پهنای باند چیست و چقدر در ماه نیاز داریم؟

مثال دیگری برای توضیح پهنای باند یک شیر آب است. اگر شیر آب را تا نیمه باز کنید سرعت آب به نصف کاهش می یابد (اینترنت کند) و اگر شیر را کاملا باز کنید سرعت آب بیشتر می شود (اینترنت سریع).

ظرفیت داده 80 گیگابایتی در ماه به این معنی است که می توانید در مجموع 80 گیگابایت داده در ماه آپلود و دانلود کنید. اگر بیش از 80 گیگابایت آپلود کنید، باید هزینه آپلود اضافی را بپردازید.

بنابراین، سرعت پهنای باند و ظرفیت داده تنها محدود به دانلود نیست، بلکه شامل دانلود نیز می شود. سرعت دانلود برای کاربران خانگی خیلی مهم نیست. اما برای شرکت هایی که داده های زیادی آپلود می کنند مهم است. به عنوان مثال، شرکت هایی که از بسیاری از داده ها نسخه پشتیبان تهیه می کنند. به همین دلیل است که برنامه های اینترنتی برای افراد با برنامه های تجاری متفاوت است.

به خاطر داشته باشید که پهنای باند لزوماً انتقال اطلاعات با سرعت معین است. ISP ها و شبکه های داده داده ها را به سه دلیل کاهش می دهند:

همچنین برخی از شبکه های باند پهن، به ویژه آنهایی که از کابل فیبر نوری استفاده می کنند، می توانند سرعت گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کنند. البته همچنین روش هایی برای افزایش سرعت اینترنت وجود دارد که در واقع به مدیریت و بهینه سازی استفاده از اینترنت توسط برنامه های دیگر مربوط می شود و به معنای افزایش پهنای باند نیست.

ظرفیت داده پهنای باند شما هنوز توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) و شبکه داده خود شناسایی می شوید. ظرفیت داده، مقدار داده ارسالی را برای یک دوره زمانی مشخص محدود می کند. این بازه زمانی که معمولاً یک ماه است، با نرخ صورت‌حساب شما تعیین می‌شود و میزان اطلاعات ارسالی و دریافتی شما را تعیین می‌کند.

سرعت اینترنت نیز بر نحوه استفاده شما از آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر تنها دو دستگاه به یک اینترنت متصل باشند، پهنای باند کم می تواند تمام نیازهای آنها را برآورده کند. اما اگر تعداد دستگاه های متصل زیاد شود و هدف شما اتصال به نتفلیکس یا انجام بازی های آنلاین باشد، با مشکل مواجه می شوید و به اینترنت سریع تری نیاز خواهید داشت.

پهنای باند و ظرفیت داده

اتصالات آهسته یا سریع اینترنت با سرعت آنها تعیین می شود. به عنوان مثال اینترنت 4 مگابیت بر ثانیه کندتر از اینترنت 20 مگابیت بر ثانیه است. اعداد می توانند به راحتی نشان دهند که سرعت اینترنت چقدر کند یا سریع است. اما از نظر فنی چه اتفاقی می افتد زمانی که شما یک اتصال اینترنتی سریع دارید؟

اطلاعات دیجیتال در قالب بیت ذخیره و ارسال می شود و پهنای باند بر حسب مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می شود. مثلا 60 مگابیت در ثانیه که معادل 60 میلیون بیت است. مگابیت واحد استاندارد برای اندازه گیری پهنای باند برای شبکه های باند پهن است. اما شبکه های اترنت می توانند سریعتر باشند، بنابراین واحد استاندارد پهنای باند آنها گیگابیت بر ثانیه است.

بخوانید  دنیل کریگ به‌دنبال حل معمای قتل جدید در اولین تریلر فیلم Knives Out 2 نتفلیکس

بیایید به مثال سرعت ماشین برگردیم. فرض کنید یک جاده یک طرفه با دو خط سرعت داریم. ترافیک می تواند در هر دو خط به طور همزمان وجود داشته باشد. اگر جاده تعریض شود و دو خط دیگر به آن اضافه شود، سرعت تردد دو برابر می شود (با فرض اینکه همه ماشین ها با سرعت یکسان حرکت کنند). پهنای باند یکسان است. وقتی پهنای باند شما 4 مگابیت بر ثانیه است، 120 میلیون بیت در ثانیه متحرک دارید و زمانی که پهنای باند شما 20 مگابیت در ثانیه است، 1200 میلیون بیت در ثانیه متحرک دارید.

وقتی از سرعت خودرو صحبت می کنیم، منظور سرعت آن بر حسب مایل یا کیلومتر بر ساعت است. همین امر در مورد پهنای باند نیز صدق می کند. با این تفاوت که واحدهای آن با واحدهای سرعت خودرو متفاوت است. پهنای باند مقدار اطلاعاتی است که می توان در یک ثانیه ارسال یا دریافت کرد.

وقتی صحبت از ظرفیت داده به میان می آید، همیشه موضوع تجارت و پول است. اما اگر توانایی‌ها معقول باشند، هیچ اشکالی ندارد که نتیجه بدهند. ISP ها و شبکه های داده به شما این امکان را می دهند که در دوره بعدی از ظرفیت باقی مانده استفاده کنید.

اکثر کاربران به اشتباه پهنای باند را معادل می دانند سرعت اینترنت را می دانند. هر چه پهنای باند بیشتر باشد سرعت اینترنت بیشتر می شود. درست است که سرعت اینترنت با پهنای باند مرتبط است. اما هنگام ارسال و دریافت اطلاعات باید مفهوم سرعت را درک کنید به صورت آنلاین یا در مورد فرآیند ارسال و دریافت بیشتر بیاموزید.

بخوانید  بازیگر ابی احتمالا در فصل دوم سریال The Last of Us انتخاب شده است