نقد و بررسی بازی Planet of Lana


بازی Planet of Lana یکی از بهترین بازی‌های مستقل سال است که تجربه‌ای جذاب از پلتفرم و ماجراجویی را ارائه می‌دهد.

یکی از مزایای مهم Xbox Game Pass ارائه بازی‌های کوچک و مستقلی است که معمولاً افراد کمی شانس یا تجربه آن را می‌دهند و بنابراین سازندگان مستقل این فرصت را دارند که بازی خود را توسط بازیکنان مختلف تجربه کنند. بازی Planet of Lana جدیدترین بازی مستقلی است که اخیراً منتشر شده است و اگرچه اوایل به دلیل گرافیک هنری جذاب و شباهت به انیمیشن Studio Ghibli مورد توجه قرار گرفت، اما در بین بازی های بزرگ و AAA قرار گرفت.

داستان بازی از آنجا شروع می شود که گروهی از بیگانگان که گروهی از ربات ها هستند به سیاره و دهکده ای که لانا در آن زندگی می کند حمله کرده و تمامی ساکنان آن از جمله خواهر شخصیت اصلی را دستگیر کرده و به مکانی نامعلوم می برند. حالا بازیکن باید در جستجوی نجات خواهرش با لانا به ماجراجویی خطرناکی برود و در طول مسیر توسط موجودی زیبا و سیاه به نام موی همراه شود. گیم پلی Planet of Lana شباهت زیادی به بازی های Limbo و Inside دارد. پس از آموزش کوتاهی در مورد نحوه رویارویی با دشمنان و همچنین حل معماها، بازیکنان به تدریج با تهدیدات واقعی و معماهای چالش برانگیزتر مواجه خواهند شد.

لانا پس از بیدار شدن از شب اول تهاجم در سیاره لانا از خواب بیدار می شود

بازی Planet of Lana از بازی هایی مانند Limbo و Inside with Another World الهام گرفته شده است

در کل گیم پلی بازی نسبتا ساده است و قرار نیست بازیکن با چالش خیلی سختی روبرو شود. ممکن است در طول بازی با موانع سختی روبرو شوید، اما به طور کلی اکثر موانع و چالش ها را می توان به همین روش تکمیل کرد. بازی چالش یا دشمن خیلی آزار دهنده ای ندارد و سختی بازی در واقع متعادل است. بازی در ابتدا نسبتا ساده شروع می شود تا بازیکن روش های مقابله با دشمنان یا حل پازل ها را بداند. در ادامه می بینیم که روند بازی دشوارتر شده است، البته قرار نیست با موانع حل نشدنی روبرو شوید.

بخوانید  شایعه: تولید نینتندو سوییچ پرو برای تمرکز بر عرضه کنسول جدید لغو شد

از نظر طراحی مرحله بازی، شباهت زیادی به Limbo و Inside دارد، اما حضور یک همراه، سازندگان Wishfully را به خلق تجربه ای جدید در اولین تجربه خود سوق داد و صرفا به دنبال تکرار بازی های موفق دیگر نباشند. . تعامل بین من و لانا بخش مهمی از گیم پلی بازی است و نیاز به استفاده صحیح از هر شخصیت برای عبور از هر مانع یا حل معما و رویارویی با دشمنان دارد. البته سرعت اکشن بازیکن نیز در این مشکل نقش بسزایی دارد که در بسیاری از موارد سرعت عمل و زمان مناسب هنگام پرش یا موارد دیگر بسیار حیاتی و مهم است.

اولین بازی پازل Planet of Lana

به طور کلی، اگرچه گیم پلی بازی ساده است و می توانید به طور ناخواسته در برخی از نقاط مرتع زمین بخورید، اما تنوع نسبتا خوبی را ارائه می دهد که بازیکن را مجبور می کند در هر مرحله با موانع جدیدی روبرو شود. بازی آثار دیگری مانند دنیای دیگری و Oddworld: Abe’s Oddysee از نظر گیم پلی الهام گرفته شده است که اگر این بازی ها را تجربه کرده باشید به زودی متوجه خواهید شد که بازی به خوبی از این آثار الهام گرفته شده است. البته مشکل بزرگ در این قسمت تنوع کم دشمنان است، قرار نیست با دشمنان زیادی روبه رو شوید و کارکرد آن ها اکثرا یکسان است.

همچنین با وجود اینکه در طول بازی با تعداد کمی باس فایت مواجه خواهید شد، اما تنوع خوبی هم از نظر ظاهری و هم از نظر درگیری وجود دارد. مبارزه با هر کدام روش خاص خود را دارد که بخشی به همکاری لانا و موی و بخشی دیگر به سرعت عمل بازیکن مربوط می شود. اما وقتی صحبت از پازل های بازی می شود، شاهد تنوع خوب و گسترده ای هستیم و این همان چیزی است که از ابتدا از بازی انتظار داشتیم. در واقع همانطور که انتظار می رفت، مهمترین بخش بازی است حل معماهای Planet of Lana بدون راهنما یا کمک شخص دیگر نه خیلی آسان و نه خیلی سخت است.

