میراث پیچیده BioShock Infinite بزرگترین شکست خود را تحت الشعاع قرار می دهد

در طول سال ها، کارگردان کن لوین و دیگران اذعان کرده اند که BioShock Infinite آسیب دیده است. مسائل طراحی در طول او توسعه. به عنوان مثال، در ابتدا بازیکن هنگام کاوش در جهان، تونیک‌های فردی را جمع‌آوری می‌کرد و هر بطری یکبار مصرف بود. این با یک سیستم استخر مانا عمومی تر در بازی پایانی جایگزین شد. تغییرات عمده دیگر شامل طراحی مجدد Nostrums به Gear بود که قرار بود نسخه بی نهایت Gene Tonics باشد، همچنین سلاح‌ها، دشمنان و سطوح اضافی باقی مانده در طبقه اتاق برش.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً نظری در مورد BioShock Infinite دارید و احتمالاً پرشور است. پس از انتشار در مارس 2013، سر و صدای زیادی به پا کرد و الهام بخش مواضع قوی هم از طرف طرفداران هیجان زده سری و هم از طرف کسانی که از محصول نهایی ناامید شده بودند. 10 سال بعد، شاید تا حد نگران کننده ای، همچنان واکنش های قطبی را برانگیخته است. هنگامی که از خشم رسانه‌های اجتماعی عبور کردید و انتظارات را خنثی کردید، بازی‌ای خواهید داشت که در نهایت با هویت سری خودش مطابقت نداشت – و هیچ کدام مستحق محفوظات به ظاهر بی‌پایان عشق و نفرتی نیست که برخی هنوز در آن جمع می‌کنند.

در حالی که تغییر مکانیک یک سری اشکالی ندارد، Infinite چیز زیادی برای جایگزینی آنها اضافه نمی کند. مطمئناً سیستم پیمایش Skyhook وجود دارد که به تیراندازی های بازی در مقیاس و عمودی بیشتری اجازه می دهد، اما از پتانسیل کامل خود استفاده نمی شود. قدرت‌های ریپ الیزابت در نگاه اول تا حدودی جالب هستند، اما اساساً به شما خلاصه می‌شوند که پوشش یا منابعی را برای شما فراهم می‌کنند و این به سرعت قدیمی می‌شود. به همین ترتیب، این واقعیت که بوکر به حمل دو سلاح در یک زمان محدود شده است (یکی از بدترین طراحی‌های تاریخ FPS) به این معنی است که شما معمولا مجبور هستید از همان سلاح‌ها بارها و بارها استفاده کنید، حتی زمانی که ترجیح می‌دهید چیز جدیدی را امتحان کنید.

با این حال، مانند بسیاری از لحظات دیگر در BioShock Infinite، صحنه آنقدر یکنواخت و بیش از حد است که به نظر می رسد بازی با توپ از بالای سر شما برخورد می کند. به نظر می‌رسد استودیو سازنده Infinite, Irrational Games آنقدر قصد دارد به شما یادآوری کند که نژادپرستی هر پنج دقیقه بد است – جمله‌ای که آنقدر بی‌مزه و بحث‌انگیز است که ارزش گفتن بیش از یک بار را ندارد – که تقریباً تمام چیزهایی را که بازی برای گفتن دارد از بین می‌برد.

بخوانید  نقد و بررسی فیلم White Noise Adam Driver در طنز کامل!

ماهیت عددی BioShock Infinite شاید در گیم پلی آنی آن آشکارتر باشد. اگرچه ظاهراً به عنوان جانشین واقعی BioShock اصلی طراحی شده است، اما Infinite مکانیک سری الهام گرفته از “شبیه سازی غوطه ور” را به حداقل می رساند. FPS بخشی از این به اصطلاح “FPS RPG” روی حداکثر تنظیم شده است و قسمت RPG تقریباً به طور کامل رد می شود.

