نقد و بررسی بازی Scars Above – زومجی

روند کلی مبارزه با Scars Above بر اساس ضربه زدن به نقاط ضعف دشمنان طراحی شده است. با گذشت زمان، شخصیت اصلی بازی به انواع مختلفی از تیرها از جمله انرژی، آتش، یخ و حتی تفنگ های ساچمه ای مجهز به تیرهای شیمیایی دسترسی پیدا می کند. این تیرها از یک طرف برای رفع موانع محیطی و بازکردن راه استفاده می شود و از طرف دیگر نقاط ضعف دشمنان و باس ها را هدف قرار خواهیم داد. به عنوان مثال، اگر دشمنان شما در یک محیط آبی هستند، می توانید با استفاده از پرتوهای انرژی، برق چند دشمن را به طور همزمان تامین کنید و به صورت گروهی به آنها آسیب وارد کنید. یا مثلاً بعضی از دشمنان در برابر سوختگی ضعیف هستند و تیرهای آتشین در آن مواقع مفید است. این ایده یکی از ویژگی های خوب بازی است و اساساً باید باعث شود که مبارزات یکنواخت نباشند و بازیکنان مدام درگیر تصمیم گیری درست باشند. اما چیزی که این سیستم را متضرر می کند ترس از به چالش کشیدن مردم است.

دنیای تاریک در بازی Scars Above

بررسی بازی بر اساس نسخه PC است.

Scars Above یک بازی اکشن ماجراجویی با دوربین سوم شخص است که به تازگی بر روی رایانه های شخصی و بر روی کنسول های پلی استیشن و ایکس باکس نسل هشتم و نهم منتشر شده است. بازی هایی هستند که در همان دقایق ابتدایی نوید کارهای خوب و ارزشمند را می دهند، اما برخی از این کارها به مرور زمان چنان درگیر مشکلات ریز و درشت می شود که در نهایت تنها می توان آنها را به عنوان یک پتانسیل از دست رفته در نظر گرفت. بازی Scars Above دقیقا این وضعیت را دارد و هر چقدر هم که در ابتدا امیدوارکننده باشد، به مرور زمان نشان می دهد که چیزی جز تقلید گذرا از بازی های معروف نیست.

همین مسئله در مورد مهمات نیز صدق می‌کند و برای بازی‌هایی که سعی می‌کنند چالش‌برانگیز باشد و دارای عناصر بقا باشد، هرگز مهمات شما تمام نخواهد شد. حتی اگر استثنا رخ دهد، همچنان می توانید با صرف فیبر از آیتم مربوط به پر کردن مجدد مهمات استفاده کنید! مشکلات Scars Above تنها به این جنبه ها محدود نمی شود و به عنوان مثال، تنوع دشمنان در بازی می توانست بسیار بیشتر باشد. دشمنان در بازی چندین بار ظاهر خود را تغییر می دهند و به عنوان مثال رنگ عنکبوت های مکانیکی پس از مدتی زرد می شود اما مکانیک مبارزه آنها بدون تغییر باقی می ماند. به طور کلی، نبردهای Scars Above پتانسیل بسیار جذاب‌تری داشتند و اگر بازی کمی سخت‌تر بود، به لطف مکانیک‌های نبرد که بر هدف قرار دادن نقاط ضعف دشمنان و باس‌ها تکیه می‌کرد، تجربه هیجان‌انگیزی‌تر بود. و به وضوح در برخی از باس فایت های بازی مشاهده می شود که طراحی کلی سناریوی نبرد خوب است و تنها مشکل آن قدرت برتر شخصیت است که جذابیت نبرد را از بین می برد.

