پردازنده های نسل بعدی Arrow Lake 40% بهتر با حداکثر 40 هسته


طبق شایعات منتشر شده، نسل بعدی پردازنده های اینتل در قالب تراشه های خانواده Arrow Lake و نسخه بهبود یافته آن ها از سری Panther Lake و Beast Lake هستند. تهیه خواهد شد.

Moore’s Law is Dead در جدیدترین ویدئوی خود ادعا می کند که پردازنده های نسل پانزدهم اینتل در ابتدا حداقل چهار خانواده متمایز را شامل می شد که از سری Meteor Lake-S شروع می شد. اما بعداً تصمیم گرفته شد که پردازنده‌ها از Meteor Lake به عنوان نسخه ارتقا یافته تراشه های نسل چهاردهم دریاچه رپتور برای لپ‌تاپ‌هایی معرفی شده است که تمرکز بیشتری روی قدرت بیشتر و پشتیبانی از حافظه سریع‌تر دارند. اما این تراشه ها ناقوس مرگ را برای پلتفرم ها به صدا در می آورند LGA 1700/1800 خواهد بود و پس از آن تمامی محصولات این شرکت مبتنی بر سوکت LGA 1851 خواهد بود. ارائه می شوند

بنابراین، تراشه های Meteor Lake-S ممکن است هرگز برای پلتفرم دسکتاپ عرضه نشوند، و خانواده پردازنده های Arrow Lake-S اولین تراشه دسکتاپ اینتل خواهد بود که از سوکت LGA 1851 پشتیبانی می کند. این پردازنده ها برای دوره سه ماهه چهارم 2024 برنامه ریزی شده اند. حداکثر 8 هسته P عملکرد بر اساس معماری Lion Cove و 32 هسته E بهینه شده. مبتنی بر معماری Skymont سود خواهد برد. انتظار می رود اینتل از معماری 3 نانومتری TSMC و گره پردازش اختصاصی خود به نام 20A برای این سری استفاده کند. بنابراین پیکربندی مدل های مختلف پردازنده های اینتل این نسل به شرح زیر خواهد بود:

پردازنده های Arrow Lake – تا 40 هسته پردازشی با 40 درصد مزیت عملکرد در یک رشته نسبت به نسل قبلی

  • Arrow Lake-S Core i9 – با 32+8 هسته و فرآیند گره TSMC 3 نانومتری
  • Arrow Lake-S Core i7 – هسته ها و فرآیندهای 16+8 گره TSMC 3 نانومتری
  • Arrow Lake-P Core i7/i5 – با 8+6 هسته و فرآیند گره TSMC 3 نانومتری
  • Arrow Lake-S Core i5/i3 – با 8+6 هسته و فرآیند گره اینتل 20A
  • Arrow Lake-P Core i3 – با 8+2 هسته و فرآیند گره اینتل 20A
بخوانید  مدیر سابق Battlefield از الکترونیک آرتز انتقاد کرد

شایعات CPU Arrow Lake

MLID درباره عملکرد پردازنده Arrow Lake-S همچنین ادعا می کند که 30-40٪ در عملکرد تک آکورد این محصولات نسبت به Raptor Lake برتری دارد. در زمینه عملکرد چند رشته ای، بیش از 50 درصد برتری در سطح سریع ترین تراشه های 8+16 هسته ای این سری انتظار می رود. همچنین صحبت از گرافیک یکپارچه 192EU Xe2-LPG به عنوان تامین کننده قدرت گرافیکی این تراشه ها است که تحت تاثیر عملکرد Battlemage و موتور هوش مصنوعی جدید این شرکت قرار خواهد گرفت.

پردازنده های دریاچه پلنگ و دریاچه هیولا، نسخه ارتقا یافته تراشه ها Arrow Lake با عملکرد سریعتر برای پلتفرم دسکتاپ.

شایعات حاکی از آن است که پس از سری Arrow Lake، اینتل به پردازنده های ارتقا یافته Panther Lake و Beast Lake که با سوکت LGA 1851 رومیزی معرفی می شوند، روی خواهد آورد. اینتل قبلاً توسعه پردازنده‌های Panther Lake را تأیید کرده است که برای پایان سال 2025 برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر این، این تراشه‌ها هسته‌های عملکردی Cougar Cove هستند. این تراشه‌ها همچنین دارای پیکربندی 8+32 هسته‌ای و 30 تا 40 درصد بهبود عملکرد تک رشته‌ای تا 20 درصد عملکرد چند رشته‌ای نسبت به پردازنده‌ها خواهند بود. Arrow Lake-S را نمایش می دهد.

استراتژی اینتل برای نسل های آینده پردازنده هایش

پس از آن، اینتل یک خانواده کاملاً جدید از پردازنده‌های Beast Lake را معرفی می‌کند که توسعه‌ای از سری Arrow Lake و Panther Lake خواهد بود. اینتل در این سری برای اولین بار محدودیت پردازنده های 8 هسته ای را پشت سر گذاشته و مدل های مختلف مجهز به 10 هسته P و 32 هسته بهینه را عرضه خواهد کرد.

بخوانید  تاریخ انتشار دومین بسته الحاقی Atomic Heart اعلام شد

این در واقع یک پردازنده مجهز به پیکربندی 64 + 16 هسته ای است که واقعاً عالی است. پردازنده‌های Beast Canyon ظاهراً در کلاس HEDT قرار می‌گیرند و با تراشه‌های پیشرفته Zen 6 AMD که قرار است پس از سال 2025 عرضه شوند، رقابت خواهند کرد.