بخوانید  پنج خودروی جدید به Gran Turismo 7 اضافه شده است

پرش لانا از صخره در بازی Planet of Lana

گرافیک هنری و شگفت انگیز بازی سیاره لانا با الهام از انیمیشن Studio Ghibli مانند یک نقاشی و یک اثر هنری منحصر به فرد است.

البته بازی دارای پازل های چالش برانگیزی نیز می باشد که بازیکن را ملزم می کند تا آن را با آزمون و خطا طی کند یا در محیط پیرامون سرنخ ها یا نکاتی در مورد آن جستجو کند. حل معماها مانند قسمت رویارویی با دشمنان و باس‌ها به همکاری لانا و من و سرعت عمل بازیکن بستگی دارد و حتی ممکن است هنگام ورود به محیط‌های مختلف در بازی شاهد اضافه شدن اشیایی باشیم که باعث ایجاد یک پازل ساده کمی سخت تر است. برای بازیکن ایجاد کنید. برخلاف Limbo و Inside که تقریبا هیچ روایتی ندارند، بازی سیاره لانا داستانی دارد که در آن لانا به دنبال نجات خواهرش و دیگر روستاییان است.

اگرچه روایت بازی تا حدودی سینمایی است، اما بازیکن همچنان باید بتواند با تعامل با شخصیت ها داستان را دنبال کند و جدای از نام شخصیت ها، بقیه دیالوگ ها به زبان محلی دنیای بازی است. این به ما این امکان را می دهد که حال و هوای بازی را حفظ کنیم و همان حال و هوای Limbo و Inside را ببینیم، اما ممکن است در برخی از صحنه های بازی احساس شود که شاید بازی به صحنه های سینمایی بیشتری نیاز داشته باشد تا داستان کمی بیشتر شود. جالب هست. اطلاعات بیشتری را در اختیار بازیکن قرار دهید.

نمایی از دنیای گذشته در بازی Planet of Lana

البته این مشکل به خودی خود یک نکته منفی نیست و در واقع با توجه به سابقه کاری ممکن است چنین احساسی داشته باشید که نمی تواند حس بدی باشد. به هر حال همانطور که گفتم بازی است سیاره لانا حداقل یک مجموعه داستان دارد. اگرچه پایان بازی نشان می دهد که بازی به نقد زندگی امروزی می پردازد، اما امروزه وسایل الکترونیکی بر جهان حکومت می کنند و انسان ها رفته رفته اسیر آنها می شوند و زندگی بدون آنها ممکن نیست.

بدیهی است که ما با ایده جدید و تازه ای طرف نیستیم، اما نحوه بیان آن در دنیای بازی حس تازه ای به بیننده می دهد و تجربه جدیدی را به ما می دهد. اما قسمتی که بازی از همان ابتدا توانست نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند گرافیک هنری و جذاب بازی است. Planet of Lana از انیمه Studio Ghibli به خصوص انیمه Spirited Away الهام گرفته شده است و گرافیک پر جنب و جوش و هنرمندانه آن را می توان به تنهایی در هر مرحله تماشا کرد و از آن لذت برد. بازی مانند یک نقاشی فوق العاده و یک اثر هنری است که می توانیم بدون خسته شدن از محیط اطراف آن را تماشا کنیم و لذت ببریم.

بخوانید  احتمال رونمایی از پورت نینتندو سوییچ Zelda: Twilight Princess و Wind Waker

لانا و من به یک کودک مرده و یک ربات در سیاره لانا نگاه می کنیم

سیاره پایان لانا نقدی است بر مکانیزه شدن دنیای امروز

این زیبایی هنری باعث نشده که سازندگان از تنوع طراحی محیط و مراحل مختلف بازی غافل شوند و بازی از نظر محیط های مختلف از جمله محیط های جنگلی تا کویری از تنوع فوق العاده ای برخوردار است و باعث می شود بازیکن هرگز از بازی خسته نشود. دنیای بازی در طول تجربه علاوه بر این، موسیقی درون بازی یکی دیگر از جنبه های شگفت انگیز بازی Planet of Lana است که آن را با گرافیک هنری بسیار لذت بخش تر می کند. موسیقی بخشی جدایی ناپذیر از گیم پلی بازی است که بازیکن را از خطرات آگاه می کند و همچنین صحنه های احساسی بهتری را خلق می کند.

بازی Planet of Lana یک بازی ماجرایی و پلتفرمر 2.5 بعدی است که با ارائه گیم پلی خوب و داستانی جذاب با پایانی مشکوک و همچنین معماهای مختلف، گرافیک هنری، طراحی بازی محیطی متنوع و موسیقی جذاب به یکی از بهترین تجربه های سال 2023 تبدیل خواهد شد. . شاید قبلاً از این بازی به عنوان یکی از مدعیان اصلی بهترین بازی مستقل سال یاد شود و شاید در بین بازی‌های بزرگ ظاهر شود، اما قطعا ارزش تجربه کردن را دارد. به خصوص اگر مشترک Game Pass هستید.

این بازی بر روی Xbox Series X تست شده است.