است که عقب نشینی اینتل از این بازار ۵۰ – ۵۰ است. او می‌گوید اگر شرکت Intel این بخش از فعالیت خود را کنار نگذارد، مسیر سخت و پرزیانی انتظار تیم آبی را می‌کشد.



منبع

Jon Peddie در جدیدترین تحلیل خود از وضعیت بازار پردازنده‌های گرافیکی، ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری پنج ساله اینتل در صنعت GPU، زیان‌بار بودن سیاست‌های این شرکت در پایان راه را محتمل می‌داند.