بخوانید  شباهت انیمه ها و فیلم های معروف | از اینسپشن تا ماتریکس

حال و هوای کلی Scars Above به گونه‌ای است که بازی پتانسیل داستانی با جزئیات را با اتفاقات غیرمنتظره را نوید می‌دهد. اما در عمل، آنچه در مورد داستان احساس می کنیم، چیزی نیست جز دو سه خطی که در بالا نوشتم. سازندگان بازی تلاش خاصی برای شخصیت پردازی شخصیت ها و یا حتی به تصویر کشیدن انگیزه های کیت برای این ماجراجویی نمی کنند و تنها مهم این است که این شخصیت و ما به عنوان یک بازیکن باید به دنبال خدمه کشتی سقوط کرده باشیم. کشف اسرار این سیاره ; اما در پایان، نه خود شخصیت ها به اندازه کافی مهم هستند که بدانند چرا کیت به دنبال یافتن آنهاست و نه اسرار این سیاره ارزش کشف کردن را دارند. در نتیجه همه چیز خیلی ساده و سطحی جریان می یابد و در نهایت به پایان می رسد و نه خبری از همذات پنداری خاصی با شخصیت های بازی است و نه جزئیات داستانی غیرمنتظره ای که قدرت غافلگیری مخاطب را داشته باشد.

بازی Scars Above به شخصیت پردازی شخصیت های خود توجهی ندارد و به همین دلیل مخاطب هیچ گاه دلیلی برای اهمیت دادن به ماجراجویی آن پیدا نمی کند که نتیجه آن ضعف جدی در داستان و روایت است.

از نظر بصری، Scars Above تجربه بدی نیست. طراحی هنری محیط های بازی به خوبی انجام شده و استفاده صحیح از موسیقی و جلوه های صوتی حس قرار گرفتن در سیاره ای عجیب و مرموز را به مخاطب القا می کند. ما می توانیم سیاره ای را ببینیم که محیط های متنوعی دارد، از فضاهای برفی گرفته تا محیط های کاملاً فرازمینی. تنها ناامیدی بازی در این زمینه انیمیشن های بسیار ضعیف چهره شخصیت اصلی در بین صفحات است که کاملا بی روح هستند. همچنین حداقل در نسخه PC گاهی اوقات در محیط های شلوغ با مشکل افت فریم مواجه می شویم که چندان آزاردهنده و محسوس نیست.

به بیان بهتر، همانطور که گفته شد، Scars Above در همان دقایق ابتدایی کار سختی را اعلام می کند، اما گویی سازندگان بازی در سطح چالش برای عموم اختلاف نظر دارند و به همین دلیل سعی در ارائه این دو موقعیت دارند. درک این وضعیت با ذکر چند مثال آسانتر خواهد بود. پس از گذراندن قسمت هایی از بازی به محیطی برفی می رسید و شخصیت اصلی علاوه بر تهدیدات دیگر باید با سرما نیز مقابله کند. برای این منظور گیاهانی وجود دارند که با سوزاندن آنها می توان آنها را گرم کرد. اما با وجود چنین مکانیزمی، تعداد دفعاتی که باید این کار را انجام دهیم از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نمی شود. در مثالی دیگر، سازندگان تجهیزات جالبی برای بازی ها طراحی کرده اند. به عنوان مثال یکی از آنها می تواند برای مدتی سرعت دشمنان را کاهش دهد یا موردی دیگر نوعی سپر محافظ ایجاد کند. این تجهیزات به طور مستقیم یا غیرمستقیم به هزینه منبعی به نام فیبر وابسته هستند و مشکل اینجاست که این منبع بسیار بیشتر از آنچه که باید در دسترس است و بنابراین می توانید چندین بار بدون نگرانی از تجهیزات استفاده کنید و قدرت آنها جنگ هایی است که می تواند داشته باشد. سخت بود، موفقیت بسیار آسان شد.

بخوانید  تاریخ انتشار با کیفیت فیلم Transformers: Rise of the Beasts

باس مبارزه در Scars Above

Scars Above ایده های خوبی برای گیم پلی و مبارزات دارد، اما تصمیمات بد زیادی در این زمینه گرفته شده است که هیچ یک از این موارد نمی تواند کمک زیادی به کیفیت تجربه نهایی کند.