البته این بدان معنا نیست که BioShock Infinite نقاط قوت خود را ندارد. کلمبیا مجموعه ای بسیار خوب، خیابان های طلایی و بنرهای روشن است. این بازی همچنین دارای برخی از بهترین شخصیت‌های نوشته شده در زمان خود است، از الیزابت قهرمان تا دوقلوهای لوتیس دیوانه. Spectacle نقطه قوت Infinite است، اما تفاوت های ظریف بزرگترین نقطه ضعف آن است. مضامین سیاسی که شاید این سریال بیشتر به خاطر آنها شناخته می شود، شاید بیشترین انتقاد از سومین ورودی آن باشد، اما دلیل خوبی دارد.

یکی از آشکارترین صحنه های BioShock Infinite کمتر از 30 دقیقه از زمان اجرای آن رخ می دهد. قهرمان بی باک ما، بوکر دی ویت، در یک قرعه کشی در شگفتی شناور که شهر کلمبیا است، سرگردان می شود، جایی که توپ برنده، شماره خوش شانس 77 را می کشد. هنگامی که او برای دریافت جایزه اش جلو می رود، پرده بالا می رود تا یک پیوند بین نژادی را آشکار کند. . زن و شوهر در میان تصاویر به وضوح نژادپرستانه کارناوال، مانند میمون هایی که حلقه ازدواج به دست دارند. حقیقت وحشتناک آشکار می شود: این قرعه کشی فقط بهانه ای برای مجازات کسانی است که از تعظیم در برابر برتری سفیدپوستان سرباز می زنند. سپس بازی از شما می خواهد که توپ را به طرف زوج یا گوینده پرتاب کنید. هر انتخابی را که بکنید، نگهبانی در همان نزدیکی بازوی بوکر را می گیرد و خالکوبی او را به عنوان نشانه “چوپان کاذب” تشخیص می دهد و تیراندازی اول شخص به طور جدی آغاز می شود.

بخوانید  قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت در آفریقای جنوبی تایید شده است

BioShock امروز، 26 مارس 2023، 10 ساله می شود. در زیر، نگاهی دوباره به این بازی از نگاه مدرن، در زمینه جایگاه آن در کل مجموعه می اندازیم.

شاید بزرگترین تلفات مرحله توسعه اواخر بازی، برنامه های جاه طلبانه لوین برای مد 1999. این باعث می شد بازی به چیزی شبیه System Shock 2 تبدیل شود، با بازیکنی که از قبل یک کلاس را انتخاب می کند و نمی تواند Nostrums/Gear را که مجهز کرده است حذف کند و هر انتخاب را به یک تعهد بزرگ تبدیل می کند. در بازی آخر، حالت 1999 یک سختی فوق‌العاده سخت نسبتاً استاندارد است که تعداد بسیار کمی از این جنبه‌ها را نشان می‌دهد و تنها هزینه‌های مالی جزئی را برای مرگ حفظ می‌کند.

وقتی امروز بازی می‌شود، بیش از هر چیز، BioShock Infinite محصول زمان خودش است. یک ورودی خوش ساخت اما در نهایت به خطر افتاده در سری AAA که سعی داشت همه را راضی کند، می توان به طور قانع کننده ای استدلال کرد که Infinite به اهداف خود دست یافت: میلیون ها نسخه فروخت و تحسین منتقدان را به خود جلب کرد. با این اوصاف، گذشت یک دهه برای Infinite مهربان نبوده است، و من شک دارم که دهه بعدی بهتر از این باشد. صنعت از سال 2013 بسیار تغییر کرده است، و من گمان می‌کنم که BioShock 4 که بیشتر بر هویت اصلی سری تکیه می‌کند، امروز بهتر از بررسی مجدد رویکرد نیمه‌قلب Infinite باشد.

