مفهوم امنیت شبکه برای انواع کسب و کار با رسیس

امروزه اکثر سازمان ها، دارای شعب مختلف می باشند و یا کارمندانی دارند که در نقاط مختلف دور و نزدیک از سراسر جهان مشغول به کار هستند. قابل ذکر است این روند با گسترش همه گیری ویروس covid-19 ، سرعت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین نمی توان امنیت شبکه و خدمات آن را برای شعب و چنین کارمندانی نادیده گرفت و یا در مورد آن سهل انگاری کرد. امنیت شبکه شعب به این معناست که ترافیک اینترنت بین شعب و منابع سازمانی مانند دفتر مرکزی، دیتاسنتر و کارمندان دورکار ایمن نگه داشته شود. ارتقا امنیت سایبری بین شعب به این دلیل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که داده های بسیار زیادی به صورت مداوم بین این مکان ها در حال توزیع می باشند. استفاده از برنامه های مبتنی بر فضای ابری مانند G Suite یا Office365 و یا سایر ابزارهای محبوب مانند SaaS باعث اتصال امن و مداوم اینترنت بین کاربران در مکان های مختلف می گردد و امنیت سازمانی را به صورت موثر برقرار می کند.

تکنولوژی های سنتی WAN مانند multiprotocol label switching (MPLS) برای استفاده های فعلی بسیار کند هستند و نمی توانند با سرعت و حجم مورد نیاز امروزه برای اتصال به اینترنت همگام باشند. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان ها به منظور دستیابی به امنیت کامل و جامع شبکه در سراسر جهان و شعب مختلف به راه حل های پیشرفته و به روز شده مانند software defined wide area networking که به اختصار به آن SD-WAN گفته می شود روی آورده اند. چارچوب های امنیتی تجاری نوظهور مانند SASE، کانکشن انعطاف پذیر ارائه شده توسط SD-WAN را با نیازهای مختلف امنیتی از (FWaaS)Firewall as a service گرفته تا اصول zero trust access در هم آمیخته می کنند.

حملات پیچیده و هدفمند، چالش بزرگی برای امنیت شبکه محسوب می شود. راه حل های مناسب امنیت شبکه قادر به جذب اطلاعات به روز و جدید تهدیدات به منظور ایجاد محافظت در برابر سوء استفاده ها، آسیب پذیری ها، حملات zero day و حملات شناخته و ناشناخته می باشند.

 

سادگی

غالبا مهاجمان با استفاده از تکنیک هایی نظیر باج افزار (ransomware) سازمان های کوچک را مورد هدف خود قرار می دهند، زیرا به طور معمول سازمان های کوچک، امنیت شبکه سازمانی خود را به طور کامل برقرار نمی کنند. این موضوع برای سازمان های کوچک حائز اهمیت است که ابزارهای امنیتی مناسبی را انتخاب نمایند تا به برقراری امنیت شبکه کمک شود؛ ابزارهایی مانند WiFi امن، شبکه های خصوصی مجازی (VPN)، احراز هویت چند مرحله ای و دارا بودن فایروال برای تمامی شعب. اساسا مدیریت متمرکز مبتنی برفضای ابری، اقدام به ساده سازی عملیات در حال انجام با استفاده از سیاست های مفید می نماید به طوری که مشاغل و سازمان های کوچک می توانند در نهایت از تکنولوژی های جدید و به روز به سرعت استفاده کنند و امنیت سازمانی خود را به طور کامل برقرار کنند.

چگونه می توان به سیستم امنیت شبکه مناسب دست یافت

عملکرد بالا

اتوماسیون شبکه به منظور به حداکثر رساندن کارایی و عملکرد شبکه از ابزارهای نرم افزاری امنیت استفاده می کند. از اتوماسیون در بخش های مختلف زیرساخت های IT استفاده می شود تا تیم های انسانی و خطاهای ناشی از آن که یکی از عمده ترین دلالیل بروز مشکل در شبکه و امنیت آن است، کاهش یابد. استفاده از اتوماسیوم شبکه به منظور به روز رسانی تنظیمات و پیکربندی ها و بسیاری از مزایای دیگر به جای فرایندهای دست و پا گیر، به کاهش پیچیدگی مدیریت و در نتیجه ارتقا امنیت شبکه کمک شایانی می کند.