به هر حال بعد از کمی تجربه Scars Above مشخص می شود که از نظر داستانی چیز زیادی به دست نمی آوریم و طبیعی است که در دیگر عناصر بازی به دنبال چیز جالب و ارزشمندی باشیم.بعد از سقوط کشتی و بیدار شدن کیت در سطح سیاره ، در اوایل یک سلاح غوغا مانند چاقو بدست می آورید و دشمنان اولیه را که شبیه عنکبوت های مکانیکی هستند شکست می دهید. خیلی زود همان سلاحی که در ابتدای بازی ساختیم پیدا می شود و پس از آن می توانید با شلیک به دشمنان آنها را شکست دهید. Scars Above از همان دقایق اول نوید یک اثر سخت را می دهد. دشمنان به طور ناگهانی از آب یا محیط های دیگر ظاهر می شوند و اگر سرعت مناسبی نداشته باشید خیلی راحت شما را شکست خواهند داد. در نتیجه، این امیدواری وجود دارد که حداقل در کنار کاری باشیم که قرار است مهارت های بازی ما را به چالش بکشد و در نتیجه ما را سرگرم کند. اما این وضعیت چندان دوام نخواهد آورد و به زودی جذابیت اولیه خود را از دست خواهد داد.

این ترس از چالش حتی در معدود معماهای بازی نیز دیده می شود، به محض اینکه با یک معما مواجه شدید، کیت راه حل را ارائه می دهد بدون اینکه حتی به بازیکن وقت فکر کند و این عادت بد که در بسیاری دیگر وجود دارد. بازی‌های امروزه متاسفانه در Scars Above نیز یافت می‌شود. تمام لذت حل پازل را از بین می برد. بازی یک سری المان های نقش آفرینی نیز دارد و با یافتن آیتم ها، دانش شخصیت اصلی افزایش می یابد و می توانید مهارت های او را ارتقا دهید. با این حال، مسائلی که به آن اشاره کردیم حتی آن ارتقاءها را نیز غیرضروری کرد.

بخوانید  WWE 2K23 Review - Head Of The Table

چهره شخصیت اصلی بازی Scars Above

Scars Above خود را به عنوان اثری الهام گرفته از آثاری مانند سری Souls و Returnal نشان می دهد. با این حال، در عمل، تجربه گیم پلی به هیچ وجه به آن بازی ها نزدیک نمی شود و صادقانه بگویم، این یک بازی واقعاً معمولی با برخی مسائل بسیار واضح است. بازی هایی مانند Scars Above در واقع تفاوت بین بازی سازان خوب را نشان می دهد. عناصری که می توانند یک بازی را به یک اثر درجه یک تبدیل کنند، می توانند در اثری دیگر به تجربه بدی تبدیل شوند و خلاقیت و توجه سازندگان به جزئیات، این مرز را مشخص می کند. در مجموع، Scars Above اثری نیست که بتوان آن را به هر کسی توصیه کرد که آن را تجربه کند و شاید فقط یک پروژه مطالعاتی خوب برای علاقه‌مندان به بازی باشد تا ببینند که چگونه تصمیم‌های بد می‌توانند به طور کلی یک شغل را خراب کنند.

در بازی Scars Above به دشمن شلیک کنید

داستان بازی از داخل یک کشتی به نام هرمس شروع می شود و بازیکنان با شخصیتی به نام Dr. کیت وارد آنها در حال ملاقات هستند. دقایق ابتدایی بازی به ساخت یک نوع سلاح و شلیک حلقه های انرژی با آن می گذرد و پس از شنیدن یک سخنرانی حماسی از یکی از شخصیت های بازی، کشتی در حین انجام ماموریت سقوط می کند و پس از آن باید همراه با کیت، در سیاره ای با موجودات عجیب و غریب و شخصیت فضایی روح مانند که هر از گاهی ظاهر می شود و صحبت می کند، اجازه دهید به یک ماجراجویی برویم.

Scars Above تلاش می کند مانند بازی های بزرگ باشد، اما نتیجه چیزی جز یک تقلید ناموفق نیست. بررسی بازی را دنبال کنید.