بازنگری های بیشتر BioShock Infinite:

بر روی کاغذ، این صحنه قرار است به عنوان اولین افشای ماهیت واقعی کلمبیا عمل کند، شبیه به پیچش معروف در پایان داستان کوتاه شرلی جکسون “لاتاری”.

به راحتی می توان دید که چگونه این عناصر RPG از BioShock Infinite حذف شدند. در سال 2013، ژانر شبیه سازی همهجانبه در پایین ترین حد خود قرار داشت و مشخص نبود که آیا تقاضای زیادی برای این نوع مکانیک در بازی های FPS وجود دارد یا خیر. در سال‌های پس از آن، بازی‌هایی مانند Prey، Deathloop و بازی‌های تیرانداز مستقل Cruelty Squad در سال ۲۰۱۷ نشان داده‌اند که واقعاً بازاری برای کرایه‌های ترد الهام گرفته از «imsim» وجود دارد. راه اندازی مجدد سیستم شوک آینده در ماه می 2023، آزمون دیگری برای این ژانر خواهد بود، که همیشه علامت سوال در اطراف اعداد فروش خود داشته است.

بخوانید  تریلر مستند لیونل مسی; تلاش برای قهرمانی در جام جهانی

این صحنه یکی از مشکلات اساسی BioShock Infinite را نشان می‌دهد: چیزی برای ارائه در مورد نژادپرستی یا آمریکا فراتر از این حقیقت آشکار وجود ندارد. البته، BioShock 1 اصلی در نقد آزادی خواهی و جهان بینی نویسنده آین رند دقیقاً ظریف نیست، اما افراد زیادی در سراسر جهان هستند که صمیمانه به این ایدئولوژی اعتقاد دارند و مایلند که این ایدئولوژی تبلیغ شود. در حالی که شکی نیست که ما هنوز در یک جامعه نژادپرستانه زندگی می کنیم، چهره ها و احزابی که این سیاست ها را ترویج می کنند، کسانی هستند که با نژادپرستی آشکار و آشکارتر – حداقل در حال حاضر – مخالف هستند.

محصولات مورد بحث در اینجا به طور مستقل توسط ویراستاران ما انتخاب شده اند. در صورت خرید چیزی که در سایت ما مشخص شده است، GameSpot ممکن است سهمی از درآمد را دریافت کند.

در حالی که فضای زیادی برای بازی‌های ویدیویی وجود دارد که ویژگی‌های نژادپرستی ساختاری را بررسی می‌کنند، BioShock Infinite یکی از آن‌ها نیست – در عوض، آن‌قدر بی‌مناقشه‌ای را به صدا در می‌آورد که لبه سیاسی آن به طرز ناامیدکننده‌ای در این فرآیند کمرنگ می‌شود. و هنگامی که بازی به “از هر دو طرف” از خود راضی می شود، وقتی طرح واکس پوپلی به نقدی نادرست از سیاست انقلابی در جهت نتیجه گیری تبدیل می شود – جنبه ای از بازی که قبلا مسخره کرد و تشریح شد و دوباره وصل شد آنقدر که به سختی ارزش بحث کردن را ندارد – نمی توانید فکر کنید که آیا بازی در وهله اول چیزی برای گفتن داشت یا خیر.

نه تنها استقامت کمتری نسبت به دو ورودی قبلی BioShock دارد که دارای Plasmids بودند، بلکه سیستم Gene Tonics را با یک سیستم چرخ دنده عمومی جایگزین می کند که امکان سفارشی سازی بسیار کمتری نسبت به BioShock 1 و 2 را فراهم می کند. Infinite همچنین فاقد سیستم دوربین تحقیقاتی است. مکانیک کلیدی غیر جنگی از دو بازی اصلی و بخش مهمی از هویت آنهاست. Infinite چندین اصل دیگر از ژانر همهجانبه سیم کارت را از بین می برد، از جمله توانایی هک آیتم ها – هیچ مینی بازی الهام گرفته از Pipedream در اینجا وجود ندارد.