Compliance

مشکل پیچیدگی شبکه، فقط متوجه مدیران نمی شود، بلکه منجر به بروز اختلالات امنیتی نیز می گردد. شبکه های پیچیده، دارای ورودی های بیشتری هستند، بنابراین فرصت بیشتری برای تهدید نیز وجود دارد. قابل ذکر است سطح حملات به لطف زیرساخت های توزیع شده و دارای شعب مختلف و همچنین تغییر روندهایی در تجارت مانند BYOD (استفاده کارمندان از دستگاه شخصی خود) و اینترنت اشیا  که باعث ایجاد کانکشن های بسیار زیادی می گردند، گسترش می یابد. توصیه می شود سازمان ها بر یک مدیریت متمرکز برای شبکه های خود تمرکز کنند و از یک کنسول واحد برای مدیریت استفاده نمایند؛ حتی اگر دارای شعب مختلف هستند و از ابزارهای متفاوتی استفاده می کنند. در آخر باید گفت سادگی در زیرساخت ها، ابزارها و مدیریت باعث ارتقا امنیت شبکه و همچنین امنیت کلی سازمانی می گردد.

فایروال های سنتی و فایروال های NGFW مانند  فایروال فورتی گیتfg-200f   با استفاده از packet filtering های داینامیک و استاتیک، تضمین می کنند که کانکشن های بین شبکه، اینترنت و خود فایروال ایمن هستند و همچنین هر دو فایروال می توانند آدرس شبکه و پورت را برای IP mapping ترجمه کنند. البته برخی از قابلیت هایی که فایروال NGFW در مقایسه با فایروال سنتی دارد این است که می تواند packet های مبتنی بر برنامه ها را فیلتر کند و از سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) بر اساس لیست سفید یا signature-based استفاده می کند تا تشخیص دهد کدام برنامه ها ایمن هستند و کدام به صورت بالقوه مخرب می باشند.

بخوانید  آغاز یک همکاری تاریخی: MSI و تیم مسابقه مرسدس بنز دست می دهند

فایروال های سنتی برای مدت چندین دهه است که وجود دارند و به عنوان یک محصول امنیتی استاندارد توسط سازمان های زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه با تغییر چشم اندازهای تهدیدات، تکنولوژی فایروال ها (firewall) نیز به روز شده اند.

آن چه برای امنیت شبکه امروزی و مدرن حائز اهمیت است، برقراری ایمن و یکپارچه ارتباط با فضای ابری می باشد. تا پایان سال 2020 سازمان های بزرگ، بیش از 80 درصد بار خود را به فضای مبتنی بر ابر می سپردند. بنابراین، امنیت شبکه باید موارد مربوط به Cloud on ramp را در نظر می گرفت و قابلیت بهینه سازی فضای ابری را با سرعت بخشیدن، امنیت کامل فضای ابری و ارتباط با برنامه های SaaS و IaaS را دارا بود.

تانل های امن (VPN)

امنیت محیط در محصولاتی مانند فایروال فورتی گیت fg-100f نیز همانند سایر جنبه های امنیت شبکه در حال تکامل می باشد. در گذشته، امنیت محیط به زیرساخت لبه اشاره داشت که بین شبکه سازمانی و اینترنت عمومی قرار می گرفت و به منظور ایجاد امنیت، بر روی داده های ورودی و خروجی نظارت داشت. لازم به ذکر است NGFWها یک بخش معمولی از زیرساخت لبه هستند. امنیت بالا و غیر قابل نفوذ محیط می بایست شامل قابلیت هایی نظیر آگاهی از برنامه ها و کنترل، نظارت و مسدود کردن محتوای مخرب و مدیریت کلی ترافیک باشد.

Network Automation

همان طور که از نامش مشخص است درگاه ایمن وب دارای یک نقطه بازرسی می باشد که از ورود ترافیک های غیر مجاز به شبکه سازمانی جلوگیری می کند. درگاه ایمن وب در جایی بین داده های ورودی به شبکه و خروجی ها قرار دارد و به عنوان یک مانع در برابر ترافیک مخرب و دسترسی غیر مجاز به شبکه عمل می کند. هر چه درگاه وب ایمنی بالاتری داشته باشد، بهتر می تواند از نشت داده های مهم جلوگیری نماید. امنیت بالای درگاه های وب، فاکتوری مهم و حیاتی برای امنیت کلی شبکه به حساب می آید، و این اهمیت زمانی پررنگ تر می شود که مهاجمین سایبری با استفاده از وب سایت های جعلی و سایر ابزارهایی که در شغل آن ها یک استاندارد محسوب می شود، خلاقیت و پیچیدگی بیشتری از خود نشان می دهند.برای اطلاعات بیشتر میتوانید محصولاتی مانند فایروال های Fortiweb  را بررسی کنید .

