نتایج عملکرد کارت گرافیک عرضه نشده‌ی RTX 4080 12GB

تست 3DMark کارت گرافیک RTX 4080 12GB

کارت گرافیک ادعا شده‌ی RTX 4080 12GB با همان نرم‌افزاری که نسخه ۱۶ گیگابایتی آن مورد بررسی قرار گرفته تست شده که AIDA64 و 3DMark باشد. افشاگر این اطلاعات در ادامه نتایج تست جدیدی از بنچمارک 3DMark به نام Speedway را به این داده‌ها اضافه کرده است.

یکی از کاربران انجمن چینی Chiphell با نام کاربری Panzerlied اقدام به انتشار امتیاز کارت گرافیک RTX 4080 12GB در بنچمارک 3DMark کرده است. نسخه ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک 4080 بنا به تصمیم لحظه‌ی آخری انویدیا از عرضه به بازار بازماند تا درنهایت با هزینه‌ی این شرکت، نام درج شده روی بسته‌بندی و سایر ملحقات آن به مدل دیگری تغییر داده شود. بااین‌حال به نظر می‌رسد که نسخه‌ای از این کارت به‌دست یکی از کاربران Chiphell رسیده تا با تست عملکرد آن، اقدام به انتشار نتایج عملکرد این کارت در بنچمارک 3DMark کند.

عرضه‌ی کارت گرافیک RTX 4080 12GB توسط انویدیا لغو شده اما نتایج فاش شده از بنچمارک 3DMark آن، از عملکردی هم‌سطح با 3090Ti، پرچم‌دار نسل قبل حکایت دارد.

NVIDIA RTX 4080 12GB در تست AIDA64

این کارت در تست AIDA64 با ۶۰ واحد محاسباتی (پردازنده جریانی) ظاهر شده و فرکانس عملکرد آن در ۲۶۱۰ مگاهرتز قرار دارد که ۴۲ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی را در عملکرد single-precision برای آن به‌دنبال دارد. این موارد منطبق بر وعده‌های انویدیا برای این مدل به‌خصوص است.

Panzerlied پیش از این هم نتایج بنچمارک نسخه ۱۶ گیگابایتی این کارت را منتشر کرده بود. درحال حاضر چگونگی دسترسی به تست بوردها و مهم‌تر از آن درایور این کارت‌ها که هنوز به بازار عرضه نشدند، جای سؤال دارد؛ لذا تا زمان انتشار نتایج رسمی، باید این اطلاعات را در حکم شایعه دانست.

بخوانید  ۸ تئوری سریال سیلو که نمی‌دانستید!
امتیاز این کارت در تست 3DMark بسیار نزدیک به RTX 3090 Ti بوده اما کارت گرافیک عرضه نشده‌ی Ada توان رقابت با پردازنده گرافیکی ۲۴ گیگابایتی و ۴۵۰ واتی GA102 را ندارد. این کارت در تست Speedway با اختلاف ۱۰ درصدی ضعیف‌تر از مدل Ti کارت گرافیک 3090 عمل کرده و این فاصله در تست‌های Fire Strike Ultra و TimeSpy Extreme کوچکتر می‌شود. تنها جایی که مدل ۱۲ گیگابایتی 4080 سریع‌تر ظاهر می‌شود، TimeSpy است که برتری آن فقط ۰.۸ درصد است. به‌طور کلی کارت گرافیک 3090Ti همچنان ۴ درصد سریع‌تر از این کارت عمل می‌کند.



منبع