SSL Inspection (بازرسی SSL)

شبکه های خصوصی مجازی (VPNs) از ارتباطات مجازی برای ایجاد یک شبکه خصوصی استفاده می کنند. آن ها علاوه بر این که هر ارتباطی به اینترنت را به صورت ایمن نگه می دارند، از اطلاعات مهم در برابر دسترسی های غیرمجاز نیز محافظت می کنند. یکی از کارهایی که تانل های امن انجام می دهند این است که کانکشن دستگاه ها را به سمت سرورهای خصوصی هدایت می کنند تا وقتی داده ها به اینترنت می رسند، از طریق دستگاه قابل مشاهده نباشند VPN. هایی که با کیفیت بالا رمزنگاری شده اند، قادر هستند cloud on ramp را سرعت بخشند، تجربه ی بهتر و ایمن تری را برای کارمندان دور کار رقم بزنند و همچنین به کلیه ی سازمان ها این امکان را می دهند بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی، برای همه کاربران، برنامه ها و دستگاه ها، یک سیاست امنیتی سازگار به همراه کنترل دسترسی مناسب تعریف کنند.

امنیت محیط (Perimeter Security)

امنیت شبکه سازمانی به خصوص برای سازمان های بزرگ و دارای شعب مختلف، نیاز به رویکردی یکپارچه، خودکار و مبتنی بر اینترنت (cloud-ready) دارند که محافظت از شبکه و داده های مهم آن را در اولویت قرار دهد و تجربه ای عالی در اختیار کاربران قرار دهد. امنیت شبکه سازمانی فقط به معنای ایمن نگه داشتن شبکه در مقابل مهاجمین نیست، بلکه می بایست به فاکتورهای سیستم های قدیمی، مدیریت patch، بی تفاوت شدن نسبت به هشدارها و کمبود تیم مجرب امنیت شبکه نیز بپردازد. استراتژی امنیت شبکه سازمانی که دارای ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری می باشد، در محیط های فیزیکی، ابری و ترکیبی از هر دو قابل اجرا می باشد و قادر است بالاترین سطح امنیت را در برابر گسترده ترین تهدیدات برقرار نماید، ورودی و خروجی ها را کنترل می کند و افرادی که به شبکه دسترسی دارند را مدیریت می کند.

بخوانید  جدید در Hulu فوریه 2023: Wu-Tang: An American Saga Season 3, Stolen Youth: Inside the Cult at Sarah Lawrence

امنیت شبکه برای سازمان های کوچک

از ابتدای پیدایش نوآوری های دیجتالی، همه به دنبال “سرعت” بودند؛ به طوری که فاکتور “سرعت” به عنوان یک نیروی محرکه تحول دیجیتالی شناخته شده و عاملی برای تغییر تجارت، بهره وری، توسعه برنامه، تولید، درآمد و بازگشت سرمایه (ROI) می باشد. به همین دلیل است عملکرد بالا یکی از ویژگی های ابزارهای امنیت شبکه می باشد، به خصوص در محیط های hyperscale (مقیاس بسیار بالا) و hyperconnected (استفاده بسیار از دستگاه ها و سیستم ها به طوری که همیشه ارتباط با منابع اطلاعاتی برقرار باشد) که در آن ها ابزارهای سنتی امنیت شبکه قادر به برقراری امنیت کامل و موثر نمی باشد. عملکردهای امنیتی به عنوان استانداردی طلایی برای سازمان هایی است که در بخش لبه (edge) نوآوری های دیجیتالی کار می کنند، به طوری که حتی یک میلی ثانیه تاخیر می تواند تاثیرات منفی غیر قابل جبرانی در این مقیاس به همراه داشته باشد.

اطلاعات تهدید

سوالی که مطرح می شود این است که چرا به امنیت شبکه نیاز داریم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت دنیای پر از تهدیدات امروز، مدام در حال تغییر است؛ این تهدیدات طیف بسیار گسترده ای دارند، از حملات DDoS گرفته تا باج افزارها. (ransomware) نکته ای باید به آن توجه بسیار داشت این است که هیچ یک از تهدیدات و حملات سایبری پیچیده، علائم و نشانه ای مانند کند شدن سیستم به ما نشان نمی دهند. از این رو تمامی سازمان ها به امنیت شبکه نیاز اساسی دارند، زیرا حتی با کوچک ترین اختلال در زیرساخت های شبکه مانند حتی یک دقیقه توقف یا تاخیر در ارائه خدمات، منجر به آسیب رساندن به اعتبار سازمان شده و یا کلا سازمان را زیر سوال می برد، گاها این تاثیرات به صورت ماندگار است. حملات سایبری فاجعه بار معمولا بدون نشانه و علائم و در عین حال بسیار قدرتمند هستند، به طوری که می توانند سازمان ها را مجبور به پرداخت باج های بسیار سنگین و فلج کننده نمایند، حتی گاهی سازمان ها دیگر نمی توانند به کار خود ادامه دهند.

 

انواع راه حل های امنیتی شبکه، دستگاه ها و ابزارها

 پایان رپورتاژ آگهی/.

بازرسی SSL یکی از اجزا بسیار مهم زیرساخت های امنیت شبکه محسوب می شود. Secure Socket Layer یا همان SSL شروع به بازرسی نموده، کل ترافیک منتقل شده از طریق وب سایت های HTTPS را رمزگشایی می کند و همچنین محتوای مخرب را شناسایی می کند. غالبا سازمان ها به منظور برقراری ارتباط ایمن، از گواهینامه ی SSL در وب سایت های خود استفاده می کنند. با این حال SSL یک نقطه ضعف نیز دارد، و آن استفاده از رمزگذاری SSL توسط مهاجمین به منظور مخفی کردن بدافزار (malware) می باشد. در نهایت باید گفت راه حل های امنیت شبکه می بایست شامل SSL inspection به عنوان یک قابلیت اصلی باشند.

بهینه سازی برنامه ها (Application Optimization)

فایروال نسل بعدی (Next Generation Firewall) که به اختصار به آن NGFW گفته می شود، بسیار فراتر از فایروال های سنتی به همراه بازرسی پورت/پروتکل آن ها، مسدود کردن برخی از تکنیک ها به منظور اضافه کردن بازرسی application-level، پیشگیری از نفوذ و منابع اطلاعاتی خارج از فایروال می باشد.

بین فایروال های سنتی و NGFW تفاوت های زیادی وجود دارد، که یکی از اصلی ترین تفاوت ها این است که NGFW قادر است بدافزارها (malware) را در بدو ورود به شبکه مسدود کند. این مزیت در مقایسه با فایروال های سنتی یک برتری محسوب می شود زیرا عملکرد گروه بزرگی از مهاجمان سایبری به همین روش متوقف شده و امنیت سایبری به صورت قابل ملاحظه ای ارتقا می یابد.

محافظت از شعبات سازمانی با WAN

یکی از اساسی ترین عناصر امنیت شبکه، فایروال نسل بعدی  (NGFW) می باشد. البته برای محافظت واقعی از شبکه به سایر تکنولوژی ها نیز نیاز است. در ضمن می توان گفت امنیت موثر شبکه نیاز به رویکردی جامع و کامل دارد که فایروال فورتی نت را با سایر قابلیت های مهم ادغام نماید. ضرورتا به منظور حفاظت سازمانی به صورت کامل و در سطوح مختلف در برابر حملات، به رویکردی لایه ای به همراه راه حل های امنیتی نیاز است که به صورت یک ساختار امنیتی و یکپارچه بتواند از تمام بخش های شبکه محافظت نماید.

فایروال عامل اساسی ارتقا امنیت سازمانی

کلیه ی سازمان های مختلف بدون توجه به اندازه آن ها به منظور حفاظت از داده ها و زیرساخت های خود به امنیت شبکه نیاز دارند. امروزه سازمان ها بیش از گذشته به امنیت سایبری خود اهمیت می دهند زیرا به سادگی و با استفاده از فایروال ها می توان به امنیتی جامع در برابر تمامی انواع حملات و آسیب ها دست یافت.

بخوانید  مدیر اجرایی Bethesda از تمایل مایکروسافت برای نگه داشتن بازی Call Of Duty در پلی استیشن گیج شده است.

تیم های امنیت و شبکه می توانند بر فرایندهای پیچیده و طاقت فرسا که معمولا نتیجه خاصی ندارند، غلبه کنند؛ و این کار را با ردیابی دستورات به صورت خودکار و یکپارچه سازی آن تکنیک ها با سایر عملیات امنیت شبکه انجام می دهند. ابزارهای قوی ردیابی و نظارت بر دستورات می توانند محیط شبکه را از نظر معیارهای صنعتی و عملکرد شبکه ارزیابی نموده تا به این اطمینان برسندکه اندازه گیری ریسک دستورات یک فرایند ساده است.

امنیت شبکه برای کسب و کارها

امنیت شبکه سازمانی

از ابتدا استراتژی کمپانی فورتی‌نت، شبکه هایی مبتنی بر امنیت کامل بوده است. حال فورتی‌نت زیرساخت های امنیت سازمانی را با ساختار امنیت کلی در هم آمخیته و به شبکه ها امکان مقیاس پذیری و اعمال تغییرات بدون به خطر انداختن امنیت آن می دهد. لازم به ذکر است برای محیط های به شدت در حال تغییر امروزه که نیاز به سد دفاعی بسیار قوی دارند، رویکرد Next Generation یک اصل ضروری برای محافظت موثر به شمار می رود؛ زیرا قادر است امنیتی جامع را در محیط های داینامیک و در حال تغییر به صورت مداوم و همچنین در لایه های مختلف شبکه اعمال کند.

اهمیت امنیت شبکه

مدیریت قانون گذاری و همچنین دستوراتی که توسط صنایع مختلف و دولت ها و در عصر حفظ حریم خصوصی، دیگر یک حق انتخاب نیست. مدیریت سنتی اجرای فرامین نیز کاملا دست و پا گیر است و شامل فرایندهای طولانی و وابسته به تیم است که برای تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش به هفته ها یا شاید ماه ها زمان نیاز دارد.

 

SD-WAN امکان برقراری سریع ارتباط را در کنار کاهش هزینه ها، عملکرد موثر برای برنامه های SaaS و همچنین خدمات صوتی و تصویری دیجیتالی را در اختیار می گذارد. اما با این حال، SD-WAN نیز معایب خود را دارد، به خصوص زمانی که بحث امنیت پیش می آید. شناسایی و تشخیص دقیق و همچنین سیاست های هوشمندانه تجارت که توسط SD-WAN به کار گرفته می شوند برای یک نیاز دیگر امنیت شبکه یعنی بهینه سازی برنامه ها نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. فاکتور بهینه سازی برنامه ها از تکنیک های مختلفی برای ارتقا عملکرد کلی شبکه و با ایمنی کامل استفاده می کند. برخی از تکنیک های ذکر شده شامل نظارت بر ظرفیت پهنای باند (bandwidth)، کدگذاری برنامه ها و پرداختن به تاخیر زمانی شبکه می باشد.

Cloud On-ramp

  

سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS)

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و یک گیمر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.



منبع

وظیفه ی یک IPS این است که فعالیت های مشکوک را شناسایی کرده و مانع از اقدامات و حملات آن ها به شبکه گردد. تکنولوژی امنیتی IPS به گونه ای است که چنین فعالیت هایی را نظارت کرده، اطلاعاتی را در مورد آن ها جمع آوری می کند و سپس آن ها را به مدیر شبکه گزارش می دهد. در ضمن یکی دیگر از وظایف IPS برداشتن گام هایی پیشگیرانه می باشد مانند تنظیمات و پیکربندی سایر ابزارهای امنیت شبکه به منظور جلوگیری از حملات احتمالی و همچنین تنظیم سیاست های امنیتی برای متوقف ساختن رفتارهای پر خطر، افرادی است که وارد شبکه می شوند. ابزارهای IPS را می توان به عنوان عناصر اصلی و حیاتی امنیت کامل شبکه دانست که به جای این که در مکان خود در یک محصول واحد در زیرساخت های امنیت شبکه قرار گیرد، به طور فزاینده ای با فایروال های شبکه ادغام می شوند و به صورت یکپارچه در می آیند.

امنیت درگاه وب

امنیت شبکه باید به گونه ای اجرا شوند که از بخش های مختلف شبکه مانند Edge و Local Network محافظت به عمل آورد. آن چه بدیهی است این است که آسیب پذیری ها در همه جا وجود دارند؛ از دستگاه ها و داده ها گرفته تا کاربران و برنامه ها. از آن جا که سازمان ها با تهدیدات بالقوه بسیاری روبرو هستند، تاکنون هزاران ابزار مدیریت و امنیت شبکه جهت مقابله با آن ها ایجاد شده اند. حال با افزایش گزینه های انتخاب، بهتر است سازمان ها، رویکردی با پوشش دهی تهدیدات مختلف در بالاترین سطح امنیت که به صورت جامع نیز باشد را در اولویت خود قرار دهند.

امنیت شبکه با فورتی نت (Fortinet)